• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: ja som k tomuto cital nejaky povzdech kanadskeho kamionaka ale tam je to diesel kamion vs tesla kamion, paradoxne elektrinu chvalil, diesel v zime a studene starty budu asi riadna mrdka
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Nejsem si tím jist, ale nebulo to tady, ten článek o tom, proč je do mrazů lepší Tesla, než spalovač - a proč tedy na severu tak frčí..?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JAZZZ: Vypadá to jak ten koncept samorostoucího mercedesu s DeusEx skinem... Akorát to logo na kapotě a chladič no...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, v Praze mají nějaký e-Upy. A slyšel jsem, že na to řidiči pekelně nadávaj, protože to je furt vybitý. On teda e-Up! překvapivě není stejný auto jako Citigo iV, to má výrazně větší baterku a už poměrně použitelnej dojezd 265 km WLTP, kdežto Up! má necelejch 200 NEDC, tuším. Takže odveze tři pizzy a je f piči :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Čekal bych, že to bude mít Car4Way, to patří Škodovce, resp. Loudovi. A na ježdění po městě to může bejt v pohodě. I když aby to konkurovalo Anytimu s jeho 2 Kč za km si nejsem jistej.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: damejidlo pouziva aj eupy? V brne som videl jazdit iba lpgcka, elektro este ziadne
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    Trocha sci-fi. Koncern konečně zareagoval na pověst řidičů BMW a na auto natáhnul šprcku.
    BMW’s Vision Next 100 is the concept car of my childhood dreams - The Verge
    https://www.theverge.com/2016/6/17/11952334/bmw-vision-next-100-concept-car-photos
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: Tak jestli z toho budou dotovany carsharingy, tak to bude pecka :) Dobra konkurence pro Lime :) I kdyz .. tohle bude pro elektroauta docela tvrdej reality check. Preci jen je to neco jineho, nez kdyz tim lidi jezdi z prace a do prace do svyho satelitu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, benzínový už se nedělá. Ale furt to je to samý auto, jen do něj nacpali baterky. Není to od základu vyvinutej elektromobil, je to prostě Citigo s baterkama.



    Celej smysl tý věci je, že potřebujou "prodat" nějaký elektromobily, aby si snížili pokuty za emise CO2. V uvozovkách to píšu proto, že těch aut nejspíš velká část skončí u carsharingů spoluvlastněnejch Škodovkou, v dotovaným operativním leasingu nebo tak někde, protože trh pro elektrický Citigo za půl mega je minimální (stejně jako se e-Up! vesměs prodával akorát firmám, co si na tom stavěly PR a pak jejich řidiči brečí, viz DámeJídlo).

    A ano, má automatickou klimu, může mít automatickou převodovku, a stojí polovinu toho co bude stát elektrický.

    Navíc to není pointa - pointa je, že když elektromobilem nahradíš litrovej tříválec se šesti ventilama a jednou vačkou, bez turba, bez proměnnýho časování a bez tuny dalších kravin, tak to není zas takovej rozdíl v servisních nákladech a ta baterka může bejt větší výdaj než celkovej servis.

    Když elektromotorem nahradíš V8 tri-turbo 2xDOHC 32V VVTi přímovstřik hi-tech nesmysl, tak je dost pravděpodobný, že množství věcí, který se na tom za 300 000 km poserou, bude dražší než ta baterka.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PETER_PAN: ptas se na teoreticky stav, kdy nekdo necha stat vybite auto nekde na mrazu, a nedaho behem 24 hodin nabijet .. znas nekoho takoveho?

    BOBASH: Mam dojem, ze se uz Citigo nevyrabi. Citigo-e je novy/aktualni model. Nevim co srovnavas. Ale ma to tvoje "nerozbitne auto" automatickou klimu i prevodovku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Tady opět záleží na tom, co je to za elektromobil. U laciný mrchy jako je Citigo vyjde nejspíš provoz elektrickýho dráž, protože na tom atmosférickým tříválci se nemá co rozbít a nejspíš to bude jezdit furt. A když se něco rozbije, bude to levný.

    U Tesly nebo I-Pace nebo něčeho takovýho už je to úplně jiný a ve prospěch elektromobilu – když má ekvivalentní spalovací auto 2-4 turba, osum válců, přímej vstřik a tunu dalších kravin, tak jeho servis nejspíš vysoce překročí náklady na výměny baterek.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    SEJDA: Tohle neni odpoved na moji otazku a uz urcite ne odpoved technicka. Dokonce se myslim ze jsi mylne precetl muj dotaz. Ja tam prave tvrdim ze zivotnost baterii je vyresena. Ptam se na nachylnost k vymrzani.

    O tom ze elektromobily predci svoji zivotnosti auta na spalovaci motory se nehadam, to tak je. Co se nakladu tyce, tak elektromobily cenove konkuruji u vyssich trid aut a alespon nejakych najezdu - tam muze byt usporad na provoz a vlastnictvi automobilu vyrazna. U stredni tridy a niz pochopitelne zatim nemuze konkurovat, ale to se zmeni, patrne uz pristi rok ...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PETER_PAN: Odpurci budou porad zastrasovat. Nikdo z nich neprizna, ze pri koupi fakticky libovolne Skodovky se ti prevodovka rozesere jeste pred 100k v 30 %, pred 200 k v 70 % pripadu, ale vsichni budou mudrovat, jak je hrozne, ze u elektroautroauta musis investovat do vymeny baterie, a bla bla.
    Ja si porad myslim, ze elektroauto vcetne baterie ma zivotnost nejmene 2 ICE srotu. E tedy v dusledku vyjde cca o 50% vyhodneji.
    Vsimni si trebas, ze i nejvetsi "spotrebitelsky svaz" soferu ADAC sleduje pouze zivotnost aut do 5 let. Pak dela, ze uz auta neexistuji, prestoze i v Nemecku je prumerne stari vozu pres 12 let a ze obchod s ojetinami tvori nemalou cast trhu. No nejhorsi, co by se vsem fanouskum buracejicich motoru mohlo stat, by bylo ukazat, ze EV svoji zivotnosti ICE vysoce prevysuji.

    Baterie do aut jsou vyresene uz davno, zadnou nevybijes na 0 %. Leda bys to vyzdimal do prazdna a pak to nechal nekde 14 dni stat v mrazu. Mam ale za to, ze ale i tak maji EV 12 V okruh nezavisly na trakcni baterii, ktera se klimatizuje sama, takze by se i tak drive vybila baterie pro svetla & spol. A az pak nekdy za dlouho trakcni baterie. U konkretnich typu trakcnich baterii se muze liisit preference zachovani minimalniho prahu nabiti pred udrzovanim optimalni teploty, vzavilosti na tom, co ocekava vyrobce od spotrebitelu.

    Jako muzes nechat stat EV ve stodole pul roku a pak se divit proc nejede :D Ale spise bych si pak popremyslel o tom, proc sis ho kupoval, presp. proc jsi jej noc predem nepripojil k zasuvce.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    SMRGL: Dik za reakci. Ono prave problem s vymrzanim a nutna rezie na temperaci baterii je jedna z veci kterou kritici (nemyslim nejaci ideovi kazisuci, ale technicti kritici kteri poukazuji na stav technologie) celeho elelktromobilismu stale operuji jako nevyresenou. Pred par lety to byla zivotnost baterek a snizovani kapacity, coz je dneska, alespon v pripade Tesly vyresene (pokles kapacity ~ 6% po 350kkm najetych).
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    PETER_PAN: tyto údaje přesně nevím. Každopádně je snaha udržovat baterie hlavně při nabíjení při teplotě kolem 25°C. Tzn, pokud je baterie vymrzla, nebo přehráta, první se před nabíjením spustí chlazení a nebo vyhřívání. Po dozaseni bezpečné teploty pak řídící jednotka baterie umožní nabíjení. Zajimavy je například tento report-viz. příloha. Na vliv mrazu na baterii se zkusím podívat.



    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Skoda ze to neni na idnesu, zajima me co by tomu rikali tamni diskutujici :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    COMODOR_FALKON: Tak se přiznejte, kdo z vás to byl... :-D :-D

    Krutá zpráva pro vodík: auta s palivovými články spotřebují 2,4krát více energie než elektromobily - Euro.cz
    https://www.euro.cz/...spotrebuji-2-4krat-vice-energie-nez-elektromobily-vypocitali-ve-vidni-1464438
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Opet je na tom v tomto ohledu tesla. Presne cisla z hlavy neznam ale jiste se daji vygooglit. Imho uz velke zlepseni (se soucasnou chemii) nelze ocekavat
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    SMRGL: Ano ja se zeptam. Zajima me soucasny state-of-art v oblasti reseni problemu s tepelnym namahanim baterii. Zejmena me pak zajima jak je to s vymrznutim baterii, jake teploty jsou kriticke, kolik se spotrebuje elektriny temperaci (Wh/l nebo Wh/kg moderni baterie pri nejake teplote apod.). Proste jak daleko jsme a co muze bezny uzivatel ocekavat dnes a co v budoucnosti.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Nevím, zda to tady proběhlo, ale "plány" co se bude dělat všeobecně v čisté mobilite v ČR najdete zde - materiály z poslední konference v Lučni https://www.mzp.cz/cz/cista_mobilita_seminar

    Co se týká technického řešení některých EV aut, klidně se ptejte. Něco malo do detailu vím ..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam