• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    Existentialism is a term that has been applied to the work of a group of nineteenth and twentieth century philosophers who, despite doctrinal differences, shared the belief that philosophical thinking begins with the human subject — not merely the thinking subject, but the acting, feeling, living human individual. In existentialism, the individual's starting point is characterized by what has been called "the existential attitude," or a sense of disorientation and confusion in the face of an apparently meaningless or absurd world. Many existentialists have also regarded traditional systematic or academic philosophy, in both style and content, as too abstract and remote from concrete human experience.

    Existentialism emerged as a movement in twentieth-century literature and philosophy, foreshadowed most notably by nineteenth-century philosophers Søren Kierkegaard and Friedrich Nietzsche, though it had forerunners in earlier centuries. Fyodor Dostoevsky and Franz Kafka also described existential themes in their literary works.

    Other notable philosophers of existence may follow as such: Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Gabriel Marcel, Maurice Merleau-Ponty.

    Major concepts

    * 5.1 A focus on concrete existence
    * 5.2 Existence precedes essence
    * 5.3 Angst
    * 5.4 Freedom
    * 5.5 Facticity
    * 5.6 Authenticity and inauthenticity
    * 5.7 The Other and The Look
    * 5.8 Reason
    * 5.9 The Absurd


    Jazyk klubu je cestina - hlavicka je v anglictine spise z pohodlnosti :)
    Klub by mel reflektovat filosofii, myslenky a pocity filosofu existence, a to i tech, kteri se k filosofum rozhodne nechteli radit (Camus napr.). Ukolem tohoto klubu neni vymyslet nic noveho, spise si polozit otazku, zda a jak je tento myslenkovy proud sto schopny oslovit cloveka a jeho zivot.


    Nejaka literatura k nalezeni na http://x.anise.cz/ebook/
    Pokud mate nejakou knihu ci autora v elektronicke podobe, ktery spada do tematu a neni zde vylistovan, prosim podelte se (me do posty, pridam to tam)
    A prosim, knihy pouze v cestine, pripadne v originalnim jazyce. Cist Nietzscheho v anglictine myslim neni uplne nutne ;)
    rozbalit záhlaví
    FONTAIN
    FONTAIN --- ---
    JACOB: ty jo...ta to ja to teda chapu trochu jinak, ale spis verim tobe, protoze ja si moc ve filozofii vyskakovat nemuzu...každopadne to chapu tak, že mame nejakou ur imresi....z te vzbiakjí retence neco jako vjemi, ktere pri svém kriti tvori invariant a z techto invarian vznikaji protence, ktere urcuji nas smer....
    muze to byt nejak tak?
    JACOB
    JACOB --- ---
    no tak protence je opak retence, takze pokud chapes retenci jako nejakou "rozsirenou pamet pritomnosti" smerem do minulosti, tak protence je v podstate nejake "ocekavani" smerem do budoucnosti, vuci tomu, co linie retence -> soucasnost -> protence ukazuje a co se da takto odhadnout
    alespon tak nejak jsem to vetsinou chapal ja
    FONTAIN
    FONTAIN --- ---
    muzete mi nekdo prosim pomoci pochopit protence..??? retence chapúu, ale nejak se nemuzu pres ty protence dostat
    JACOB
    JACOB --- ---
    JACOB
    JACOB --- ---
    Revolta. Svoboda vuci smrti. Tvari v tvar svobode zabijet neexistuje uz jina mozna svoboda nez svoboda zemrit, to jest potlaceni strachu ze smrti a odkazani teto udalosti do patricnych mezi v radu veci prirozenych. -- Camus

    Je pouze jedna svoboda - vyrovnat se se smrti. Po tomto smireni je vsechno mozne. Nemohu te nutit, abys veril v Boha. Verit v Boha znamena prijmout smrt. Az prijmes smrt, otazka Boha bude vyresena - ale ne naopak. -- Camus

    Vtiskuje-li smrtelnik svemu konecnemu zivotu tvar, mel by pritom vedet, ze k tomuto tvaru neodlucne patri i zcela urcita smrt, ktera nebude jeho pouhou negaci, nybrz zpecetenim. Clovek musi nalezat svym bytim zpusob, jak drzet svet otevreny a zaroven soudrzny; kazdy se vyrovnava svymi ciny s naroky tohoto sveta a uzavre nakonec tento vykon svou vlastni smrti. -- Kouba (Nietzsche)
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    YMLADRIS:
    následuje čistě osobní postoj který nemá s mnoha texty co dělat a pletou se do něj i mnozí neexistencialističtí autoři
    Ale ne... není to o tom překonat smrt (konec konců věřícíh existencialistů není málo). Jde o to pochopit a poznat dle možností vše, co k životu jedince patří. Smrt v tomto nestojí jinde nežli například naše tužby, špatné stránky či (když to zvulgarizuji) chrápání. Toto by se mělo dít bez ohledu na případnou hodnotovou nálepku kterou dané věci dáme. Tzn. zkoumat stejně pečlivě svou případnou nesobeckou dobrotivost (kdy ji provádíme, co nás k tomu vede, proč tak někdy činit přestaneme) jako možné tendence k agresivitě když jsme rozčilení.

    Nikdo po člověku nechce aby např. překonával lenost, učil se vzdělaným být atd. - respektive rozhodně ne v první řadě - od toho jsou pak příslušné hodnotové žebříčky, které jsme přijali. Chce se aby pečlivě zkoumal a určil jak je líný, jak nevzdělaný co umí co ne, obecně tedy aby (vzhledem k sám sobě a tomu co vnímá jako okolí) určil a rozpoznal co je doopravdy zač - včetně jevů jako: "a tady si prostě možná jen něco namlouvám aby se mi líp žilo" popř. "tomuhle věřím, asi to nemám jak zdůvodnit, ale pokud bych tomu nevěřil, svět by nedával smysl a já smysl u světa potřebuju". Stejně tak se musí postavit k věcem se kterými je jako člověk spjat navenek. Tj. poctivě zhodnotit svá fyzická omezení a přednosti (zde je ta původně debatovaná smrt) - co z toho plyne a na čem se to zakládá. A následně to jak vnímá živé a neživé věci kolem sebe a vztahy mezi nimi.
    Např. pokud mám nezvladatelnou tendenci udělat něco člověku, který týrá svého psa, musím ji znát, vědět z čeho (asi) plyne, proč to někomu odpustím a někomu ne, co mne vede k tomu se ovládnout atd.

    Já nemám moc rád to slovo "autentický" - spíš se mi líbí "poctivý". Poctivý přístup sám k sobě je ona nutnost. Mám-li žít, měl bych žít doopravdy - do takové míry do jaké jsem schopen. A je jedno jestli to obnáší postavení vzducholodi nebo kavárenské povalování se od Nietzscheho k ničemu a od ničeho k Nietzschemu.

    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    JACOB: tak zrovna u mne se nejakyho rozebirani minulosti z dnesnich ujetych pozic bat nemusis, spis me zajimali ty dalsi odpovedi, dekuju.
    JACOB
    JACOB --- ---
    VIR_KENNY: tak jisty typ "nucene" introvertnosti, to jest neschopnosti ci nemoznosti vybijet afekty ven napriklad Nietzsche povazuje za vinika vzniku "duse" a pote i "spatneho svedomi".. ale jak rekla EVAD, nemyslim ze by to melo mit neco vice spolecneho. Ono konec koncu, ja si osobne nemyslim ze vubec jakekoliv "externi" chovani muze jakkoliv dokladat (!) autenticke nebo neautenticke byti, to jest, nezamenujme tady mravy, moralku, to jest, "co clovek dela", a ne/autenticke byti

    No a odkaz na Heideggera a NSDAP nebo Sartrova (a Camusova) komunismu bych tady radeji nerozebiral .. ;) nechci sem tahat politiku, navic zrovna o Heideggerovi a nacismu bylo napsano uz tolik, ze snad uz neni ani co dodat. Jenom bych rekl, ze vsechny ciny by se mely chapat z dobove perspektivy, a ne z post-dobove
    EVAD
    EVAD --- ---
    VIR_KENNY: diky za vycerpavajucu odpoved ;)

    byt autenticky predsa neznamena uzavriet sa do seba, casto to moze dopadnut presne naopak.
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    EVAD
    EVAD --- ---
    VIR_KENNY: preco myslis?

    podla mna to nema s introvertnostou mnoho spolocneho
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    JACOB: nicmene rekl bych pozor na jednu vec, to co tady pada jsou sice zajimave pohledy, ale nekdy to tak trochu zni jako revolucni prohlaseni o velebeni introvertnosti :) a introvertu samych, kteri pak vnitri svet prenaseji ven - tim ze sami zacnou se jinak chovat ci jednat (cimz se muzou dostat do konfliktu s onim okolim :) pricemz v mensi mire se tak deje u umelcu (basnici, poeti, maliri a spisovatele, filmari), ve vetsi u nejak politicky zasahlejch (Heidegger a jeho nehezky proslaveny clenstvi u NSDAP, u Sartra komunismem - byt u obou je dost sporny do jake vlastne miry tomu fakt verili a nakolik to chapali jen ve svych "modelech", protoze v mnohych ohledech ti lide pusobili jako odtrzeni od reality)
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    JACOB: no ale s predsudky a normama svyho okoli budes bojovat i v pripade kdyz budej pacifista, humanista nebo proste odmitnes nadavat na cikany.
    JACOB
    JACOB --- ---
    (dobre, Cizinec je pripad extremni, ale..)
    JACOB
    JACOB --- ---
    VIR_KENNY: nevim, kdyz si vezmu Camuse a jeho Cizince, tak mam skoro pocit, ze autenticke byti skoro vzdy smeruje ke konfliktu s okolim
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    JACOB: ale bez legrace - nemoc by to asi byla jen v pripade, kdyny nasledkem 'autenticke byti' bylo nejake patologicke projavovani se onë osobnosti na verejnosti - tedy mezi jinymi lidmi a nejak vyrazneto poskodilo schopnost komunikace s ostatnima..
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    no treba nacisti nebo bolsevici to povazuji za nemoc od zacatku a maji na to i lek
    JACOB
    JACOB --- ---
    Jsem zvedavej, kdy se dostaneme k tomu, ze 'autenticke byti' je ve skutecnosti nejaka forma poruchy osobnosti :')
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    JACOB: dekuju, snad se mi jednou podari ze BUDU :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    GREATDRAKE: diky za dotaz. muj point je zrejme neco jako

    - jo, existuje neco jako "autenticke prozivani", ale neda se o tom rict "je to tohle a tohle". je to za jakymkoliv uchopitelnym konceptem
    - presto moje pysna lidska mysl porad prohledava ruzne systemy abych neprehledla, ze nekdo treba prisel na to, jak o tom neco kvalitniho = pro lidi tam jdouci uzitecneho rict.
    Exitencialismus mne vzdycky nejak (malo uvedomele = nevim proc) pritahoval a kdyz je tu tento klub, je to prilezitost zjistit o tom neco vic. Moje inteligence je toho typu ze nejlepe (nejtvoriveji, nejdusledneji) pracuje v diskusi/dialogu
    - to je tedy moje motivace proc neco delam v tomto klubu ;)


    - pokud jsi se ptal na ten zanik vesmiru spis, tak jde o toto: pripada mi, ze pokud kdokoliv deklaruje nejakou "odpoved", je zajimave se ptat "jaky z toho ma prospech" (ze se priklonil zrovna k teto odpovedi). pokud odpoved existecialisty je neco jako "zit svuj zivot sam za sebe aby to uspokojovalo mne, byt originalnim jedincem" (ci co) a zaroven vim, ze klade duraz na uvedomeni si konecnosti, smrti, tak to muze byt proste snaha prekonat tu smrt. Zaniknu, ale predtim udelam (pokusim se) neco, co bude mit smysl. Takze ten zanik neni tak "strasny". Cili "snaha o autenticitu" = proste zivotni program, nekdo jiny zase ma karieru, deti, cokoliv.

    Ano, neni nic spatneho mit takovou berlicku, pokud vime ze je to berlicka, supr.

    jenom to tak zkoumam

    ad stydet se za svuj idiolekt ;) zajimava moznost, ale asi ji nevyuziju. Ale mohli bychom probrat co existencialismus a stud. Rikaji k tomu neco? Mne je stud krajne nesympaticka forma energie a kdyz nejaky objevim zpravidla se ho snazim nejak zlikvidovat..
    EVAD
    EVAD --- ---
    LOOK: asi zalezi s ktorou teoriou osobnosti si sa stotoznil. pre mna je ten tvoj popis dost cudzi.

    myslim ale, ze sa da povedat, ze stavanie sa autentickym sa da prirovnat k Jungovej individuacii.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam