• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pokud si, za stejnou cenu jako Pandu, můžou koupit ojetinu, o které se ví, že je kvalitní, potažmo spolehlivější a bezpečnější a možná jim vydrží i déle než nová Panda, tak spíš sáhnou po té ojetině...

    Stejně tak na vesnicích se často jezdí s autama "dokud se nerozpadnou" a nové auto se kupuje tehdy, když není žádné přijatelně kvalitní ojeté...

    STAROJDA: Tak vždy bude skupina lidí, pro které bude auto spíš jen "módní doplněk" a pak skupina lidí, kteří mají auto "na firmu" a je pro ně výhodnější (daňově i co do spolehlivosti) auto po odpisu vyměnit za nové...
    Přesto i teď převažují lidé, co chtějí mít auto, které jim vydrží co nejdéle v dobrém stavu... A tohle je právě cílovka pro elektromobily...


    RAJCHE: Ad článek z Auto.cz MESK
    ...a já se jdu mrknout na Jeep Wrangler... ;)
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    BOBASH: myslim si (a doufam), ze zhovadile dokola-si-kupovani aut bude na ustupu, hlavne kvuli obecnym usporam a zamerenosti lidi na nematerialni hodnoty. Tehdy se snad otevre trh i pro nove typy aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Když postavíš drahý auto s životností 20-50 let, tak si stejně budou lidi kupovat levný nový auta, protože jsou přeci nový.

    I když existujou W124, Toyoty Camry z 90. let a podobný věci, tak lidi stejně půjdou a koupěj si Fiat Panda.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: A pamatuješ si kde...?
    Docela bych se na tu tabulku rád podíval - co & jak se hodnotilo...
    Aby se z toho nakonec nevyklubala propracovanéjší variace na níže linkovaný článek z Auto.cz ;)

    BOBASH: Ještě trochu jinak: Když postavíš auto, s životností 20-50 let, tak během 10 let zlikviduješ trh s lacinějšími vozy...
    Ti co na to mají, tak si každých cca každých 10 let koupí nové kvalitní auto a ti ostatní si budou přeprodávat pořád spolehlivé ojetiny...
    U spalovčů je to problém, časem se tak jak tak "vyklepou", leč určitým způsobem tak již teď fungují vozy BMW...
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: co treba business typu Zip Cars....ala sharing auta...pro pripad tohoto auditka, rekneme elekro. Tam se ti ta poptavkova krivka po zivotnosti posune trochu jinam.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Tak nějak. Respektive já to vidím o něco míň konspiračně - i když uděláš auto, který vydrží 20 nebo 50 let, tak s ním téměř nikdo nebude těch 20 nebo 50 let jezdit, protože už bude starý a on bude chtít jiný, novější a s lepšíma věcma. Takže ta životnost vlastně nikomu k ničemu pořádně nebude a lidi si radši koupěj to auto, který vydrží 10 let, ale je o půlku levnější.

    Jediná výjimka, kde lidi kupujou auta, který vypadaj jako 50 let starý, jsou off-roady. A pak pár ptákovin jako Morgan.

    Takže vlastně když uděláš příliš kvalitní i příliš nekvalitní auto, zkrachuješ, protože to nikdo nekoupí.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: jestli tomu spravne rozumim, tak je to o nastaveni urovne zivotnosti a profitu spolecnosti, ano?
    Resp.
    Kdyz udelam nesmrtelny auto, tak zkrachuju, protoze si nikdo nekoupi novy.
    VS.
    Kdyz udelam shit, tak taky, protoze to nikdo nekoupi.

    Tohle mas na mysli nebo neco jinyho?

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Inženýři nikde. Kdyby inženýři navrhovali moderní ekvivalenty Mercedesu W123, který by vydržely věčně, tak by nikdo nekupoval nový auta :)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: Dyt jo ne! :)....kde teda udelali inzenyri chybu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Tak pochopitelně. Kdybychom všichni jezdili Wranglerama, Defenderama a G-klassama, který jsou primitivní, relativně jednoduchý na výrobu a přitom vydržej věčnost, tak si je můžem nechávat 25 let místo 5 let a ušetříme obrovský ekonomický i environmentální náklady na výrobu aut...
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    RAJCHE: Takze ono by sice bylo pekny, kdyby vsude jezdili auta s nulovyma emisema a meli jsme vyvoneny ulice. Dalo by se v nich krasne jezdit na kole, bez respiratoru pres oblicej.......problem je v tom, ze 'emisni' stopa se podepise jinde, kde neni na prvni pohled tolik videt. Otazkou je, kde je ten optimalni balanc?
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    STAROJDA: no starodavny nevim :) nedavno jsem videl tabulku, kde bylo srovnano hodne siroky spektrum aut (vcetne elektromobily, hybridu, vodikovych, atp.). Poradi se zaviselo na aspektech o kterych se v beznych testech, magazinech a hodnocenich moc nemluvi. Zjednodusene receno byl v tom zhohledneny cely 'Product Lifecycle Management' a jeho udrzitelnost, resp. Dust to Dust process: od nakladu na vyvoj, cena pouzitych materialu, cena manufactury/produkce (pressing, welding, moulding, casting, lasercutting, assembly lines, etc.), naklady na provoz (spotreba), emise, spolehlivost a zivotnost, udrzba vozu, ceny nahradnich dilu, naklady na recycklaci vyslouzilyho materialu danyho modelu .......
    (Urcite jsem na neco zapomnel. Ale myslim, ze je jasny kam mirim).

    Suma sumarum....elektromobily nemeli sanci.
    A z ceho mi spadla celist? Vitezem je:
    JEEP WRANGLER! :)
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    RAJCHE: nebyla. Vypada to hodne zajimave - akorat mi dost vadi ze to nema dvere, protoze jakmile bys vyjel do provozu, tak budes cuchat starodavny benzinovy/naftovy auta. Ze stejneho duvodu nemam rad motorky / skutry...

    Kazdopadne preju projektu uspech, tohle je asi jedina cesta aby se k necemu rychle a levne dospelo.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Tahle pecka byla nebo ne?

    Prcek | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/tagy/prcek
    prcek
    http://www.prcek-ev.cz/#!tab-contacts
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANCHEZ: Nenazval bych to úplně konspirací - IMHO je to spíš "korporátní pud sebezáchovy" - automobilky léta vydělávají na určitém modelu, přechod na elektromobilitu pro ně znamená velké investice do technologií výroby, do výzkumu a vývoje, do výcviku zaměstnanců - a to za situace, kdy fnanční situace v oboru není nijak růžová.

    Myslím si, že velké automobilky hrají o čas - o čas vyvinout konkurenceschopné EV a dostat ho na trh alespoň v 10 mírně odlišných modelech - toho můžou dosáhnout jen snížením odbytu již existujících EV a tím snížit návratnost prostředků vynaložených na výzkum, vývoj a postavení konstrukční linky. (Např. Tesla je aktuálně cca 800 milionů dolarů v minusu)
    Jakmile by se jim jednou povedlo přejít na výrobu elektromobilů, jsou (kapitálově) schopni jich chrlit tisíce za den (a tím snížit rozpočtenou složku R&D nákladů) a třeba je i chvíli držet na skladě...

    Kdyby za tou studií stála ropná lobby, byla by víc "zdrcující"...
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: diky ze sis dal tu praci
    nemam rad konspiracni teorie, ale jako by porad platilo to co padlo ve Who killed the electric car, a to to, ze jsou tu jiste skupiny, ktere si velmi nepreji nejaky posun a rozvoj v tomhle smeru

    nevim jestli v nasi zemi tyhle tlaky jsou , spis jde o klasickou ukazku soucasne ceske zurnalistiky, kdy se proste prelozi nejaky anglicky clanek z tabloidu, uvede se jako zdroj internet a hotovo, jdu si pro vyplatu

    nejsmutnejsi na tom je, a to jde velmi dobre videt z diskuse pod clankem, ze lidi to proste vemou jako fakt, aniz by si overili jestli je na tom aspon trochu pravdy
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MESK: Pominu-li, že článek je tendenčním výblitkem vhodným tak maximálně k proložení debaty o nesmrtelnosti chrousta po x-tém pivu, tak mi tam chybí jedna docela zásadní věc - JMÉNA !!
    Chybí jak identifikace zpracovatelů studie, tak jméno studie samotné. Když se mi nakonec povedlo se k té studii dostat.
    Mno a když už jsem se k ní dostal, tak se potvrdilo, že v té studii (která sama o sobě není příliš korektní) je napsáno něco jiného...
    Pěkný výtah naleznete ZDE

    Co se týče samotných tvrzení ve fiktivním článku od "norských vědců" z "vědecké redakce" Auto.cz:
    1) Výroba v elektrárnách je efektivnější. A krom toho, jedním z kriticky důležitých aspektů je i šetrnost k životnímu prostředí - v elektrárnách jsou instalované filtry na všechno možné, v autech tak maximálně katalyzátor, který třeba vysoce toxické nano-částice z dieselů vůbec neřeší...

    2) "Autoři analýzy spočítali, že automobil s dieselovým motorem s životností 200.000 kilometrů je proti elektromobilu, u kterého je nutné v době jeho životního cyklu vyměnit baterie, k životnímu prostředí šetrnější."
    Pominu-li přímou toxicitu spalin, není uvedeno co je myšleno nutností vyměnit baterie - soudobé baterie mají životnost okolo 2000 cyklů a dojezd je otázkou pouze velikosti instalovaného batterypacku a kvality BMS...
    Takový "normální" batterypack pro dojezd 150 km na nabití tak má životnost okolo 300.000 km - a je nutné si ještě uvědomit, že pojem "životnost" v případě baterií znamená "dobu, po které kapacita poklesne na 80% nebo méně"

    3) "Naše výsledky jasně ukazují, že je kontraproduktivní podporovat elektromobily v oblastech, kde se elektrická energie vyrábí pomocí uhlí nebo spalováním těžkého oleje. ......škodlivé látky budou emitovány u elektráren a ne v ulicích měst. Globálně ale emise nesnižují."
    Jak už jsem uvedl u bodu 1), i uhelná elektrárna je efektivnější než dieselová pohonná soustava jak energeticky, tak co do externalit - u elektráren díky filtraci nejsou emitovány téměř žádné škodlivé látky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam