COMODOR_FALKON: Beru vsechny argumenty.
Jen bych upresnil ze, i kdyz tak vyznelo, vlastne jsem nemel na mysli prumyslovy emise vyhradne u ev. Ale prumyslovy emise pri vyrobe milionu aut obecne. Plus bych k tomu pripocital prumyslovy emise pri likvidaci milionu odepsanejch aut obecne.
Osobne si netroufam tvrdit jak hodne je ekologicky narocna vyroba bateriovych clanku a s tim spojena tezba a rafinace vsech potrebnych surovin.
Ani si netroufam spekulovat o pripadne recyklaci milionu vyrazenych bateriovych clanku. Jaka tam bude ekologicka zatez, a vyteznost materialu z odepsanych..
Spis jsem to myslel tak, ze ja osobne nevidim zas takovej problem kdyz nekdo pouziva 20let stary auto, kdyz jde z ruky do ruky a umozni tak mobilitu lidem i z podstatne chudsich vrstev.
Tim se dostavam k myslence, ze sice je zbytecny aby kazdej pubertak mel a jezdil do skoly autem po meste kde je husta vyspela sit infrastruktury. Ale je velky pocet lidi kteri bydli v oblastech kde ta infrastruktura na te urovni proste neni. Ale obi auta potrebuji ke sve existenci, potrebuji se dopravovat za praci, semiori k doktorum, na nakup apod.
Ono svym zpusobem je otazka i to, ze i kdyz starsi auto ma horsi emise, tak pokud slouzi spolehlive je otazka co je vetsi zatez, jestli ty vyssi emise za jeho zivotnost. Nebo cyklycka vyroba milionu a zminena recyklace milionu aut..
protoze to stare auto pokud funguje a slouzi, uz bylo proste vyrobeno, uz byly vynalozeny prostredky prumyslu s tim spojene prumyslove emise pri jeho vzniku.
Proto si nejsem jistej prosazovanim nucene likvidace starsich. Trochu mi to smrdi prumyslovym loby.
Tady jsem trochu skeptickej i k trendu snizovani zivotnosti tech stroju obecne. Kdyz nechame stranou precizni inzenyrstvi ktere urcuje zivotnost dilcim soucaskam. Tak uz to kdyz se podivame jak jsou nektere vozy cim dal vic napechovane a prospikovane elektronikou od podlahy po strechu, kde fungovani systemu jako celku je zavisly na kazdym komponentu. S cimz souvisi kilometry kabelu a konektoru, a to je, jak uz se ukazalo, casto velmi tezko odhalitelne potazmo opravitelne (casto nerentabilni) kdyz se ty kabely nekde uklepou nebo “uhnijoů” a nikdo nevi kde. =tisic chyb, nouzove rezimy apod.
Tim bych byl malinko skepticky i k zivotnosti tesel, ale cas ukaze.
Protoze jedna vec je ze sice pohona jednotka jako takova nebo treba i bateriove clanky maji treba potencionalne dlouhou zivotnost. Ale to auto je tak sofistikovany a komplikovany, nacpany “gimmickama”, ze jeho pozdejsi opravy v tyhle rovine budou velmi nakladne. Dost mozna nerentabilni.
Ono obecne, myslim ze proste nas problem cislo jedna nejsou ani tak auta jako takova. Ale naprosto zhuverila premira konzumu kdy vyrabime vpodstate zbytecnej odpad kterej prevazime z mista na misto po zemekouli.
Vyroba zbytecnosti = emise.
Logistika zbytecnosti = emise.
Lykvidace zbytecnosti = emise.
K temhle myslenkam nas ale vudci elity nevedou, protoze jsou to veci ktere je zpravidla zivi a potazmo i drzi u moci.
Radeji nas budou strasit v oblastech a zajmech, ktere zpravidla vedou jen k dalsi vlne produkce.