• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: ale kdež, důraz na latinskou liturgii byl důsledkem ariánských bludů, hlásaných v rámci gótské liturgie. Co bylo latinsky, bylo možno konrolovat po stránce pravověrnosti.
    Ale to je šumák, já to teď nehodnotím, jen říkám, že na západě tenhle důraz byl.
    Nene, je samozřejmě v módě shazovat tímhle duchovní věci a snahu zbožných lidí o udržení čisté víry. Ale jako křesťan myslím uznáš, že někdy prostě musíš stát za Boží pravdou. Mocenské a osobní nesváry samozřejmě zabránili v klidu si sednout a promluvit si o Filioque a přivedly obě strany k radikálním krokům, ale to hlavní byla věroučná neshoda o vycházení Ducha. A pak i další věci.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: např. západ důsledně trval na jednotně latinské liturgii

    Ale houby s octem. Ten důraz na unifikaci liturgie je na západě zcela světského původu a může za to Karel Veliký.

    Zavedením Filique a později dalších věcí

    Nezlob se na mě, ale tohle je vážně akorát záminka, kterou se definitivní vyhrocení odvěkých jurisdikčních sporů mezi Římem a Konstantinopolí zpětně teologizuje.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Podobnou cestou prošel třeba otec Serafím Rose z Ameriky, napsal o těchhle východních směrech moc zajímavou knihu - i když zase tak vstřícný k nim není.
    Pravověří bylo třeba v prvním tisíciletí zachováváno v několika proudech jedné církve: řecko-východním, latinsko-západním (přičemž většina západu v čele s papežem až do 9. století odmítala i Filioque) a iroskotským - a možná ještě nějakým, teď nevím.
    V každém z proudů byly jiné důrazy, např. západ důsledně trval na jednotně latinské liturgii, zdůrazňoval moc papeže, ovšem bez neomylnosti; byly i rozdíly v liturgii a další církvení praxi, ale to přes občasné třenice nebránilo všem proudům žít spolu v jedné církvi - víru totiž měly stejnou.
    Zavedením Filique a později dalších věcí se ale pravověří porušilo.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Jak může být ortodoxie zachovávána a uchovávána rozmanitými způsoby?

    No... řekněme že úplně stejně jako během prvních pěti století církevních dějin. ;-)

    nebo jde o nějakej obecnější rys pravoslavný spirituality

    Na tohle těžko odpovídat. Obecně platí, že taková ta prvoplánová konfrontačnost je spíš znakem "nedospělé spirituality", největší křiklouni bývají obvykle noví konvertité, ale na straně druhé je třeba mít určité hranice, jinak člověk sklouzne do takového toho postmoderního "všechnojejedno" bahýnka.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Takže cestou může být přijetí skutečnosti těch jinejch úhlů pohledu? Věnuje se někdo přímo týhle problematice - jak může být ortodoxie zachovávána a uchovávána rozmanitými způsoby? Na katolický straně se II. Vatikán tomuhle otevřel (nechme stranou, zda v ní převáží tendence vracet se zpátky - tedy pro některé k pravověří), jsou nějaký náznaky i ve východních církvích?

    A otázka mimo: Parkrát jsem v médiích zaznamenal rozhovor s pravoslavnýma věřícíma, jeden byl kněz z mutěnic. Oba ti pánové mluvili o svý cestě - shoda byla: křesťanský zázemí, období hledání, zájem o východní dharmický náboženství a pak shledání že pravoslaví jim sedí nejvíc. Co bylo ale zajímavý - neshazování tý předchozí cesty a jinejch náboženskejch směrů. Byl jsem vcelku (mile) překvapen. Já i lidi kolem mě (ať už maj něco s bohem/bohy nebo ne) často vnímaj křesťanství v takový tý naléhavý, někdy znásilňující, podobě. Zjednodušeně: "vole dělej! Kristus tvoje spása! Jak to že ti to blbečku ještě nedošlo..", někdy s nutnym dodatkem: "skončíš v pekle..(a vlastně ti to přeju:-)". Nevím, jestli pohled těch pánů, co sem slyšel, vypovídá spíš něco o nich - že sou v klidu - nebo jde o nějakej obecnější rys pravoslavný spirituality..
    Něco podobnýho má myslim Irenej z Lyonu - termín boží pedagogika - zkrátka, že to dá nějakej čas, než si Bůh s člověkem porozumí a naopak.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GOBERS: ...což mimochodem na vrub tridentské eklesiologie opravdu nepřipíšeš, to jsou durch und durch akorát ty tvrdé palice. A samozřejmě představa, že jak to dělá náš pan farář (báťuška, velebníček), tak to dělal i Pan Jéééžiš.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    BUKIN: východní tvrdé palice

    Tak tak... začneš se křižovat třema prstama místo dvěma a obcházet kostel na špatnou stranu a hned máš schizma v kurníku...
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    CHOMI: No oni u nich jsou, přeci ;-)
    Je to jistý relikt eklesiologie Tridentského koncilu, že je tedy jediná Církev, podřízená papeži, a to nejenom latinského obřadu, ale i obřadů východních. Prakticky jediným kristériem je tedy ona podřízenost papeži. Její konkrétní podoby se historicky vyvíjejí - od pouhého jiného obřadu (na Slovensku a Podkarpatí byl dlouho mukačevský řeckokatolický biskup chápán jako pouhý obřadový vikář jágerského latinského biskupa a zrovna tak uniatští kněží jako obřadoví kaplani příslušného latinského faráře) po dnešní (poněkud zmatenou a ne úplně nedořešenou) koncepsi církví sui iuris, kteréžto jsou jistou obdobou autokefality.
    Uvidíme, jak to bude vypadat, až na Ukrajině vznikne patriarchát (už to mělo být, ale nějak z toho sešlo), který bude (oproti současnému stavu) na Římu prakticky nezávislý (samozřejmě kromě jmenování papeže, schvalování biskupů atd.)...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    BUKIN: No tak ať jdou ke katolíkům.
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    CHOMI: To neznáš východní tvrdé palice :-) Na Ukrajině maji uniati i svoji odnož "lefebvristů! - Bratrstvo sv. Josafata...
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: Ano, již v Ballamandu (a to je,nepletu-li se, rok 1994) byli prohlášeni za "slepou uličku vývoje"...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: To je dobře. Bylo by fajn tuhle podivnou "církev" zrušit a dát lidem na výbětr, jestli chtějí být katolíci, nebo pravoslavní. Během jedné generace by bylo po nevraživosti:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    BUKIN: No tak to je celkem obecně známo, že v ekumenickém dialogu ŘKC - pravoslaví jdou uniati v podstatě přes palubu...
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: Hu-hu je kapitola sama pro sebe ;-) Ale toto není jen jeho případ...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    BUKIN: No jasně, ale to už je ta rovina praktická, nikoli systamatická. Když uděláš řeckokatolickým biskupem bývalého kněze latinského ritu z východního Slovenska, rozumu poněkud mdlého, tak se nemůžeš divit... Se těm Ukrajincům ani nedivím, že ho nechtěli pustit do katedrály. :-D
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: A pak je tu otázka politická, resp. důraz na manifestační přihlášení se k podřízenosti římskému biskupovi u Uniatů, okořeněný úzkoprsou eklesiologií a dávkou neznalosti a ignorace latinských biskupů v čase zavádění Unií (pohříchu dodnes), který nutil uniaty k vkládání "filioque" do bohoslužebných textů. Dnes je ono slovo většinou v závorkách a záleží na příslušném biskupovi, zda se na jeho území bude říkat, či nikoliv, v ČR např. se na něm trvá.
    Přitom v řeckém textu západní mešní bohoslužby se filioque nepoužívá...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: tak to bude určitě moc zajímavé, taky se na to těším. Rozkol s Armény a dalšími "monofysity" mě zrovna hodně mrzí:o(
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: No katolíci toho na základě četby pravoslavných knih taky tvrdí... :-D

    BUKIN: Vtip je v tom, že on je spíš rozdíl v úhlu pohledu. Výchot se na to dívá víc ontologicky a zkoumá to shora, tedy že Otec je jediným zdrojem a na jednu stranu plodí Syna a na stranu druhou z něj vychází Duch, zatímco západ na to hledí spíš zdola, tedy že člověk nemůže poznat Syna jinak než v Duchu a Otce jinak, než skrze Syna. Tenhle odlišný úhel pohledu je myslím ten kámen úrazu, protože pak dva říkají totéž a není to totéž.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Tak. Momentálně je jeden arménský teolog, Grigor Grigorijan se jmenuje, který střídavě v Německu a ve Švýcarsku píše monstrózní disertaci na srovnání arménské a postchalkedonské ortodoxie. Už se těším až to dodělá. Myslím, že to bude moc výživné čtení pro nás, jejichž arménština je zatím spíš v základech.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: To tvrdí pravoslavní na základě četby katolických knih:o)
    Hodně mě pobavil třeba katolický argument pro Filioque, že když Kristus říká "Všechno, co má Otec, je mé", že musí mít tedy i vycházení Ducha, jež má Otec. Z toho plyne, že podle katolické nauky je vycházení Ducha ze Syna stejného druhu, jako jeho vycházení z Otce.
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: Pokud si to po těch letech od promoce dobře pamatuju, tak římsko-katolické dogma definuje vycházení Ducha svatého z Otce i Syna jako jediného principu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam