• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: s carsharingem nemůže do Mongolska ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: v tom pripade sa ti nevyplati nejaky carsharing? zalezi ako moc casto je to auto potreba a potom si spocitat naklady za dobu zivotnosti + porizovaci cenu a porovnat co je vyhodnejsie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VACA: no tak pro tebe běžný elektromobil z roku 2019 není, na tom imho není nic špatného. Až se jednou spalováky v Česku zakážou (nečekám že by to bylo dřív jak 2060), tak budeš buď odpočívat v urně, nebo přemýšlet čím ten spalovák nahradit :D
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: no jak jsem psal drive, ja auto pro pohyb po praze nepotrebuju a nevyuzivam. To treba v mojem pripade znamena, ze auto nekde stoji a ceka az ho budu pouzivat.
    Pro me auto znamena svobodu ve smyslu, ze se rozhodnu "a ted pojedu tam", vyrazim treba do hor.
    Vzhledem k povaze meho zamestnani (jsem zivnostnik) tyhle veci ani moc neplanuju, nejde to. Proste najednou se mi uvolni den nebo dva, a tak se hned po praci seberu a jedu nekam abych se tam uz rano vzbudil apod.
    Nemyslim si o sobe ze bych byl vylozene malo vydelavajici clovek. Ale ziju sam, tahnu naklady prazskyho zivota sam, jsem v najmu apod. Takze abych platil dva/ tri tisice navic za garaz je pro me nesmyslny.
    Auto je pro me predevsim "sluha", nevnimam to jako modni doplnek nebo spolecenskej status. Auto musi vydrzet stat na ulici v zime nekolik tydnu a bejt schopny instantne vyrazit na cestu.
    A ano, jsem clovek kterej si vystaci s 20let starym autem o kterym vim ze je total spolehlivy. Kdyz na to prijde, muzu se s nim v podstate ze dne na den vypravit treba do mongolska apod. :)

    Ok, uznavam ze asi nejsem standartni uzivatel auta. Ale mnoho "standartnich" uzivatelu aut je imho zbytecnejch uzivatelu aut. Staci se podivat v praze kdyz zaprsi odkud kam ty lidi autama jezdej, a kolik jich v aute sedi pripadne jestli vecou neco jineho krom svoji zadnice:)
    Nemam ted na mysli lidi co dojizdej za praci z oblasti kde je blba infrastruktura, setri jim to cenny hodiny zivota kazdej den, vozej veci nutny k cinnosti ktery by se sockou vozily blbe apod.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VACA: a on každej v Praze má elektromobil? Za dvacet let budou v silnějších autech 200kWh baterky, které se vydrží klimatizovat celoročně a ještě zbyde :-) ale jinak auto je na ježdění, ne na stání venku v zimě
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Tak na presne vypocty bychom museli znat tepelne odpory te ktere baterie.. Ale tipl bych to taky tak, jak pise
    JIMIQ, bud je sem tam zapnuty vetrak anebo je sem tam zapnuty i "odporovy drat" (baterie se muze ohrivat trebas ohrivat presouvanim naboje z jednoho clanku do druheho). Spotreba bude cca 20 W. Tedy baterka takoveho e-Citigo ma 37 kWh ~ trva tyden, nez se baterka vybije o 10%, a to se teda bavime o nejakych extremnich venkovnich teplotach. Normalne se vetrak zapina malo kdy, spise pak pri rekuperacich.
    VACA
    VACA --- ---
    JIMIQ: Jo, von totiz kazdej v (nejen) v praze ma (na) garaz nebo kryty parkovaci stani.

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    zalezi jak u ktoreho auta, ale u tesly napr. ked ides na supercharger nabijat, tak sa baterka predohreje na provoznu teplotu, aby si mohol nabijat plnou rychlostou a co sa tyka toho stania vonku na mraze, ako hovori Bjorn z Norska, treba dodrzovat zasadu ABC - Always Be Charging :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    TOMBRIDER: No, ja si casto nechavam volvo servisovat v praze, ale teda nahradni dily vyjdou nastejno. Co je jiny je cena prace, a taky obcas v cesku existuje moznost ze ti ten dil nevymenej ale ze ti nabidnou ze to nejakej kutil zkusi opravit, takrikajic na vlastni riziko.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BLOWUP: kolik znáš lidí co elektromobil parkují v zimě venku? Zbytečný dotaz :-) I kdyby to někdo dělal, tak tam bude max 2 dny a to ten odporový drát o pár W fakt nevybije
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BLOWUP: Známá nemoc v70/s60. Oprava budíků u nás stojí 1500,- Kč, a dělá se na počkání.
    Vím kam tím míříš.
    Ale pokud se někde projeví známá výrobní vada. Pak oprava je levná a jednoduchá, jelikož se hned ví kam šáhnout a co opravit, bez laborování.
    To že to ve Švajcu opepřej, je věc druhá. Holt na vysoké výplaty se musí vydělat.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Takze kdyz to auto stoji v zime venku, tak ji furt ohriva? Jak dlouho trva nez se vybije?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: klimatizace baterie je nezavisla na klimatizovani kabiny cestujicich, a ovlivnovani jejiho chodu je brano jako naruseni pravidel poskytovani zaruky. Baterie je klimatizovana neustale.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Auto ji baterii klimatizuje? Fakt? Ja teda zatim spis zazivam ze lidi v aute v lete obcas tu klimatizaci radsi pro sebe vypnou aby jim nezustala kara stat :) A to ta baterie je „klimatizovana jen za jizdy, nebo i kdyz to auto stoji na ulici? :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: auto neni telefon. Auto si baterii klimatizuje a udrzuje ji stale prostredi, zatimco mobil si o baterii chladi sve mikrocipy, a tedy ji vydatme zkracuje zivotnost.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Tobe uz v necem vydrzela nejaka baterie 30 let? Ja kvuli tomu vetsinou kupuju novej telefon uz po par letech :)

    Tesla nabizi ze starejch baterii ktery uz nemaj dost kapacity takovy domaci uloziste treba na energii z fotovoltaiky. Akorat to teda neni nic pro setrivy povahy, ma to jeden z nasich zakazniku a podle jeho slov navratnost takovy investice lezi v nekonecnu. Pritom teda jde o clanky ktery tuhle funkci vydrzej delat mozna dalsich deset let - pricemz ta kapacita dal klesa.

    Clovek nesmi zapominat na fakt jak malo stary ty prvni Tesly vlastne jeste jsou. Navic, lidi co si je kupujou aspon teda u nas je maj vzdycky jako druhy nebo treti auto, imho tech zkusenosti v dennodennim provozu za kazdych podminek zatim asi jeste moc nebude.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: No, abys me chapal spravne, oni mi nerekli ze to nejde opravit, samozrejme to opravili. Akorat proste ten dil kterej vymenej stoji par tisic CHF i kdyz se pokazila jenom jeho soucastka za zlomek ceny. To samy praktikujou uz leta se vsim ostatnim taky, to neni nic novyho, spis tu slo o to ze ciste mechanicky auta starnou jinak nez cokoli elektronickyho. Vis kolik stoji treba takovy obycejny zpetny zrcatko? Takovy to nastavitelny a vyhrivany a se senzoram na venkovni teplotu a mrtvej uhel? Tak to ti taky vymenej cely ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: To už nejspíš brzo nepůjde, eurosměrnice o povinné opravitelnosti výrobků a garanci náhradních dílů to zapovídá...

    Jinak problém je hlavně bezolovnatá pájka, ta dokáže zlikvidovat lecjaký spotřebič...

    Jinak já jsem rád, že můj veterán je 100% analogový, tam nemá co se pokazit.
    A příští vůz snad už bude EV, tak je elektroniky velmi málo a mělo by jít snadno dohledat, kde je problém...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: 30 let je v pohodě. Samozřejmě záleží, zda si to přeje i výrobce a konstrukčně to umožní.
    Baterie pro vesmírná zařízení mají teoretickou životnost ještě vyšší, tak je problém ztráta každého článku...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Obecne, s elektronizaci aut pocet a cenova narocnost poruch stoupl nekolikanasobne. Kdyz mi u volva najednou odesla pristrojova deska, tak se to stalo kvuli nejakymu studenymu spoji nebo soucastce za dolar a oprava byla za ctyrmistnou castku v CHF.

    Tehdy mi rekli ze zadna elektronicka soucastka neumi fungovat spolehlive nekolik desetileti, ze proste se stoupajicim vekem ta poruchovost taky stoupa. A samozrejme nikdo nejde hledat hodiny ktera banalni soucastka to zavinila, ale proste se vymeni cela ridici jednotka za nekolik tisic CHF
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam