• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MERTLASKomentar k zavodum a F1
    JOHNEYSVK
    JOHNEYSVK --- ---
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Btw v Miami mají nový návrh layoutu:

    Miami by mohlo mít smlouvu na 20 let (+ aktuální podoba okruhu) – F1sport.cz
    https://f1sport.auto.cz/clanek/miami-by-mohlo-mit-smlouvu-na-20-let--aktualni-podoba-okruhu

    Mám-li zůstat u srovnávání F1 s FE, tak bych řekl, že pro FE dobrý (pokud by byl tak poloviční), pro F1 si myslim že je to další krok vedle. Kdyby se radši jezdilo třeba na Road America nebo Laguna Seca že :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    VYWERN: Jinak ještě reakce na zmínku že "je to pomalé" – zkusil ses někdy projet městem ve 180 kmh? :) A zvuk jako jasně no, ale aspoň si na nic nehraje a nevymýšlí generátory kraválu :) Elektromotor takovej zvuk asi má, takže to k tomu prostě nativně patří + je to určený do města, takže velké burácení taky není žádoucí, pokud to má následovat svoji ideu městského závodění :) Za mě prostě OK, ale nic nikomu necpu, každej má svoje, jen debatuji :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Faktem je, že F1 taky jezdí "underfueled", s menším množstvím paliva než kolik by bylo potřeba kdybys to hnal celou dobu na plnej knedlík a musí to ušetřit. Tam ale ještě mají tu výhodu, že tím ušetří i nějaký ten kilogram co by s sebou museli vozit, což se u FE jaxi nestane :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    VYWERN: Nevim, mě nějak z posledních závodů připadá že se ve FE závodí víc, viz třeba poslední závod, kde se závodilo hned na několika frontách o několik různých věcí :) Větší omezování ve FE taky nevidím, spíš se uvolňují další možnosti a naopak už celkem dlouho se omezuje právě F1, např. jeden z posledních topiců – omezení předních křídel a to právě proto, aby se závodit dalo že :) Nemluvě o omezených počtech různých pohonných komponent, které vedou k "opatrnější" jízdě a šetření na trati. (nic proti šetření na trati, před chvílí jsem tu básnil o šetření energií ve FE, ono to právě IMHO vede k tomu chytřejšímu závodění :) )

    VYWERN
    VYWERN --- ---
    JOHN_BEAK: tak zavody v efektivite se jezdi uz par desitek let a rika se jim vytrvalostni. F1 a prakticky jakekoliv zavody muzes udelat stejne jako e formuli, omezit a jede se vlacek. Rozdil je v tom, ze v e formuli omezovat musis, protoze nedokonala technologie a jinde nemusis, jinde se zavodi :) neni to o nevzdelanosti, ale o preferencich, jake zavodeni uprednostnujes.
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    ZDENDAK: nikdo nerika, ze nemaji vyvijet. Ale zatim nevidim duvod, proc se na tu srajdu divat. Az to bude jezdit normalne a bude to vychytane, tak ok. Ted je to jen takova propaganda. Kdyz to nekoho bavi, v pohode. Me ale ne :)
    JOHN_BEAK
    JOHN_BEAK --- ---
    Formule E za těch 4 sezony co jezdili se stejnými auty dosáhla velkých pokroků. Poslední závod čtvrté sezony zvládli odjet skoro dvojnásobnou vzdálenost, než poslední závod první sezony.
    A nesouhlasím, že tam není technologický vývoj jako v F1, kde se předbíhají o to, kdo bude mít silnější motor.
    Je to opačná filozofie. Výkon je omezený (vedlejší efekt je, že jsou všechna auta zhruba stejně rychlá, takže máš těsné závodění, lepší než v F1 kde jsou obrovské rozdíly mezi auty), takže inženýři místo toho řeší efektivitu a úsporu energie. Pro nevzdělané oko to vypadá míň impozantně, protože výsledky jsou "neviditelné" - pořád jedou všichni zhruba stejně rychle; hlavní rozdíl je v tom, kdo zvládne jet větší část závodu naplno a kdo kvůli méně efektivnímu auto musí větší část závodu šetřit. Trochu tu chybí osvěta, ale tenhle efekt holt vždycky bude, protože průměrný jouda není zvědavý na vysvětlení, ale chce vidět, jak to fiští.
    Na to, že jezdí na úzkých městských tratí, tam je překvapivě hodně akce. Nebo minimálně mnohem víc, než jsem čekal.
    CABA
    CABA --- ---
    ZDENDAK: Závody v teleportaci. :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: A třeba se nakonec ukáže, že jezdit na elektřinu je nesmysl a je lepší jezdit na co já vím, třeba na šlupky z jablek. Nebo možná třeba i nejezdit vůbec. Ale na nic z toho se nepřijde, když se z toho nic nebude zkoušet :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    VYWERN: A jak chceš tu technologii bez praxe a testování zdokonalit? Počkat až se to samo? :) A pak se samo vyrobí dokonalý elektroauto :D
    Jasně že je to ve vývoji. Dokonce ani nemáme "dokonalé" a čisté elektrárny a ani těch co máme tak nemáme dost na to, aby každej mohl jezdit elektroautem. Ani ještě neumíme efektivně uložit dost energie tak, aby to k něčemu reálně bylo. K tomu je ale potřeba pohyb – vyvíjet a experimentovat, včetně překonávání nedokonalých fází, bez toho to totiž nende :)
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    ZDENDAK: za me neskutecna nuda. Je to pomale, nezazivne, zvuk mi trha usi. Verim, ze se to v budoucnu nekam dostane, ale ted to vnimam jako umele tlaceni nedokonale technologie.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    ZDENDAK: Tak tím, že už se nebude zastavovat a vyměňovat auto uprostřed závodu to najednou dostává úplně jiný smysl a asi na to zase začnu koukat. Rozhodně díky za report :)
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    to je raport!
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Nakonec fakt sranda :)

    New York, New Champions! Race Highlights | 2018 Qatar Airways New York City E-Prix | Sunday
    https://www.youtube.com/watch?v=v5wn0yDBT1U


    Jean Eric Vegne potvrdil svůj titul vítězstvím v posledním závodě sezony. Jeho týmový kolega, zkušený závodník André Lotterer však ulil start a po penalizaci 10 sec stop-n-go se propadl do druhé poloviny startovního pole, což vůbec nenahrávalo týmu Techeetah v dobře rozjetém boji o pohár konstruktérů. Německý tým Audi zvládl závod dojet na druhém a třetím místě, což by v týmovém bodování stačilo o pouhý jediný bod na pohár nad Techeetah – pokud by ovšem Lotterer nedojel na bodech. V posledních kolech vypjatého závodu se ale Lotterer na body dostává, což vede k plichtě. Rozhoduje tedy počet týmových vítězství v sezoně 2017–18 – mezi Audi a čínským soukromým týmem je to ale zase remíza. Rozhodují tedy – ! druhá místa ! – a Audi má v sezoně o jedno více. Pohár konstruktérů získává Audi Sports.

    A jak to dopadlo se Samem Birdem, který v sobotním závodě ještě jel v útoku na titul? V nedělním závodě se propadá za Lucase Di Grassiho a dokončuje celkové bodování na konečném třetím místě.

    Napínák? Napínák do posledního kola lidi! :)



    Ačkoliv Formule E mnoha fanouškům zní jako závody autíček na autodráze, faktem je, že je to velmi napínavá podívaná. Nehledě na to, že se v této sérii schází mnoho zkušených závodníků zvučných jmen, za svou kariéru prošedších mnoha jinými sériemi. Je to taková seniorská série, vyžadující kromě nebojácnosti na pravé noze taky velkou závodní inteligenci v práci s dostupnou energií.

    Mmj Formule E je od začátku koncipována jako městská závodní série a co je zajímavé – vůbec se v ní nehraje na aerodynamický grip. Filosofie je taková, že v dostupných podmínkách městských tratí je aero grip spíše na škodu. Jednak by vedl k příliš vysokým rychlostem v technických zatáčkách a pasážích, kde ale nejsou k dispozici žádné únikové zóny (jede se prostě v korýtku mezi bariérami), a jednak se tím předchází přesně těm problémům, které doprovází Formuli 1 – nedostatek (neschopnost) předjíždění, tedy akce na trati. (na druhou stranu je taky faktem, že FE dosahují poloviční maximální rychlosti – na rovinkách kolem 180 km/h, ale vzhledem k tomu že jezdí na "menších" tratích, to není ani tak poznat)

    Elektrické formule se předjíždějí často a "chytře". Limitní nedostatek energie vede k promyšleným předjížděcím manévrům, které se ale dějí časti. Navíc je zde další prvek, který nedostatek energie a tedy nutnost chytré práce s ní způsobuje – v podstatě se nedá jen tak ujet zbytku startovního pole. Respektive dá, ale je to velmi netaktické. Nemá smysl ujet ostatním na více jak, řekněme, o 2 sec. Tento odstup stačí na to, aby si jezdec udržel pozici a zároveň zbytečně neplýtval baterií. Může ujet dále, ale v případě že by nastoupil třeba SC nebo jezde chyboval, tak přijde nejen o náskok, ale taky o cenné kWh do závěru závodu. Zároveň ale stačí menší chyba v průjezdu zatáčkou, škrtnutí o mantinel a záskok je pryč a šanci mají jezdci v závěsu. Akce?

    Akce! :)


    Jakožto zdejší propagátor i jiných open-wheel sérií nad čímdál teplejší F1 tady oroduji i za E-Formuli! :D

    Příští sezona začíná 15. prosince.


    Po absolvovaných "zaváděcích" sezonách tato série přistupuje k širším a širším vývojovým možnostem jednotlivých týmů. Zatím si týmy pod typizovanou karoserií vyvíjí, pokud vím, hlavně motor a převodovku. Od následující sezony by týmy měly mít více možností a stávat se tak více a více továrními. Typizovaná karoserie ale zůstává – a to v nové formě. Následující svůj trend "nepotřeby" aero gripu se zbavuje hlavně zadního spoileru, který u ní stejně nemá smysl – v podstatě u ní byl z jakési setrvačnosti, protože Formule křídla přece má – a pokud se podíváte na jakýkoliv záznam nebo fotografie tak zjistíte, že bývá stejně nastaveno do spíše "neutrální" polohy, kdy má hlavně nízký aero odpor, zatímco aero grip spíše netřeba. Kromě toho tedy ale získává i (ne)populární systém HALO.

    Do následující sezony tak FE získává hlavně futuristický vzhled městského závodního supervozu – Formule E druhé generace:








    Kromě toho dodavatelem baterií se po dosavadním Williams stává nově McLaren. Baterie budou mít větší kapacitu a nebude docházet k zastávkám jako doposud. Kapacita baterie vydrží na celý závod (přesněji řečeno NEVYDRŽÍ, ale při jezdcově chytré ekonomii výkonu vystačí). Na zastávkách bylo zajímavé hlavně to, že se "přezouvalo" celé auto. Prostě jezdec zajel do garáže, vyskočil z monopostu a naskočil do druhého, do vozu s plnou baterií. V prvních sezonách zde byl limit minimálního času zastávky. Proto, aby jezdci příliš nepospíchali v přeskoku z jedné do druhé kabiny a nezlomili si při tom třeba nohu. V praxi to ale vypadalo tak, že stejně přeskočili jak nejrychleji to zvládli a nakonec je museli zdržet mechanici tak, aby nevyrazili z garáže na trať moc brzo. Od teď nebudou probíhat zastávky žádné.

    Stejně jako se nepřezouvají pneumatiky, které jsou navrženy jednak do všech podmínek (žádná supeultrahyper měkká, ultrahyper měkká, hyperultra měkká, supermega měkká, mega měkká, žvýkačkově měkká, žužu měkká, trošku měkká, měkčí střední, střední a tvrdá + mokrá a trošku mokrá :D ), a jednak tak, aby vydržely celý závod.


    Smyslem elektrické formule je kromě atraktivní zábavy "čistě" dosažitelné přímo v centrech měst hlavně ve vývoji nových civilních technologií, jehož tahem Formule vždy v historii byly. Ne že současná F1 tímhle úplně nebyla, rozhodně je experimentem na poli hybridních technologíí, a FE je odnoží na poli elektrického pohonu. Dává možnost vyvíjet a testovat nové způsoby pohonných systémů, převodovek a akumulátorů elektrických aut, stejně jako i třeba jejich obutí.
    M_IKE
    M_IKE --- ---
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ZDENDAK: zajimava koroptvicka... jdu googlit :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Di Grassi ve svém kvalifikačním kole, po nájezdu do zatáčky z kaluže drcnul o mantinel a kolo vzdal. Startuje tedy z pátého místa za Buemim, Lottererem, Vergnem a Abtem. Pořád je na co se těšit.

    Race ve 20:45
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Lucas Di Grassi zatím z prvního místa postupuje do "super pole", finálového kola kvalifikačního cyklu Formule E, kdy spolu prvních pět jezdců po základní části kvalifikace znovu zápolí o prvních pět pozic. Sam Bird, hájící před Di Grassim druhé místo v šampionátu, se kvalifikoval jako 8. Co se týče vedle konstruktérů i jednotlivců, bude nadcházející závod znovu zajímavý :)

    Hlášení o počasí: z dáli se prý ozývají hromy. Jedzci se těší (opravdu těší), že by konečně snad mohl být i nějaký mokrý závod.

    Tak snad se jim nezkratují baterky :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    V New Yorku do kvaldy napršelo – trať osychá, ale vzhledem k formátu kvalifikace FE to přinese dost nerovné podmínky pro jednotlivé kvalifikační skupiny.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam