• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Těch 170 dolarů za kWh je nějaký industry average.

    Třeba nastávající ředitel BMW mluvil o nějakejch asi 350 dolarech nebo nějakým takovým nesmyslu, což může bejt důvod, proč se elektromobility bojej.

    Ono teda obecně je s baterkama problém je především sehnat. Audi kvůli tomu odsouvalo náběh výroby e-tronu GT, protože prostě nemaj baterky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no pozor, toto je pripad bateriek tesly, ostatni vyrobcovia, ktori si ten tech nevyvijaju sami su este viac pozadu, takze im to podla mna potrva este par rokov dostat sa aspon tam kde je tesla teraz, teda pokial nemaju nejake super tajne bombasticke projekty, ktore neoznamili a potom nas s tym rovno ohromia pri uvedeni do predaja
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Když by ceny baterek klesaly stejně jako teď, tak se očekává 100 dolarů za kWh někdy v půlce příští dekády. To ale bude pořád baterka do Citigo iV stát 100 tisíc a do toho ID3 třeba 130 tisíc.

    A tenhle vývoj už je hlavně zakalkulovanej do ceny většiny elektromobilů - automobilky je teď začnou prodávat se ztrátou a doufají, že ceny baterek klesnou tak, aby za 5-10 let začaly vydělávat.

    Takže další pokles ceny baterek nepůjde na snížení cen, ale na to, aby to přestal bejt provar.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A ještě trocha počtů - v tuhle chvíli je průměrná cena baterek asi $170/kWh. To je asi 4 000 Kč. Takže Ta 48 kWh baterka v ID3, což je takový rozumný minimum, vyjde na 192 tisíc v pořizovacích nákladech.

    Baterka v Citigo iV, která umožní dojezd mizernejch 265 km dle WLTP, takže v reálu sotva 200), má 36,8 kWh a bude tedy stát řádově 150 tisíc korun.

    Samotný výrobní náklady ale nejsou zdaleka celá cena auta, reálný náklady na samotnou výrobu (když nepočítáme vývoj, marže dealerů, marketing, dopravu a podobně) jsou většinou ani ne půlka. Takže třeba u toho Citigo je nejspíš ta baterka podstatně dražší než zbytek auta. A sama o sobě stojí skoro stejně jako je prodejní cena benzínovýho Citigo.

    U toho ID3 bude auto dražší, což má ale taky za následek, že za těch 750 tisíc na něm prodělaj, protože s baterkou za skoro 200 a autem za dalších 200 jen ve výrobních nákladech už je to prostě na auto za 750 moc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    len k tym drahym baterkam, su to teda tako hodne ifs a buts, ale musk tam tych otrokov svojich pobicuje a oni to zvladnu: "Currently, the Tesla Model 3 battery pack has an energy density of 272 Watt-hours per liter and at the battery cell level this is 207 watt-hours per kilogram. The dry battery electrode can increase energy density to over 300 watt-hours per kilogram and then to over 500 watt-hours per kilogram."
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jinak pro představu - Scala je sice ekvivalentní velikostí Golfu, ale technikou a motorama odpovídá Polu, na kterým je postavená. A je na něm navíc postavená dost prasácky, když si to auto prohlídneš zblízka, tak vidíš, kde končí Polo a začíná Scala (prahy, nosníky pod kapotou, nebo třeba stěrače konstruovaný na šířku skla Pola a ne Scaly).

    Tenhle prasáckej výtvor plnej naprosto nebrutálnějšího cost-cuttingu co jsem v moderním autě mimo Dacií a Renaultů Thalia viděl, stojí v základu 370 tisíc, tedy o 70 tisíc míň než Golf a o 40 tisíc víc než Polo, ze kterýho je to udělaný.

    U větších aut je to ještě patrnější - třeba Golf Variant je oproti kombíkový Octavii dražší asi o 50 tisíc, Passat proti Superbu taky, T-Cross vůči Kamiqu taky o 50, Kodiaq proti Tiguanu Allspace asi o 40.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Technicky porovnatelnej model ke Golfu je Octavia, což je de facto liftback verze Golfu, a stojí cca stejně, resp. je rozdíl do 50k.

    A první Škodovka na MEB bude Vision iV, alias kupéčko od Kodiaqu, alias auto, který nebude nejspší stát v základu pod milion, spíš víc.

    To počítání takhle nefunguje, protože rozdíl ve výrobních nákladech Scaly a Fabie rozhodně není 100 tisíc, ale spíš tak 10.

    Obecně začínají těžký časy pro malý auta, protože jsou auta obecně čím dál víc nacpaný technologiema, který jsou stejně drahý bez ohledu na velikost auta, zatímco samotná karoserie, která dělá tu velikost, je na autě to nejlevnější.

    Nějakou dobu to ještě malý a levný auta dotahovaly tím, že mohly mít malý a levný motory, ale teď už je i tohle dost malej rozdíl. Třeba naftový auta o velikosti menší než Golf už většina automobilek přestává dělat, protože prostě naftový Polo vyjde téměř stejně draho jako naftovej Golf.

    A s elektromobilama je to stejný, jen výraznější. Mezi autem velikosti Fabie, Golfu a Passatu bude v nákladech tak malej rozdíl, a jejich technika bude tak podobná (a ve spotřebě téměř žádnej rozdíl), že aby to pro výrobce dávalo smysl, budeš mít třeba Fabii za 700, Octavii za 800 a Superb za 900. Výsledek je, že si to malý auto skoro nikdo nekoupí, protože nebude důvod.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    co je porovnatelný model Škody ke golfu TDI? Scala? Tam je cenový rozdíl kolik, 100k? Takže ID3 za 650k (říkali ekvivalent Golf TDI) by u Škodovky byl (jasně že ne 2020 ale dejme tomu 2023) za 550k a Scala vs Fabie je dalších 100k, takže 2026 Fabie za 450 a 2029 za 400. Já si počkám :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ceny nejsou mimo realitu. Prostě baterky jsou drahý a auta taky něco stojej. Aby Citigo iV mělo dojezd 260 km dle WLTP, což v reálu není zaručenejch ani 200 km, vyjde prostě na půl milionu.

    ID3 se 48 kWh baterií vyjde na 750 tisíc - ale, a to jsem předtím zapomněl říct jako takovej malej, nenápadnej detail, VOLKSWAGEN NA NICH BUDE PRODĚLÁVAT.

    Tesla Model 3 stojí milion a půl, ale Tesla na nich patrně prodělává.

    Takže nemůžeš počítat ani s tím, že se zlevňování baterek projeví na ceně aut. Dnešní ceny elektromobilů vycházejí z cen baterek tak za pět let (v lepším případě), do tý doby jsou na nich výrobci v mínusu.

    Elektrický Fabie za 400 tisíc s rozumným dojezdem prostě nebudou, zapomeňte na to.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Vždyť o tom píšu od začátku, že příští rok přichází platforma MEB. Ta platforma je důležitá, jestli na tom pak postavěj krabičku co bude vypadat jako stará dodávka (Buzz) nebo jako Kodiaq v kupé (Vision iV) už je úplně jedno.

    Fábka s dojezdem 400 kilometrů za 400 tisíc ještě dlouho nebude, protože to prostě nejde udělat. Nejblíž bude, znovu opakuju, Volkswagen ID3 (což už je na platformě MEB). To je tahle věc:



    Bude to mít v základu baterie 48 kWh, takže dojezd asi 300 kilometrů, a cena by se v týhle oholený verzi (těch 300 dle WLTP by z toho mohlo udělat auto na hraně normální použitelnosti) měla vejít do 30 k EUR.

    Velikostně to zhruba odpovídá Golfu, uvnitř to bude prostornější protože tam není motor.

    Aby mohla mít Fabia dojezd 400 kilometrů za 400 tisíc korun, tak by musely baterky zlevnit tak na třetinu současný ceny, protože to auto taky stojí nějaký peníze. A to se ještě dlouho nestane.

    Takže prostě na levný elektromobily zatím zapomeňte. Lidi si zkrátka místo Fabie za 400 tisíc na 5 let leasing koupěj za 800 tisíc věc velikosti Octavie s leasingem na 10 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nevím, kde furt bereš přesvědčení, že jsem nějakej strašnej jezdič - že se živím motoristickou novinařinou neznamená obří nájezdy.

    Mimochodem, 200 km/h do Brna nedojede ani Tesla P100D, při takový rychlosti jí dojde štáva tak ve dvou třetinách. U většiny elektromobilů zásadně klesá dojezd už při těch 130-140, co jezdí na dálnici normální lidi. A většina lidí chce mít auto, který může dojet do Brna normálně po dálnici, protože po okreskách to trvá 2x tak dlouho.

    Vůbec jsem se nebavil o lidech s nájezdem typu 50kkm ročně jako obchoďáci, ale o normálním člověku. Typickej majitel auta (řekněme tak 80% lidí, co tak odhaduju ze svýho okolí) potřebuje REÁLNEJ dojezd 200 - 300 km, protože se mu běžně může stát, že potřebuje jet někam 100 kilometrů daleko a nebude mít kde nabít.

    Reálnej dojezd 300 kilometrů je 400 kilometrů podle WLTP, minimálně. Dojezd klesá nejen se stylem jízdy, ale třeba s mrazem (klesne kapacita baterky, musíš začít topit). A protože řešení vybitýho elektromobilu je dost složitý, tak prostě lidi nechtějí auto, který budou vybíjet na pár procent kapacity a doufat, že dojedou.

    Opět, bavím se o reálných, normálních lidech. Pár elektronadšenců je schopnejch žít trvale s Leafem nebo klidně e-Upem nebo takovým krámem. Nahrazovat normální auta to nebude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Tak pokud jsou levnější, tak je to ještě tím spíš důkaz toho, že je nikdo nechce.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Citigo na vývoj EV vliv sice mít nebude, ale VW si na tom vyzkouší nějaké věci (tak jako si je zkoušel na eGolfu a e-upu). A pak přijde ID, NEO, BUZZ a nevím jaký nesmysly :D a pak přijde eFabka za 400k s dojezdem 400km
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: asi jsi nepochopil, tak ti to napisu jeste jednou i3 se ojeta prodava levneji nez "330 i" nebo "330e". Generacne je to auto uplne nekde jinde, a jak jsem psal, jsem presvedceny ze je i v mnohem lepsim technickem stavu, protoze je pohon o hodne jednodussi. I3 te vyjde levneji i kdybys sis sfleku vymenil baterii za nejakou repasovanou.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně, stačí si naplánovat přestávku u (rychlo) nabíječky a problém s dojezdem vyřešen...

    A zopakuji:
    Primární auto s dojezdem 500 km je pro většinu lidí zbytečnost, těch 150-200 km stačí na celý týden i případně na ty výlety...
    (Není to o dojezdu, je to o hustotě dobíjecích stanic, která je limitovaná vlastně jen přítomností elektřiny)
    ...tedy pokud to nebudeš zrovna Ty, řítící se 200 km/h do Brna...

    Akorát ty ceny jsou prostĕ mimo realitu, je nesmysl, aby poloviční baterka, navíc s menší karoserií, stála třeba jen o 20% méně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: A k tomu co okolní svět dělá - o tom já právě mluvím, zatímco vy tady řešíte pojízdný humory jako je i3 nebo Citigo iV. Tyhle auta jsou marketingový cvičení a přehlídka toho "umíme udělat elektromobil". Na vývoj motorismu nebudou mít žádnej vliv.

    Přitom ale v průběhu cca dvou let přijde na trh spousta aut, který ten vliv mít budou, protože používají rozumnou, použitelnou koncepci. Jednak celá už mnohokrát zmiňovaná platforma MEB, druhak Porsche Taycan, který má šanci bejt fakt reálná konkurence pro Teslu a navíc se s ním bojí síť 350 kW nabíječek FastCharge, Audi eTron GT, což je Taycan v jiným kabátu a tudíž to asi bude použitelný auto (na rozdíl od současnýho SUV eTron, což je, pro změnu, krám kterej nikam nedojede), Ford připravuje Mach E, což bude "sportovní crossover inspirovanej Mustangem" (reálně něco jako BMW X4 s dojezdem cca 600+ km, a elektrickou verzi F-150 (což je nejprodávanější osobní auto na světě), Jaguar bude mít nový XJ atd. atd.

    Úvahy o nějakejch elektromobilech za půl milionu jsou v týhle fázi nesmysl, taková věc prostě nefunguje a nebude fungovat tak dlouho, než budou baterky třeba za 50% dnešní ceny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ne, moje zkušenosti právě mnohem víc odpovídají "typickýmu zákazníkovi" a "většině lidí".

    O tom možná taky vypovídá to, že i3 má sice možná vysokou hodnotu na trhu ojetin (jako každej elektromobil, protože půlku z tý ceny tvořej baterky), ale nový se moc neprodávaj, zatímco řada 3 je pořád jedno z nejprodávanějších aut svý třídy.

    Já chápu, že pro tebe je všechno elektrický super a všechny ICE je starej shit co nedává smysl. Stejně tak chápu většinu mýho okolí (typický motoristi), který to maj naopak.

    Moje názory na ty auta jsou daný vesměs osobní zkušeností, a tím, že elektrický auta mám rád, považuju je za jednoznačnou cestu vpřed, ale zároveň nemám naivní představu, že cokoliv na elektriku je dobrý.

    i3 je skvělá věc, pokud si můžeš dát milion korun za 2. - 3. auto do rodiny, který je dobrý jen na ježdění po městě a blízkým okolí. Jinak je to jako auto k ničemu. Auto si většina lidí kupuje kvůli svobodě pohybu - to, že s i3 musíš cestu do blbýho Liberce plánovat a hledat předem nabíječky po cestě, z ní dělá věc nepoužitelnou coby auto.

    Totéž platí o všech podobnejch pokusech. Nefunguje to, a proto to taky nikdo nekupuje.

    Jediný, co se reálně nějak slušně prodává, jsou zatím Tesly, a potom to budou VW na MEB platformě, případně cokoliv dalšího, co nabídne dojezd cca 500 km.

    Krámy jako Leaf, eGolf a podobně nikdy nevydělaj peníze, nikdy se jich neprodá jakejkoliv signifikantní počet a nikdy nepřinesou rozmach elektromobility, protože se jejich prodeje budou pořád pohybovat v desetinách procent.

    Tak to prostě je.

    Můžete stokrát tvrdit, že vám by přece stačil dojezd 150 kilometrů - jo, věřím vám. A vás a vám podobnejch je těch asi 0,3% trhu, co teď kupujou elektromobily co nejsou Tesla.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: dik, ze jsi mne pocopil, ze jsem tim poslednim i30 nemyslel Hyundai, ale BMW i3.
    Jinak jsi ale nepochopil, ze ty mas jinou zkusenost z aut nez drtiva vetsina lidi. Pomerne zbytecne tady dokola opakujes sve nazory. Mnohem lepsi by bylo, kdyby ses prestal snazit presvedsovat svet o sve svate pravde, prestal spamovat, a soustredil se na to, co okolni svet dela co se tyce elektromobility.

    330e je Plug-in Hybrid a prodava se ojety samozrejmne jeste draz nez i3 .. a 333e je samozrejmne taky "naprostej nesmysl".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: BMW řady 3 jsou zhruba tak nejlepší sedany/kombíky ve svý třídě a na rozdíl od BMW i3 jsou to věci, který reálně fungujou.

    BMW i3 je krám a to, že tenhle krám je jejich jediný BEV, je očividně důvod, proč vedení BMW tak brečí jak jsou elektromobily blbě. Protože je sami neuměj.

    Na i3 je zajímavý, že používá moderní materiály a má funky design, ale jinak je to městský autíčko za milion. BMW zaspalo s řešením inteligentní koncepce elektromobilu (tedy jako všichni ostatní, "placka" neboli skateboardový šasi obsahující baterky) a i ta i3 je prostě normální auto, do kterýho jsou porůznu nacpaný baterky. Proto se jich tam vešlo málo, a proto je to sice drahý, ale k nikam to nedojede.

    BTW, zrovna řada 3 obsahuje jediný elektrifikovaný auto od BMW, který mi dává smysl, což je 330e. Nevypadá to sice tak cool, protože je to na pohled prostě normální trojka, ale s dojezdem 40 km na elektřinu a schopností jezdit po městě fakt víceméně čistě na elektromotor, to řeší bezemisní dojíždění, a na delší cesty je z toho normální trojka na benzín + elektřinu, která tím pádem jede líp než 330i a skoro srovnatelně jako 340i, akorát (relativně) málo žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ano, benzínovej ekvivalent Tesly, což je něco jako Porsche Panamera Turbo, Mercedes CLS63 AMG, BMW M8 a podobně, opravdu typicky žere 15 na sto.

    I když budeme ignorovat výkony, tak pořád takhle velký benzínový auto i se slabším motorem (něco jako třeba BMW 540i, MB E350, takovýho něco prostě) bude žrát kolem deseti.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam