• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LUCCHADětská kniha
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    QUANTI: Čtyřlístky normálně nezájem. Nechápu.

    Koukni na Záleskautky, naše je milují
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ANNNA: mě teď potěšilo, že si osmiletá vždycky sama od sebe schramstne a sama přečte Čtyřlístek. Babysteps. Asi zapátrám směrem do komiksů. Někdy před týdnem s velkou slávou dočetla útloučkou knížku, kterou dostala k říjnovému svátku :D
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    ALDEMIK: U nás velikost naštěstí nehraje roli... jednu chvíli jsem zkoušela nabídnout čtení ze čtečky. To bylo jako fajn, ale preferuje papír, tak nenutím. Ale na problém malých písmen to funguje.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ANNNA: Tak tak. Snažíme se střídat, když čteme něco s cca velkými písmeny. Na nic lepšího jsem nepřišla.
    Ale teď čteme Mluvící balík od Durrela a tam je to na něj moc malý. Ale zase mě hřeje, že ho to fakt hodně baví, no.
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    ALDEMIK: Jj, taky to teď řešíme. Starší (8,5) žije příběhy, ale samostatné čtení je stále náročné. Řešíme to společným čtením, kdy z každé stránky čte kousíček sama, zbytek dospělý. Postupně přibírá objem - začala se dvěma slovy, teď je cca na 3-4 řádcích. Držíme tempo, aby příběh odsýpal, zároveň se musí trochu snažit.
    Ale aby si sama vzala knížku... ani náhodou. I u komixů ji podezřívám, že si spíš prohlíží obrázky.

    Sedmiletá mladší první knížku přečetla asi v listopadu první třídy, a samostatně už schroustala celou sérii Ztřeštěný dům na stromě.

    Stejná rodina, stejné podněty. Starší se asi i četlo víc, má větší drive na příběhy, tak si o to sama častěji říká.
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    ALDEMIK: To musí být pro to dítě děsná frustrace, soucítím. Dobrá strana věci je, že je to zároveň výborná motivace.

    Já si pamatuju, že jsme hodně četli společně, tj. já jsem četla a dítě mi koukalo přes rameno - a v jednu chvíli mě začalo opravovat, případně bylo vidět, že čte napřed. Jenže to samozřejmě neřeší to, že začínající čtenář nemá možnost zalézt si sám do kouta a číst si sám pohodlně, co ho zajímá.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ATUARFIK: Bojujeme s tím teď. Jako aktuální překážku vidím, že mu číst moc nejde (technicky) a vzniká tím obrovská propast mezi tím, co by ho číst bavilo, a co je přečíst technicky schopný.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    GORMIE: jj, on má zatím za sebou stínadelskou trilogii, tu jsme četli dost i společně.
    GORMIE
    GORMIE --- ---
    ANNAWA: Myslím, že je to největší hardcore z celého Foglara. Jsem docela rád, že jsem to četl až někdy ve 12 letech. :)
    Jinak jsem nad tím nedávno přemýšlel a ze všech těchhle "creepy" věci ve foglarovkách mě v dětství opravdu dostala právě Chata v jezerní kotlině. Tam se totiž mistrně buduje ta tísnivá atmosféra. Pamatuju si, jak jsem v noci usínal s představou, že za skříní stojí pomatený Dernet ... :D
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    ATUARFIK: Je to drsný, ten Dymorák.
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    ANNAWA: Jj, Foglara teď nadšeně zblajznul můj osmiletý. Některé části jsme četli spolu, já ty knihy četla poprvé a představa toho, jak umírám udušením a zimou zavřená v koši na prádlo se mi občas ve snech vrací... Osmiletý to strávil v pohodě, nebo uložil do nevědomí, to se ještě ukáže. :)
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    ANNAWA: Pořád si myslím, že pro jistou věkovou skupinu je to prostě fajn čtení :-)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    A víte, co rozečetlo našeho skoro desetiletého? Foglar. Říkala jsem si, že to se nechytne, i když jsou ty nová vydání fakt pěkná, ale čte si teď sám Chatu v Jezerní kotlině a je spokojenej. Dosud si všechno nechal jedině předčítat, sám leda encyklopedie a komiksy.
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    Děti (7, 9, 11) vytáhly Paní Láry Fáry. Když jsme to četli naposled, tak je to nějak nechytlo, ani jsme nedočetli, ale teď to žerou, chechtaj se u toho, dokonce nejstarší předčítá kapitoly napřed, když jsem v práci (pravda, než učení, to už je lepší skoro cokoli, ale stejně...) :-)
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    JANISKA: vidíš, já ani ten Sofiin svět nemusím.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    Odložím si tady jeden svůj intenzivní (nicméně negativní) čtenářskej zážitek z Velikonoc: jsem cca ve dvou třetinách Anny od Gaardera a musím říct, že jak mám jinak ráda jeho další knížky (Sofiin svět, Jako v zrcadle, jen v hádance), tohle se mi zdá fakt strašný. Knížka má sloužit jako environmentální agitka pro dospívající, což mi připadalo jako skvělej nápad, proti ekoagitce nic nemám. Způsob, jakým je ta agitka ale podaná, je pro mě naprosto nestravitelnej. Představa dvou dospívajících, kteří spolu místo objevování nových sexuálních zkušeností radši zakládají ekoorganizaci, u mě asociuje Řezáčův Nástup. Je to strašlivě schematický a byť se mi hodně líbí rámec vyprávění (komunikují spolu dospívající holka a její pravnučka, která žije ve světě notně poznamenanym globální změnou klimatu, přičemž se současnost prolíná s budoucností), asi už to dočíst nezvládnu, škoda, to téma bych ráda viděla zpracovaný dobře.
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    Díky za tipy, asi vyhraje Steklač, Walliams a pro změnu Dahl!
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    Shodou okolností dneska vyšel kamarádův první díl podcastu o dětských knížkách. Zrovna ho poslouchám a rozmlouvá tam s Veronikou Hejlíkovou, která mj. mluví o tom, jak čte se svým předškolním dítětem s poruchou pozornosti, kdyby to někoho zajímalo: https://open.spotify.com/...xFR?fbclid=IwAR2LOue_NAsShpZYDhff4eOinMDLv3a6Ixy0bVzHZDwbnJeNfJJ49kKU3N0
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    DZODZO: Jak říkám jinde ATUARFIK a jak říká QUANTI, hlavně se ohrazuji proti tomu, že z toho děláš 100% kauzalitu. To, že rodiče investují čas do dětí, včetně společného čtení, beru v tomhle klubu jako samozřejmou výchozí pozici. Škoda, že jsi tohle s otcem nezažil, je dobře, že nejdeš v jeho stopách.
    Ale myslím, že už se točíme v kruhu.
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    DZODZO: no shit, Sherlock. Ale neznamená to, že 100 % dětí, kterým se rodiče věnovali, bude mít se 100 % těch rodičů dobrý vztah, a neznamená to, že 100 % dětí, kterým rodiče četli, bude rádo číst. Jistě, významně zvyšuješ pravděpodobnost, ale automaticky "když A, tak B" to fakt není ani náhodou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam