• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Neprošel do druhého kola, měl jen asi 1/3 hlasů, o. Dandár měl 1/2.
    Jinak shromáždění řídil spolu s jedním laikem, a myslím, že celkem zdařile.
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    ICXC: no, já o vás jakýs takýs přehled mám, přecijen se tu motám už pěkných pár let ... ;-) ale jo, ona se příležitost najde, další ES se kvapem blíží ... :-D
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ICXC: Jak si vlastně stál o. Marek?
    ICXC
    ICXC --- ---
    (ty ženy) mluvily ;) - pardón...
    ICXC
    ICXC --- ---
    MALAMUT: Jé, to jsme se mohli poznat. Já tam byl taky!

    A k té volbě - myslím, že ti kandidáti mohou znovu kandidovat, ale otázka je, zda to má nějaký smysl. Já jsem třeba napsal o. Jáchymovi, že by měl asi přijmout tuhle výzvu a kandidovat. Jáchyma totiž někteří christoforiáni dokáží zkousnout.


    THE_SON_OF_MAN: Prostě za každou obci (farnost) v rámci pražské eparchie přijede její správce a laický delegát - a tím může být i žena. Ženy tam byly a dokonce i mluvili v plénu. Nikdo je nevyhnal ani jim neříkal, že mají držet ústat a vrátit se zpátky do kuchyně. To shromáždění ukázalo všechny klady a zároveň zápory demokratické volby. Navíc pro biskupa je třeba 2/3 hlasů, volí se tajně. Takové parametry volby jsou docela drsné a třeba českého prezidenta bychom skrze takovou volbu nikdy neměli, to jsem si jist.

    A pochybuji taky, že při volbě biskupa v 12. století nějaký kancléř nebo tajemník řeší to, zda byla zaplacena ta či ona faktura a protože nebyla, kandidát není vhodný na funkci.

    Btw. moc se mi líbilo, jak se po třetím kolem konečně rozjasnily tváře některých kněží a delegátů, kteří do té doby seděli jak zařezaní, zachmuření, a nelíbilo se jim snad i to, že na ně občas přes okno zasvítilo slunce... Tak nějak si představuji farizejovu tvář, když nakonec Pilát řekl, že teda jo - ukřižujte ho...
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    THE_SON_OF_MAN: nebo snad alespoň dopoledních?
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    CHOMI: člověče, nevím ... mám dojem, že neúspěšný kandidát je z další volby vyřazen a o post se už ucházet nemůže ... ?
    ale pravdou je, že to bylo divadlo, z kterýho je mi na blití ještě teď ...
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: ve 12 století si zase nedovedli představit že jednou budou lidi do práce jezdit metrem a doma koukat na MS v hokeji na HD plazmě, každé století má něco co si nedovede představit.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    GOBERS: Neboj, až se dočte sem: http://rt.com/news/anti-gay-clashes-tbilisi-421/ opět se ukonejší. :)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    To byl ten den, kdy THE_SON_OF_MAN shledal, že pravoslaví není ta jediná a pravá církev, kterou si maloval... :D :D :D

    (pardon, já musel...)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Jasně! Když si je zvolí farnost jako delegáty. Bylo jich tam několik.
    ICXC
    ICXC --- ---
    CHOMI: a pro představu, při této sobotní volbě bylo přítomno dohromady 103 "volitelů".
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Do dalšího kola se budou navrhovat noví kandidáti, ale je možné, aby ti, kdo už kandidovali, kandidovali znovu.
    Biskupa nevolí posvátný synod, tedy ostatní biskupové, ale eprchiální shromáždění, tvořené duchovními a laiky.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Mrtvo, protožepravoslavní volili biskupa - a zatím nezvolili, takžebude druhé kolo...
    ICXC
    ICXC --- ---
    GOBERS: teda, to je úplná naběračka ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Nevím, v jakých čteš jazycích, tak ale můžeš začít s:

    Mirkovič, Lazar: Pravoslavná liturgika I, II, Prešov 1994 (staré jak Metuzalém - 60. léta a to je to ještě v podstatě jen přepracování starších příruček)
    a
    Kormaník, Peter: Pravoslávna liturgia I. a II. Prešov 1999 a 2000 (tady je snaha o jakous takous historickou metodu)

    Pokud jsi jako já toho názoru, že vzdělávání a poznávání k větší slávě Boží je více, než copyright, tak prosím:

    Prot. doc. ThDr. Peter Kormaník - PRAVOSLÁVNA LITURGIA I..PDF | Ulož.to
    http://www.ulozto.cz/xKhKrd1/prot-doc-thdr-peter-kormanik-pravoslavna-liturgia-i-pdf
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: jsem zil v domneni ze liturgie sv. Jana Zlatousteho je ze 4 stol.

    Tak to je v podstatě pravda (z přelomu 4. a 5. a uchycovala se postupně, Basilova je asi o něco starší). Nicméně jde o text liturgie v hrubých rysech, její jádro, nikoliv konkrétní podobu jednotlivých úkonů, bohoslužebných předmětů, rouch atd... tam má spoustu věcí na svědomí byzantský dvůr a jeho protokol... a řadu dalších věcí pak různé lokální tradice ze středověku nebo novověku. To se týká třeba i pořadí částí v liturgii - třeba prothesis/proskomidie původně nebyla na začátku, ale na přelomu liturgie katechumenů a liturgie věrných (jako to zachovala část západních ritů, ale třeba i některé rity orientálních církví).

    Obecně k dějinám liturgie existuje docela dost literatury. Sice nejsou dějiny pravoslavné liturgie od byzantského období dál tak dobře kriticky prozkoumány jako liturgie západní, ale pořád je z čeho vycházet... dokonce i v češtině/slovenštině se leccos najde.

    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: ...a tedy málo se ví, že liturgické lžičky se (sice zřídka, ale přeci jen) užívaly ve středověku i v západním ritu. Tady je jeden krásný vlámský příklad z Metropolitního muzea umění. Obecně jsou ty západní více "lžícím - podobné" než východní z téže doby - ty nemívají v podstatě skoro žádnou rukojeť. Předpokládá se (na Západě) použití v souvislosti s udílením viatika... zrovna na to mám rozpracovaný takový malý článeček...

    The Metropolitan Museum of Art - Liturgical Spoon
    http://metmuseum.org/Collections/search-the-collections/70011806?rpp=20&pg=1&ft=*&deptids=7&where=Europe&what=Flatware&pos=12
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GOBERS: ...pardon, 861... na konstantinopolském synodu.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: ...a v kánonech je prvně zmiňována v roce 864.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam