• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Nejsem ani blbej, ani navedenej, ale trochu rozumím autům a tomu, jak funguje jejich konstrukce a jaký kompromisy je přitom potřeba dělat – za těch 15 let, co o nich píšu a testuju je, jsem se sice nenaučil moc, ale aspoň trochu.

    Pokud jde o Teslu Roadster, tak mám několik poznámek:
    1) Nikdo ještě neviděl sériovou verzi toho auta a její 200 kWh baterky. Než ho uvidíme, je to jen Muskův slib.
    2) Nevylučuju, že se to Tesle povede postavit, ale jedině v případě, že má v rukávu nějakou novou technologii baterií s výrazně vyšší energetickou hustotou. Baterka o stejný energetický hustotě jako u Modelu S by pro 200 kWh musela být dvakrát větší. Už od pohledu je jasný, že se do toho auta nemá kam vejít.

    Když si sundáš Tesla-fanatický klapky na očích a přečteš si, co jsem doopravdy psal, tak zjistíš, že říkám, že to není reálný SE SOUČASNOU ENERGETICKOU HUSTOTOU.

    A pak taky, že to především není potřeba, protože současnej Model S LR má dojezdu dost pro naprostou většinu uživatelů.

    Nicméně je docela vypovídající, že přestože vlastně chválím Teslu, tak jsem označován za jejího fanatickýho odpůrce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    imo roadster 2 si nikto nebude kupovat kvoli dojezdu, s tymi odpichmi a rychlostou s tym budu ludia jazdit stylom ze tu baterku vyzahnu uz po 500 km :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Nehledám chyby na elektromobilech, naopak považuju za nesmysl tvrzení, že elektromobil musí mít dojezd 1 000+ km, jinak bude k ničemu.

    600 kilometrů naprosto stačí, v kombinaci s rozumným systémem nabíjení. Elektromobil s dojezdem 1 200 km může mít smysl jako řešení pro nějakej nestandardní požadavek, zajímavej pro malou část trhu.

    Do tý doby (nebo do doby, kdy budou baterie o výrazně vyšší energetický hustotě) prostě nedává logickej smysl, nevýhody, který přinese ta větší baterie, převládají nad výhodama.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    RAGNAROK: vyvoj jde kupredu, samozrejme, ale dokud ta technologie ma realne mouchy a limity, tak je chyba tyhle limity ignorovat a tlacit neco co chce jeste dva tri roky vyvoje do praxe za kazdou cenu. to muze byt kontraproduktivni.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    Tohle moc nechapu na elektromobilech se furt hledaj chyby a pouziva se to jako argument ze ta cela technologie je k nicemu. Pritom vyvoj de porad kupredu.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Jses hloupej, nebo navedenej? Kolikrat Ti mam napsat, ze v Roadster bude 200 kWh? Napis to pls Muskovi, ze to delaj blbe a ze to auto bude moc tezky. Cekaj jen na Tvoje rady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Hmotnost je problém při spoustě věcí, nemusíš závodit na okruzích. Jako běžnej uživatel to nepoznáš tolik, respektive spíš nepoznáš, že to je hmotností, ale pro jízdní vlastnosti je to peklo – čím těžší auto je, tím těžší je docílit toho, aby zároveň mělo rozumný vlastnosti v zatáčkách, snesitelně pohodlnej podvozek a podobně. A rozdíl půl tuny je brutální.

    A to nemluvím o vlivu, kterej to bude mít třeba na spotřebu, v nízkých rychlostech je hmotnost mnohem zásadnější než aerodynamika.

    Plus samozřejmě to auto neztěžkne jen o hmotnost tý baterky.

    Pokud bys chtěl dát do Tesly Model S baterii o 200 kWh při stávající energetický hustotě, tak jediná cesta je tu baterii udělat vyšší. Takže budeš mít třeba o 10 cm vyšší podlahu. Tím musíš zvýšit celý auto a dostaneš se cca na výšku Modelu X, ale se zachováním vnitřního prostoru Modelu S (to místo navíc zabere baterka). Už jen to, že to obalíš vyšší kastlí, ti přidá další stovky kilo. A navíc je otázka, jestli lidi budou ochotný kupovat věc která vypadá jako SUV, ale není vysoká i uvnitř – nejspíš to skončí tím, že to zvýšíš ještě o něco.

    Ve výsledku budeš mít z už tak šíleně těžkýho Modelu S třeba třítunový monstrum.

    A dosáhneš tím čeho? Že budeš mít místo dojezdu 630 km, kterej má současnej model S Long Range, dojezd 1 200 km, kterej většina zákazníků využije tak dvakrát za rok, ale zbylejch 363 dní v roce s sebou budou tahat půl tuny zbytečných baterek a stovky kilo zbytečnýho železa, v autě, který bude větší a těžší než by muselo bejt, aniž by to něco přineslo?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Podival jsem se, 200 kWh ma 833 kg. Neprijde mi to jako problem, nezavodim na okruzich. Ostatne Tesle to jako problem tez neprijde, protoze jak pisu, bude to v novem Roadsteru.

    Problem je cena, az se vyresi cena, klidne at je v mem aute 833 kg baterie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Tak se podívej, jak je velká baterka v Tesle nebo jiným elektromobilu, kolik zabere místa a hlavně kolik přidá váhy.

    U auta je pár set kilo navíc dost zásadní problém třeba pro jízdní vlastnosti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: no ano, tak jsem se netrefil, za to se mlouvam. Kazdopadne diky i TOMBRIDER vidime ze stabilizacni prvky (s vlastni spotrebou) jsou potreba vzdy, takze spotreba dana nabijenim a vybijenim mezi-baterie nemusi byt az tak strasna.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Můj solár je asi rozbitej, ten jede na 80V a když je přímé slunce tak nějakých 110V ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: to sa mi nejako az nechce zdat, lebo moj panel produkuje nejako 30V, co sa mysli "produkuje"?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: solarni panel neprodukuje ani 12 V. Natoz 40 V. Nabijeni z baterky do baterky je takove prirozene, v jefnu chvili je vyhodne nabijet (vsichni nekam jedou, pracuji, nakupuji) a az potom nabiji, kdy uz je zpravidla tok energie slabsi. Mezi-akumulatoy tak funguji jako dvoji, docasna zasobarme energie a prirozene a efektivnejsi nasobice (Step-Up). Efektivnejsi je to proto, ze neprevadis nabijeni (ne nutne, nabijis jeden clanek po druhem) a neprevadis vybijenj (vybijis prave tolik clanku soucasne, kolik je potreba).
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Planovany Tesla Roadster ma mit 200 kWh.

    Zas tak tezky + velky to neni, viz aktualni 21700 clanky.

    Jeden 21700 clanek ma, pokud spravne pocitam, az 18 Wh.

    Takze ~ 100x111 kousku a mas to tam.

    Akorat vaha a velikost sice zvladnutelna, jenze cena bude silena. Proste pro lidi, co si koupi Tesla Roadster :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Z baterky do baterky nabijat je to take zbytocne cyklovanie, ale ak to bude nejake ulozisko ktoremu cyklovanie nevadi tak potom preco nie
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: a za temi stromy na fotce je solarni pole velikosti 1 ha :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nabijecky na venkov
    Electrify America invests in Envision Solar Infrastructure
    https://electriccarsreport.com/2020/02/electrify-america-invests-in-envision-solar-infrastructure/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: 200 kWh baterka je blbost, dokud výrazně nevzroste energetická hustota. Takový auto bude hrozně velký a těžký. Spíš je zajímavý, že by třeba 70 kWh baterka mohla stát pod 200k, což udělá z auta velikosti a ceny Octavie s dojezdem třeba 500 km reálnou možnost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JAZZZ: Jako $100 per kWh by byla naprosta pecka. To by jsme se dostali k tomu co rikam celou dobu. 200kWh baterka do 0.5M CZK, pak by stredni trida auta za 1M CZK s dojezdem 1000+km byla normalne mozne, produkce realizovatelne a jeste profitabilni pro automobilku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam