• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ceny nejsou mimo realitu. Prostě baterky jsou drahý a auta taky něco stojej. Aby Citigo iV mělo dojezd 260 km dle WLTP, což v reálu není zaručenejch ani 200 km, vyjde prostě na půl milionu.

    ID3 se 48 kWh baterií vyjde na 750 tisíc - ale, a to jsem předtím zapomněl říct jako takovej malej, nenápadnej detail, VOLKSWAGEN NA NICH BUDE PRODĚLÁVAT.

    Tesla Model 3 stojí milion a půl, ale Tesla na nich patrně prodělává.

    Takže nemůžeš počítat ani s tím, že se zlevňování baterek projeví na ceně aut. Dnešní ceny elektromobilů vycházejí z cen baterek tak za pět let (v lepším případě), do tý doby jsou na nich výrobci v mínusu.

    Elektrický Fabie za 400 tisíc s rozumným dojezdem prostě nebudou, zapomeňte na to.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nevím, kde furt bereš přesvědčení, že jsem nějakej strašnej jezdič - že se živím motoristickou novinařinou neznamená obří nájezdy.

    Mimochodem, 200 km/h do Brna nedojede ani Tesla P100D, při takový rychlosti jí dojde štáva tak ve dvou třetinách. U většiny elektromobilů zásadně klesá dojezd už při těch 130-140, co jezdí na dálnici normální lidi. A většina lidí chce mít auto, který může dojet do Brna normálně po dálnici, protože po okreskách to trvá 2x tak dlouho.

    Vůbec jsem se nebavil o lidech s nájezdem typu 50kkm ročně jako obchoďáci, ale o normálním člověku. Typickej majitel auta (řekněme tak 80% lidí, co tak odhaduju ze svýho okolí) potřebuje REÁLNEJ dojezd 200 - 300 km, protože se mu běžně může stát, že potřebuje jet někam 100 kilometrů daleko a nebude mít kde nabít.

    Reálnej dojezd 300 kilometrů je 400 kilometrů podle WLTP, minimálně. Dojezd klesá nejen se stylem jízdy, ale třeba s mrazem (klesne kapacita baterky, musíš začít topit). A protože řešení vybitýho elektromobilu je dost složitý, tak prostě lidi nechtějí auto, který budou vybíjet na pár procent kapacity a doufat, že dojedou.

    Opět, bavím se o reálných, normálních lidech. Pár elektronadšenců je schopnejch žít trvale s Leafem nebo klidně e-Upem nebo takovým krámem. Nahrazovat normální auta to nebude.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně, stačí si naplánovat přestávku u (rychlo) nabíječky a problém s dojezdem vyřešen...

    A zopakuji:
    Primární auto s dojezdem 500 km je pro většinu lidí zbytečnost, těch 150-200 km stačí na celý týden i případně na ty výlety...
    (Není to o dojezdu, je to o hustotě dobíjecích stanic, která je limitovaná vlastně jen přítomností elektřiny)
    ...tedy pokud to nebudeš zrovna Ty, řítící se 200 km/h do Brna...

    Akorát ty ceny jsou prostĕ mimo realitu, je nesmysl, aby poloviční baterka, navíc s menší karoserií, stála třeba jen o 20% méně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: A k tomu co okolní svět dělá - o tom já právě mluvím, zatímco vy tady řešíte pojízdný humory jako je i3 nebo Citigo iV. Tyhle auta jsou marketingový cvičení a přehlídka toho "umíme udělat elektromobil". Na vývoj motorismu nebudou mít žádnej vliv.

    Přitom ale v průběhu cca dvou let přijde na trh spousta aut, který ten vliv mít budou, protože používají rozumnou, použitelnou koncepci. Jednak celá už mnohokrát zmiňovaná platforma MEB, druhak Porsche Taycan, který má šanci bejt fakt reálná konkurence pro Teslu a navíc se s ním bojí síť 350 kW nabíječek FastCharge, Audi eTron GT, což je Taycan v jiným kabátu a tudíž to asi bude použitelný auto (na rozdíl od současnýho SUV eTron, což je, pro změnu, krám kterej nikam nedojede), Ford připravuje Mach E, což bude "sportovní crossover inspirovanej Mustangem" (reálně něco jako BMW X4 s dojezdem cca 600+ km, a elektrickou verzi F-150 (což je nejprodávanější osobní auto na světě), Jaguar bude mít nový XJ atd. atd.

    Úvahy o nějakejch elektromobilech za půl milionu jsou v týhle fázi nesmysl, taková věc prostě nefunguje a nebude fungovat tak dlouho, než budou baterky třeba za 50% dnešní ceny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ne, moje zkušenosti právě mnohem víc odpovídají "typickýmu zákazníkovi" a "většině lidí".

    O tom možná taky vypovídá to, že i3 má sice možná vysokou hodnotu na trhu ojetin (jako každej elektromobil, protože půlku z tý ceny tvořej baterky), ale nový se moc neprodávaj, zatímco řada 3 je pořád jedno z nejprodávanějších aut svý třídy.

    Já chápu, že pro tebe je všechno elektrický super a všechny ICE je starej shit co nedává smysl. Stejně tak chápu většinu mýho okolí (typický motoristi), který to maj naopak.

    Moje názory na ty auta jsou daný vesměs osobní zkušeností, a tím, že elektrický auta mám rád, považuju je za jednoznačnou cestu vpřed, ale zároveň nemám naivní představu, že cokoliv na elektriku je dobrý.

    i3 je skvělá věc, pokud si můžeš dát milion korun za 2. - 3. auto do rodiny, který je dobrý jen na ježdění po městě a blízkým okolí. Jinak je to jako auto k ničemu. Auto si většina lidí kupuje kvůli svobodě pohybu - to, že s i3 musíš cestu do blbýho Liberce plánovat a hledat předem nabíječky po cestě, z ní dělá věc nepoužitelnou coby auto.

    Totéž platí o všech podobnejch pokusech. Nefunguje to, a proto to taky nikdo nekupuje.

    Jediný, co se reálně nějak slušně prodává, jsou zatím Tesly, a potom to budou VW na MEB platformě, případně cokoliv dalšího, co nabídne dojezd cca 500 km.

    Krámy jako Leaf, eGolf a podobně nikdy nevydělaj peníze, nikdy se jich neprodá jakejkoliv signifikantní počet a nikdy nepřinesou rozmach elektromobility, protože se jejich prodeje budou pořád pohybovat v desetinách procent.

    Tak to prostě je.

    Můžete stokrát tvrdit, že vám by přece stačil dojezd 150 kilometrů - jo, věřím vám. A vás a vám podobnejch je těch asi 0,3% trhu, co teď kupujou elektromobily co nejsou Tesla.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: dik, ze jsi mne pocopil, ze jsem tim poslednim i30 nemyslel Hyundai, ale BMW i3.
    Jinak jsi ale nepochopil, ze ty mas jinou zkusenost z aut nez drtiva vetsina lidi. Pomerne zbytecne tady dokola opakujes sve nazory. Mnohem lepsi by bylo, kdyby ses prestal snazit presvedsovat svet o sve svate pravde, prestal spamovat, a soustredil se na to, co okolni svet dela co se tyce elektromobility.

    330e je Plug-in Hybrid a prodava se ojety samozrejmne jeste draz nez i3 .. a 333e je samozrejmne taky "naprostej nesmysl".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: BMW řady 3 jsou zhruba tak nejlepší sedany/kombíky ve svý třídě a na rozdíl od BMW i3 jsou to věci, který reálně fungujou.

    BMW i3 je krám a to, že tenhle krám je jejich jediný BEV, je očividně důvod, proč vedení BMW tak brečí jak jsou elektromobily blbě. Protože je sami neuměj.

    Na i3 je zajímavý, že používá moderní materiály a má funky design, ale jinak je to městský autíčko za milion. BMW zaspalo s řešením inteligentní koncepce elektromobilu (tedy jako všichni ostatní, "placka" neboli skateboardový šasi obsahující baterky) a i ta i3 je prostě normální auto, do kterýho jsou porůznu nacpaný baterky. Proto se jich tam vešlo málo, a proto je to sice drahý, ale k nikam to nedojede.

    BTW, zrovna řada 3 obsahuje jediný elektrifikovaný auto od BMW, který mi dává smysl, což je 330e. Nevypadá to sice tak cool, protože je to na pohled prostě normální trojka, ale s dojezdem 40 km na elektřinu a schopností jezdit po městě fakt víceméně čistě na elektromotor, to řeší bezemisní dojíždění, a na delší cesty je z toho normální trojka na benzín + elektřinu, která tím pádem jede líp než 330i a skoro srovnatelně jako 340i, akorát (relativně) málo žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ano, benzínovej ekvivalent Tesly, což je něco jako Porsche Panamera Turbo, Mercedes CLS63 AMG, BMW M8 a podobně, opravdu typicky žere 15 na sto.

    I když budeme ignorovat výkony, tak pořád takhle velký benzínový auto i se slabším motorem (něco jako třeba BMW 540i, MB E350, takovýho něco prostě) bude žrát kolem deseti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: BMW 3. rady jsou nejake hnusne sedany (v posledni generaci i lift-backy ci kombi). Jestli muzu citovat tebe, je to "naprostej nesmysl". Vlastne nechapu proc neco tak prukopnicko jako BWM i3 srovnava s takovymy sroty, o ktere bych si ani kolo neoprel. Ale tak dejme tomu napriklad starsi BMW 330i ma 6 stupnovou automatickou prevodvku. Ojete se ty smejdy prodavaji draz nez i30.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: 6 ku 4.4 ti připadá zhruba stejně? A nemyslím že benzínový ekvivalent tesly žere 15l/100km, což je tvůj trojnásobek malýho auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Mimochodem, ta tabulka přepočítanejch l/100 km tady dost vysvětluje, proč nemají smysl malý elektrický auta. Ony totiž malý (i3) a velký (Tesla) žerou zhruba stejně. Zatímco benzínovej ekvivalent Tesly žere 2-3x tolik co nějaký malý autíčko, tak Tesla žere třeba o 20% víc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: WLTP je sice přesnější než NEDC, ale 265 kilometrů podle WLTP furt znamená ne 240 s těžkou nohou, ale tak 230 normálně, s těžkou nohou 150-200 a pokud do toho bude mrznout nebo budeš topit, tak to znamená reálnejch 150.

    A za to dostaneš Citigo, který ve verzi na plyn stojí 260 tisíc a má náklady na kilometr nižší než te elektromobil, kterej bude stát 500.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: "the BMW i3 came in as the most efficient, recording a fuel consumption rate of 4.392 litres/100km – about the same fuel efficiency as a diesel BMW 3 series."


    Tesla EV charged with diesel generator still cleaner than conventional car | RenewEconomy
    https://reneweconomy.com.au/...rged-with-diesel-generator-still-cleaner-than-conventional-car-61942/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ALOPEX_LAGOPUS: U protinozcu v dalake predale bushi, u mesta Perth, test pro offgrid komunity .. "it works out slightly better on fuel use than just driving a diesel."
    "The charger is a Tritium Veefil 50kW DC and took 9 hours to charge all 10 cars and used 108L of fuel. Good for fuel. Bad for time."

    http://joannenova.com.au/2019/08/the-diesel-generator-behind-the-electric-car-charging-point/
    ALOPEX_LAGOPUS
    ALOPEX_LAGOPUS --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    víc než elektrosobáky potřebujeme tohle
    Daimler starts first Freightliner eCascadia all-electric semi truck deliveries - Electrek
    https://electrek.co/2019/08/12/daimler-freightliner-ecascadia-electric-semi-trucks-deliveries/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    varianta taky jsou biogas vozítka, v podstatě Citigo na CNG, ale to CNG bude vyrobeno z CO2+voda+fotovoltaika, ale to mluvíme o roce 2050+ :D
    JANOS
    JANOS --- ---
    Dle meho skromneho nazoru v soucasnosti je jedine vyuzitelne EV jen se jmenem Tesla. Muze za to velka baterka a uzasna sit Superchargeru. Zrovna v nedeli jsem projel z vychodniho slovenska az do svycarska, s plnym kufrem a 2 detma... Jakekoliv jine auto by tuhle cestu nedalo.

    Co jsem slysel tak VW ID3 sice v 2020 bude ale soudruzi z Fremontu jsou jim porad dalece napred. Takze prvni konkurenci vidim na 2021.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, ale dojezd 265 WLTP, což je tak 240 s těžkou nohou, nebo se dá teoreticky vymáčknout 280-290 když jedeš plynule 80km/h :D

    Já potřebuju 350km WLTP, ale potřebuju aby to bylo levné, t.j. 4-leté do 200k kč a to si ještě počkám :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hl tu pisu ze citigo-e uz teraz

    Šéf Škody pro Česko: Elektromobilem to do Chorvatska v nejbližší době půjde těžko, do Alp bez problémů | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/...uto/elektormobil-skoda-auto-emise-suv-lubos-vlcek-dobijeni_1907241144_och
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Škodovka s dojezdem 500 nebude za 500. Za 500 je Citigo iV, což je krám s dojezdem asi 250 kilometrů a naprostej nesmysl.

    Volkswagen ID3, což bude velikostně někde mezi Golfem a Passatem, má stát asi 25 tisíc euro se základní baterkou na asi 400 km.

    Škodovka bude mít jako první auto postavený na MEB platformě sériovou verzi Vision iV, která velikostně cca odpovídá Kodiaqu, takže jestli budou mít stejně agresivní cenovou politiku jako VW, je možný, že bude stát cca jako Kodiaq RS (tedy něco přes milion).

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na tie dojezdy som teda zvedavy, ked si VW nevie vyrobit ani vlastnu baterku, akoze skodovkou za 500 s dojazdom 500 nepohrdnem, ale vzhladom na to, ze nevedia znizit obsah kobaltu pochybujem, ze budu vediet stlacit cenu v dohladnej dobe
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam