• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jen ad ta servisovatelnost elektromobilů... dvě věci:

    1) Jestli ti připadá složitý opravit moderní auto s řídícíma jednotkama a diagnostikou, která ti aspoň do jistý míry řekne, co je blbě, zkus si najít někoho, kdo ti rozchodí starší mechanický auto. Jo, Škodu 105 s karburátorem Jikov zvládne Franta od vedle. Co takhle něco, co je alespoň vzdáleně se výkonem přibližující tý Tesle? Čtyři SU karburátory na starým Jaguaru? Mechanický vstřikování K-Jetronic na starým Mercedesu? Bludiště podtlaků na čemkoliv starým předelektronickým, co mělo mít aspoň trochu snesitelný emise?

    2) Podívej se na libovolnej elektromobil a na to, jak složitý má pohonný ústrojí. A srovnej to s moderním ICE autem, který bude mít elektroniku řídící:
    - motor jako takovej, plus jeho vstřikování, přeplňování, proměnný časování ventilů, proměnnou délku sání a asi miliardu dalších věcí
    - převodovku a to kdy a jak řadí

    Celej ten zbytek, jako je "závislost na centrálním displayi" není vlastnost elektrickýho auta, ale moderního auta. Rozdíl mezi Teslou a Škodou Scala je v tomhle ohledu vcelku mizivej.

    Nemluvě o tom, že ten centrální displej je jen ta viditelná část. Reálně je elektronika auta víceméně CAN-bus počítačová síť už třeba u BMW E39 z konce 90. let (mimochodem, ten systém u E39 je kompatibilní pokud ne s novejma, tak ještě s velmi nedávnejma bavorákama a právě díky tomu se do něj dá napojit třeba moderní navigace nebo Bluetooth).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: ja by som iba opravil ten fakt o kilometroch kablov, tesla model 3 ich ma 1,5 km a u model y ma byt nejaka nova koncepcia kde by malo byt iba 100 m kablov

    Tesla reveals revolutionary new wiring architecture to help robots build upcoming cars like Model Y - Electrek
    https://electrek.co/2019/07/22/tesla-revolutionary-wiring-architecture-robots-model-y/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    VACA: V Tvé reakci vidím zásadní problém v tom, že se obáváš problému typického spíše pro ICEV.
    Jednak jsou to ICEV, která potřebují kilometry kabelů, polovinu z toho kvůli ovládání motoru.
    Jednak to "uklepání, prodření, uhnití" je především důsledek permanentních mikrootřesů, které se šíří z ICE, jak v jednotlivých válcích exploduje palivo.
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: Ano, z tohohle hlediska souhlasim.

    Jenomze je nutne na auto pohlizet jako celek, neni to jen baterka a motor.

    Jsou to take kilometry kabelu, stovky kabelovych spojeni, senzoru a ruznych gimmicku kterejma je to auto prospikovany.

    Koukni u starsich aut, kde uz casto nefunguje “polovina” elektricke vybavy, a nikdo to neumi/nechce opravit, protoze je to nerentabilni.
    Casto to neni ani tak selhani toho komponentu jako takoveho, koneckoncu to se da vymenit pomerne snadno.
    Ale najit v ty zmeti stovek metru dratu kde je kterej zlomenej nebo uklepanej, nebo zoxidovanej a pripadne to v tom svazku vymenit, to je casto nerealne.
    Ja nejsem mechanik, ale videl jsem videl i pripady, “kauzy”, a neni to zas tak jedinecny, kdy autorizovanej servis sam nebyl schopnej odhalit pripadne odstranit zavadu u vozu v zaruce kvuli presne tomuhle problemu. A ten se tam periodicky vracel. “Pry by to znamenalo vymenit komplet celej svazek” A to je u tehle aut uz je tak narocna operace, ze mu nakonec proste radsi dali fungl novej kus.

    A proste u auta s centralnim displayem ktery je zavisly na pocitaci kterej vyhodnocuje vstupy ze vsech jeho zakouti. Kde i kliky od dveri jsou elektronickej gimmick, jsem proste malinko, trosicku skeptickej jak to bude jako celek fingovat za 8~10let kazdodenniho provozu a stani na ulici.
    Ale to cas ukaze, ze se mylim:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A myslis ze je jednodussi cloveku co ma audi prodat teslu s 1/5 wmisemi nebo ho presvedcit aby jezdil vlakem?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Je predpoklad ze ev vydrzi delsi dobu nez ice protoze ma mene pohyblivych casti a Tesla uz ma baterku co vydrzi milion mil (motory to umi davno)
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: Ne tak jsem to nemyslel. Odpovedi na tuhle otazku najdes v mych dalsich vstupech.

    Strucne receno, pokud se z aut vcetne ev stane konzumni zbozi, (ty tendence imho jsou) tak to nikam nevede.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VACA: ale o tom se davno vi a reseni se pomalu implementuje
    https://www.google.com/.../amp/2019/05/22/the-shipping-industry-may-finally-be-turning-to-wind-power

    Akorat ty ev se resi jednoduseji - a nikdo snad nechce posilat petilete auta do srotu ale kdyz uz se nekdo rozhodne pro nove auto tak at je to ev.

    A chces rict ze kdyz existuji spinave lode tak mame dvacet let cekat az se vycisti a teprv pak zacit vyrabet ev, nebo jak?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: likvidacia baterii je uz poriesena, baterky z EV sa pouziju pre utilities na ukladanie energie

    Engie, Sumitomo, Macquarie invest in UK 2nd life EV battery storage company | Energy Storage News
    https://www.energy-storage.news/...mitomo-macquarie-invest-in-uk-2nd-life-ev-battery-storage-company
    VACA
    VACA --- ---
    *osobne si myslim ze ta obmena vozovyho parku by mela byt spis plynula a pozvolna, aby na to mohli stihnout reagovat i ty slabsi socialni vrstvy. Lide co zijou roztrouseny po celym kraji. Nemuzeme to brat pouze z pohledu velkomesta a ty ostatni "at se z toho treba poserou".
    Sice tim zpusobem ze se bude plynule obmenovat i nabidka na trhu ojetin apod. aby na to mohli postupne dosahnout a prizpusobit se lide ze vsech socialnich vrstev.
    Tohle jsou veci ktery neni mozny vynucovat.

    Spis bych mel pochopeni napr pro zakaz v centru mest apod. OK.

    Ale to ze se dotuje elektrina do ev a jsou tendence nasobne zvysit dane a poplatky za provoz starsich vozu povede jen k tomu, ze se cim dal vice rozviraji pomyslne nuzky mezi nizsi a vyssi vrstvou, a stredni vrstva pomalu mizi. A to podle me neni spravne. V konecnym dusledku by to mohlo dospet k tomu co je v rusku kde stredni vrstva uz prakticky neexistuje.

    Nicmene se ale stejne trochu obavam toho, bez ohledu na ev, ze proste soucasnej trend je ze se z automobilu obecne stava konzumni zbozi, a vlastne ty nejnovejsi auta za urcitej casovej horizont budou nepouzitelny z duvodu ktery jsem psal nize.
    Coz mi teda prijde, ted bez ohledu na socialni vrstvy, ze proste nemuze vest ke zlepseni dopadu klima. Ty emise z aut jsou ve srovnani s prumyslem a treba zminenejma lodema fakt malinkata kapka. Ktera nerikam ze nema zadnej smysl, ale pokud se nebudou zohlednovat ty veci okolo, tak je to prakticky bezvyznamne.. A smrdi to proste jen populismem a lobovanim za jine zajmy nez je na predkladano.


    VACA
    VACA --- ---
    COMODOR_FALKON: Beru vsechny argumenty.

    Jen bych upresnil ze, i kdyz tak vyznelo, vlastne jsem nemel na mysli prumyslovy emise vyhradne u ev. Ale prumyslovy emise pri vyrobe milionu aut obecne. Plus bych k tomu pripocital prumyslovy emise pri likvidaci milionu odepsanejch aut obecne.

    Osobne si netroufam tvrdit jak hodne je ekologicky narocna vyroba bateriovych clanku a s tim spojena tezba a rafinace vsech potrebnych surovin.
    Ani si netroufam spekulovat o pripadne recyklaci milionu vyrazenych bateriovych clanku. Jaka tam bude ekologicka zatez, a vyteznost materialu z odepsanych..

    Spis jsem to myslel tak, ze ja osobne nevidim zas takovej problem kdyz nekdo pouziva 20let stary auto, kdyz jde z ruky do ruky a umozni tak mobilitu lidem i z podstatne chudsich vrstev.
    Tim se dostavam k myslence, ze sice je zbytecny aby kazdej pubertak mel a jezdil do skoly autem po meste kde je husta vyspela sit infrastruktury. Ale je velky pocet lidi kteri bydli v oblastech kde ta infrastruktura na te urovni proste neni. Ale obi auta potrebuji ke sve existenci, potrebuji se dopravovat za praci, semiori k doktorum, na nakup apod.

    Ono svym zpusobem je otazka i to, ze i kdyz starsi auto ma horsi emise, tak pokud slouzi spolehlive je otazka co je vetsi zatez, jestli ty vyssi emise za jeho zivotnost. Nebo cyklycka vyroba milionu a zminena recyklace milionu aut..
    protoze to stare auto pokud funguje a slouzi, uz bylo proste vyrobeno, uz byly vynalozeny prostredky prumyslu s tim spojene prumyslove emise pri jeho vzniku.
    Proto si nejsem jistej prosazovanim nucene likvidace starsich. Trochu mi to smrdi prumyslovym loby.

    Tady jsem trochu skeptickej i k trendu snizovani zivotnosti tech stroju obecne. Kdyz nechame stranou precizni inzenyrstvi ktere urcuje zivotnost dilcim soucaskam. Tak uz to kdyz se podivame jak jsou nektere vozy cim dal vic napechovane a prospikovane elektronikou od podlahy po strechu, kde fungovani systemu jako celku je zavisly na kazdym komponentu. S cimz souvisi kilometry kabelu a konektoru, a to je, jak uz se ukazalo, casto velmi tezko odhalitelne potazmo opravitelne (casto nerentabilni) kdyz se ty kabely nekde uklepou nebo “uhnijoů” a nikdo nevi kde. =tisic chyb, nouzove rezimy apod.
    Tim bych byl malinko skepticky i k zivotnosti tesel, ale cas ukaze.
    Protoze jedna vec je ze sice pohona jednotka jako takova nebo treba i bateriove clanky maji treba potencionalne dlouhou zivotnost. Ale to auto je tak sofistikovany a komplikovany, nacpany “gimmickama”, ze jeho pozdejsi opravy v tyhle rovine budou velmi nakladne. Dost mozna nerentabilni.

    Ono obecne, myslim ze proste nas problem cislo jedna nejsou ani tak auta jako takova. Ale naprosto zhuverila premira konzumu kdy vyrabime vpodstate zbytecnej odpad kterej prevazime z mista na misto po zemekouli.
    Vyroba zbytecnosti = emise.
    Logistika zbytecnosti = emise.
    Lykvidace zbytecnosti = emise.

    K temhle myslenkam nas ale vudci elity nevedou, protoze jsou to veci ktere je zpravidla zivi a potazmo i drzi u moci.
    Radeji nas budou strasit v oblastech a zajmech, ktere zpravidla vedou jen k dalsi vlne produkce.



    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    VACA: Několik poznámek:

    1) Preference nástupu EV jsou různé od enviromentalistických až po uživatelské.

    2) Nepíše se "Globální oteplování", ale "Globální změna klimatu", podle aktuálních, již několik let mírně klesajících teplot oceánů lze usuzovat, že do deseti let to bude zase "Globální ochlazování".

    3) O problematické výrobě EV se hodně mluví, ale krom několika důležitě se tvářících bulvárních článků nelze nic nalézt.

    4) Ve vztahu k bodu 1) mně osobně u EV nejde ani tak o množství emisí (které je díky vyšší efektivitě pohonu a menší potřebě údržby, nižší), jako spíš to, že ten výfuk lze osadit milionem filtrů a i to 0,001 % bordelu pustit do vzduchu někde daleko, kde to nikoho nebude ohrožovat a kde se s tím může poprat běžný les vysázený 100m všemi směry od areálu i té nejšpinavější elektrárny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    asi beru nejake data zo satelitov viz. napr. stranky nasa a ich zdroje:

    Global Sulfur Dioxide Monitoring Home Page
    https://so2.gsfc.nasa.gov/
    VACA
    VACA --- ---
    resp. to ze se to rychleji rozptyli neznamena ze to zmizi.
    Nicmene, zajimalo by me, jakym zpusobem se tyhle data sbiraji?
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: super, velmi zajimava interaktivni mapa. Dekuji. A trochu se mi i chce rict, ze to malinko i hraje do karet memu tvrzeni.
    Protoze more je rozlehla plocha a tudis tam je vetsi proudeni vetru takze se to rychleji rozptyly. Ale taky, kdyz se podivas na smer proudeni vetru na mori, a to ze to vsechno vlastne vane smeruje na pevniu, a srovnas to s tou mapkou lodi ktery v tenhle okamzik jsou na mori. Tak to take o ledascem vypovida. "Aneb odkud vitr vane". Tim nechci rict ze auta, spalovaci vlaky a prumysl nehraje svoji roli...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: netreba hned hate, len protiargument, mapa koncentracie SO2 ukazuje, ze je koncentrovanejsie na pevnine, nez na namornych cestach:

    Windy: Wind map & weather forecast
    https://www.windy.com/-Show-add-more-layers/overlays?so2sm,26.087,42.574,3

    cina toto riesi (na ukor ludskych prav) budovanim tej svojej novej hedvabnej stezky, planuju vlakove spojenie z ciny do europy, to by dost ulahcilo tej namornej doprave
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: sliznu si hroznej hate. Ale jak jsem uz psal jinde, jestli vam tak zalezi na ovzdusi a emisich ktery maj zasadni vliv na globalni oteplovani atp. Tak hledejte problem jinde. Ten problem JE jinde.

    Dokud tady budou veci jako tohle:

    tak mi prijde usmevny psat neco o tom kolik barelu snizi kolik ev.
    "nejlepsi" na tom je, ze zrovna takhle konkretni jeste patri k tem zdaleka citsim lodim, slouzi pro pobaveni 1400lidem a vyprodukuje emise jako 48milionu automobilu..

    Navic je to jenom kapka v mori:

    jestli vam to pomuze trochu lepe si utvorit predstavu o tom kde hlavne vznikaj emise ktery maj naprosto zasadni vliv na nasi planetu.

    V evrope je 300milionu automobilu, to je jako 6 takovejhle (jeste relativne "cistejch") lodi na mori. Tusite cca kam tim mirim?
    Pak je tady jeste prumysl. Ptejte se, kolik vznikne emisi pri vyrobe elektromobilu. Ja nejsem proti elektromobilum, ale iritujou me mylny predstavy o tom jak ev spasi svet.
    A pritom, kazdej muze zacit u sebe, snazit se zminimalizovat konzum a nakupovani zbytecnejch cetek ktery se vozej prez pul sveta apod. To je vlastne mnohem prospesnejsi nez provozovat ev. Pokud vam teda skutecne zalezi na podnebi. Jinak je EV jenom trapny alibi, nezlobte se na me.

    Kdyby se lidi zacali celkove chovat uvedomele a vedlo by to ke snizeni toho silenyho konzumu, vyroby a logistiky zbytecnejch nesmyslu po svete, tak je to mnohem prospesnejsi pro spolecnost a budouci generace, nez kricet po okamzitym zakazu prodeje spalovacich aut.
    Uvedomte si ze byt jen o jednu takovou lod na mori min, ma okamzitej pozitivni dopad na ovzdusi, nez prodanejch 10milionu elektromobilu.

    Tak a ted ocekavam jak se do me pustite, ze jsem si mozna opovazil vam sahnout na nedotknutelne. Ale cele je to o komplexnim uvedomeni si problemu, a ne jen slepe kricet to co od vas zrovna v danej moment vudci elity chtej slyset.
    Sry
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JIMIQ: pricemz zvotnost vozu je asi 20 let. Fakt se divim statum, ze nepristoupi k okamzitemu zakazu prodeje ICE :D Ale jak zminuje, infrastruktura je slaba (nabijecky, servisy, elektrarny, rozvodne site) ale tak do 30 let by s tim meli prijit.
    Kdo to zvladne za 20 je frajer ;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Investícia do elektromobilu sa vráti približne po 10 rokoch | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/...356/m-halus-investicia-do-elektromobilu-sa-vrati-priblizne-po-10-rokoch/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: podle mě by měl stačit optimal 95 od čepra https://www.ceproas.cz/eurooil/sortiment-paliv#
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOMBRIDER: hm, zeby som zacal tankovat Vervu 100 aj do sekaciek? 5-litrova bandaska mi totiz vydrzi aj na 2 roky, ja moc travu nesekam :D

    "VERVA 100 neobsahuje klasický biolíh, ale je na bázi ETBE (etyltercbutyléter). ETBE má příznivý vliv na výhřevnost paliva, lepší oxidační stabilitu a neváže na sebe vodu, která negativně působí na výkon motoru a korozi."
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    DZODZO: mě to zabilo motor v jedničkovém golfu. Stál mi přes zimu a na jaře už jsem nenastartoval. V palivové soustavě mi vyschnul benzín a zůstal bílej povlak z biosložek, co přicpal vstřikování a vstřikovací čerpadlo. Když jsem to řešil tak jsem zjistil že ve veteránském světě je to známý fakt. A všichni na zimu tankujou benzín bez biosložek, jinak jim to oddělá karburátor
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    October: Growing preference for SUVs challenges emissions reductions in passenger car mark
    https://www.iea.org/...reference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html

    SUVčka mezi 2010-2018 zvedly spotřebu ropy o 3,3 m barelů denně
    EVs snížily o 0,1 m barelů denně

    long way to go...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam