• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MOLLYEuthanasie
    Diskuse k důležitému tématu naší společnosti aneb, co je to dobrá smrt.

    Na smrti se bojím nejvíce:

    51 hlasy od 27 respondentů

    rozbalit záhlaví
    VINKI
    VINKI --- ---
    BIGMOLE: Myslíš podobné v meste kde žiješ? Alebo v Čechách? V Európe? Na celučkom svete? No, možno by si bola prekvapená, ako sa v iných kultúrach pristupuje k takým vysokým celospoločenským hodnotám, ako je sloboda, alebo napríklad aj život jednotlivca. A individuálne hodnotové rebríčky sú aj v rámci jednej kultúry alebo skupiny značne odlišné.

    Nijaká hodnota prosto neobstojí sama o sebe, len vo vzťahu k človeku ako jednotlivcovi. Samozrejme, tí jednotlivci tvoria spoločnosť, takže ak niečo predstavuje hodnotu pre dostatočný počet jednotlivcov, stáva sa z toho celospoločenská hodnota. Takže môžeme hovoriť o "celospoločenských hodnotách", ale nemôžeš ich vnucovať každému jednému človeku. Môžeš od neho len vyžadovať, aby rešpektoval, že pre väčšinu spoločnosti to hodnota je. To sú tie etické normy a zákony.
    BIGMOLE
    BIGMOLE --- ---
    VINKI: Ale pokud uděláš průzkum mezi lidma, tak si myslím, že jejich základní hodnoty budou dost podobné, ne-li stejné. Každý z nás se k hodnotám bude určitě stavět z hlediska své individuality, ale v konečném součtu se to podle mě točí pořád kolem těch samých témat.

    Ještě pořád ale nechápu, proč by se společnost jako celek byla schopná schodnot na ochraně pouze subjektivních hodnot. Pokud by se lidé nedohodli na tom, že některé věci prostě mají hodnotu i z objektivního hlediska, tak by, myslím, nebyl důvod vytvářet právní ani etické normy?
    VINKI
    VINKI --- ---
    BIGMOLE: Vždy môžeš a dokonca aj musíš vychádzať predpokladu, že dotyčný svoj život za hodnotný považuje. A v konečnom dôsledku každý pacient má právo odmietnuť liečbu.

    Mimochodom, nijaké univerzálne hodnoty neexistujú. Akákoľvek hodnota je subjektívna záležitosť. Preto má napríklad každý z nás celkom iný hodnotový systém.
    BIGMOLE
    BIGMOLE --- ---
    VINKI: Ale v případě, že uznáváš, že život druhýho člověka zasluhuje ochranu už jen na základě toho, že on sám jej považuje za hodnotný, pak má podle mě tahle hodnota univerzálnější charakter než čistě subjektivní. Alespoň tak to vnímám. Kdybych na hodnotu života nahlížela jen ze subjektivního hlediska, pak bych s jakoukoli pomocí při záchraně života dost váhala, protože bych nemohla vědět, jestli "nezachraňuju" něco, co jeho nositel pokládá momentálně za bezcenné.
    VINKI
    VINKI --- ---
    BIGMOLE: Nie celkom rozumiem tvojej logike. Dokonca si dovolím tvrdenie, že je chybná. To, že môj život má cenu len pre mňa, predsa neznamená, že tvoj život cenu nemá. Má. Pre teba a prípadne pre tvojich blízkych. A preto máš právo na jeho ochranu, pokiaľ si to praješ. Preto má každý právo, aby bol jeho život chránený a nikto mu naň nemohol siahnuť. Len to podľa mňa neznamená, že je povinný si ho uchovávať, pokiaľ sa rozhodne vzdať sa ho.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    BIGMOLE: ja jsem ke svemu zivotu mela (a v urcitych momentech stale mam), velice zvlastni postoj, proto se nemuzu ridit pravidlem, ktere jsi zminila v posledni vete, a proto rikam, ze u ostatnich tu touhu po zivote predpokladam. (Protoze si jsem vedoma toho, ze je muj postoj velmi minornitni.)
    BIGMOLE
    BIGMOLE --- ---
    ECLECTICA: No, já třeba život za nejvyšší dar považuju, ale s prodlužováním života za každou cenu taky nesouhlasím. Ale k té hodnotě života - nejsem si jistá, jestli dáváme stejným slovům stejný význam. Pro mě totiž to, co nemá hodnotu, je zároveň bezcenné a nemám potřebu to jakýmkoli způsobem ochraňovat. A i když mi řadu lidí neznám a ani k nim nic necítím, tak si nedokážu představit, že bych jim třeba v případě nějaký nehody nepomohla, protože jediný hodnotný život je ten můj.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    BIGMOLE: ac pro me konkretne zivot mnoha lidi hodnotu nema (tj. neznam je, nejsou mi prinosem, nic k nim necitim, atd.), predpokladam, ze oni si sveho zivota ceni natolik, ze o nej nechteji byt pripraveni. Je to jakesi automaticke ocekavani, ktere plati do okamziku, kdy se setkam s jinym postojem k vlastnimu zivotu, spojene samozrejme s tim, ze skutecne nikomu nechci vedome pusobit bolest, zarmutek, atd.
    Jsem si zaroven ale vedoma toho, ze pod vlivem okolnosti muze clovek touhu po zivote ztratit, a pak je treba k danym pripadum pristupovat mene standardne. (Tim probuh nechci rict, ze kdyz mi nekdo rekne, ze chce zemrit, pujdu a vrazim do nej nuz.)

    Co se meho svetonazoru tyce, ac papirove katolicka, rozhodne se ke krestanstvi ani pribuznym smerum nehlasim. Zivot nepovazuju jen za dar, ale i za prokleti, a pokud se nekdo rozhodne, ze sve vedomi necha vyhasnout a vim, ze je to clovek, jehoz blizici se smrt je neodvratitelna, nemam s tim nejmensi problem a myslim, ze je daleko humannejsi dotycnemu smrt umoznit (samozrejme musi byt cela zalezitost pravne neprustrelna), nez se ho snazit presvedcit, ze je jeho nazor mylny a nechat ho kuprikladu jeste par tydnu rozezirat rakovinou.

    Nehodlam nikomu upirat nazor na to, ze zivot je nejvetsi dar a mel by byt zachovan a prodluzovan co to jen jde, za predpokladu, ze jeho nazory neovlivni moje rozhodnuti tykajici se meho zivota.
    BIGMOLE
    BIGMOLE --- ---
    VINKI: Pokud by se ale lidé schodli na tom, že život nemá univerzální hodnotu, pak by neměli důvod život ochraňovat. Je to spíš otázka, než konstatování. Ale vnímám to tak, že kdyby život člověka měl jen subjektivní hodnotu, tak by se každé zabití stalo obhájitelné, protože pro ostatní by život onoho zabitého žádnou hodnotu neměl?
    VINKI
    VINKI --- ---
    BIGMOLE: Úzko. Ak ti spoločnosť zákonom zakazuje o ňom slobode rozhodovať, čo v prípade eutanázie robí, odvoláva sa pri tom na "život ako najvyššiu hodnotu". V okamihu, keď sa začneš pýtať na hodnotu života, napríklad od čoho je odvodená, stretneš sa buď so zmätenými pohľadmi, náboženskými argumentmi alebo s veľmi emotívnym odmietnutím diskusie.
    BIGMOLE
    BIGMOLE --- ---
    VINKI: Ne, rozhodovat o mém životě nemá právo nikdo, ale nevím tak úplně, jak to souvisí s otázkou hodnoty života?
    VINKI
    VINKI --- ---
    BIGMOLE: Život nemá nijakú univerzálnu hodnotu. Tvojmu životu môžu pripisovať nejakú hodnotu tvoji blízki, ale ani oni o ňom nemajú právo rozhodovať. A to ani v prípade, že by mu pripisovali väčšiu hodnotu, ako ty sama.
    BIGMOLE
    BIGMOLE --- ---
    ECLECTICA: Ta moje úvaha byla prioritně myšlená na hodnotu života obecně, ne konkrétně na hodnotu života terminálně nemocného. Ale sama za sebe doufám, že můj život bude mít hodnotu i během umírání :-)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    BIGMOLE: jenze ten sebevrah ma, na rozdil od nevylecitelne nemocneho v pokrocilem stadiu choroby, sanci, ze bude jednou povazovat svuj zivot za dostatecne hodnotny, ma zkratna nadeji.
    BIGMOLE
    BIGMOLE --- ---
    VINKI: Jestli to umím vysvětlit, to fakt nevím :-). Ale zkusím to takhle - pokud se člověk dostane třeba do deprese nebo ho potká nějaká krizová situace, ze subjektivního hlediska jeho život ztrácí hodnotu. Z hlediska lidí okolo něho ale jeho život hodnotu neztrácí. Ona hodnota života podle mě přesahuje jeho subjektivní vnímání. I to je vlastně důvod, proč se zachraňují sebevrazi. Kdyby se subjektivní hledisko bralo jako absolutně platné, nebyl by důvod pokusit se jim v sebevraždě zabránit.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    VINKI: naprosto s tebou souhlasim.
    VINKI
    VINKI --- ---
    ECLECTICA: Tá lekárka je podľa všetkého hlboko veriaca katolíčka. Z jej pohľadu to naozaj je zlyhanie pacienta. Má na ten názor právo a ni si neviem predstaviť, ako by ho mohla zmeniť bez toho, aby sa najprv vzdala svojej viery. Jediné, na čo podľa mňa nemá právo, je vnucovať život v súlade s jej názorom aj ľuďom, ktorí jej vieru nezdieľajú.
    VINKI
    VINKI --- ---
    HONZAF: Mne ten krik nepríde nijak zvlášť OT.

    BIGMOLE: Akú hodnotu má napríklad môj život sám o sebe, bez ohľadu na to, akú hodnotu mi pripisujem ja? Toto si naozaj rád nechám vysvetliť.

    TAYLES: Iste, pokiaľ niekto trpí v neľudských podmienkach, asi bude náchylnejší vzdať sa života. Legalizácia eutanázie ale predsa neznamená zákaz poskytovania a sústavného zdokonaľovania paliatívnej starostlivosti. Je to len ďalšia slobodná voľba, ktorú môžeš a nemusíš využiť. Legalizácia eutanázie predsa neznamená, že ak sa niekto dostane do zlého stavu, zabijeme ho. Dôležité je práve to, že rozhodnutie prichádza od pacienta. Je povinnosťou spoločnosti vytvoriť také podmienky, aby k takému rozhodnutiu dospelo čo najmenej ľudí. Osobne však pochybujem, že je právom spoločnosti zabrániť im zákonom vo vykonaní toho rozhodnutia, pokiaľ už k nemu raz dospeli.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    TAYLES: ta lekarka v jedne z odpovedi psala, ze muze jit i o selhani pacienta.
    TAYLES
    TAYLES --- ---
    ECLECTICA: no já bych to ani tak nenazývala..spíš selhání pacientova okolí právě. Ale tak..já jinak nevím. Zas když člověk vidí ty hrůzy, tak ať si každý dělá co chce...ale je fakt, že by to muselo být zatraceně dobře ošéfováno.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    TAYLES: a nebo, jak pani doktorka pise, jde o selhani pacienta, ehm. nemuzu se zbavit dojmu, ze s takovym pristupem nejsou brany pacientovy pocity a prani bagatelizovany.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam