• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: 30 let je v pohodě. Samozřejmě záleží, zda si to přeje i výrobce a konstrukčně to umožní.
    Baterie pro vesmírná zařízení mají teoretickou životnost ještě vyšší, tak je problém ztráta každého článku...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Baterky ktery vydrzej 30 let? :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Tak běžnému uživateli s minimálními nájezdy vydrží i stávající Tesla ~30 let.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda - ale to je iba taka moja konspiracia - aspon tesla hlasa, ze ich cielom je "sustainable transport" a teda myslim, ze sa snazia robit tie auta tak, aby neboli konzumne zbozi, ale aby vydrzali, to ale ukaze az cas, myslim, ze tieto prve modely z rokov, kedy este nemaju skusenosti s masovou produkciou budu mat svoje porodne bolesti, ale tesla ako firma sa uci a adaptuje raketovym tempom (pun intended), takze az to vysperkuju, tak by mohli vediet produkovat vozidla, ktore sa budu dozivat napr. 30 rokov
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: ja by som iba opravil ten fakt o kilometroch kablov, tesla model 3 ich ma 1,5 km a u model y ma byt nejaka nova koncepcia kde by malo byt iba 100 m kablov

    Tesla reveals revolutionary new wiring architecture to help robots build upcoming cars like Model Y - Electrek
    https://electrek.co/2019/07/22/tesla-revolutionary-wiring-architecture-robots-model-y/
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    VACA: Přenesení zodpovědnosti z reálného původce (producenta), na koncového uživatele, je nesmysl a vynález těžařských společností. Bohužel to v první řadě není vůbec o tom, že bychom se měli uskromnit jako jednotlivci (na což prostě nelze spoléhat), ale především o tom, že když někdo vyrábí produkt, který je prokazatelně škodlivý, měl by se nějakým způsobem regulovat (a případně i zakázat) na systémové úrovni. Spotřeba koncových uživatelů, versus spotřeba společnosti, kterou jako koncový uživatel nemůžeš ovlivnit, je jen zlomek. S ideologií, že "chyba je na mojí straně a když se sám uskromním, tak bude všechno v pohodě", přišel tuším Exxon :) Přechod na EV rozhodně svět nespasí, ale to si tu podle mě snad ani nikdo nemyslí.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: pro tebe je asi "znacna" to same, jako "vetsina". Ale neni to tak. Proste jsem tim chtel jenom rict, zs takovy ICE srot vazi 1 tunu, ale za svuj zivot tech tun spali asi 15 tun, kdyz je to takovy vystavni kousek, se kterym se moc nejzdi.
    VACA
    VACA --- ---
    SEJDA: Chapu ze jsem v tvych vodach klubu o elektromobile, a dovolil jsem si na zdejsi pude zpochybnit nektere myslenky. O jaka drzost.

    Vytrhavas veci z kontextu.
    Ja jsem nemluvil o lodich pouze ve spojeni s produkci aut. Ale jako dusledcich konzumu celkove.

    Ze je ms rotterdam jedinecna nezpochybnuju. Ale jestli hodlas hajit zhuverilost jejiho ucelu, kdy ve jmenu zabavy 1400lidi produkuje emise jako 48milionu aut, tak potom so uzij svuj elektromobil. Je to jenom pozerstvi.
    A samozrejme chapu podnikatelskej zamer takoveho podniku. I to ze firma ktera tohle provozuje ma sirsi zaber a tim padem mnohem vetsi vliv jednat ve prospech sveho zajmu, nikoli zajmu spolecnosti.
    Nicmene tahle lod ma citsi provoz v pomeru na tunu nez ledas ktera jina lod.

    Kamiony v pomeru k tune maji paradoxne casto vetsi efektivitu a cistotu provozu nez lode. Nevim kde jsi vzal opak.

    Vsechny ty zelene “cluny” jak rikas, jsou nakladni transportni lode.

    Namorni doprava je stale nejmene regulovany provoz. Pouzivaji se mazuty vznikajici jako odpadni material pri rafinaci ropy.
    Mam konexe i na prvni palubni dustojniky na zamorskych lodich.

    Mam pocit ze jsi nepochopil obsah meho sdeleni. Ale nebylo to o elektromobilech samo o sobe. Ale o pomeru co zachrani elektromobilita, vs co vyprpdukuje konzumni styl, kdy se ti vyplati vozit cetky z ciny o hodnote 1,5$ s postovnym zdarma prez pulku zemekoule. Kdy na jedne strane nekdo kaze o tom jak zakazat spalovaci motpry, a na druhe strane ti brazdi oceany lode k tere vzajmu blahobytu par stovek lidi produkuji ěise jako desotly milionu automobilu. Atd.
    Enjoy yourself





    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SEJDA: "Znacna cast lodni dopravy jde na vrub provozu aut. A az potom na produkci aut." mas tohle nejak podlozene? kontejnerova a surovinova lodni doprava napr. v Pacifiku a Indickem oceanu rozhodne nejde na vrub provozu aut, tam se prevazeji finalni vyrobky vseho druhu v kontejnerech, zelezna ruda, uhli, vzacne kovy, zvirata. to co se mezi asii a evropou idealne vozi po zeleznici se vozi mezi Afrikou, Cinou, SE Asii a Asutralii na lodich,
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    VACA: V Tvé reakci vidím zásadní problém v tom, že se obáváš problému typického spíše pro ICEV.
    Jednak jsou to ICEV, která potřebují kilometry kabelů, polovinu z toho kvůli ovládání motoru.
    Jednak to "uklepání, prodření, uhnití" je především důsledek permanentních mikrootřesů, které se šíří z ICE, jak v jednotlivých válcích exploduje palivo.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: tva puvodni myslenka byla zcela chybna, jako i zbytek toho, cim jsi nas dnes obdaroval. Lidem jako jsi ty doporucuji drzet se jednoho tematu, snazit se do hloubky pochopit, ty co na tebe trpelive reaguji. A nereagovat drive jak za nekolik dni.

    Lodi, jako je ta na obrazku, je malo. Uz jich lidstvo vyrobilo 50? 100? Postavit takovou lod neni zadna prdel, a je to podnikatelske riziko v radu castek, ktere koresponduji s tim nasobkem osobaku.
    Ta mapa lodni dopravy na svete je iluzorni, podivej se poradne na Evropu a pocitej ty cluny. V porovnani s tou vyletni lodi predstavuje evropsky clun asi 90 000x mensi problem (snazim se pocitat, ze evropsky clun uveze 1000 tun a ze je 3x efektivejsi nez kamion, ktery uveze 20 tun a ktery je asi jako 8 osobaku).
    MS Rotterdam je ve vsech smerech vyjmecna a jen malo co se ji vyrovna.
    Ten zbytek velkych lodi jsou pak tankery, ktere vozi ropu, tedy nepredstavuji "globalni zatez lodi", ale "externi naklady silnicni dopravy".
    Znacna cast lodni dopravy jde na vrub provozu aut. A az potom na produkci aut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Je to jak rikas ovsem problem je ze lidi jsou sobecke svine a nechtej se nechat preucit :-) next best thing jsou elektromobily
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: Hele ja nechci tady polemizovat o takovejhle vecech. To uz jsme se vlastne odklonili od moji puvodni myslenky kterou jsem chtel predat. A kterou kdyby si lidi predavali mezi sebou a trochu o tom premejsleli tak by to mozna melo vic uzitku nez kricet “smrt spalovacim motorum!”
    Kazdej by mel zacit u sebe, ale neni to o tom jestli mas auto do zasuvky, ale jak hodne konzumni zivot vedes, a jak v tomhle ohledu pripadne vychovavas svoje deti.


    Jediny co ti muzu rict ja sam za sebe, ze ja auto ke sve praci a pohybu po meste vubec nepotrebuju, a nepouzivam.

    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: Ano, z tohohle hlediska souhlasim.

    Jenomze je nutne na auto pohlizet jako celek, neni to jen baterka a motor.

    Jsou to take kilometry kabelu, stovky kabelovych spojeni, senzoru a ruznych gimmicku kterejma je to auto prospikovany.

    Koukni u starsich aut, kde uz casto nefunguje “polovina” elektricke vybavy, a nikdo to neumi/nechce opravit, protoze je to nerentabilni.
    Casto to neni ani tak selhani toho komponentu jako takoveho, koneckoncu to se da vymenit pomerne snadno.
    Ale najit v ty zmeti stovek metru dratu kde je kterej zlomenej nebo uklepanej, nebo zoxidovanej a pripadne to v tom svazku vymenit, to je casto nerealne.
    Ja nejsem mechanik, ale videl jsem videl i pripady, “kauzy”, a neni to zas tak jedinecny, kdy autorizovanej servis sam nebyl schopnej odhalit pripadne odstranit zavadu u vozu v zaruce kvuli presne tomuhle problemu. A ten se tam periodicky vracel. “Pry by to znamenalo vymenit komplet celej svazek” A to je u tehle aut uz je tak narocna operace, ze mu nakonec proste radsi dali fungl novej kus.

    A proste u auta s centralnim displayem ktery je zavisly na pocitaci kterej vyhodnocuje vstupy ze vsech jeho zakouti. Kde i kliky od dveri jsou elektronickej gimmick, jsem proste malinko, trosicku skeptickej jak to bude jako celek fingovat za 8~10let kazdodenniho provozu a stani na ulici.
    Ale to cas ukaze, ze se mylim:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A myslis ze je jednodussi cloveku co ma audi prodat teslu s 1/5 wmisemi nebo ho presvedcit aby jezdil vlakem?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Je predpoklad ze ev vydrzi delsi dobu nez ice protoze ma mene pohyblivych casti a Tesla uz ma baterku co vydrzi milion mil (motory to umi davno)
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: Ne tak jsem to nemyslel. Odpovedi na tuhle otazku najdes v mych dalsich vstupech.

    Strucne receno, pokud se z aut vcetne ev stane konzumni zbozi, (ty tendence imho jsou) tak to nikam nevede.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VACA: ale o tom se davno vi a reseni se pomalu implementuje
    https://www.google.com/.../amp/2019/05/22/the-shipping-industry-may-finally-be-turning-to-wind-power

    Akorat ty ev se resi jednoduseji - a nikdo snad nechce posilat petilete auta do srotu ale kdyz uz se nekdo rozhodne pro nove auto tak at je to ev.

    A chces rict ze kdyz existuji spinave lode tak mame dvacet let cekat az se vycisti a teprv pak zacit vyrabet ev, nebo jak?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: likvidacia baterii je uz poriesena, baterky z EV sa pouziju pre utilities na ukladanie energie

    Engie, Sumitomo, Macquarie invest in UK 2nd life EV battery storage company | Energy Storage News
    https://www.energy-storage.news/...mitomo-macquarie-invest-in-uk-2nd-life-ev-battery-storage-company
    VACA
    VACA --- ---
    *osobne si myslim ze ta obmena vozovyho parku by mela byt spis plynula a pozvolna, aby na to mohli stihnout reagovat i ty slabsi socialni vrstvy. Lide co zijou roztrouseny po celym kraji. Nemuzeme to brat pouze z pohledu velkomesta a ty ostatni "at se z toho treba poserou".
    Sice tim zpusobem ze se bude plynule obmenovat i nabidka na trhu ojetin apod. aby na to mohli postupne dosahnout a prizpusobit se lide ze vsech socialnich vrstev.
    Tohle jsou veci ktery neni mozny vynucovat.

    Spis bych mel pochopeni napr pro zakaz v centru mest apod. OK.

    Ale to ze se dotuje elektrina do ev a jsou tendence nasobne zvysit dane a poplatky za provoz starsich vozu povede jen k tomu, ze se cim dal vice rozviraji pomyslne nuzky mezi nizsi a vyssi vrstvou, a stredni vrstva pomalu mizi. A to podle me neni spravne. V konecnym dusledku by to mohlo dospet k tomu co je v rusku kde stredni vrstva uz prakticky neexistuje.

    Nicmene se ale stejne trochu obavam toho, bez ohledu na ev, ze proste soucasnej trend je ze se z automobilu obecne stava konzumni zbozi, a vlastne ty nejnovejsi auta za urcitej casovej horizont budou nepouzitelny z duvodu ktery jsem psal nize.
    Coz mi teda prijde, ted bez ohledu na socialni vrstvy, ze proste nemuze vest ke zlepseni dopadu klima. Ty emise z aut jsou ve srovnani s prumyslem a treba zminenejma lodema fakt malinkata kapka. Ktera nerikam ze nema zadnej smysl, ale pokud se nebudou zohlednovat ty veci okolo, tak je to prakticky bezvyznamne.. A smrdi to proste jen populismem a lobovanim za jine zajmy nez je na predkladano.


    VACA
    VACA --- ---
    COMODOR_FALKON: Beru vsechny argumenty.

    Jen bych upresnil ze, i kdyz tak vyznelo, vlastne jsem nemel na mysli prumyslovy emise vyhradne u ev. Ale prumyslovy emise pri vyrobe milionu aut obecne. Plus bych k tomu pripocital prumyslovy emise pri likvidaci milionu odepsanejch aut obecne.

    Osobne si netroufam tvrdit jak hodne je ekologicky narocna vyroba bateriovych clanku a s tim spojena tezba a rafinace vsech potrebnych surovin.
    Ani si netroufam spekulovat o pripadne recyklaci milionu vyrazenych bateriovych clanku. Jaka tam bude ekologicka zatez, a vyteznost materialu z odepsanych..

    Spis jsem to myslel tak, ze ja osobne nevidim zas takovej problem kdyz nekdo pouziva 20let stary auto, kdyz jde z ruky do ruky a umozni tak mobilitu lidem i z podstatne chudsich vrstev.
    Tim se dostavam k myslence, ze sice je zbytecny aby kazdej pubertak mel a jezdil do skoly autem po meste kde je husta vyspela sit infrastruktury. Ale je velky pocet lidi kteri bydli v oblastech kde ta infrastruktura na te urovni proste neni. Ale obi auta potrebuji ke sve existenci, potrebuji se dopravovat za praci, semiori k doktorum, na nakup apod.

    Ono svym zpusobem je otazka i to, ze i kdyz starsi auto ma horsi emise, tak pokud slouzi spolehlive je otazka co je vetsi zatez, jestli ty vyssi emise za jeho zivotnost. Nebo cyklycka vyroba milionu a zminena recyklace milionu aut..
    protoze to stare auto pokud funguje a slouzi, uz bylo proste vyrobeno, uz byly vynalozeny prostredky prumyslu s tim spojene prumyslove emise pri jeho vzniku.
    Proto si nejsem jistej prosazovanim nucene likvidace starsich. Trochu mi to smrdi prumyslovym loby.

    Tady jsem trochu skeptickej i k trendu snizovani zivotnosti tech stroju obecne. Kdyz nechame stranou precizni inzenyrstvi ktere urcuje zivotnost dilcim soucaskam. Tak uz to kdyz se podivame jak jsou nektere vozy cim dal vic napechovane a prospikovane elektronikou od podlahy po strechu, kde fungovani systemu jako celku je zavisly na kazdym komponentu. S cimz souvisi kilometry kabelu a konektoru, a to je, jak uz se ukazalo, casto velmi tezko odhalitelne potazmo opravitelne (casto nerentabilni) kdyz se ty kabely nekde uklepou nebo “uhnijoů” a nikdo nevi kde. =tisic chyb, nouzove rezimy apod.
    Tim bych byl malinko skepticky i k zivotnosti tesel, ale cas ukaze.
    Protoze jedna vec je ze sice pohona jednotka jako takova nebo treba i bateriove clanky maji treba potencionalne dlouhou zivotnost. Ale to auto je tak sofistikovany a komplikovany, nacpany “gimmickama”, ze jeho pozdejsi opravy v tyhle rovine budou velmi nakladne. Dost mozna nerentabilni.

    Ono obecne, myslim ze proste nas problem cislo jedna nejsou ani tak auta jako takova. Ale naprosto zhuverila premira konzumu kdy vyrabime vpodstate zbytecnej odpad kterej prevazime z mista na misto po zemekouli.
    Vyroba zbytecnosti = emise.
    Logistika zbytecnosti = emise.
    Lykvidace zbytecnosti = emise.

    K temhle myslenkam nas ale vudci elity nevedou, protoze jsou to veci ktere je zpravidla zivi a potazmo i drzi u moci.
    Radeji nas budou strasit v oblastech a zajmech, ktere zpravidla vedou jen k dalsi vlne produkce.



    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam