• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Jak uz jsem Ti uz napsal, 200 kWh ma 833 kg.

    Neni to na zadny novy technologii, je to 21700 @ 5 Ah, uplne to same co je mmnt v Tesla 3. Vem si kalkulacku a vydel si to.

    Akorat ze za %cas od ted do uvedeni prvnich Roadsters% to bude mit proste o nejake mAh vice (typicky neinzerovano), protoze proste takhle se kontinualne vyviji stavejici chemie barek (oni i ty mmnt 21700, 5 Ah maji uz vic).

    BOBASH: Audi A8 neprodlouzena 6.0L 1,950 kg, Tesla S P100D: 2,250 kg. Rozdil 15%.


    Vyse uvedene pisu s dovolenim naposled, Tobe clovek napise cisla, ty napises zpatky nesmyslne spekulace o novych technologiich, absolutne nereflektujes co Ti lide pisou. Sorry ale ztrata casu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Tak to nejsme pak ve sporu v ničem.

    Pointa toho, co jsem psal, nebyla "elektromobil je blbost", ale "dávat do elektromobilu půl tuny baterek aby dojel bez dobíjení z Prahy do Berlína a zpátky je zbytečný a má to víc nevýhod než výhod".

    A i kdyby se podařilo zvýšit energetickou hustotu na dvojnásobek a snížit cenu, bude pořád mnohem zajímavější udělat levnější, lehčí, rychlejší a prostornější auto se 100 kWh baterií a dojezdem třeba 700 km (těch 100 by se mohlo dát získat právě tím, že bude menší a lehčí), než zvyšovat dojezd na nesmysl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: nema a zatial sa o tom ani neuvazuje
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Rozdíl tam je, velmi výraznej. Elektromotor má 120 kg tak možná do Tesly, benzínovej nebo naftovej motor do Tesly bude vážit s klidem čtvrt tuny, ne-li víc. A elektromotor ekvivalentní benzínovýmu, kterej má 120 kilo, bude vážit tak třetinu. Jsou to odhady, přesný čísla bych musel hledat, ale elektrický pohonný ústrojí jako celek je každopádně výrazně lehčí než benzínový/naftový.

    Nicméně baterka je tak strašně těžká, že i normálně používaný 50 - 100 kWh baterie jsou při dnes dosažitelný energetický hustotě tak těžký, že třeba Tesla Model S váží tak o půl tuny víc než ekvivalentní auto na benzín.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    jinak s tim ze staci 600 km dojezd nejsme ve sporu.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    No motor jsem vynechal protoze elktromotor co jsem koukal ma kolem 120 kg takze tam zasadni rozdil neni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: To, že při vyšší hmotnosti auto hůř jezdí, tě zajímá všude, jenom si to neuvědomíš. I třítunový auto bude možný naučit zatáčet tak, jako dneska dvoutunový, ale bude třeba výrazně míň pohodlný nebo něco.

    K tomu, kolik váží auto pro normální auto – plechová tak dvacet kilo, plus šedesát kilo palivo. Nejtěžší, co má spalovací auto navíc (a co z nějakýho záhadnýho důvodu vynecháváš), je motor, kterej váží od něco pod metrák u maličkýho tříválce po třeba 250 kilo u nějakýho monstra typu 5.0 V8 nebo tak.

    Pořád je elektrický auto, i se 100 kWh baterií, výrazně těžší než ekvivalentní benzínový auto. Většinou to vychází tak na rozdíl 200 - 500 kg. Což je ve světě aut STRAŠNĚ moc.

    Když přidáš dalších 100 kWh baterie, tak ti přibude dalších několik set kilo nejen na tý baterii, ale i na všem okolo. Budeš potřebovat větší karoserii, do který se to vejde, silnější skelet kolem tý baterie, protože je těžší, masivnější zavěšení kol ze stejnýho důvodu, větší motor, protože potřebuješ víc výkonu, větší brzdy, protože to potřebuješ zastavit.

    Takže oproti stávajícímu třeba Modelu S dostaneš auto, který:
    - hůř pojede ve všech ohledech (hůř brzdí, hůř zatáčí, hůř zrychluje), protože prostě hmotnost se na tom všem strašlivě podepíše
    - Bude v něm míň místa uvnitř a/nebo bude výrazně větší zvenku.
    - Bude mít výrazně větší spotřebu energie minimálně po městě

    A to všechno kvůli tomu, abys vozil v tý půl tuně baterek energii na dojezd, kterej využije většina lidí párkrát do roka.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nemá Model S 100D Long Range už právě 21700? Každopádně Model 3 je má a zas tak propastnej rozdíl to není – možná to nebude dvakrát větší, ale třeba o tři čtvrtiny větší určitě.

    Nic to nemění na tom, že se to do Roadsteru nevejde. Nikde sice není oficiální údaj o rozměrech, ale lze předpokládat, že rozvor Roadsteru nebude větší než u Modelu S, spíš naopak menší. Tedy není možný udělat battery pack větší do délky a nijak výrazně ani do šířky (není kam rozšiřovat, Model S už je docela široký auto).

    Zbývá do výšky.

    Bateriovej modul z Modelu S má sám o sobě 75 mm na výšku, což je ale samostatně, nikoliv v battery packu, a bez věcí okolo, který to drží v autě a tak. Buďme optimisti a řekněme, že nebudeme muset dělat silnější nosníky nebo podlahu nebo tak něco, a že tam prostě jen flákneme víc baterek. A řekněme, že budeme potřebovat o zhruba 3/4 víc baterek.

    To jsme HODNĚ optimisti, protože Roadster nejspíš bude o něco kratší než Model S, což znamená, že musíme jít do výšky výrazně víc.

    To máme 6 centimetrů navíc. 6 centimetrů se zdá jako hrozně málo, ale u nízkýho auta je to strašně moc, znamená to, že celková tloušťka podlahy toho auta bude i v tom optimistickým případě něco jako 15 centimetrů, spíš víc. To zhruba odpovídá světlý výšce (výšce podvozku nad silnicí) u normálního, spíš vyššího auta nebo nižšího SUV.

    Rozhodně není možný mít 15 centimetrů vysokou podlahu a k tomu profil jako má Roadster. Jednak by se tam už pořádně nevešli lidi, druhak je na fotkách vidět, že dveře zasahujou poměrně nízko, takže v tý podlaze nic tak tlustýho není.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    RAGNAROK: palivova nadrz muze byt i z uhlikoveho kompozitu, videl jsem ultralehky prototyp pro Aston Martin, nakonec to nepouzili protoze to bylo i na AM moc drahe. stejne tak battery pack muzes mit z cehokoliv a usetrit i 20-30kg suche vahy, ale zase to je o cene te technologie a jeji vyrobni pristupnosti nez o cemkoliv jinem.

    dokud nebude legislatva zohlednujici kg*km/mg(spalin) tak bude vzdycky ekonomika rozhodovat za kolik auto muzes realne prodat a neprodelat na tom pri vyrobe a udrzbe
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: nemusela by byt 2x vacsia pretoze model S stale pouziva 18650 a nie 21700 clanky
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    ok to mas pravdu

    SUMAC:
    tak samozrejme ignorovat urcite ne. me spis teda zajima jak casto s elektromobilem o proti musim do servisu a kolik ten servis stoji, zivotnost atp. To ze pri vyssi vaze auto hur zataci me muze zajimat tak leda nekde na okruhu. Urcite to nejde rict takhle pausalne kazda technologie (konvencni vs elektro vs kombinace) ma svoje proc & cons, externality, incentives, moznosti rozmistit palivo a vyuzit zasobnik mnohoucelne...

    Ted jsem koukal kolik vazi palivova nadrz pro spalovaci motory, prej snad uz delaj i s HDPE. Zas elektromobil nemusi mit ruzny zbytecnosti jako alternator, vejfuk, prevodovku, odhlucneni apod.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Nejsem ani blbej, ani navedenej, ale trochu rozumím autům a tomu, jak funguje jejich konstrukce a jaký kompromisy je přitom potřeba dělat – za těch 15 let, co o nich píšu a testuju je, jsem se sice nenaučil moc, ale aspoň trochu.

    Pokud jde o Teslu Roadster, tak mám několik poznámek:
    1) Nikdo ještě neviděl sériovou verzi toho auta a její 200 kWh baterky. Než ho uvidíme, je to jen Muskův slib.
    2) Nevylučuju, že se to Tesle povede postavit, ale jedině v případě, že má v rukávu nějakou novou technologii baterií s výrazně vyšší energetickou hustotou. Baterka o stejný energetický hustotě jako u Modelu S by pro 200 kWh musela být dvakrát větší. Už od pohledu je jasný, že se do toho auta nemá kam vejít.

    Když si sundáš Tesla-fanatický klapky na očích a přečteš si, co jsem doopravdy psal, tak zjistíš, že říkám, že to není reálný SE SOUČASNOU ENERGETICKOU HUSTOTOU.

    A pak taky, že to především není potřeba, protože současnej Model S LR má dojezdu dost pro naprostou většinu uživatelů.

    Nicméně je docela vypovídající, že přestože vlastně chválím Teslu, tak jsem označován za jejího fanatickýho odpůrce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    imo roadster 2 si nikto nebude kupovat kvoli dojezdu, s tymi odpichmi a rychlostou s tym budu ludia jazdit stylom ze tu baterku vyzahnu uz po 500 km :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Nehledám chyby na elektromobilech, naopak považuju za nesmysl tvrzení, že elektromobil musí mít dojezd 1 000+ km, jinak bude k ničemu.

    600 kilometrů naprosto stačí, v kombinaci s rozumným systémem nabíjení. Elektromobil s dojezdem 1 200 km může mít smysl jako řešení pro nějakej nestandardní požadavek, zajímavej pro malou část trhu.

    Do tý doby (nebo do doby, kdy budou baterie o výrazně vyšší energetický hustotě) prostě nedává logickej smysl, nevýhody, který přinese ta větší baterie, převládají nad výhodama.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    RAGNAROK: vyvoj jde kupredu, samozrejme, ale dokud ta technologie ma realne mouchy a limity, tak je chyba tyhle limity ignorovat a tlacit neco co chce jeste dva tri roky vyvoje do praxe za kazdou cenu. to muze byt kontraproduktivni.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    Tohle moc nechapu na elektromobilech se furt hledaj chyby a pouziva se to jako argument ze ta cela technologie je k nicemu. Pritom vyvoj de porad kupredu.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Jses hloupej, nebo navedenej? Kolikrat Ti mam napsat, ze v Roadster bude 200 kWh? Napis to pls Muskovi, ze to delaj blbe a ze to auto bude moc tezky. Cekaj jen na Tvoje rady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Hmotnost je problém při spoustě věcí, nemusíš závodit na okruzích. Jako běžnej uživatel to nepoznáš tolik, respektive spíš nepoznáš, že to je hmotností, ale pro jízdní vlastnosti je to peklo – čím těžší auto je, tím těžší je docílit toho, aby zároveň mělo rozumný vlastnosti v zatáčkách, snesitelně pohodlnej podvozek a podobně. A rozdíl půl tuny je brutální.

    A to nemluvím o vlivu, kterej to bude mít třeba na spotřebu, v nízkých rychlostech je hmotnost mnohem zásadnější než aerodynamika.

    Plus samozřejmě to auto neztěžkne jen o hmotnost tý baterky.

    Pokud bys chtěl dát do Tesly Model S baterii o 200 kWh při stávající energetický hustotě, tak jediná cesta je tu baterii udělat vyšší. Takže budeš mít třeba o 10 cm vyšší podlahu. Tím musíš zvýšit celý auto a dostaneš se cca na výšku Modelu X, ale se zachováním vnitřního prostoru Modelu S (to místo navíc zabere baterka). Už jen to, že to obalíš vyšší kastlí, ti přidá další stovky kilo. A navíc je otázka, jestli lidi budou ochotný kupovat věc která vypadá jako SUV, ale není vysoká i uvnitř – nejspíš to skončí tím, že to zvýšíš ještě o něco.

    Ve výsledku budeš mít z už tak šíleně těžkýho Modelu S třeba třítunový monstrum.

    A dosáhneš tím čeho? Že budeš mít místo dojezdu 630 km, kterej má současnej model S Long Range, dojezd 1 200 km, kterej většina zákazníků využije tak dvakrát za rok, ale zbylejch 363 dní v roce s sebou budou tahat půl tuny zbytečných baterek a stovky kilo zbytečnýho železa, v autě, který bude větší a těžší než by muselo bejt, aniž by to něco přineslo?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Podival jsem se, 200 kWh ma 833 kg. Neprijde mi to jako problem, nezavodim na okruzich. Ostatne Tesle to jako problem tez neprijde, protoze jak pisu, bude to v novem Roadsteru.

    Problem je cena, az se vyresi cena, klidne at je v mem aute 833 kg baterie.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam