• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    VACA: no, ještě jedno doplnění,když tak čtu ty nesmysly, co tady kolují..

    Velkých dopravních lodí je na světě cca 50 000 Kusů.
    Počet aut v Eu je cca. 900 000 000 kusů.

    Spotřeba paliva v Čr za rok 2018 byla cca 8 000 000 000 000 Litrů, na což by všechny velké dopravní lodě (pokud by měli spotřebu jako již zmíněná Ema) dokázaly plout skoro 450 dnů..
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    VACA:
    Co set týká emisí SO u velkých dopravních lodí, je to dáno mazutem (odpadem z výroby nafty a benzínu), který spalují. Kupodivu už nějakou dobu existuje několik nařízení, jak emise tohoto druhu omezit a jdou dokonce ze dvou stran. Jedna jde od organizace pro lodní dopravu ESMA a druhá jde ze strany EU (ta dokonce i u lodí reguluje CO2 - do roku 2050 se jedná o snížení o 50%). Tyto nařízení ve zkratce říkají, že se nesmí používat palivo se sírou. To že o tom nevíte a neumíte si údaje najít, neznamená neexistenci regulace. A druhá věc je, že za příklad dáváte loď, která je víc než 20 let stará - trochu zavádějící ne?

    Co se týká porovnání dopravy využívající spalovací motory z hlediska efektivity, leze provést jednoduché porovnání na základě množství spotřebovaného paliva na vzdálenost a danou hmotnost.

    Například na spotřeba paliva na 1000Km - 500KG.
    Velká dopravní loď Ema Maersk - cca. 0,48L
    Kamion Scania R450 - cca. 3,63L
    Letadlo Boeing 747 - 76,5L
    Škoda Octavia 2.0TDI - 40L (a to ji hodně nadržuji)

    Porovnání elektrických aut versus spalovací motory už tak jednoduché není, ale taky lze například na základě vypouštěných emisí. Pokud si porovnáte emise motorů kolem 80kW, vyjde Vám, že spalovací motor (bez započítání emisí při výrobě paliva a jeho dopravě ) o stejném výkonu má v případě našeho energetického mixu přibližně dvojnásobně horší emise než motor elektrický .
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VACA: ale o tom se davno vi a reseni se pomalu implementuje
    https://www.google.com/.../amp/2019/05/22/the-shipping-industry-may-finally-be-turning-to-wind-power

    Akorat ty ev se resi jednoduseji - a nikdo snad nechce posilat petilete auta do srotu ale kdyz uz se nekdo rozhodne pro nove auto tak at je to ev.

    A chces rict ze kdyz existuji spinave lode tak mame dvacet let cekat az se vycisti a teprv pak zacit vyrabet ev, nebo jak?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    VACA: Několik poznámek:

    1) Preference nástupu EV jsou různé od enviromentalistických až po uživatelské.

    2) Nepíše se "Globální oteplování", ale "Globální změna klimatu", podle aktuálních, již několik let mírně klesajících teplot oceánů lze usuzovat, že do deseti let to bude zase "Globální ochlazování".

    3) O problematické výrobě EV se hodně mluví, ale krom několika důležitě se tvářících bulvárních článků nelze nic nalézt.

    4) Ve vztahu k bodu 1) mně osobně u EV nejde ani tak o množství emisí (které je díky vyšší efektivitě pohonu a menší potřebě údržby, nižší), jako spíš to, že ten výfuk lze osadit milionem filtrů a i to 0,001 % bordelu pustit do vzduchu někde daleko, kde to nikoho nebude ohrožovat a kde se s tím může poprat běžný les vysázený 100m všemi směry od areálu i té nejšpinavější elektrárny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: netreba hned hate, len protiargument, mapa koncentracie SO2 ukazuje, ze je koncentrovanejsie na pevnine, nez na namornych cestach:

    Windy: Wind map & weather forecast
    https://www.windy.com/-Show-add-more-layers/overlays?so2sm,26.087,42.574,3

    cina toto riesi (na ukor ludskych prav) budovanim tej svojej novej hedvabnej stezky, planuju vlakove spojenie z ciny do europy, to by dost ulahcilo tej namornej doprave
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: sliznu si hroznej hate. Ale jak jsem uz psal jinde, jestli vam tak zalezi na ovzdusi a emisich ktery maj zasadni vliv na globalni oteplovani atp. Tak hledejte problem jinde. Ten problem JE jinde.

    Dokud tady budou veci jako tohle:

    tak mi prijde usmevny psat neco o tom kolik barelu snizi kolik ev.
    "nejlepsi" na tom je, ze zrovna takhle konkretni jeste patri k tem zdaleka citsim lodim, slouzi pro pobaveni 1400lidem a vyprodukuje emise jako 48milionu automobilu..

    Navic je to jenom kapka v mori:

    jestli vam to pomuze trochu lepe si utvorit predstavu o tom kde hlavne vznikaj emise ktery maj naprosto zasadni vliv na nasi planetu.

    V evrope je 300milionu automobilu, to je jako 6 takovejhle (jeste relativne "cistejch") lodi na mori. Tusite cca kam tim mirim?
    Pak je tady jeste prumysl. Ptejte se, kolik vznikne emisi pri vyrobe elektromobilu. Ja nejsem proti elektromobilum, ale iritujou me mylny predstavy o tom jak ev spasi svet.
    A pritom, kazdej muze zacit u sebe, snazit se zminimalizovat konzum a nakupovani zbytecnejch cetek ktery se vozej prez pul sveta apod. To je vlastne mnohem prospesnejsi nez provozovat ev. Pokud vam teda skutecne zalezi na podnebi. Jinak je EV jenom trapny alibi, nezlobte se na me.

    Kdyby se lidi zacali celkove chovat uvedomele a vedlo by to ke snizeni toho silenyho konzumu, vyroby a logistiky zbytecnejch nesmyslu po svete, tak je to mnohem prospesnejsi pro spolecnost a budouci generace, nez kricet po okamzitym zakazu prodeje spalovacich aut.
    Uvedomte si ze byt jen o jednu takovou lod na mori min, ma okamzitej pozitivni dopad na ovzdusi, nez prodanejch 10milionu elektromobilu.

    Tak a ted ocekavam jak se do me pustite, ze jsem si mozna opovazil vam sahnout na nedotknutelne. Ale cele je to o komplexnim uvedomeni si problemu, a ne jen slepe kricet to co od vas zrovna v danej moment vudci elity chtej slyset.
    Sry
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JIMIQ: pricemz zvotnost vozu je asi 20 let. Fakt se divim statum, ze nepristoupi k okamzitemu zakazu prodeje ICE :D Ale jak zminuje, infrastruktura je slaba (nabijecky, servisy, elektrarny, rozvodne site) ale tak do 30 let by s tim meli prijit.
    Kdo to zvladne za 20 je frajer ;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Investícia do elektromobilu sa vráti približne po 10 rokoch | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/...356/m-halus-investicia-do-elektromobilu-sa-vrati-priblizne-po-10-rokoch/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: podle mě by měl stačit optimal 95 od čepra https://www.ceproas.cz/eurooil/sortiment-paliv#
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOMBRIDER: hm, zeby som zacal tankovat Vervu 100 aj do sekaciek? 5-litrova bandaska mi totiz vydrzi aj na 2 roky, ja moc travu nesekam :D

    "VERVA 100 neobsahuje klasický biolíh, ale je na bázi ETBE (etyltercbutyléter). ETBE má příznivý vliv na výhřevnost paliva, lepší oxidační stabilitu a neváže na sebe vodu, která negativně působí na výkon motoru a korozi."
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    DZODZO: mě to zabilo motor v jedničkovém golfu. Stál mi přes zimu a na jaře už jsem nenastartoval. V palivové soustavě mi vyschnul benzín a zůstal bílej povlak z biosložek, co přicpal vstřikování a vstřikovací čerpadlo. Když jsem to řešil tak jsem zjistil že ve veteránském světě je to známý fakt. A všichni na zimu tankujou benzín bez biosložek, jinak jim to oddělá karburátor
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    October: Growing preference for SUVs challenges emissions reductions in passenger car mark
    https://www.iea.org/...reference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html

    SUVčka mezi 2010-2018 zvedly spotřebu ropy o 3,3 m barelů denně
    EVs snížily o 0,1 m barelů denně

    long way to go...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Me nikdy otazka trvanlivosti paliv nenapadla, tak jsem sel googlit. Prej kdyz jsou vzduchotesne uzavreny tak vydrzej dlouho. V plastikovym kanystru dva roky, v kovovym zadnej udaj neudavaj, takze to nejspis nebude relevantni problem. Ale nadrz u auta vzduchotesna neni, takze kdyz to nekdo necha dlouho stat tak ty tekavejsi slozky se mohou casem vyparit. To fakt existuje, ze nekdo pres zimu necha auto do jara stat? I kdyz, ja nechavam v zime stat motorku - vetsinou tak od listopadu do dubna - a zpravidla po nastartovani nic nepozoruju.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Skoda EV Mule Hits The Nurburgring, Will Be A Production Version Of The Vision iV Concept | Carscoops
    https://www.carscoops.com/...-the-nurburgring-will-be-a-production-version-of-the-vision-iv-concept/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    benzín standardně vydrží do dvou let a nafta do tří až pěti, jestli se dobře pamatuju. Ale ty biopaliva to asi kurví trošku víc
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nebol jeden z argumentov ICEmanov, ze benzin mozem nechat v nadrzi aj pol roka a nedegraduje ako baterka? preco sa teda obavaju a v zime dotankovavaju? ja teda za seba musim povedat, ze beno co mam do sekaciek nejako neriesim, po zime som vzdy nastartoval, jediny problem som mal raz, ked ostalo palivo v sustave a po zime bol zavodneny karburator

    "Které palivo je tedy bez E5 bioethanolu ? Jde mi o to co natankovat do nádrže před zimou aby mi benzín v nádrži do jara nedegradoval."
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Škoda chce příští rok prodat 3200 elektrických aut. Citigo stojí přes 400 tisíc korun | Firmy a trhy | Lidovky.cz
    https://www.lidovky.cz/...ele#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=ln_byznys&utm_content=main

    jen aby nepřestřelili :D
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIXX: dle mých info to dela minimalne tesla
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: co budeme robit so vsetkymi tymi baterkami?!

    Energy storage with second life batteries by ENGIE and Umicore | ENGIE Innovation
    https://innovation.engie.com/...ews/news/energy-storage/energy-storage-with-batteries-at-engie/12866
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    UNCLE_JIMBO: aha mna zmiatlo ze to tam udavaju ako spotrebu a nie ako dojazd, 8,4 uz je realistickejsie
    UNCLE_JIMBO
    UNCLE_JIMBO --- ---
    DZODZO: asi to neni podstatný, ale píše se tam 11,9km/l, takže nějakých 8,4l/100km
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: no anebo bys mohl napsat do google "citace clanku, ktere pisi, co si prave ted myslim"
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    jo to delam dycky, nakonec narazim na lidi co znam a vim, ze se jim da verit :) holt praci si zase neusetrim...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam