• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    VACA: + SUMAC:

    Ale o to tady vubec nejde. Celkova vaha elektroauta bude i vetsi nez u spalovaciho auta. Ja jsem preci reagoval na nejaky prispevek ktery obsahoval šteky typu "... vic tezkych elektromagnetu... ".
    Jde take o vyuziti toho prostoru. Motor je objemove a hmotove nejaky, u elektroaut mensi. Baterie u modernich elektroaut (tj. ne normalnich aut predelanych na elektro, ale od zakladu vyvinutych elektroaut) soucasti podvozku. Snizuji teziste a tim stabilitu vozu a neprekazi. Ulozneho mista je v elektroaute stejne kategorie proste o neco vice.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    VACA: jo obcas mi prijde ze fanousci elektrickejch aut jsou trochu jak vegani. vsichni musej vedet jak cool jsou a co vsechno o tom vedi a jak je vsechno na svete cernobile...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: a? spalovaci sunka potrebuje palivo o hmotnosti vetsi nez 10 tun :)
    VACA
    VACA --- ---
    PETER_PAN: Sry, neberte me ze bych chtel prudit. Ale prijde mi trochu usmevny srovnavat vahu elektromotoru s motorem spalovacim.

    Je sice hezky ze ten elektromotor vazi mene, a “odneses ho v tasce” ale je k nemu potreba baterie ktera vazi pul tuny. Bez ohledu na to jestli je “plna” nebo “prazdna”.


    Nejak si ale postupne zvykam ze se spoustu veci neargumentuje obektivne, kdyz jde o to nadseni, no:)


    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DUHOS: amortizace je prece zavisla na mnoha promennych jako model auta (i jeho barva), ujete kilometry atp.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PETER_PAN: ma to nekde druhy dil? zapomneli otevrit ten zbytek :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JIMIQ: to není uplně překvapivý, pneumatika má obvod dva metry, to je při 5.000 otáčkách deset kiláků za minutu/ 600 za hodinu.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    Bezvadný, díky za odpovědi.
    A ještě se zeptám, asi spíš na váš odhad, protože sám jsem ten údaj nikde nenašel, jaká dle vás průměrná amortizace vozu na jeden km?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DUHOS: Jde o to ze od puvodniho konceptu - motor bez prevodovky, nebo male motory v nabojich kol - se upustilo. V obou pripadech je motor problematicky z pohledu namahani, konstrukce, ucinnosti atd. Je vyhodnejsi mit vetsi otacky na motoru a ty prevadet na mensi otacky na kolech.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DUHOS: Dnesni elektromobily maji dost casto jednostupnovou prevodovku = tj. prevod s jednim, trvalym prevodovym pomerem. Vaha dnesnich elektromotoru vc. prevodovky (kg na kW) je nic ve srovnani se spalovacima motorama. U vysokootackovych motoru bez prevodovky napriklad pro ultralight letadla je to jeste mensi. Motor co ma 80kW je velky cca jako 2L PET lahev a normalne ho odneses v tasce.

    Tady je rozebirani motoru Tesla model S : https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04 Podle roku vyroby a modelu, ale minimalne 285kW
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    elektromobily nemivaji prevodovku, ale casteji spise diferencial, nektere maji i dva diferencialy. Unvitr toho diferemcialu jsou pak pevne dane prevodni prevody.
    Je to tak proto, ze nekdy pevne zabrzdi trakcni motor (resp. spojkou jej odpoji a pak zbytek te hridele ukotvi), aby se dalo na cerstve odbrzdene vetvi rekuperovat. Samozrejmne je pak i prevod pro rekupercnim atenuatorem jiny.
    V nekterych autech nemusi "prevodovka" vypadat jako "diferencial" ale jako DSG, neboli dvou spojkova prevodovka, akorat bude mit jenom 2 pevne prevody.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    obecně mají elektromobily pevný převod. Motor se točí třeba 7x rychleji než kola. Ale to jsou snad jednotky kg
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    Nevíte pls, co mají na mysli to převodovkou v tomto článku? Je něco, co mi v mém studování vlastností elektromobilů uteklo a nebo tam mají chybu? Převodovku ty rychlejší mít mohou, ale tohle určitě není ten případ. Diky

    https://zpravy.aktualne.cz/...=newsbox&utm_content=default&utm_term=position-1&utm_campaign=Aktualne

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    A pak že to nejde... Zásuvka je v průrazu co zbyl od wafek...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JAZZZ: Vypadá to zajímavě, akorát tedy popis v tom článku je tak nějak tragikomicky legrační:

    "Předností materiálu vyrobeného z nanocelulózy je nízká hmotnost a vysoká hustota, díky které má podstatně vyšší pevnost v tahu než klasická ocel."
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    Japonci se naučili dělat fakt pevnou překližku a elektromobily musí být lehké.
    Auto z rozdrceného dřeva a rostlinného odpadu. Japonci představili vůz z nanocelulózy, která je pevnější než ocel - CzechCrunch
    https://www.czechcrunch.cz/...adu-japonci-predstavili-vuz-z-nanocelulozy-ktera-je-pevnejsi-nez-ocel/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    pokud vím tak pořád 18650, asi až bude facelift (bůhví kdy) tak přejdou na 20700. Ale Elon se nechal slyšet že Model S plaid bude mít větší kapacitu než 100kWh, tak kdoví jestli už to nebude s 20700
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JIMIQ: hele a už cpe tesla do modelu S ty nový članky nebo pořád ty 18650?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JIMIQ: to je moc pekna spotřeba!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    máme nové nejúčinnější elektroauto. A je to Tesla Model 3

    2020 Tesla Model 3 beats Hyundai IONIQ to become most efficient EV produced - Electrek
    https://electrek.co/2019/11/07/2020-tesla-model-3/

    Ioniq se zhoršil na 157Wh/km
    TM3 se zlepšil na 148Wh/km
    ---
    pozor, to je se započtením účinnosti nabíjení
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jen ad ta servisovatelnost elektromobilů... dvě věci:

    1) Jestli ti připadá složitý opravit moderní auto s řídícíma jednotkama a diagnostikou, která ti aspoň do jistý míry řekne, co je blbě, zkus si najít někoho, kdo ti rozchodí starší mechanický auto. Jo, Škodu 105 s karburátorem Jikov zvládne Franta od vedle. Co takhle něco, co je alespoň vzdáleně se výkonem přibližující tý Tesle? Čtyři SU karburátory na starým Jaguaru? Mechanický vstřikování K-Jetronic na starým Mercedesu? Bludiště podtlaků na čemkoliv starým předelektronickým, co mělo mít aspoň trochu snesitelný emise?

    2) Podívej se na libovolnej elektromobil a na to, jak složitý má pohonný ústrojí. A srovnej to s moderním ICE autem, který bude mít elektroniku řídící:
    - motor jako takovej, plus jeho vstřikování, přeplňování, proměnný časování ventilů, proměnnou délku sání a asi miliardu dalších věcí
    - převodovku a to kdy a jak řadí

    Celej ten zbytek, jako je "závislost na centrálním displayi" není vlastnost elektrickýho auta, ale moderního auta. Rozdíl mezi Teslou a Škodou Scala je v tomhle ohledu vcelku mizivej.

    Nemluvě o tom, že ten centrální displej je jen ta viditelná část. Reálně je elektronika auta víceméně CAN-bus počítačová síť už třeba u BMW E39 z konce 90. let (mimochodem, ten systém u E39 je kompatibilní pokud ne s novejma, tak ještě s velmi nedávnejma bavorákama a právě díky tomu se do něj dá napojit třeba moderní navigace nebo Bluetooth).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam