• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: likvidacia baterii je uz poriesena, baterky z EV sa pouziju pre utilities na ukladanie energie

    Engie, Sumitomo, Macquarie invest in UK 2nd life EV battery storage company | Energy Storage News
    https://www.energy-storage.news/...mitomo-macquarie-invest-in-uk-2nd-life-ev-battery-storage-company
    VACA
    VACA --- ---
    COMODOR_FALKON: Beru vsechny argumenty.

    Jen bych upresnil ze, i kdyz tak vyznelo, vlastne jsem nemel na mysli prumyslovy emise vyhradne u ev. Ale prumyslovy emise pri vyrobe milionu aut obecne. Plus bych k tomu pripocital prumyslovy emise pri likvidaci milionu odepsanejch aut obecne.

    Osobne si netroufam tvrdit jak hodne je ekologicky narocna vyroba bateriovych clanku a s tim spojena tezba a rafinace vsech potrebnych surovin.
    Ani si netroufam spekulovat o pripadne recyklaci milionu vyrazenych bateriovych clanku. Jaka tam bude ekologicka zatez, a vyteznost materialu z odepsanych..

    Spis jsem to myslel tak, ze ja osobne nevidim zas takovej problem kdyz nekdo pouziva 20let stary auto, kdyz jde z ruky do ruky a umozni tak mobilitu lidem i z podstatne chudsich vrstev.
    Tim se dostavam k myslence, ze sice je zbytecny aby kazdej pubertak mel a jezdil do skoly autem po meste kde je husta vyspela sit infrastruktury. Ale je velky pocet lidi kteri bydli v oblastech kde ta infrastruktura na te urovni proste neni. Ale obi auta potrebuji ke sve existenci, potrebuji se dopravovat za praci, semiori k doktorum, na nakup apod.

    Ono svym zpusobem je otazka i to, ze i kdyz starsi auto ma horsi emise, tak pokud slouzi spolehlive je otazka co je vetsi zatez, jestli ty vyssi emise za jeho zivotnost. Nebo cyklycka vyroba milionu a zminena recyklace milionu aut..
    protoze to stare auto pokud funguje a slouzi, uz bylo proste vyrobeno, uz byly vynalozeny prostredky prumyslu s tim spojene prumyslove emise pri jeho vzniku.
    Proto si nejsem jistej prosazovanim nucene likvidace starsich. Trochu mi to smrdi prumyslovym loby.

    Tady jsem trochu skeptickej i k trendu snizovani zivotnosti tech stroju obecne. Kdyz nechame stranou precizni inzenyrstvi ktere urcuje zivotnost dilcim soucaskam. Tak uz to kdyz se podivame jak jsou nektere vozy cim dal vic napechovane a prospikovane elektronikou od podlahy po strechu, kde fungovani systemu jako celku je zavisly na kazdym komponentu. S cimz souvisi kilometry kabelu a konektoru, a to je, jak uz se ukazalo, casto velmi tezko odhalitelne potazmo opravitelne (casto nerentabilni) kdyz se ty kabely nekde uklepou nebo “uhnijoů” a nikdo nevi kde. =tisic chyb, nouzove rezimy apod.
    Tim bych byl malinko skepticky i k zivotnosti tesel, ale cas ukaze.
    Protoze jedna vec je ze sice pohona jednotka jako takova nebo treba i bateriove clanky maji treba potencionalne dlouhou zivotnost. Ale to auto je tak sofistikovany a komplikovany, nacpany “gimmickama”, ze jeho pozdejsi opravy v tyhle rovine budou velmi nakladne. Dost mozna nerentabilni.

    Ono obecne, myslim ze proste nas problem cislo jedna nejsou ani tak auta jako takova. Ale naprosto zhuverila premira konzumu kdy vyrabime vpodstate zbytecnej odpad kterej prevazime z mista na misto po zemekouli.
    Vyroba zbytecnosti = emise.
    Logistika zbytecnosti = emise.
    Lykvidace zbytecnosti = emise.

    K temhle myslenkam nas ale vudci elity nevedou, protoze jsou to veci ktere je zpravidla zivi a potazmo i drzi u moci.
    Radeji nas budou strasit v oblastech a zajmech, ktere zpravidla vedou jen k dalsi vlne produkce.



    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    VACA: Několik poznámek:

    1) Preference nástupu EV jsou různé od enviromentalistických až po uživatelské.

    2) Nepíše se "Globální oteplování", ale "Globální změna klimatu", podle aktuálních, již několik let mírně klesajících teplot oceánů lze usuzovat, že do deseti let to bude zase "Globální ochlazování".

    3) O problematické výrobě EV se hodně mluví, ale krom několika důležitě se tvářících bulvárních článků nelze nic nalézt.

    4) Ve vztahu k bodu 1) mně osobně u EV nejde ani tak o množství emisí (které je díky vyšší efektivitě pohonu a menší potřebě údržby, nižší), jako spíš to, že ten výfuk lze osadit milionem filtrů a i to 0,001 % bordelu pustit do vzduchu někde daleko, kde to nikoho nebude ohrožovat a kde se s tím může poprat běžný les vysázený 100m všemi směry od areálu i té nejšpinavější elektrárny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    asi beru nejake data zo satelitov viz. napr. stranky nasa a ich zdroje:

    Global Sulfur Dioxide Monitoring Home Page
    https://so2.gsfc.nasa.gov/
    VACA
    VACA --- ---
    resp. to ze se to rychleji rozptyli neznamena ze to zmizi.
    Nicmene, zajimalo by me, jakym zpusobem se tyhle data sbiraji?
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: super, velmi zajimava interaktivni mapa. Dekuji. A trochu se mi i chce rict, ze to malinko i hraje do karet memu tvrzeni.
    Protoze more je rozlehla plocha a tudis tam je vetsi proudeni vetru takze se to rychleji rozptyly. Ale taky, kdyz se podivas na smer proudeni vetru na mori, a to ze to vsechno vlastne vane smeruje na pevniu, a srovnas to s tou mapkou lodi ktery v tenhle okamzik jsou na mori. Tak to take o ledascem vypovida. "Aneb odkud vitr vane". Tim nechci rict ze auta, spalovaci vlaky a prumysl nehraje svoji roli...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: netreba hned hate, len protiargument, mapa koncentracie SO2 ukazuje, ze je koncentrovanejsie na pevnine, nez na namornych cestach:

    Windy: Wind map & weather forecast
    https://www.windy.com/-Show-add-more-layers/overlays?so2sm,26.087,42.574,3

    cina toto riesi (na ukor ludskych prav) budovanim tej svojej novej hedvabnej stezky, planuju vlakove spojenie z ciny do europy, to by dost ulahcilo tej namornej doprave
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: sliznu si hroznej hate. Ale jak jsem uz psal jinde, jestli vam tak zalezi na ovzdusi a emisich ktery maj zasadni vliv na globalni oteplovani atp. Tak hledejte problem jinde. Ten problem JE jinde.

    Dokud tady budou veci jako tohle:

    tak mi prijde usmevny psat neco o tom kolik barelu snizi kolik ev.
    "nejlepsi" na tom je, ze zrovna takhle konkretni jeste patri k tem zdaleka citsim lodim, slouzi pro pobaveni 1400lidem a vyprodukuje emise jako 48milionu automobilu..

    Navic je to jenom kapka v mori:

    jestli vam to pomuze trochu lepe si utvorit predstavu o tom kde hlavne vznikaj emise ktery maj naprosto zasadni vliv na nasi planetu.

    V evrope je 300milionu automobilu, to je jako 6 takovejhle (jeste relativne "cistejch") lodi na mori. Tusite cca kam tim mirim?
    Pak je tady jeste prumysl. Ptejte se, kolik vznikne emisi pri vyrobe elektromobilu. Ja nejsem proti elektromobilum, ale iritujou me mylny predstavy o tom jak ev spasi svet.
    A pritom, kazdej muze zacit u sebe, snazit se zminimalizovat konzum a nakupovani zbytecnejch cetek ktery se vozej prez pul sveta apod. To je vlastne mnohem prospesnejsi nez provozovat ev. Pokud vam teda skutecne zalezi na podnebi. Jinak je EV jenom trapny alibi, nezlobte se na me.

    Kdyby se lidi zacali celkove chovat uvedomele a vedlo by to ke snizeni toho silenyho konzumu, vyroby a logistiky zbytecnejch nesmyslu po svete, tak je to mnohem prospesnejsi pro spolecnost a budouci generace, nez kricet po okamzitym zakazu prodeje spalovacich aut.
    Uvedomte si ze byt jen o jednu takovou lod na mori min, ma okamzitej pozitivni dopad na ovzdusi, nez prodanejch 10milionu elektromobilu.

    Tak a ted ocekavam jak se do me pustite, ze jsem si mozna opovazil vam sahnout na nedotknutelne. Ale cele je to o komplexnim uvedomeni si problemu, a ne jen slepe kricet to co od vas zrovna v danej moment vudci elity chtej slyset.
    Sry
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JIMIQ: pricemz zvotnost vozu je asi 20 let. Fakt se divim statum, ze nepristoupi k okamzitemu zakazu prodeje ICE :D Ale jak zminuje, infrastruktura je slaba (nabijecky, servisy, elektrarny, rozvodne site) ale tak do 30 let by s tim meli prijit.
    Kdo to zvladne za 20 je frajer ;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Investícia do elektromobilu sa vráti približne po 10 rokoch | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/...356/m-halus-investicia-do-elektromobilu-sa-vrati-priblizne-po-10-rokoch/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: podle mě by měl stačit optimal 95 od čepra https://www.ceproas.cz/eurooil/sortiment-paliv#
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOMBRIDER: hm, zeby som zacal tankovat Vervu 100 aj do sekaciek? 5-litrova bandaska mi totiz vydrzi aj na 2 roky, ja moc travu nesekam :D

    "VERVA 100 neobsahuje klasický biolíh, ale je na bázi ETBE (etyltercbutyléter). ETBE má příznivý vliv na výhřevnost paliva, lepší oxidační stabilitu a neváže na sebe vodu, která negativně působí na výkon motoru a korozi."
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    DZODZO: mě to zabilo motor v jedničkovém golfu. Stál mi přes zimu a na jaře už jsem nenastartoval. V palivové soustavě mi vyschnul benzín a zůstal bílej povlak z biosložek, co přicpal vstřikování a vstřikovací čerpadlo. Když jsem to řešil tak jsem zjistil že ve veteránském světě je to známý fakt. A všichni na zimu tankujou benzín bez biosložek, jinak jim to oddělá karburátor
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    October: Growing preference for SUVs challenges emissions reductions in passenger car mark
    https://www.iea.org/...reference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html

    SUVčka mezi 2010-2018 zvedly spotřebu ropy o 3,3 m barelů denně
    EVs snížily o 0,1 m barelů denně

    long way to go...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Me nikdy otazka trvanlivosti paliv nenapadla, tak jsem sel googlit. Prej kdyz jsou vzduchotesne uzavreny tak vydrzej dlouho. V plastikovym kanystru dva roky, v kovovym zadnej udaj neudavaj, takze to nejspis nebude relevantni problem. Ale nadrz u auta vzduchotesna neni, takze kdyz to nekdo necha dlouho stat tak ty tekavejsi slozky se mohou casem vyparit. To fakt existuje, ze nekdo pres zimu necha auto do jara stat? I kdyz, ja nechavam v zime stat motorku - vetsinou tak od listopadu do dubna - a zpravidla po nastartovani nic nepozoruju.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Skoda EV Mule Hits The Nurburgring, Will Be A Production Version Of The Vision iV Concept | Carscoops
    https://www.carscoops.com/...-the-nurburgring-will-be-a-production-version-of-the-vision-iv-concept/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    benzín standardně vydrží do dvou let a nafta do tří až pěti, jestli se dobře pamatuju. Ale ty biopaliva to asi kurví trošku víc
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nebol jeden z argumentov ICEmanov, ze benzin mozem nechat v nadrzi aj pol roka a nedegraduje ako baterka? preco sa teda obavaju a v zime dotankovavaju? ja teda za seba musim povedat, ze beno co mam do sekaciek nejako neriesim, po zime som vzdy nastartoval, jediny problem som mal raz, ked ostalo palivo v sustave a po zime bol zavodneny karburator

    "Které palivo je tedy bez E5 bioethanolu ? Jde mi o to co natankovat do nádrže před zimou aby mi benzín v nádrži do jara nedegradoval."
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Škoda chce příští rok prodat 3200 elektrických aut. Citigo stojí přes 400 tisíc korun | Firmy a trhy | Lidovky.cz
    https://www.lidovky.cz/...ele#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=ln_byznys&utm_content=main

    jen aby nepřestřelili :D
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIXX: dle mých info to dela minimalne tesla
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: co budeme robit so vsetkymi tymi baterkami?!

    Energy storage with second life batteries by ENGIE and Umicore | ENGIE Innovation
    https://innovation.engie.com/...ews/news/energy-storage/energy-storage-with-batteries-at-engie/12866
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam