• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: pokial su priemerne platy v CH este vyssie, tak to neni o com, nehovor mi ze pri plate 9000 nenasetris 9500 za rok...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Ted nevim jak tu otazku mam chapat, ale samozrejme jde o naklady na elektrickej proud, ty ktere mi vyuctovava muj dodavatel aniz bych cokoli musel investovat.

    Pokud bych ten Powerwall bral jako investici, tak by to znamenalo ze od nejakeho okamziku ta investice bude zaplacena a bude si na sebe vydelavat sama aby to cely melo smysl. Pri soucasnejch nakladech by to melo nastat zhruba za padesat let aniz bych zohlednoval nutnost vzit do ruky nekolik desitek tisic CHF a umrtvit je jenom proto abych ten proud mohl produkovat sam. Jakkoli je Elon frajer, moc neverim ze to bude fungovat dele nez dvacet let, takze ta amortizace nenastane nejspis nikdy. Je to tak pochopitelnejsi?

    Pro srovnani: u tepelnych sanaci jsme kdysi pro jeden spolkovej urad spocitali, ze ROI nastane za 125 let (pri tehdejsich cenach za energii) a presto samozrejme objekty tepelne sanujeme - protoze to neni pouze ekonomickej problem, ale treba se tim resi i kvalita klimatu v budove. U proudu ze zasuvky ale tenhle aspekt chybi, naopak ten Powerwall umi jenom jednu fazi takze nutnost bejt napojenej na dodavatele jeho instalaci nezanikne i kdybych jich nainstaloval tolik ze by to moji spotrebu uplne pokrylo.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: a jake pocitas naklady, ktere se Powerwallem kompenzuji? Daji se nejak vycislit i prilezitosti, ktere ti vlatneni powerwallu prinese? Da se na to prece pohlizet i jako na investici.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Ja teda nevim jestli jsi tu zil, ale kdyby ano tak bys vedel ze tu vsechno stoji o neco vic nez jinde. Nejvetsi polozky jsou asi bydleni a krankenkasse, ale i to ostatni je znat. 4500 je plat spis na spodni hranici preziti, i s dvojnasobkem porad jeste nejsi uplne ze by ti ty ceny byly jedno.

    tohle je priklad budgetu s platem 4500, mas to tam rozepsany. A treba naklady na nemocenskou mam ja osobne dvojnasobny ponevadz jsem poloprivatne pojistenej, bydleni za 1300 je ve vetsich mestech spis tezky najit atd. Oni tam pisou ze jde o zprumerovany udaje a regionalni rozdily jsou "enormni".



    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Slovo kanystr uz jsi nekdy slysel? ;-) Mam jich ve sklepe nekolik, protoze krome generatoru mam treba i motorovou pilu, krovinorez, motorku a par dalsich blbosti ktery halt vsechny fungujou blackout sem nebo tam.
    Co bude za deset let nikdo nevi, ze by kWh nekdy mela stat 500 ale uprimne receno moc neocekavam, to by ty elektromobily moc daleko nedojely :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: a za co utraca, ze na to mat nebude? ja som tiez na svoju fotovoltaiku setril 9 rokov, je to iba vec priorit, za co chces utratit peniaze, mne napr. pride nonsens kupovat si kazde 2 roky novy iphone :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JANOS: No tak ja tu ziju tricet let a par jsem jich uz zazil, nejvetsi byl na vanoce 1999 po orkanu Lothar. Tehdy ten blackout trval u nas asi den (jinde prej nekolik dni), topili jsme v krbu a varili na camping gaz :-) Mensi preruseni proudu se obcas dejou a vetsinou trvaj tak do hodiny, az na par vyjimek. Trend jde ale tim smerem, ze diky energiewende v nemecku exponencialne vzrusta pocet kritickejch stavu v siti a nebezpeci velkyho blackoutu stale stoupa, no.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: akorát potřebuješ ten litr benzínu někde vzít "hned teď".

    Fotovoltaika Ti při nějaké údržbě vydrží v provozu minimálně 10 let a nemusí tě už zajímat, zda benzín je nebo není, či jestli je elektřina na příděl nebo za 500 CHF/kWh...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: 4500 vydelava tak leda kasirka v supermarketu, a muzu ti garantovat ze ta na to mit nebude :-)

    Ja jsem velkej zastance sobestacnosti, takze to ze ta moznost existuje ocenuju. Nicmene, ta fotovoltaika na strese je zhruba dalsich 20k, ta montaz toho powerwall bude tak 1500 - 2000, takze kdybych to chtel opravdu jenom jako pojistku na blackout tak me generator produkujici tech 3.5 kW prijde v nejblizsim baumarktu asi tak na 700 CHF a na litr benzinu pobezi hodinu, no. Ale pro nekoho kdo ma tech penez dost a z ideologickejch duvodu chce neco co to zivotni prostredi nici nekde jinde je to samozrejme fajn reseni.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Ziju v Svycarsku 10 let a nezazil jsem jediny blackout. A protoze vim kolik tady stoji instalace veci (jen za Tesla charger v garazi jsem platil 1500 CHF) tak si bohuzel Powerwall porizovat nebudu :(
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: to je hodne nadstrelena cena na nase pomery, ak teda to "plus instalace" znamena ze instalacia nie je v cene, ale zase na druhu stranu v krajine kde by som zarabal 4500 CHF mesacne to nie je zas tak velka polozka :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Ja tam pisu i o autarknosti, kdyztak si najdi co to slovo znamena. Amortizace se tyka navratnosti nakladu a ty jsou pro prumernou domacnost zhruba 400CHF rocne, tam se neocekava ze to bude ekonomicky rentovat.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: a kolik stoji pojistka proti Blackoutu, resp. vypadku na el. vedeni? Kdyz uz pises o "amortizaci" ;)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Ve Svycarsku zahajuje Tesla prodej domacich baterii Powerwall. Jejich cena (9500CHF plus instalace) prakticky vylucuje ze by se po dobu jejich zivotnosti amortizovaly, ale samozrejme mohou byt cestou jak spolecne s fotovoltaikou na strese ucinit svuj domov autarknim. V jednom dome se da instalovat az deset Powerwalls, jedna jednotka ma kapacitu 13.5kWh. Soucasne lze cerpat vykon 3.6kW.

    [ BLOWUP @ Komentare, aktuality a zajimavosti z nemecky mluviciho prostoru ]
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Jenze jim jedno auto shorelo, a tak museli stahnout vsech skoro 600, "svolavacka" a udelat revizi. Ale i tak VW ujizdi vlak.
    Dokonce v Nemecku hromada mest spolupracuje radeji s univerzitami, resp. technickymi skolami, a pokou si se o testovaci provozy prestavenych busu, nez aby ty stare prodaly do ceska (kde se hromadi pitomci se zlatyma rucickama) a proste si koupily nove.
    Priklad s DHL ale ukazuje, ze cesta vlastni modifikaci nemusi byt vubec dobra, malo ktera firma pocita s tim, ze je treba udelat i skoleni pro hasice, a i jim dodat nejakou techniku. DHL jezdi v okruhu desitek kilometru, tedy jde o nekolik okrsku a skoleni by se tak tykaly i nekolika tisicu lidi.
    Mnohem jednodussi je pak cesta, kdy si mesto prestavi svoje busy, ty nejezdi nijak daleko a potreba skoleni a technickeho zazemi se tyka jednotek pracovist a maximalne stovek lidi.
    Kdo to necha na VW vi, ze za skoleni i budovani technickeho zazemi je zodpovedna VW.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    TOMBRIDER: dopadlo to, pokud vím špatně. Nejde teda o StreetScooter, ale o to auto, které začali prodávat pro koncovýho spotřebitele za cenu díky níž může VW Caddy bez problémů konkurovat.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Aha.
    As of August 2019, due to rising competition from established car makers, Deutsche Post is exploring selling StreetScooter or partnering with other companies, in order to turn the company to profit.[11]

    In September 2019, StreetScooter announced a cooperation with Chinese carmaker Chery. It is planned to produce up to 100,000 vehicles per year by 2021.[12]
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Dokonce tři roky.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Jak to vůbec dopadlo? Ta informace je přes dva roky stará a zatím jsem o nějaké revoluci v užitkových autech neslyšel. Nebo dokonce potkal na ulici.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    AXTHEB: ale neber to tak, že bych chtěl někomu zakazovat spalovací motory.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam