• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: no ono to je totiz to same, nekdo dostane prikaz se odpojit .. neudela to a plati. To plati vsude stejne. Afera je to pokud nejakemu hnedouhelnemu smejdu dovolili bezet a zacali odstavovat OZE.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SEJDA: plus velka vyhoda plynu je, ze Putin utahle kohoutek a emise hned spadnou na nula.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    "No, ja bych mohl slepe trvrdit, ze "nadproud" zpusobili fosilni elektrarny, ktere ti paprdove nestihli vcas vypnout."

    Ty mas fakt nejakej problem, clovece :-)
    Akorat fakt netusim jakej. Zijeme v divny dobe.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: vsak plynova elektrarna je pomerne ferova nahrada za hnedouhelnou (sic!).
    > ma mene pridruzenych emisi a to radove
    > snadnejsi konstrukce kogeneracnich jednotek
    > rychlejsi nabeh i vypnuti
    > jsou tak male, ze si je muze postavit kazdy, a nemusime cekat, az se jim v CEZu rozsviti
    > teoreticky produkuje spalovani metanu mene emisi CO2 nez uhli, ale trebas Drabova (Urad pro jadernou bezpecnost) rikala, ze z duvodu uniku metanu pri vedeni, resp. pri tezbe, se bilance sklenikovych plynu vyrovna
    Pak mam jeste takovou konspiracni, ze by stejne k uvolneni metanu do atmosfery doslo, jenom to ted lepe regulujeme. A spalenim metanu na CO2 tak vlastne snizujeme pozdeji katastrofu (urychlujeme tu soucasnou).

    No, ja bych mohl slepe trvrdit, ze "nadproud" zpusobili fosilni elektrarny, ktere ti paprdove nestihli vcas vypnout.

    Ad Komentar na Basel Online: srovnavat 50 Hz (+/- 0.2 %) v siti se srdecnim tepem obeznicho chlapika ve strednim veku .. LOL Tipl bych, ze tomu to bude litat nekdy mezi 60 a 140 podle toho, jestli se zrovna zveda z zidle pro koblihu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Hm, nevim kde jsi to s tim hanlivym oznacenim vzal, u nas je to normalni oficialni terminus technicus jak ve vsech mediich, tak treba ve vladnich dokumentech.

    viz napriklad: https://www.bazonline.ch/wissen/technik/das-problem-mit-dem-flatterstrom/story/28009268

    A jak uz jsem psal, presne to je duvodem proc u nas ted vlada jako odpoved na potencialni ohrozeni stability site ty plynovy elektrarny chce stavet (n. B. v dobe omezovani CO2, sic!).
    Mimochodem, presne to co tam vitezoslavne uvadis je presne ten duvod, proc se to bere jako problem: to ze "na cele dve hodiny" vetrniky zahltily sit neni doopravdy neco co by vsichni brali jako neco pozitivniho, naopak. Nedavno jsem cetl clanek kolik nemecky producenti vetrnyho a slunecniho proudu zaplatili odberatelum jako odskodneni za rok za to, ze jim dodavali proud kterej nikdo nechtel - bylo to dvojmistny cislo v milionech euro. Smyslem je produkovat presne tolik energie, kolik sit v dany moment potrebuje - jak nadprodukce, tak podprodukce ohrozuje jeji stabilitu, a prave to je problemem alternativnich energii a duvodem, proc od energiewende nemecko ma vetsi uhlikovou stopu nez pred ni - ponevadz dokupuje a vyrabi Bandstrom z uhelnejch elektraren, aby si to co vyrabej ty vrtulky stabilizovalo.

    Muj dojem je, ze pomerne suchou a odbornou tematiku z nejakyho me neznamyho duvodu strasne emocionalne prozivas, popravde moc nechapu proc.

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: trosku jsem se na to podival, "flatterstrom" je hanlive pojmenovani, mezi paprdy energetiky, kteri se ne a ne smirit s tim, ze prichazi nova doba (jak asi museli nadavat topici u parostroje), doufam, ze uz je to v dnesni dobe pouzivano mene a mene. Ev. toto oznaceni pouzivaji lobbysti, za intezivnejsi paleni biomasy, resp. vystavbu zasobaren energie na bazi stlaceneho plynu resp. elektrolyzy vody atp.
    Nicmene se k tomu daji najit i velmi zabavne historky .. "na velikonoce oznamil spolkovy urad pro energetiku, ze pul dne jsme jeli 100 % z obnovitelnych zdroju a dokonce 2 hodiny jenom z vetrniku. Takovou tragedii nikdo jeste nevidel: pres den se prodavala el. energie za -150 € / MWh resp. -20 € v podvecer, kdy na syceni site stacil jenom vitr."
    Nebo i zpravy typu "(pred 5 roky) melo byt podle predpovedi nadherne slunecne pocasi, to skutecne prislo, ale nad severnim Nemeckem (rovinnate oblasti, pomerene zdatne nafto-zemedelsky obhospodarovane, se sem tam solarnimi polemi) se utvorila nizka mlha, cimz neprisel nastup elektriny ze solarnich poli, tak jak se myslelo, a energetici resili vypadek 8 GW, podle nich, ekvivalnet 8 jadernych bloku" :D
    Tak hadam, ze od te doby uz zahrnuli do predpovedi i mlhu, a podobna historka uz jen tak nenastane.


    Deutschlands Flatterstrom-Drama* – EIKE – Europäisches Institut für Klima & Energie
    https://www.eike-klima-energie.eu/2019/05/27/deutschlands-flatterstrom-drama/

    Resp.

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ked mas energiu zdarma, tak ucinnost az tak moc nemusis riesit, tam uz je potom otazka ako sa to vyplaca financne, napr ta vyroba benzinu pomocou zachytavania CO2 vyzera lakavo
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Baterie je jediná možnost, jak uchovávat energii s relativně nízkými ztrátami.
    Jen o trochu horší jsou přečerpávací elektrárny, ale vybudovat přečerpávačku s dostatečným rozdílem výšky a objemem nádrže by bylo možná ještě dražší, než Tesla Towers...

    Cokoliv dalšího s sebou nese obrovské ztráty - z toho důvodu třeba považuji za slepou uličku vodíková auta, protože výroba vodíku je extrémně ztrátová.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: to plati pri sucasnych technologiach a bateriach, ale su aj ine moznosti ako to ukladat, spomenul som to zamerne lebo sme vo fore elektromobily a nie genericke ukladanie energie, tak az nie som uplne offtopic
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Tipnul bych si, že ve státních rezervách a u armády budou ta paliva bez biosložky (což je hlavní důvod stárnutí paliv)

    DZODZO: Err... Ne... Nemůžeš milionům lidí vybít baterku v EV na nulu jen proto, že už 3 dni nefouká...

    Navíc potřebuješ rezervu oběma směry - aneb kam s energií, když fouká naopak moc.

    Takže si sice dovedu představit něco jako Tesla Tower - bateriová úložiště s kapacitou na týden provozu určité oblasti, udržovaná na 60% nabití, ale náklady by byly šílené...
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SHEFIK: sejde je teď pár let po škole hrozně chytrej :) počkejme si pár let, než se dostane do obrazu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Mozna bys mel prestat pouzivat slova jako „zabednenost“, pusobis potom smesne a to je skoda :)

    O volatilite obnovitelnych zdroju se toho da najit docela dost, existuje na to i odbornej vyraz „flatterstrom“ kdyztak si zkus zagooglit. Je to protiklad proudu z predikovatelnych a stalych zdroju jako jsou treba ty fosilni nebo jadro, ktery muzou bezet furt („bandstrom“)

    Mozna bys nemel zamenovat najizdeni jaderny elektrarny se zmenou vykonu, ona prave umi reagovat v radu minut a dost casto ty prusery ktery v siti tropej vrtulky a solary zachranuje u nas prave ona. Ja tuhle problematiku sleduju uz dlouho, nase politika to ma jako jedno ze stezejnich temat a nebezpeci delsiho blackoutu zpuobenyho nestabilitou evropsky site diky narustajicimu podilu „flatterstrom“ oznacila zprava nasi tajny sluzby za nejvetsi realny ohrozeni nasi zeme. Kdyztak si o tom neco nacti, je to zajimavy tema a nebudes potom pusobit tak zabednene ;)

    Pripada mi, ze ty tvoje posty jsou na tuhle materii dost podrazdeny, existuje nejakej duvod proc to tak prozivas?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Leccos jsem slysel, proto taky ty kanystry obmenuju. Ale popravde receno mi moje dosavadni zivotni zkusenosti rikaji ze to je spis teoretickej problem. To zacina treba uz u taktickejch statnich zasob, nas stat ma zasoby paliv asi na rok a nikde jsem neslysel ze by tam nekdo tu trvanlivost resil. To samy armada, a moje malickost kdysi mela takovej ten petilitrovej kanystr jako rezervu v aute asi deset let nez jsem ho poprvy bez problemu pouzil.

    Takze jo, obcas ten obsah obmenim ale pripadam si u toho jako nekdo s paskem a ksandama. A treba u dieselu jsem se nekde docetl ze par let null problemo, pokud je vzduchotesne uzavrenej.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: a tu prichadza ten moment kedy vdaka zaloham do baterii masivne usetris na tychto plynovych a uhelnych zalohach, predstav si milion EV s v2g a 60kWh baterkou
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Je to tak jak píše SHEFIK - pokud nevíš, zda bude zítra nebo pozítří foukat/svítit, tak nevíš, zda výkon OZE bude 0 % nebo 100 %
    Musíš tedy CELÝ výkon těchto zdrojů zálohovat "klasicky", tj. nejčastěji roztopenou uhelnou elektrárnou, která jede naprázdno..
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SEJDA: myslel sem, ze se bavite o produkci elektriny. Kdyz resis solarka a vetrniky, tak musis resit i predpoved a mit pripraveny zalohy. Jinak kite ma snury 30m. Do 100m vejsky jsou odchylky vetru zanedbatelny.

    Ale pokud sem mimo diskuzi, tak se sorry a vesele pokracujte
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: nevim v jake vysce litas s kitem, ani kde a kolik vetrniku tam potkavas a tak vubec nevim proc nam tu sem pises. Mas tam elektromotor? ;)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SEJDA: to je kvuli pocasi imho, myslim ze i ty 3 dny sou docela prehnany, to je tak 50/50 ze vyjde treba vitr... litam s kitem, tak to dlouhodobe sleduju a den dopredu jsme tak na 80% ze vyjde vsecko co ty nejpresnejsi modely pisou... nicmene kdyz se do toho nemicha oblacnost da se asi v lete i presne par dnu naplanovat slunce + presun velkejch teplotnich front a s tim spojenej vitr taky
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: 3 dny dopredu? Vidim, ze se jeste energetici maji hodne co ucit. Ale jak pises, myslim, ze 3 dny dobre to jde i produkce pomerne presne odhadovat a tim i planovat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Spotřeba nejde plánovat, jde pouze poměrně přesně předvídat, včetně odchylek, které je potřeba eventuálně balancovat zálohami.

    Produkci lze efektivně plánovat za předpokladu, že dokážeš regulovat zdroje. V situaci, kdy část sítě funguje/nefunguje v závislosti na okolnostech spolehlivě předvídatelných 3 dny dopředu, nejsi schopen produkci efektivně plánovat a potřebuješ o to víc záloh, v kterých se zbytečně pálí uhlí/biomasa/plyn...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: tak to jsem rad, ze jde spotreba planovat .. jak jsem psal nize, jde planovat i produkce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Nikoliv. Spotřeba má nějaký víceméně pravidelný průběh, který jsi schopen relativně přesně odhadnout měsíce dopředu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: kdyz zrovna nekdo neco potrebuje, tak je to volatilita spotreby. Spotreba volatilni byt muze, ale za to nemuzou ani moderni zdroje, ani mraky, ani vitr, proste nic vnejsiho. Za volatilitu spotreby muze to, ze se lidi jeste nenaucili ukladat energii na pozdeji (privatne / firemne).
    Jednou jeden chkapik rikal, ze jsou nove obnovitelne zdroje intermitentni. Jenze to jsou taky uplne vsechny zdroje. Jenom jaderne zdroje maji periodu v radu mesicu, vetrniky dny no a solary dve desitky hodin.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: S tou volatilitou je to komplikovanější...

    Jde o to, že i ten "průměr mraku" může být třeba 1% které chybí, nebo naopak přebývá tehdy, když ho zrovna někdo potřebuje a regulace je prakticky nemožná.

    Takže pak potřebuješ další, klasické, zdroje s dobrou regulovatelností, které pojedou třeba jen na 50%, nebo budou tzv. "horká záloha" - kotle roztopené, ale turbína na volnoběh...

    No a větrníky, to je úplně jiná dimenze...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: nepsal jsem "prumerne 7 dni", psal jsem ze asi 1000 domacnosti, tj. dany kvantil (extremni), proste jako TOP 1000.
    S modernimi obnovitelnymi zdroji se lidi musi naucit zit. Plynove elektrarny jsou asi dobra volba, alespon do zacatku, nez se lidi nauci ukladat si energii. Obnovitelne zdroje nejsou volatilni, tj. nepredvidatelne. U kazdeho jednoho zdroje se resi jak dlouho mu trva nez najede a za jak dlouho prestane dodavat.
    U jaderne elektrarny trva najezd tydny ale pak zpravidla bezi nekolik mesicu, pokud se neobjevi neco necekaneho. Solarni panely najizdi rano a konci vecer. Kdyz je promenliva oblacnost, tak je sice nad jednim panelem mrak "nahodne" ale v siti ti to udela prumer pres vsechny mraky. Vychod i zapad slunce jde predpovedet na tisice let dopredu (i velikonoce, i ramadan). Oblacnost se da predpovedet pomerne presne na nekolik dni dopredu. Rychlost a smer vetru taky. To fakt neni vubec zadna volatilita.
    Tva zabednenost se projevuje prave takto, mas tendence pouzivat zkratky "skopcak", "volatilni", "co plati pro mne musi platit i pro ostatni", "u nas", "u vas".
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Nejde o to, že by to žralo víc nebo míň, ale o to, že to poškodí palivové čerpadlo, přičemž odolnost těch agregátů, nejde-li o mil-tec verzi, je AFAIK nižší, než u motoru v autě.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: ja sice netusim co presne jsi interpretoval jako „nadutost“, ale pokud to byla moje poznamka ke tvemu „prumerne 7 dni v roce vypadky elektriny“ tak vez, ze u nas ty vypadky prakticky nejsou vubec, vetsinou trvaj jen par minut a ze se konaly zjistim az kdyz mi to vecer hlasi lednicka. Proste se s tim smir, ze to u nas neni tema. Tematem se to muze stat, protoze alternativni zdroje energie neprodukuji „bandstrom“ nezavislej na pocasi, takze nase vlada ted treba planuje stavbu plynovejch elektraren aby se pred tou volatilitou z merkelistanu posichrovala. Faktem je, ze dokud to tak stabilni zustane, mam nulovou motivaci investovat mrtvej kapital do technologie ktera se mi nikdy nezaplati proste jenom proto, abych mohl rikat ze jsem to udelal. Ale treba je to u vas jinak, kdyz vam to furt pada.

    DZODZO: elektromobilita per se neni neco co bych odmital, a pokud za deset let az budu menit moje diesel Volvo bude existovat jak cenove tak performacne rovnocenna varianta, muzu k tomu i dojit. Osobne na to ale moc neverim, spis cekam ze jednoho dne ten faktor „jezdim ciste protoze devastuju prostredi jinde“ povede k etickym problemum a diky tomu prijde nejaka jina technologie. Ale to budu resit az budu mit potrebu to auto vymenit

    My treba v nasem kantonu pred rokem v referendu potopili novej energetickej zakon kterej mimo jiny zakazoval instalaci olejoveho vytapeni. Olejovy topeni ma u nas porad jeste 70% domacnosti, ty kotle jsou dovedeny do absolutni dokonalosti a do myho baraku prave z toho duvodu to olejovy topeni budu ted instalovat - koupim skoro novy od nejakyho blazna kterej ho vyhazuje a nahrazuje tepelnym cerpadlem aby zachranil planetu. Pritom neni nic horsiho, nez veci ktery perfektne fungujou vyhodit jenom proto ze nekdo hyperventiluje o klimatu :)

    My ty tepelny pumpy instalujeme klientum, ta technologie neni bezproblemova a v mym pripade by me stala o 15000 CHF vic nez ten olej - takze i kdyby mi ten olej z vychovnych duvodu zdrazovali, nez tech 15k prekonaj jim tech nasranejch 70% lidi nejspis v nejakym referendu zatrhne tipec.

    Ale kdo vi, treba az po dvaceti letech budu ten kotel muset nahradit uz ta technologie bude zase nekde jinde a instalujeme to, co v te dobe bude state of the art.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: Presne na to jsem dneska myslel, ale pak mne napadlo, ze alespon ty agreagaty delaji blbuvzdorne. Resp. ze pak uz asi moc neresis "kolik to zere", protoze vlastne ani nemas predstavu, kolik by to melo zrat, protoze uz jsi to tak dlouho nepouzil.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Slyšel... A slyšel jsi Ty někdy o trvanlivosti benzínu a nafty...?
    Hint: 10 let to rozhodně není... Ani 5 let... Dokonce ani 1 rok...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: tak si dáme opacko z historie.

    Píše se rok 2008 a automobilky brečí u EU a svých národních vlád, že krizi neustojí, že mají velké problémy.

    Národní vlády i EU jim tedy daly peníze, ale pod podmínkou, že za ty prachy vyvinou čistá auta (definice bzemisniho auta neznamená elektrické auto)..

    Tak typicky německé automobilky jakože něco vymýšlely (kupodivu francouzské do vývoje opravdu slaply a například Renault/Nissan je v technologii blízko za Teslou a daleko před Nemci).

    Následně díky provaleni podvádění při měření emisí následně koncern zavaril vsem(diesel gate) .
    EU i národní vlády se začaly ptát - co jste udělaly s naší pomocí v krizi, kde máte ty bezemisni auta? Takze vy ještě navic podvadite?

    Následně v nasrani EU revidovala své požadavky emisních norem a přidala k nim navíc od roku 2020 limit průměrných emisi CO2 na všechny dodané vozy dané značky. Nyní je ten limit CO2 kolem 95g/km (hodně záleží na značce, ta která má hodně EV, má ten limit vyšší).

    Jediná možnost, jak se v tuto chvíli vyhnout likvidačním pokutam je masivně zavádět hybridy, nebo EV.

    Proto se VW a Škoda probudila a začaly hodně opožděně shánět technologie, které do teď neměly a nebo je neuměly pořádně udelat.

    Co se týká Číňanů, samozřejmě tam je největší trh v EV s mraky no name výrobců. S tím se váže jedna důležitá věc - do nedávná neměly žádné pořádné bezpečnosti a možna i homologační předpisy pro EV. Díky nízké kvalitě jim ty no name auta dost casto hoří. Teď vypracovavaji nové předpisy a s tím se asi bude pojit značně zdražení. Jen tak mimochodem EV musí v Evropě odpovidat predpisu OSN EN 100 - https://op.europa.eu/...cation-detail/-/publication/fd8e6b47-d767-11e4-9de8-01aa75ed71a1/language-cs


    SEJDA: mají mít dva dodavatele článku. Někde jsem minulý tyden četl, že jeden z dodavatelů nově vznikl díky útěku mozku of LG chem a začala soudní bitva o patenty, která ohrožuje výrobu baterek pro všechny automobilky.

    SEJDA: školení po hasiče zrovna budu připravovat

    SEJDA: 20KW spotřeba domácnosti? To musí být už monster barák, když má spotřebu skoro 3x32A
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam