• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    MAFTIK: Podle mě má "existencialismus" příliš mlhavý význam a s akademickou filosofií bych ho moc nespojoval. Ptal ses na to, kdo se k tomu "výslovně hlásí", ale neřekl jsi, jak to myslíš.
    (Navíc nevím, zda nedošlo k nedorozumění - neptal jsem se, zda Ti jde o to označovat za "existencialismus" Tvou posici, ale o tom, zda Ti jde o to, zda někdo z akademiku si tak sám říká, nebo o to, zda něco takového zastává, aniž by tomu tak říkal.)
    Ale budiž, jak já rozumím tomu vágnímu termínu, tak podle mě k tomu má velmi blízko Halík.
    Když to vezmu ve smyslu o hodně širším, tak třeba Pavel Kouba, Ivan Chvatík, Jakub Čapek.
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    CICHLASOMA: Jde mi o odpověď na tu otázku bez podobných náznaků analýzy tazatele. Pokud víš o někom, koho tak lze označit dle Tebe, rád se dovím, kdo to je.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    MAFTIK: Jde Ti o označení své posice slovem "existencialismus", nebo o přihlášení k posici, kterou by jako existencialistickou podle Tebe šlo označit? (Pokud o to druhé, definuj existencialismus.)
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    Neví někdo, je v českém akademickém prostředí někdo, kdo by se výslovně hlásil k nějaké formě ať už teistického či ateistického existencialismu?
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    Čirou náhodou nemá někdo nějaké číslo Acta Kierkegaardina? V jednom vyšel jeden text, který by mne docela zajímal ...
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    LOST_DOG: Děkuji moc.
    LOST_DOG
    LOST_DOG --- ---
    SRNECEK: Je to z jeho práce Buď - anebo (1843, Enten ‒ Eller).
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    Prosím Vás, ve filmu Albín jménem Noi se cituje tento výrok, který je přiřknut Kierkegaardovi. Pokud tomu vskutku tak je, mohl by mi někdo uvést dílo, z něhož pochází. Děkuji.

    "Jestli se oženíš nebo ne, obojího budeš litovat. Směj se hlouposti světa. Budeš toho litovat. Pobreč si nad tím, taky toho budeš litovat. Směj se hlouposti světa, nebo si nad ním pobreč... Obojího budeš litovat. I když se budeš smát hlouposti světa, nebo si nad ním pobrečíš, obojího budeš litovat. Oběs se, budeš toho litovat. Neoběs se, budeš toho litovat. Oběs se nebo ne, obojího budeš litovat. Jestli se oběsíš nebo ne, budeš toho litovat. Tohle je, můj drahý džentlmene, jádro lidské moudrosti."
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    STAROJDA: Já od Šestova četl celkem 4 knihy. Nejdůležitější a nejlepší je určitě hlavní dílo Athény a Jeruzalém. Je ale pravda, že Šestov se hrozně opakuje. Jinak co se týče mne osobně a existencialismu, je to se mnou asi takto.
    A jinak, nedávno jsem si také s velkou chutí přečetl doktorskou práci Martina Jabůrka o meontologické svobodě u N. Berďajeva. Velmi doporučuji! Je ke stažení na webu.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    MAFTIK: mě doslova uchvátil svým ruským patosem. Ten mi umožnil pochopit duši existencialisty, ikdyž sám jsem spíš na druhé straně spektra (což není zas tak daleko :)). Takže ho mám teď v knihovně, ač si to znovu asi už nepřečtu (při druhém čtení jsem skončil v půlce). Je to podle mě úctyhodný článek moderní filosofické domácí knihovničky ;)
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    A když už jsme u toho Kierkegaarda ...

    Jinak book, škoda že to tu moc nežije a že jsem to tu neobjevil dřív ...
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    STAROJDA: Tak Šestova mohu opravdu jen doporučit. Svého času jsem jej četl s velkým nadšením
    LOBOOMF
    LOBOOMF --- ---
    tady je kdyžtak odkaz na stránku

    dynamin / onomasia kata dynamin - "naming by function", relative system of note names in ancient Greek music
    http://www.tonalsoft.com/enc/d/dynamin.aspx
    LOBOOMF
    LOBOOMF --- ---
    (Greek: "naming by function")
    [John Chalmers, Divisions of the Tetrachord]
    Relative system of note names, varies with the mode, or key (Tonos), but not genus, same as the Onomasia kata Thesin in the Dorian tonos.

    nebo to chceš přeložit?
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    A jeste doplnim - Kirkegaarda jsem vzdycky chtel poznat, ale po Bazni a chveni jsem citil ze se s nim nejak myjim. Az pozdeji jsem zjistil, ze zejsem existencialista. K tomu abych si toto ujasnil me hodne pomohla kniha od ruskeho existencialisty Šestova (Kirkegaard a existencialni filosofie).

    http://search.mlp.cz/?lang=cs&action=sTitul&key=64686
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    SRNECEK: Popravde jsem od nej cetl jedinou knihu, ale podle me je na zacatek dobra - Bázeň a chvění. Autobiograficke a hodne intimni dilo.
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    Tip na dílo od Kierkegaarda? Čím začít...
    UMLAUT
    UMLAUT --- ---
    JACOB: Jediné, co mu z rukou zůstalo, jsou špičky prstů, jimiž stiskává klávesy ve hře se symboly. Nový člověk již není mužem činu, ale hráčem: je „homo ludens“ a ne „homo faber“. Život mu již není dramatem, ale hrou. Není již věcí jednání, spočívá v zážitcích. Nový člověk nechce nic dělat nebo mít, ale prožívat. Chce něco zakoušet, poznávat a především si užívat. Jelikož se nezabývá věcmi, nemá žádné problémy. Namísto toho má programy. A přesto všechno je také člověkem: zemře a ví to. My zemřeme na věci jako na nevyřešitelné problémy; on zemře na nevěci jako na chybné programy.

    Vilém Flusser, Nevěc (Vilém Flusser, Das Unding I, in: Idem, Dinge und Undinge, 1993)
    JACOB
    JACOB --- ---
    Nyní je také jasně vidět, před čím člověk ve své každodennosti utíká. Nikoli před věcmi, nýbrž právě k nim jakožto k věcem, u nichž se může jeho existence ztracená do neurčitého 'ono se' zdržovat, ukolébána v důvěrné obeznámenosti světa. Útěk, který se ve svém upadání uchyluje do „zabydlenosti", kterou skýtá veřejnost, je útěkem před nezabydleností, tzn. před onou 'tísnivou nehostinností', která prostupuje člověka jakožto vrženého tvora, který je vydán sobě samému v pobývání na světě. Tato 'tísnivá nehostinnost' je člověku stále v patách a ohrožuje, i když nikoli výslovně, jeho každodenní ztracenost v neurčitém 'ono se' veřejných mas a bezmyšlenkovité pohodlnosti. Toto ohrožení může jít fakticky ruku v ruce s pl­nou jistotou a bezstarostností každodenního života. Úzkost se může dostavit i v nejbanálnějších situacích. Není ani třeba tmy, v níž se člověka obvykle snadněji zmocní ona 'tísnivá nehostinnost'. Tma je totiž situace, v níž určitým důrazným způsobem „nic nevidí­me", i když právě svět je ještě, ba naléhavěji, svět stálé „tu".

    Úzkost zjevuje člověku možnost existovat k sobě samému, to zna­mená zjevuje volnost pro svobodu zvolit a uchopit sebe sama. Úzkost přivádí člověka před jeho svobodu k..., k auten­ticitě jeho existence jako před možnost, jíž vždy sám už jest.


    -- Heidegger, Bytí a čas (specifický jazyk místy značně upraven pro ne-filosofy :)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Myslim, že tohle sem určitě patří

    Turin Horse / Monologue (En&Gr subs) - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=Yl-Rp0mAUxQ
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam