• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    PETER_PAN: tyto údaje přesně nevím. Každopádně je snaha udržovat baterie hlavně při nabíjení při teplotě kolem 25°C. Tzn, pokud je baterie vymrzla, nebo přehráta, první se před nabíjením spustí chlazení a nebo vyhřívání. Po dozaseni bezpečné teploty pak řídící jednotka baterie umožní nabíjení. Zajimavy je například tento report-viz. příloha. Na vliv mrazu na baterii se zkusím podívat.



    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    SMRGL: Ano ja se zeptam. Zajima me soucasny state-of-art v oblasti reseni problemu s tepelnym namahanim baterii. Zejmena me pak zajima jak je to s vymrznutim baterii, jake teploty jsou kriticke, kolik se spotrebuje elektriny temperaci (Wh/l nebo Wh/kg moderni baterie pri nejake teplote apod.). Proste jak daleko jsme a co muze bezny uzivatel ocekavat dnes a co v budoucnosti.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Nevím, zda to tady proběhlo, ale "plány" co se bude dělat všeobecně v čisté mobilite v ČR najdete zde - materiály z poslední konference v Lučni https://www.mzp.cz/cz/cista_mobilita_seminar

    Co se týká technického řešení některých EV aut, klidně se ptejte. Něco malo do detailu vím ..
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    První kilometry s elektrickým mercedesem. Baterie tvoří skoro polovinu ceny - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/magazin/mercedes-eqc-prvni-dojmy.A190829_214559_auto_testy_fdv
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Fuel cell ma jen 50% ucinnost, teoreticky limit je myslim 63%
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Spotřeba cca 1kg vodíku, tj. cca 50 kwh na 100 km...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: no hlavně v ČR žádná komerční plnička neexistuje, tohle je nějaký šolich pro experimentální bus :D a navíc neumí ani tankovat doplna, ale pouze do poloviny
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: ejha, ale mali by postavit naraz hned aspon 5, lebo ked postavia jednu a ta buchne, tak si niekolko mesiacov majitelia vodiku nenatankuju

    Recent explosions shutdown hydrogen vehicle refueling in NorCal and Norway – Electric Revs
    https://electricrevs.com/...ent-explosions-shutdown-hydrogen-vehicle-refueling-in-norcal-and-norway/
    NIXX
    NIXX --- ---
    DZODZO: To jsem nevěděl, hezký!
    Zajímalo by mě, jestli by dávalo smysl montovat do EV tepelné čerpadlo. Nebo jinak - dnešní domácí/kancelařské klimatizace vyšších řad umí i velice slušně a levně topit... Nešlo by toho v EV s výhodou využít? Pokud to nikdo nedělá, tak zjevně nešlo, ale zajímal by mě důvod.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jak píše Peter_Pan, pro někoho kdo jezdí kousíček, může mít použitá 500e smysl. Kdyby stála kilo, tak si jí asi koupím, protože může parkovat všude.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: I ten pouzity najde sve vyuziti, nekde kde se bude lepe hodit. Jako druhe auto pro lidi zijici mimo mesto co jezdi 15km na nakup a 10km vozi dite do skoly.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    z pohladu ekologie je samozrejme lepsi ten pouzity, nez novo vyrobeny, horsie to bude z pohladu servisu, to je este taka dost neprebadana oblast
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Novější a možná i starší od základu navržený (Leaf) elektromobily na tom budou o dost líp.

    Ale věci jako 500e, Fluence a podobně budou tím dojezdem fakt trpět.

    Navíc kupovat si 5+ let starej elektromobil za 400, když můžeš mít za ani ne půl roku nový Citigo iV za necelejch 500, je hovadina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak to len podtrhuje, ze ostatni vyrobci EV sa stale iba snazia dotiahnut na teslu, ktora to ma celkom poriesene

    Cabin Heat

    The Model S cabin heater has two (hidden) modes. If the drive train is cold, all heat comes via resistive heaters, which can draw up to about 6 kW. That's a lot of power.

    As you drive the car, the drive train will naturally heat up. Once that happens, Model S uses the drive train coolant to help heat the cabin. Essentially it takes waste heat from the motor and inverter and uses that to heat the cabin. This makes a huge difference to the power consumption - a fully warmed-up car will only need 1-2 kW to keep the cabin warm even in extreme cold conditions. In comparison, the original Tesla Roadster needs 4 kW to keep its tiny cabin not-terribly-warm using only resistive heaters. This is a big advantage of Model S engineering that Tesla never talks about!

    The upshot here is that cabin heater power consumption gets better quite dramatically after you've been driving for a while.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale budou, u malýho starýho elektromobilu, naprosto běžně. Z klimy možná ne, ale topení, pokud zrovna mrzne, je průser. Zvlášť když ti zároveň klesne kapacita baterky kvůli nízký teplotě.

    e-tron je jednak těžkej a výkonnej, takže má dost velkou spotřebu a tomu odpovídající baterky, tam se to trochu "ztratí", a druhak je to přeci jen moderní auto a i ty topení jsou u těch nových dělaný "chytřejc".

    Ale třeba u C-Zero byl pokles třeba o 30 stupňů podzim vs. léto (jezdil jsem s tím dvakrát). V zimě už jsem si tro netroufnul půjčit, protože bylo jasný, že bych s tím do Pardubic nedojel.

    A to jsem pořád to topení dost omezoval a jel jsem v kabátě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: desiatky kilometrov z topeni alebo klimy to nebudu, ked aj taky neefektivny moloch ako etron dava predpoklad niekde medzi +5 az +8 km range pri pouzivani klimky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, odpovídají mu lidi, kteří mají, na rozdíl od tebe teoretika, s elektromobily reálnou zkušenost, protože s nima jezdili.

    Potřebuje ujet 110 kilometrů denně, očividně v práci nemá nabíječku, takže to musí být na jedno nabití.

    Aby auto vůbec těch 110 kilometrů ujelo, musí mít udávaný dojezd dle metodiky NEDC tak 130-150 kilometrů. NEDC prostě neodpovídá realitě.

    JENOMŽE - to znamená, že to ujede těch 110 kilometrů za ideálních podmínek, bez topení, bez klimatizace, bez objížděk, a ve chvíli, kdy bude nový.

    Na 110 kilometrů v primárně městském provozu (a tedy pomalu, se spoustou stání, kdy kilometry neubývají, ale topit se musí) může u malého elektromobilu přidat topení nebo klimatizace klidně desítky kilometrů. Dojezd může s věkem auta klesnout klidně o 10% i když bude málo "jeté". A vždycky existuje riziko objížděk, zajížděk, nutnost to "vzít přes něco", takže počítat s nulovou rezervou je dost šílené.

    Takže s dojezdem dle NEDC menším než 200 km je to naprostý nesmysl, spíš by to chtělo reálných 200.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, já bych na 110 pocitově potřeboval alespoň 165
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Jestli jezdis denne 110, tak je absolutni nesmysl koupit auto co ujede 130 i kdyby to byl realnej dojezd. To nezajedes ani do kramu pro rohliky a blba objizdka te muze vyradit z provozu takovym stylem ze budes stopovat domu, protoze nedojedes ani k nadrazi..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    EMIS: Ber v potaz, že Ti odpovídali hlavně lidi, co NUTNĚ potřebují dojezd 2000km na jeden zátah a následně 5 minut nabíjet.

    Jestli jezdíš na kyvadle:
    nabíječka(12h doma) - 55 km - nabíječka(8h práce) - 55 km nabíječka(12h doma)
    ...tak si v pohodě vystačíš se 100 km dojezdem a dobíjením ze zásuvky.

    A ve chvíli, kdy to máš jen jako druhé vozidlo, tak zvaž, zda by nebyl lepší nějaký elektrický skůtr, třeba BMW C evolution s 13 kWh baterkou (žere reálně asi 8 kwh/100km)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam