• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak on thermal management tesla bateriek vyzera trochu ako diagram atomovej elektrarne, rozhodne je to zlozitejsie ako u mobilu :D tu nejake diag screeny

    Tesla Thermal Management System - explanation | Tesla Motors Club
    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-thermal-management-system-explanation.88055/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    TOXICMAN: v kapse ma teplotu tela, v ruce ma teplotu mistnosti ty blabole :-) To je rozdil asi 17 stupnu. V Tesle ktera stoji na ulici ten rozdil bude kolem sedmdesati stupnu, uz jenom rozdil mezi dnem a noci bude vetsi nez to co "musi" snaset muj mobil.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A taky ta v mobilu ma dejme tomu zivotnost 1000 cyklu - to jsou tri roky. Ta v tesle 1500 - to je obden 500km na deset let. Jednou tydne 500km je na 30 let
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Vědci možná přišli na způsob, jak konečně využít průtokové baterie v elektromobilech | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/...ozna-prisli-na-zpusob-jak-konecne-vyuzit-prutokove-baterie-v-elektromobilech
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jinak baterie v tesle ma proti mobilu i tu vyhodu ze nejde pod 10%
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    "muj znamy ma" ne je asi ten jelepsi argument do diskuze na novinkach :D Ale mas pravdu, tady je to zjevne diskuze "volna", takze klidne sem priste napis "tuhle jedna pani povidala, ze .."

    Vsechny baterie maji resene parametry jako tepelny odpor, maximalni nabijeci/vybijeci proud, provozni teploty. U vsech jednoduchych baterii znas material, s tim i jeho krivky (orientacni) a zaridis se sam, podle paramatru baterie. Kdyz jsi firma, ktera prodava baterie nezajimajicim se lidem, je firma spotrebitelskym tlakem nucena peci o baterie automatizovat tak, aby, i kdyz se postrebitel chova jako debil, baterie vydrzela co nejdele.
    Ve tve kapse neni stale prostredi, a uz vubec ne optimalni.

    Trakcni baterie v autech klimatizovane jsou, jsou jich v provozu miliony. Napriklad v Priusech prvni generace, ktere uz dnes maji snad 15 let, resp. nekterych autobusech/trolejbusech a mnohe z nich maji davno odjezdenych svych 1 mil. km.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BLOWUP: mobil v tvoji kapse u kalhot ma tu nejstalejsi teplotu, kterou si lze predstavit?
    co to je za blábol? ty ho nikdy nevyndaváš venku, nenabíjíš, nepoužíváš v ruce?
    nejdřív si o tom něco zjisti, když chceš debatovat na téma, kterýmu ani za mák nerozumíš
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: rekl bych ze mobil v moji kapse u kalhot ma tu nejstalejsi teplotu kterou si lze predstavit, presto po par letech je ta baterka - vicemene ta sama jako v ty Tesle - na nic.

    Baterie v ulozisti se klimatizovat nemusi, muj zakaznik ji ma ve sklepe. Teplota je tam vicemene normalni a stala, ale ty baterky co se do toho davaj jsou halt uz jen asi na 60% - nakonec proto je z tech aut vyndali. Ty tesly co to z nich vyndali samozrejme tricetilety nebyly, takhle dlouho jeste neexistujou. Mymu zakaznikovi to je jedno, je to milionar, tech aut ma asi pet, kolik to stoji ho nezajima, ma nejakou firmu u ktery mu zalezi na tom aby byla vnimana jako ekologicka, takze to proste bere jako naklady na PR.

    Ta firma ju vubec legracni, oni kdysi nabizeli naprosto neskutecne dobry solarni tasky na strechu. Neznicitelny, levnejsi nez normalni nesolarni, chybelo uz jenom aby nekde v Africe sirily mir nebo tak neco. Tak jsem Tesle tehdy zavolal, ze bych mel zajem, jestli by mi neudelali kalkulaci na jeden objekt a jak to maj s dodacima lhutama. Oni mi odmitli odpovedet jakoukoli otazku, samozrejme mi zadnou ofertu neudelali. Rekli mi, abych poslal 6000,- CHF jako "Anzahlung" a ze me vezmou do poradniku (jako za komancu na skodovku, hahaha). To jsem samozrejme neudelal, a kdyz jsem se asi po roce pidil jak to s tema supertaskama je, tak uz je v sortimentu nemeli. Jestli jim nekdo neco zaplatil a jestli ty prachy dostal zpatky se nikde nic nepise :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vieme urcite, ze 1 lod ma tolko NOx emisii ako 100000 dieselov? lebo vyzera, ze emisie NOx tak nejako neodpovedaju euro6 normam, mozno tych aut nakoniec staci menej

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Do úložišť se používají "vyjeté články", které už mají tu poklesovou křivku výrazně plošší, než ty nové + v těch úložištích lze baterii snáze klimatizovat.

    V každém případě je ale provoz klimatizované baterie šetrnější, než provoz baterie třeba v mobilu, kde jsou relativně prudké změny teplot a vysoký teplotní gradient.

    A co se týče chladu, i velmi podchlazenou baterku lze samočinně rychle zahřát na provozní teplotu, narozdíl od pastovitého benzínu nebo pevné nafty v ICEV.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak nulove emise dosahnes i jezdenim v cng a pestenim morskych ras na X m2 :-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JIMIQ: Tak ja moc tem procesum nerozumim, nevim na jaky teplote ty baterky chtej drzet treba, ani nevim kolik ta baterka vazi, ale na ohrati 200kg vody o dvacet stupnu (treba z minus deseti na plus deset) je potreba 4.6 kW.

    Ale je fakt, ze zatim nikoho kdo by Teslu parkoval na ulici neznam. Ale zas, formulovanym cilem je dosahnout do 2030 snad emisni nuly nebo tak neco, takze byste meli vsichni zacit rychle setrit na barak s vytapenou garazi pokud zatim zadnej nemate :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: s carsharingem nemůže do Mongolska ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: v tom pripade sa ti nevyplati nejaky carsharing? zalezi ako moc casto je to auto potreba a potom si spocitat naklady za dobu zivotnosti + porizovaci cenu a porovnat co je vyhodnejsie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VACA: no tak pro tebe běžný elektromobil z roku 2019 není, na tom imho není nic špatného. Až se jednou spalováky v Česku zakážou (nečekám že by to bylo dřív jak 2060), tak budeš buď odpočívat v urně, nebo přemýšlet čím ten spalovák nahradit :D
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: no jak jsem psal drive, ja auto pro pohyb po praze nepotrebuju a nevyuzivam. To treba v mojem pripade znamena, ze auto nekde stoji a ceka az ho budu pouzivat.
    Pro me auto znamena svobodu ve smyslu, ze se rozhodnu "a ted pojedu tam", vyrazim treba do hor.
    Vzhledem k povaze meho zamestnani (jsem zivnostnik) tyhle veci ani moc neplanuju, nejde to. Proste najednou se mi uvolni den nebo dva, a tak se hned po praci seberu a jedu nekam abych se tam uz rano vzbudil apod.
    Nemyslim si o sobe ze bych byl vylozene malo vydelavajici clovek. Ale ziju sam, tahnu naklady prazskyho zivota sam, jsem v najmu apod. Takze abych platil dva/ tri tisice navic za garaz je pro me nesmyslny.
    Auto je pro me predevsim "sluha", nevnimam to jako modni doplnek nebo spolecenskej status. Auto musi vydrzet stat na ulici v zime nekolik tydnu a bejt schopny instantne vyrazit na cestu.
    A ano, jsem clovek kterej si vystaci s 20let starym autem o kterym vim ze je total spolehlivy. Kdyz na to prijde, muzu se s nim v podstate ze dne na den vypravit treba do mongolska apod. :)

    Ok, uznavam ze asi nejsem standartni uzivatel auta. Ale mnoho "standartnich" uzivatelu aut je imho zbytecnejch uzivatelu aut. Staci se podivat v praze kdyz zaprsi odkud kam ty lidi autama jezdej, a kolik jich v aute sedi pripadne jestli vecou neco jineho krom svoji zadnice:)
    Nemam ted na mysli lidi co dojizdej za praci z oblasti kde je blba infrastruktura, setri jim to cenny hodiny zivota kazdej den, vozej veci nutny k cinnosti ktery by se sockou vozily blbe apod.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VACA: a on každej v Praze má elektromobil? Za dvacet let budou v silnějších autech 200kWh baterky, které se vydrží klimatizovat celoročně a ještě zbyde :-) ale jinak auto je na ježdění, ne na stání venku v zimě
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Tak na presne vypocty bychom museli znat tepelne odpory te ktere baterie.. Ale tipl bych to taky tak, jak pise
    JIMIQ, bud je sem tam zapnuty vetrak anebo je sem tam zapnuty i "odporovy drat" (baterie se muze ohrivat trebas ohrivat presouvanim naboje z jednoho clanku do druheho). Spotreba bude cca 20 W. Tedy baterka takoveho e-Citigo ma 37 kWh ~ trva tyden, nez se baterka vybije o 10%, a to se teda bavime o nejakych extremnich venkovnich teplotach. Normalne se vetrak zapina malo kdy, spise pak pri rekuperacich.
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: Jo, von totiz kazdej v (nejen) v praze ma (na) garaz nebo kryty parkovaci stani.

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    zalezi jak u ktoreho auta, ale u tesly napr. ked ides na supercharger nabijat, tak sa baterka predohreje na provoznu teplotu, aby si mohol nabijat plnou rychlostou a co sa tyka toho stania vonku na mraze, ako hovori Bjorn z Norska, treba dodrzovat zasadu ABC - Always Be Charging :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam