• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: tak si dáme opacko z historie.

    Píše se rok 2008 a automobilky brečí u EU a svých národních vlád, že krizi neustojí, že mají velké problémy.

    Národní vlády i EU jim tedy daly peníze, ale pod podmínkou, že za ty prachy vyvinou čistá auta (definice bzemisniho auta neznamená elektrické auto)..

    Tak typicky německé automobilky jakože něco vymýšlely (kupodivu francouzské do vývoje opravdu slaply a například Renault/Nissan je v technologii blízko za Teslou a daleko před Nemci).

    Následně díky provaleni podvádění při měření emisí následně koncern zavaril vsem(diesel gate) .
    EU i národní vlády se začaly ptát - co jste udělaly s naší pomocí v krizi, kde máte ty bezemisni auta? Takze vy ještě navic podvadite?

    Následně v nasrani EU revidovala své požadavky emisních norem a přidala k nim navíc od roku 2020 limit průměrných emisi CO2 na všechny dodané vozy dané značky. Nyní je ten limit CO2 kolem 95g/km (hodně záleží na značce, ta která má hodně EV, má ten limit vyšší).

    Jediná možnost, jak se v tuto chvíli vyhnout likvidačním pokutam je masivně zavádět hybridy, nebo EV.

    Proto se VW a Škoda probudila a začaly hodně opožděně shánět technologie, které do teď neměly a nebo je neuměly pořádně udelat.

    Co se týká Číňanů, samozřejmě tam je největší trh v EV s mraky no name výrobců. S tím se váže jedna důležitá věc - do nedávná neměly žádné pořádné bezpečnosti a možna i homologační předpisy pro EV. Díky nízké kvalitě jim ty no name auta dost casto hoří. Teď vypracovavaji nové předpisy a s tím se asi bude pojit značně zdražení. Jen tak mimochodem EV musí v Evropě odpovidat predpisu OSN EN 100 - https://op.europa.eu/...cation-detail/-/publication/fd8e6b47-d767-11e4-9de8-01aa75ed71a1/language-cs


    SEJDA: mají mít dva dodavatele článku. Někde jsem minulý tyden četl, že jeden z dodavatelů nově vznikl díky útěku mozku of LG chem a začala soudní bitva o patenty, která ohrožuje výrobu baterek pro všechny automobilky.

    SEJDA: školení po hasiče zrovna budu připravovat

    SEJDA: 20KW spotřeba domácnosti? To musí být už monster barák, když má spotřebu skoro 3x32A
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Jenze jim jedno auto shorelo, a tak museli stahnout vsech skoro 600, "svolavacka" a udelat revizi. Ale i tak VW ujizdi vlak.
    Dokonce v Nemecku hromada mest spolupracuje radeji s univerzitami, resp. technickymi skolami, a pokou si se o testovaci provozy prestavenych busu, nez aby ty stare prodaly do ceska (kde se hromadi pitomci se zlatyma rucickama) a proste si koupily nove.
    Priklad s DHL ale ukazuje, ze cesta vlastni modifikaci nemusi byt vubec dobra, malo ktera firma pocita s tim, ze je treba udelat i skoleni pro hasice, a i jim dodat nejakou techniku. DHL jezdi v okruhu desitek kilometru, tedy jde o nekolik okrsku a skoleni by se tak tykaly i nekolika tisicu lidi.
    Mnohem jednodussi je pak cesta, kdy si mesto prestavi svoje busy, ty nejezdi nijak daleko a potreba skoleni a technickeho zazemi se tyka jednotek pracovist a maximalne stovek lidi.
    Kdo to necha na VW vi, ze za skoleni i budovani technickeho zazemi je zodpovedna VW.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    TOMBRIDER: dopadlo to, pokud vím špatně. Nejde teda o StreetScooter, ale o to auto, které začali prodávat pro koncovýho spotřebitele za cenu díky níž může VW Caddy bez problémů konkurovat.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Aha.
    As of August 2019, due to rising competition from established car makers, Deutsche Post is exploring selling StreetScooter or partnering with other companies, in order to turn the company to profit.[11]

    In September 2019, StreetScooter announced a cooperation with Chinese carmaker Chery. It is planned to produce up to 100,000 vehicles per year by 2021.[12]
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Dokonce tři roky.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Jak to vůbec dopadlo? Ta informace je přes dva roky stará a zatím jsem o nějaké revoluci v užitkových autech neslyšel. Nebo dokonce potkal na ulici.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    AXTHEB: ale neber to tak, že bych chtěl někomu zakazovat spalovací motory.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Vůz je extrémně jednoduchý a lehký (váží 1495 kg). Už vývoj určil, že cena by měla být asi 5000 eur (asi 135 000 Kč).

    Všechno na voze bylo navrženo na extrémní zátěž. Počítalo se s životností 16 let při provozu šest dní v týdnu, 10 hodin denně. Je to pracovní nástroj. Podle toho tedy i vypadá.

    Nehledí se na nějakou krásu, ale na to, aby auto vydrželo, aby bylo robustní, nerozbitné. Třeba dveře byly počítány na 200 otevření a zavření denně. Navíc i úpravy pro specifické požadavky jsou tu extrémně jednoduché. Prostě ideální stroj pro skutečnou práci za vynikající peníze.
    Německá pošta se svým elektromobilem dělá vrásky automobilkám - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...nek/nemecka-posta-se-svym-elektromobilem-dela-vrasky-automobilkam-40011028
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    AXTHEB: znáš tu kauzu aut pro Deutsche post?

    Proč se Deutsche Post rozhodla neoslovit Volkswagen je jasné z vyjádření Juergena Gerdese, člena dozorčí rady pošty. "Nestálo miliardy to [elektromobil] vyvinout a vyrobit. Neuvěříte, jak levné je ho vyrobit."
    Německá pošta si vyrábí vlastní elektromobily, Volkswagen zuří | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/nemecka-posta-si-vyrabi-vlastni-elektromobily-volkswagen-zuri
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Jestli to spis neni tim, ze ten cinskej sedan ma pasivni bezpecnost a trvanlivost na urovni skody 120.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Je nutné si uvědomit 2 věci:
    1) Číňani mají spotřební mentalitu, pokud nevyrábí na export, tak to nějak zbastlí a neřeší opravitelnost, stejně jako reálnou funkčnost a bezpečnost.

    2) Do ceny vozu musíš promítat i "vedlejší náklady" na provoz - palivo, údržba, atp. + amortizace.
    Největším zabijákem ICEV jsou vibrace od motoru vedoucí k rozklepání plechů a jejich zreznutí - což u EV prakticky nehrozí.
    V tu chvílu se Ti ICEV za 0,5 milionu během 10 let provozu prodraží klidně i víc než na 1 mil...
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SMRGL: když se koukeš na Alibabu, za kolik tam nabízejí Číňani elektrickej sedan s deklarovaným dojezdem 250 km (což bude v praxi cca 150 - 180 km ale i tak slušný) tak předpokládám že se to tu ještě neprodává jen proto, že západní automobilky zvládly zavčasu zalobbovat. Ale dlouho to neudrží. Tohle klimatickým sektářům nechám, jako vedlejší účinek jejich nepříčetného běsnění se možná stačí dostat na trh nějaký konkurenceschopný elektrický auto, než tady definitivně zkolabuje ekonomika kvůli záchraně migrantů a ukonejšení svatý Gréty.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    DZODZO: historicky je tohle trochu složitější. Automobilky se nerozhybaly, protože mají před sebou Teslu. Tohle bylo trochu jinak
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: nenarazal som na cenu ale na tie hracky, lebo na EV sa pozera ako na nejake hrackarske auticka a nie na plnohodnotne auta :)

    jako toto: Standard Range Plus 1 199 200 Kč nie je ani pre mna, ale uz sa rozhybal aj koncern, takze za par rokov sa budu predavat EV za ceny ICE a je to aj zasluha Tesly, ze tradicne automobilky rozhybala, aby zacali o EV uvazovat serioznejsie
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    DZODZO: musím uznat že máš pravdu, pokud to opravdu jde na trh s cenovkou 32K euro. Dobré zprávy. Ne že bych se do toho vzhledem k počtu dětí vešel, nebo na to měl, ale i tak.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    drahe hracky? model 3 je podla mna plnohodnotne auto, PR reci to nie su, uz to po nyxe kolovalo niekolkokrat, ale dam znova, pre pochopenie jeho mindsetu sa oplati precitat tato seria:

    The Elon Musk Post Series — Wait But Why
    https://waitbutwhy.com/2017/03/elon-musk-post-series.html
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    DZODZO: podle mě to jsou jen PR řeči. Elon chce dělat drahý hračky pro bohatý kluky. Samozřejmě prorazit na trh obšancovanej zájmy koncernů je hodně těžký, viz ta kauza auta pro Deutsche Post.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    COMODOR_FALKON: Elon nikdy nechtěl dělat "lidový" auto. Na něco jako Fort T v elektrice si ještě budem muset počkat a něco mi říká, že s tím přijdou Číňani, a dobře automobilovýžm korpotacím tak.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Storage - Battery pack prices fall as market ramps up - Renewable Energy Magazine, at the heart of clean energy journalism
    https://www.renewableenergymagazine.com/storage/battery-pack-prices-fall-as-market-ramps-20191204/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam