SEJDA: Malá auta mají samozřejmě spoustu výhod, ale obecně si je zákazníci moc nekupujou, pokud si můžou za skoro stejný peníze koupit větší auto.
Ad dolar - zadával jsem kurz do Googlu, tak hluboce jsem to neřešil.
Jinak ano, jsem schopen vnímat parametrů a vlastností auta docela dost. Jsem taky schopen se dívat na různý auta z různých pohledů jejich cílovek, protože testováním aut se střídavě víc či míň zabývám či dokonce živím už nějakejch skoro 15 let a za tu dobu jsem jezdil cca vším běžně se vyskytujícím na trhu.
Mám trochu pocit, že se mě snažíš stavět do pozice "odpůrce elektromobility", protože tvrdím, že malý elektrický auta se nevyplácí a že zákazníci nechtějí elektrický auta s malým dojezdem.
Jenomže tohle jsou prostě objektivní pozorování.
Zákazníci jsou zvyklí, že malý auto je zajímavý tím, že je levný a úsporný, to patří k jeho zásadním výhodám. Když nějaká věc kalibru Citigo nebo Fiat 500 stojí 250 tisíc, tedy čtvrtinu průměrnýho Superbu nebo Passatu, tak je to pro lidi zajímavý.
Když stojí 600 tisíc, tak to zajímavý není.
Stejně tak elektromobily, který mají dojezd nižší než MINIMÁLNĚ 300, spíš 400-500 km dle WLTP, jsou odkázaný do role "druhýho auta v rodině" a "auta do města".
Jedna věc, která vám elektrogeekům trochu uniká, je, že auto není věc, kterou by lidi kupovali racionálně. Neexistuje moc racionálních důvodů jezdit po městě v SUV, neexistuje skoro žádnej racionální důvod pro opravdu výkonný auta, obecně velká část procesu výběru auta je iracionální.
A i kdyby člověk nakrásně 350 dní v roce vystačil s dojezdem 150 kilometrů, tak si stejně 95% lidí nebude chtít koupit auto s dojezdem nižším než 300, protože jeden z důvodů, proč si lidi auto kupujou, je POCIT svobody, to, že můžou jet kam chtěj. A dojezd 150 kilometrů svoboda není, to je oser a občas taky nemožnost někam dojet - minimálně do doby, kdy budou FastCharge dobíječky tak rozšířený jako benzínky, což bude trvat rozhodně víc než deset let.
Mimochodem, i spalovací auto, který na natankování neujede aspoň 300 kilometrů, většinu lidí, co ho zkusí, začíná velmi brzo štvát, protože lidi neradi tankujou. A nabíjení je ještě horší.