• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SHEFIK: sejde je teď pár let po škole hrozně chytrej :) počkejme si pár let, než se dostane do obrazu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Mozna bys mel prestat pouzivat slova jako „zabednenost“, pusobis potom smesne a to je skoda :)

    O volatilite obnovitelnych zdroju se toho da najit docela dost, existuje na to i odbornej vyraz „flatterstrom“ kdyztak si zkus zagooglit. Je to protiklad proudu z predikovatelnych a stalych zdroju jako jsou treba ty fosilni nebo jadro, ktery muzou bezet furt („bandstrom“)

    Mozna bys nemel zamenovat najizdeni jaderny elektrarny se zmenou vykonu, ona prave umi reagovat v radu minut a dost casto ty prusery ktery v siti tropej vrtulky a solary zachranuje u nas prave ona. Ja tuhle problematiku sleduju uz dlouho, nase politika to ma jako jedno ze stezejnich temat a nebezpeci delsiho blackoutu zpuobenyho nestabilitou evropsky site diky narustajicimu podilu „flatterstrom“ oznacila zprava nasi tajny sluzby za nejvetsi realny ohrozeni nasi zeme. Kdyztak si o tom neco nacti, je to zajimavy tema a nebudes potom pusobit tak zabednene ;)

    Pripada mi, ze ty tvoje posty jsou na tuhle materii dost podrazdeny, existuje nejakej duvod proc to tak prozivas?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Leccos jsem slysel, proto taky ty kanystry obmenuju. Ale popravde receno mi moje dosavadni zivotni zkusenosti rikaji ze to je spis teoretickej problem. To zacina treba uz u taktickejch statnich zasob, nas stat ma zasoby paliv asi na rok a nikde jsem neslysel ze by tam nekdo tu trvanlivost resil. To samy armada, a moje malickost kdysi mela takovej ten petilitrovej kanystr jako rezervu v aute asi deset let nez jsem ho poprvy bez problemu pouzil.

    Takze jo, obcas ten obsah obmenim ale pripadam si u toho jako nekdo s paskem a ksandama. A treba u dieselu jsem se nekde docetl ze par let null problemo, pokud je vzduchotesne uzavrenej.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: a tu prichadza ten moment kedy vdaka zaloham do baterii masivne usetris na tychto plynovych a uhelnych zalohach, predstav si milion EV s v2g a 60kWh baterkou
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Je to tak jak píše SHEFIK - pokud nevíš, zda bude zítra nebo pozítří foukat/svítit, tak nevíš, zda výkon OZE bude 0 % nebo 100 %
    Musíš tedy CELÝ výkon těchto zdrojů zálohovat "klasicky", tj. nejčastěji roztopenou uhelnou elektrárnou, která jede naprázdno..
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SEJDA: myslel sem, ze se bavite o produkci elektriny. Kdyz resis solarka a vetrniky, tak musis resit i predpoved a mit pripraveny zalohy. Jinak kite ma snury 30m. Do 100m vejsky jsou odchylky vetru zanedbatelny.

    Ale pokud sem mimo diskuzi, tak se sorry a vesele pokracujte
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: nevim v jake vysce litas s kitem, ani kde a kolik vetrniku tam potkavas a tak vubec nevim proc nam tu sem pises. Mas tam elektromotor? ;)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SEJDA: to je kvuli pocasi imho, myslim ze i ty 3 dny sou docela prehnany, to je tak 50/50 ze vyjde treba vitr... litam s kitem, tak to dlouhodobe sleduju a den dopredu jsme tak na 80% ze vyjde vsecko co ty nejpresnejsi modely pisou... nicmene kdyz se do toho nemicha oblacnost da se asi v lete i presne par dnu naplanovat slunce + presun velkejch teplotnich front a s tim spojenej vitr taky
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: 3 dny dopredu? Vidim, ze se jeste energetici maji hodne co ucit. Ale jak pises, myslim, ze 3 dny dobre to jde i produkce pomerne presne odhadovat a tim i planovat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Spotřeba nejde plánovat, jde pouze poměrně přesně předvídat, včetně odchylek, které je potřeba eventuálně balancovat zálohami.

    Produkci lze efektivně plánovat za předpokladu, že dokážeš regulovat zdroje. V situaci, kdy část sítě funguje/nefunguje v závislosti na okolnostech spolehlivě předvídatelných 3 dny dopředu, nejsi schopen produkci efektivně plánovat a potřebuješ o to víc záloh, v kterých se zbytečně pálí uhlí/biomasa/plyn...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: tak to jsem rad, ze jde spotreba planovat .. jak jsem psal nize, jde planovat i produkce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Nikoliv. Spotřeba má nějaký víceméně pravidelný průběh, který jsi schopen relativně přesně odhadnout měsíce dopředu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: kdyz zrovna nekdo neco potrebuje, tak je to volatilita spotreby. Spotreba volatilni byt muze, ale za to nemuzou ani moderni zdroje, ani mraky, ani vitr, proste nic vnejsiho. Za volatilitu spotreby muze to, ze se lidi jeste nenaucili ukladat energii na pozdeji (privatne / firemne).
    Jednou jeden chkapik rikal, ze jsou nove obnovitelne zdroje intermitentni. Jenze to jsou taky uplne vsechny zdroje. Jenom jaderne zdroje maji periodu v radu mesicu, vetrniky dny no a solary dve desitky hodin.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: S tou volatilitou je to komplikovanější...

    Jde o to, že i ten "průměr mraku" může být třeba 1% které chybí, nebo naopak přebývá tehdy, když ho zrovna někdo potřebuje a regulace je prakticky nemožná.

    Takže pak potřebuješ další, klasické, zdroje s dobrou regulovatelností, které pojedou třeba jen na 50%, nebo budou tzv. "horká záloha" - kotle roztopené, ale turbína na volnoběh...

    No a větrníky, to je úplně jiná dimenze...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: nepsal jsem "prumerne 7 dni", psal jsem ze asi 1000 domacnosti, tj. dany kvantil (extremni), proste jako TOP 1000.
    S modernimi obnovitelnymi zdroji se lidi musi naucit zit. Plynove elektrarny jsou asi dobra volba, alespon do zacatku, nez se lidi nauci ukladat si energii. Obnovitelne zdroje nejsou volatilni, tj. nepredvidatelne. U kazdeho jednoho zdroje se resi jak dlouho mu trva nez najede a za jak dlouho prestane dodavat.
    U jaderne elektrarny trva najezd tydny ale pak zpravidla bezi nekolik mesicu, pokud se neobjevi neco necekaneho. Solarni panely najizdi rano a konci vecer. Kdyz je promenliva oblacnost, tak je sice nad jednim panelem mrak "nahodne" ale v siti ti to udela prumer pres vsechny mraky. Vychod i zapad slunce jde predpovedet na tisice let dopredu (i velikonoce, i ramadan). Oblacnost se da predpovedet pomerne presne na nekolik dni dopredu. Rychlost a smer vetru taky. To fakt neni vubec zadna volatilita.
    Tva zabednenost se projevuje prave takto, mas tendence pouzivat zkratky "skopcak", "volatilni", "co plati pro mne musi platit i pro ostatni", "u nas", "u vas".
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: Nejde o to, že by to žralo víc nebo míň, ale o to, že to poškodí palivové čerpadlo, přičemž odolnost těch agregátů, nejde-li o mil-tec verzi, je AFAIK nižší, než u motoru v autě.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: ja sice netusim co presne jsi interpretoval jako „nadutost“, ale pokud to byla moje poznamka ke tvemu „prumerne 7 dni v roce vypadky elektriny“ tak vez, ze u nas ty vypadky prakticky nejsou vubec, vetsinou trvaj jen par minut a ze se konaly zjistim az kdyz mi to vecer hlasi lednicka. Proste se s tim smir, ze to u nas neni tema. Tematem se to muze stat, protoze alternativni zdroje energie neprodukuji „bandstrom“ nezavislej na pocasi, takze nase vlada ted treba planuje stavbu plynovejch elektraren aby se pred tou volatilitou z merkelistanu posichrovala. Faktem je, ze dokud to tak stabilni zustane, mam nulovou motivaci investovat mrtvej kapital do technologie ktera se mi nikdy nezaplati proste jenom proto, abych mohl rikat ze jsem to udelal. Ale treba je to u vas jinak, kdyz vam to furt pada.

    DZODZO: elektromobilita per se neni neco co bych odmital, a pokud za deset let az budu menit moje diesel Volvo bude existovat jak cenove tak performacne rovnocenna varianta, muzu k tomu i dojit. Osobne na to ale moc neverim, spis cekam ze jednoho dne ten faktor „jezdim ciste protoze devastuju prostredi jinde“ povede k etickym problemum a diky tomu prijde nejaka jina technologie. Ale to budu resit az budu mit potrebu to auto vymenit

    My treba v nasem kantonu pred rokem v referendu potopili novej energetickej zakon kterej mimo jiny zakazoval instalaci olejoveho vytapeni. Olejovy topeni ma u nas porad jeste 70% domacnosti, ty kotle jsou dovedeny do absolutni dokonalosti a do myho baraku prave z toho duvodu to olejovy topeni budu ted instalovat - koupim skoro novy od nejakyho blazna kterej ho vyhazuje a nahrazuje tepelnym cerpadlem aby zachranil planetu. Pritom neni nic horsiho, nez veci ktery perfektne fungujou vyhodit jenom proto ze nekdo hyperventiluje o klimatu :)

    My ty tepelny pumpy instalujeme klientum, ta technologie neni bezproblemova a v mym pripade by me stala o 15000 CHF vic nez ten olej - takze i kdyby mi ten olej z vychovnych duvodu zdrazovali, nez tech 15k prekonaj jim tech nasranejch 70% lidi nejspis v nejakym referendu zatrhne tipec.

    Ale kdo vi, treba az po dvaceti letech budu ten kotel muset nahradit uz ta technologie bude zase nekde jinde a instalujeme to, co v te dobe bude state of the art.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: Presne na to jsem dneska myslel, ale pak mne napadlo, ze alespon ty agreagaty delaji blbuvzdorne. Resp. ze pak uz asi moc neresis "kolik to zere", protoze vlastne ani nemas predstavu, kolik by to melo zrat, protoze uz jsi to tak dlouho nepouzil.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Slyšel... A slyšel jsi Ty někdy o trvanlivosti benzínu a nafty...?
    Hint: 10 let to rozhodně není... Ani 5 let... Dokonce ani 1 rok...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: tak si dáme opacko z historie.

    Píše se rok 2008 a automobilky brečí u EU a svých národních vlád, že krizi neustojí, že mají velké problémy.

    Národní vlády i EU jim tedy daly peníze, ale pod podmínkou, že za ty prachy vyvinou čistá auta (definice bzemisniho auta neznamená elektrické auto)..

    Tak typicky německé automobilky jakože něco vymýšlely (kupodivu francouzské do vývoje opravdu slaply a například Renault/Nissan je v technologii blízko za Teslou a daleko před Nemci).

    Následně díky provaleni podvádění při měření emisí následně koncern zavaril vsem(diesel gate) .
    EU i národní vlády se začaly ptát - co jste udělaly s naší pomocí v krizi, kde máte ty bezemisni auta? Takze vy ještě navic podvadite?

    Následně v nasrani EU revidovala své požadavky emisních norem a přidala k nim navíc od roku 2020 limit průměrných emisi CO2 na všechny dodané vozy dané značky. Nyní je ten limit CO2 kolem 95g/km (hodně záleží na značce, ta která má hodně EV, má ten limit vyšší).

    Jediná možnost, jak se v tuto chvíli vyhnout likvidačním pokutam je masivně zavádět hybridy, nebo EV.

    Proto se VW a Škoda probudila a začaly hodně opožděně shánět technologie, které do teď neměly a nebo je neuměly pořádně udelat.

    Co se týká Číňanů, samozřejmě tam je největší trh v EV s mraky no name výrobců. S tím se váže jedna důležitá věc - do nedávná neměly žádné pořádné bezpečnosti a možna i homologační předpisy pro EV. Díky nízké kvalitě jim ty no name auta dost casto hoří. Teď vypracovavaji nové předpisy a s tím se asi bude pojit značně zdražení. Jen tak mimochodem EV musí v Evropě odpovidat predpisu OSN EN 100 - https://op.europa.eu/...cation-detail/-/publication/fd8e6b47-d767-11e4-9de8-01aa75ed71a1/language-cs


    SEJDA: mají mít dva dodavatele článku. Někde jsem minulý tyden četl, že jeden z dodavatelů nově vznikl díky útěku mozku of LG chem a začala soudní bitva o patenty, která ohrožuje výrobu baterek pro všechny automobilky.

    SEJDA: školení po hasiče zrovna budu připravovat

    SEJDA: 20KW spotřeba domácnosti? To musí být už monster barák, když má spotřebu skoro 3x32A
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam