• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Vždyť o tom píšu od začátku, že příští rok přichází platforma MEB. Ta platforma je důležitá, jestli na tom pak postavěj krabičku co bude vypadat jako stará dodávka (Buzz) nebo jako Kodiaq v kupé (Vision iV) už je úplně jedno.

    Fábka s dojezdem 400 kilometrů za 400 tisíc ještě dlouho nebude, protože to prostě nejde udělat. Nejblíž bude, znovu opakuju, Volkswagen ID3 (což už je na platformě MEB). To je tahle věc:



    Bude to mít v základu baterie 48 kWh, takže dojezd asi 300 kilometrů, a cena by se v týhle oholený verzi (těch 300 dle WLTP by z toho mohlo udělat auto na hraně normální použitelnosti) měla vejít do 30 k EUR.

    Velikostně to zhruba odpovídá Golfu, uvnitř to bude prostornější protože tam není motor.

    Aby mohla mít Fabia dojezd 400 kilometrů za 400 tisíc korun, tak by musely baterky zlevnit tak na třetinu současný ceny, protože to auto taky stojí nějaký peníze. A to se ještě dlouho nestane.

    Takže prostě na levný elektromobily zatím zapomeňte. Lidi si zkrátka místo Fabie za 400 tisíc na 5 let leasing koupěj za 800 tisíc věc velikosti Octavie s leasingem na 10 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nevím, kde furt bereš přesvědčení, že jsem nějakej strašnej jezdič - že se živím motoristickou novinařinou neznamená obří nájezdy.

    Mimochodem, 200 km/h do Brna nedojede ani Tesla P100D, při takový rychlosti jí dojde štáva tak ve dvou třetinách. U většiny elektromobilů zásadně klesá dojezd už při těch 130-140, co jezdí na dálnici normální lidi. A většina lidí chce mít auto, který může dojet do Brna normálně po dálnici, protože po okreskách to trvá 2x tak dlouho.

    Vůbec jsem se nebavil o lidech s nájezdem typu 50kkm ročně jako obchoďáci, ale o normálním člověku. Typickej majitel auta (řekněme tak 80% lidí, co tak odhaduju ze svýho okolí) potřebuje REÁLNEJ dojezd 200 - 300 km, protože se mu běžně může stát, že potřebuje jet někam 100 kilometrů daleko a nebude mít kde nabít.

    Reálnej dojezd 300 kilometrů je 400 kilometrů podle WLTP, minimálně. Dojezd klesá nejen se stylem jízdy, ale třeba s mrazem (klesne kapacita baterky, musíš začít topit). A protože řešení vybitýho elektromobilu je dost složitý, tak prostě lidi nechtějí auto, který budou vybíjet na pár procent kapacity a doufat, že dojedou.

    Opět, bavím se o reálných, normálních lidech. Pár elektronadšenců je schopnejch žít trvale s Leafem nebo klidně e-Upem nebo takovým krámem. Nahrazovat normální auta to nebude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Tak pokud jsou levnější, tak je to ještě tím spíš důkaz toho, že je nikdo nechce.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Citigo na vývoj EV vliv sice mít nebude, ale VW si na tom vyzkouší nějaké věci (tak jako si je zkoušel na eGolfu a e-upu). A pak přijde ID, NEO, BUZZ a nevím jaký nesmysly :D a pak přijde eFabka za 400k s dojezdem 400km
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: asi jsi nepochopil, tak ti to napisu jeste jednou i3 se ojeta prodava levneji nez "330 i" nebo "330e". Generacne je to auto uplne nekde jinde, a jak jsem psal, jsem presvedceny ze je i v mnohem lepsim technickem stavu, protoze je pohon o hodne jednodussi. I3 te vyjde levneji i kdybys sis sfleku vymenil baterii za nejakou repasovanou.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně, stačí si naplánovat přestávku u (rychlo) nabíječky a problém s dojezdem vyřešen...

    A zopakuji:
    Primární auto s dojezdem 500 km je pro většinu lidí zbytečnost, těch 150-200 km stačí na celý týden i případně na ty výlety...
    (Není to o dojezdu, je to o hustotě dobíjecích stanic, která je limitovaná vlastně jen přítomností elektřiny)
    ...tedy pokud to nebudeš zrovna Ty, řítící se 200 km/h do Brna...

    Akorát ty ceny jsou prostĕ mimo realitu, je nesmysl, aby poloviční baterka, navíc s menší karoserií, stála třeba jen o 20% méně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: A k tomu co okolní svět dělá - o tom já právě mluvím, zatímco vy tady řešíte pojízdný humory jako je i3 nebo Citigo iV. Tyhle auta jsou marketingový cvičení a přehlídka toho "umíme udělat elektromobil". Na vývoj motorismu nebudou mít žádnej vliv.

    Přitom ale v průběhu cca dvou let přijde na trh spousta aut, který ten vliv mít budou, protože používají rozumnou, použitelnou koncepci. Jednak celá už mnohokrát zmiňovaná platforma MEB, druhak Porsche Taycan, který má šanci bejt fakt reálná konkurence pro Teslu a navíc se s ním bojí síť 350 kW nabíječek FastCharge, Audi eTron GT, což je Taycan v jiným kabátu a tudíž to asi bude použitelný auto (na rozdíl od současnýho SUV eTron, což je, pro změnu, krám kterej nikam nedojede), Ford připravuje Mach E, což bude "sportovní crossover inspirovanej Mustangem" (reálně něco jako BMW X4 s dojezdem cca 600+ km, a elektrickou verzi F-150 (což je nejprodávanější osobní auto na světě), Jaguar bude mít nový XJ atd. atd.

    Úvahy o nějakejch elektromobilech za půl milionu jsou v týhle fázi nesmysl, taková věc prostě nefunguje a nebude fungovat tak dlouho, než budou baterky třeba za 50% dnešní ceny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ne, moje zkušenosti právě mnohem víc odpovídají "typickýmu zákazníkovi" a "většině lidí".

    O tom možná taky vypovídá to, že i3 má sice možná vysokou hodnotu na trhu ojetin (jako každej elektromobil, protože půlku z tý ceny tvořej baterky), ale nový se moc neprodávaj, zatímco řada 3 je pořád jedno z nejprodávanějších aut svý třídy.

    Já chápu, že pro tebe je všechno elektrický super a všechny ICE je starej shit co nedává smysl. Stejně tak chápu většinu mýho okolí (typický motoristi), který to maj naopak.

    Moje názory na ty auta jsou daný vesměs osobní zkušeností, a tím, že elektrický auta mám rád, považuju je za jednoznačnou cestu vpřed, ale zároveň nemám naivní představu, že cokoliv na elektriku je dobrý.

    i3 je skvělá věc, pokud si můžeš dát milion korun za 2. - 3. auto do rodiny, který je dobrý jen na ježdění po městě a blízkým okolí. Jinak je to jako auto k ničemu. Auto si většina lidí kupuje kvůli svobodě pohybu - to, že s i3 musíš cestu do blbýho Liberce plánovat a hledat předem nabíječky po cestě, z ní dělá věc nepoužitelnou coby auto.

    Totéž platí o všech podobnejch pokusech. Nefunguje to, a proto to taky nikdo nekupuje.

    Jediný, co se reálně nějak slušně prodává, jsou zatím Tesly, a potom to budou VW na MEB platformě, případně cokoliv dalšího, co nabídne dojezd cca 500 km.

    Krámy jako Leaf, eGolf a podobně nikdy nevydělaj peníze, nikdy se jich neprodá jakejkoliv signifikantní počet a nikdy nepřinesou rozmach elektromobility, protože se jejich prodeje budou pořád pohybovat v desetinách procent.

    Tak to prostě je.

    Můžete stokrát tvrdit, že vám by přece stačil dojezd 150 kilometrů - jo, věřím vám. A vás a vám podobnejch je těch asi 0,3% trhu, co teď kupujou elektromobily co nejsou Tesla.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: dik, ze jsi mne pocopil, ze jsem tim poslednim i30 nemyslel Hyundai, ale BMW i3.
    Jinak jsi ale nepochopil, ze ty mas jinou zkusenost z aut nez drtiva vetsina lidi. Pomerne zbytecne tady dokola opakujes sve nazory. Mnohem lepsi by bylo, kdyby ses prestal snazit presvedsovat svet o sve svate pravde, prestal spamovat, a soustredil se na to, co okolni svet dela co se tyce elektromobility.

    330e je Plug-in Hybrid a prodava se ojety samozrejmne jeste draz nez i3 .. a 333e je samozrejmne taky "naprostej nesmysl".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: BMW řady 3 jsou zhruba tak nejlepší sedany/kombíky ve svý třídě a na rozdíl od BMW i3 jsou to věci, který reálně fungujou.

    BMW i3 je krám a to, že tenhle krám je jejich jediný BEV, je očividně důvod, proč vedení BMW tak brečí jak jsou elektromobily blbě. Protože je sami neuměj.

    Na i3 je zajímavý, že používá moderní materiály a má funky design, ale jinak je to městský autíčko za milion. BMW zaspalo s řešením inteligentní koncepce elektromobilu (tedy jako všichni ostatní, "placka" neboli skateboardový šasi obsahující baterky) a i ta i3 je prostě normální auto, do kterýho jsou porůznu nacpaný baterky. Proto se jich tam vešlo málo, a proto je to sice drahý, ale k nikam to nedojede.

    BTW, zrovna řada 3 obsahuje jediný elektrifikovaný auto od BMW, který mi dává smysl, což je 330e. Nevypadá to sice tak cool, protože je to na pohled prostě normální trojka, ale s dojezdem 40 km na elektřinu a schopností jezdit po městě fakt víceméně čistě na elektromotor, to řeší bezemisní dojíždění, a na delší cesty je z toho normální trojka na benzín + elektřinu, která tím pádem jede líp než 330i a skoro srovnatelně jako 340i, akorát (relativně) málo žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ano, benzínovej ekvivalent Tesly, což je něco jako Porsche Panamera Turbo, Mercedes CLS63 AMG, BMW M8 a podobně, opravdu typicky žere 15 na sto.

    I když budeme ignorovat výkony, tak pořád takhle velký benzínový auto i se slabším motorem (něco jako třeba BMW 540i, MB E350, takovýho něco prostě) bude žrát kolem deseti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: BMW 3. rady jsou nejake hnusne sedany (v posledni generaci i lift-backy ci kombi). Jestli muzu citovat tebe, je to "naprostej nesmysl". Vlastne nechapu proc neco tak prukopnicko jako BWM i3 srovnava s takovymy sroty, o ktere bych si ani kolo neoprel. Ale tak dejme tomu napriklad starsi BMW 330i ma 6 stupnovou automatickou prevodvku. Ojete se ty smejdy prodavaji draz nez i30.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: 6 ku 4.4 ti připadá zhruba stejně? A nemyslím že benzínový ekvivalent tesly žere 15l/100km, což je tvůj trojnásobek malýho auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Mimochodem, ta tabulka přepočítanejch l/100 km tady dost vysvětluje, proč nemají smysl malý elektrický auta. Ony totiž malý (i3) a velký (Tesla) žerou zhruba stejně. Zatímco benzínovej ekvivalent Tesly žere 2-3x tolik co nějaký malý autíčko, tak Tesla žere třeba o 20% víc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: WLTP je sice přesnější než NEDC, ale 265 kilometrů podle WLTP furt znamená ne 240 s těžkou nohou, ale tak 230 normálně, s těžkou nohou 150-200 a pokud do toho bude mrznout nebo budeš topit, tak to znamená reálnejch 150.

    A za to dostaneš Citigo, který ve verzi na plyn stojí 260 tisíc a má náklady na kilometr nižší než te elektromobil, kterej bude stát 500.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: "the BMW i3 came in as the most efficient, recording a fuel consumption rate of 4.392 litres/100km – about the same fuel efficiency as a diesel BMW 3 series."


    Tesla EV charged with diesel generator still cleaner than conventional car | RenewEconomy
    https://reneweconomy.com.au/...rged-with-diesel-generator-still-cleaner-than-conventional-car-61942/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ALOPEX_LAGOPUS: U protinozcu v dalake predale bushi, u mesta Perth, test pro offgrid komunity .. "it works out slightly better on fuel use than just driving a diesel."
    "The charger is a Tritium Veefil 50kW DC and took 9 hours to charge all 10 cars and used 108L of fuel. Good for fuel. Bad for time."

    http://joannenova.com.au/2019/08/the-diesel-generator-behind-the-electric-car-charging-point/
    ALOPEX_LAGOPUS
    ALOPEX_LAGOPUS --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    víc než elektrosobáky potřebujeme tohle
    Daimler starts first Freightliner eCascadia all-electric semi truck deliveries - Electrek
    https://electrek.co/2019/08/12/daimler-freightliner-ecascadia-electric-semi-trucks-deliveries/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    varianta taky jsou biogas vozítka, v podstatě Citigo na CNG, ale to CNG bude vyrobeno z CO2+voda+fotovoltaika, ale to mluvíme o roce 2050+ :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam