KAI: jasně že to dítě nijak nepoškodí. Ale může mu to nedat tolik, koli mohlo.
Během prvního roku dítě teprve chytá, že ty zvuky co okolo lidi vydávají mají nějaký systém, okolo prvního roku začíná mluvit a teprve okolo třetího zvládá složitější gramtaické vazby. (ta čísla jsou pouhý průměr s obrovskou variabilitou)
Učení se mluvit je jednoznačně propojené s vývojem a zráním mozku a vzájemně se to podporuje.
I když tam klíčové období je někdy v hodně raném věku. Čerstvě narozené dítě rozlišuje všechny možné myslitelné zvuky co se jazyka týče (takže rozpozná rozdíly v intonaci v čínštině), ale tuším že už za pár týdnů rozlišuje už jen ty hlásky jazyka kterým na něj mluví lidi okolo. Takže angličanče po porodu rozpozná ď a ť, a pak už nikdy, leda by tomu věnoval fakt pozornost.
(nejsem už off topic?)