• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    VACA: jo obcas mi prijde ze fanousci elektrickejch aut jsou trochu jak vegani. vsichni musej vedet jak cool jsou a co vsechno o tom vedi a jak je vsechno na svete cernobile...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: a? spalovaci sunka potrebuje palivo o hmotnosti vetsi nez 10 tun :)
    VACA
    VACA --- ---
    PETER_PAN: Sry, neberte me ze bych chtel prudit. Ale prijde mi trochu usmevny srovnavat vahu elektromotoru s motorem spalovacim.

    Je sice hezky ze ten elektromotor vazi mene, a “odneses ho v tasce” ale je k nemu potreba baterie ktera vazi pul tuny. Bez ohledu na to jestli je “plna” nebo “prazdna”.


    Nejak si ale postupne zvykam ze se spoustu veci neargumentuje obektivne, kdyz jde o to nadseni, no:)


    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DUHOS: amortizace je prece zavisla na mnoha promennych jako model auta (i jeho barva), ujete kilometry atp.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PETER_PAN: ma to nekde druhy dil? zapomneli otevrit ten zbytek :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JIMIQ: to není uplně překvapivý, pneumatika má obvod dva metry, to je při 5.000 otáčkách deset kiláků za minutu/ 600 za hodinu.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    Bezvadný, díky za odpovědi.
    A ještě se zeptám, asi spíš na váš odhad, protože sám jsem ten údaj nikde nenašel, jaká dle vás průměrná amortizace vozu na jeden km?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DUHOS: Jde o to ze od puvodniho konceptu - motor bez prevodovky, nebo male motory v nabojich kol - se upustilo. V obou pripadech je motor problematicky z pohledu namahani, konstrukce, ucinnosti atd. Je vyhodnejsi mit vetsi otacky na motoru a ty prevadet na mensi otacky na kolech.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DUHOS: Dnesni elektromobily maji dost casto jednostupnovou prevodovku = tj. prevod s jednim, trvalym prevodovym pomerem. Vaha dnesnich elektromotoru vc. prevodovky (kg na kW) je nic ve srovnani se spalovacima motorama. U vysokootackovych motoru bez prevodovky napriklad pro ultralight letadla je to jeste mensi. Motor co ma 80kW je velky cca jako 2L PET lahev a normalne ho odneses v tasce.

    Tady je rozebirani motoru Tesla model S : https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04 Podle roku vyroby a modelu, ale minimalne 285kW
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    elektromobily nemivaji prevodovku, ale casteji spise diferencial, nektere maji i dva diferencialy. Unvitr toho diferemcialu jsou pak pevne dane prevodni prevody.
    Je to tak proto, ze nekdy pevne zabrzdi trakcni motor (resp. spojkou jej odpoji a pak zbytek te hridele ukotvi), aby se dalo na cerstve odbrzdene vetvi rekuperovat. Samozrejmne je pak i prevod pro rekupercnim atenuatorem jiny.
    V nekterych autech nemusi "prevodovka" vypadat jako "diferencial" ale jako DSG, neboli dvou spojkova prevodovka, akorat bude mit jenom 2 pevne prevody.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    obecně mají elektromobily pevný převod. Motor se točí třeba 7x rychleji než kola. Ale to jsou snad jednotky kg
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    Nevíte pls, co mají na mysli to převodovkou v tomto článku? Je něco, co mi v mém studování vlastností elektromobilů uteklo a nebo tam mají chybu? Převodovku ty rychlejší mít mohou, ale tohle určitě není ten případ. Diky

    https://zpravy.aktualne.cz/...=newsbox&utm_content=default&utm_term=position-1&utm_campaign=Aktualne

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    A pak že to nejde... Zásuvka je v průrazu co zbyl od wafek...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JAZZZ: Vypadá to zajímavě, akorát tedy popis v tom článku je tak nějak tragikomicky legrační:

    "Předností materiálu vyrobeného z nanocelulózy je nízká hmotnost a vysoká hustota, díky které má podstatně vyšší pevnost v tahu než klasická ocel."
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    Japonci se naučili dělat fakt pevnou překližku a elektromobily musí být lehké.
    Auto z rozdrceného dřeva a rostlinného odpadu. Japonci představili vůz z nanocelulózy, která je pevnější než ocel - CzechCrunch
    https://www.czechcrunch.cz/...adu-japonci-predstavili-vuz-z-nanocelulozy-ktera-je-pevnejsi-nez-ocel/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    pokud vím tak pořád 18650, asi až bude facelift (bůhví kdy) tak přejdou na 20700. Ale Elon se nechal slyšet že Model S plaid bude mít větší kapacitu než 100kWh, tak kdoví jestli už to nebude s 20700
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JIMIQ: hele a už cpe tesla do modelu S ty nový članky nebo pořád ty 18650?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JIMIQ: to je moc pekna spotřeba!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    máme nové nejúčinnější elektroauto. A je to Tesla Model 3

    2020 Tesla Model 3 beats Hyundai IONIQ to become most efficient EV produced - Electrek
    https://electrek.co/2019/11/07/2020-tesla-model-3/

    Ioniq se zhoršil na 157Wh/km
    TM3 se zlepšil na 148Wh/km
    ---
    pozor, to je se započtením účinnosti nabíjení
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jen ad ta servisovatelnost elektromobilů... dvě věci:

    1) Jestli ti připadá složitý opravit moderní auto s řídícíma jednotkama a diagnostikou, která ti aspoň do jistý míry řekne, co je blbě, zkus si najít někoho, kdo ti rozchodí starší mechanický auto. Jo, Škodu 105 s karburátorem Jikov zvládne Franta od vedle. Co takhle něco, co je alespoň vzdáleně se výkonem přibližující tý Tesle? Čtyři SU karburátory na starým Jaguaru? Mechanický vstřikování K-Jetronic na starým Mercedesu? Bludiště podtlaků na čemkoliv starým předelektronickým, co mělo mít aspoň trochu snesitelný emise?

    2) Podívej se na libovolnej elektromobil a na to, jak složitý má pohonný ústrojí. A srovnej to s moderním ICE autem, který bude mít elektroniku řídící:
    - motor jako takovej, plus jeho vstřikování, přeplňování, proměnný časování ventilů, proměnnou délku sání a asi miliardu dalších věcí
    - převodovku a to kdy a jak řadí

    Celej ten zbytek, jako je "závislost na centrálním displayi" není vlastnost elektrickýho auta, ale moderního auta. Rozdíl mezi Teslou a Škodou Scala je v tomhle ohledu vcelku mizivej.

    Nemluvě o tom, že ten centrální displej je jen ta viditelná část. Reálně je elektronika auta víceméně CAN-bus počítačová síť už třeba u BMW E39 z konce 90. let (mimochodem, ten systém u E39 je kompatibilní pokud ne s novejma, tak ještě s velmi nedávnejma bavorákama a právě díky tomu se do něj dá napojit třeba moderní navigace nebo Bluetooth).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam