• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Jses hloupej, nebo navedenej? Kolikrat Ti mam napsat, ze v Roadster bude 200 kWh? Napis to pls Muskovi, ze to delaj blbe a ze to auto bude moc tezky. Cekaj jen na Tvoje rady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Hmotnost je problém při spoustě věcí, nemusíš závodit na okruzích. Jako běžnej uživatel to nepoznáš tolik, respektive spíš nepoznáš, že to je hmotností, ale pro jízdní vlastnosti je to peklo – čím těžší auto je, tím těžší je docílit toho, aby zároveň mělo rozumný vlastnosti v zatáčkách, snesitelně pohodlnej podvozek a podobně. A rozdíl půl tuny je brutální.

    A to nemluvím o vlivu, kterej to bude mít třeba na spotřebu, v nízkých rychlostech je hmotnost mnohem zásadnější než aerodynamika.

    Plus samozřejmě to auto neztěžkne jen o hmotnost tý baterky.

    Pokud bys chtěl dát do Tesly Model S baterii o 200 kWh při stávající energetický hustotě, tak jediná cesta je tu baterii udělat vyšší. Takže budeš mít třeba o 10 cm vyšší podlahu. Tím musíš zvýšit celý auto a dostaneš se cca na výšku Modelu X, ale se zachováním vnitřního prostoru Modelu S (to místo navíc zabere baterka). Už jen to, že to obalíš vyšší kastlí, ti přidá další stovky kilo. A navíc je otázka, jestli lidi budou ochotný kupovat věc která vypadá jako SUV, ale není vysoká i uvnitř – nejspíš to skončí tím, že to zvýšíš ještě o něco.

    Ve výsledku budeš mít z už tak šíleně těžkýho Modelu S třeba třítunový monstrum.

    A dosáhneš tím čeho? Že budeš mít místo dojezdu 630 km, kterej má současnej model S Long Range, dojezd 1 200 km, kterej většina zákazníků využije tak dvakrát za rok, ale zbylejch 363 dní v roce s sebou budou tahat půl tuny zbytečných baterek a stovky kilo zbytečnýho železa, v autě, který bude větší a těžší než by muselo bejt, aniž by to něco přineslo?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Podival jsem se, 200 kWh ma 833 kg. Neprijde mi to jako problem, nezavodim na okruzich. Ostatne Tesle to jako problem tez neprijde, protoze jak pisu, bude to v novem Roadsteru.

    Problem je cena, az se vyresi cena, klidne at je v mem aute 833 kg baterie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Tak se podívej, jak je velká baterka v Tesle nebo jiným elektromobilu, kolik zabere místa a hlavně kolik přidá váhy.

    U auta je pár set kilo navíc dost zásadní problém třeba pro jízdní vlastnosti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: no ano, tak jsem se netrefil, za to se mlouvam. Kazdopadne diky i TOMBRIDER vidime ze stabilizacni prvky (s vlastni spotrebou) jsou potreba vzdy, takze spotreba dana nabijenim a vybijenim mezi-baterie nemusi byt az tak strasna.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Můj solár je asi rozbitej, ten jede na 80V a když je přímé slunce tak nějakých 110V ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: to sa mi nejako az nechce zdat, lebo moj panel produkuje nejako 30V, co sa mysli "produkuje"?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: solarni panel neprodukuje ani 12 V. Natoz 40 V. Nabijeni z baterky do baterky je takove prirozene, v jefnu chvili je vyhodne nabijet (vsichni nekam jedou, pracuji, nakupuji) a az potom nabiji, kdy uz je zpravidla tok energie slabsi. Mezi-akumulatoy tak funguji jako dvoji, docasna zasobarme energie a prirozene a efektivnejsi nasobice (Step-Up). Efektivnejsi je to proto, ze neprevadis nabijeni (ne nutne, nabijis jeden clanek po druhem) a neprevadis vybijenj (vybijis prave tolik clanku soucasne, kolik je potreba).
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Planovany Tesla Roadster ma mit 200 kWh.

    Zas tak tezky + velky to neni, viz aktualni 21700 clanky.

    Jeden 21700 clanek ma, pokud spravne pocitam, az 18 Wh.

    Takze ~ 100x111 kousku a mas to tam.

    Akorat vaha a velikost sice zvladnutelna, jenze cena bude silena. Proste pro lidi, co si koupi Tesla Roadster :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Z baterky do baterky nabijat je to take zbytocne cyklovanie, ale ak to bude nejake ulozisko ktoremu cyklovanie nevadi tak potom preco nie
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: a za temi stromy na fotce je solarni pole velikosti 1 ha :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nabijecky na venkov
    Electrify America invests in Envision Solar Infrastructure
    https://electriccarsreport.com/2020/02/electrify-america-invests-in-envision-solar-infrastructure/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: 200 kWh baterka je blbost, dokud výrazně nevzroste energetická hustota. Takový auto bude hrozně velký a těžký. Spíš je zajímavý, že by třeba 70 kWh baterka mohla stát pod 200k, což udělá z auta velikosti a ceny Octavie s dojezdem třeba 500 km reálnou možnost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JAZZZ: Jako $100 per kWh by byla naprosta pecka. To by jsme se dostali k tomu co rikam celou dobu. 200kWh baterka do 0.5M CZK, pak by stredni trida auta za 1M CZK s dojezdem 1000+km byla normalne mozne, produkce realizovatelne a jeste profitabilni pro automobilku.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    Tesla's secret Roadrunner project: new battery production at $100 per kWh on a massive scale - Electrek
    https://electrek.co/2020/02/26/tesla-secret-roadrunner-project-battery-production-massive-scale/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: CNG je většinou ještě o kousek levnější. Citigo na CNG jezdilo snad za 80 halířů nebo nějakej takovej nesmysl.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jasně ten fusion byl jen pro srovnání, jak vychází LPG u něčeho většího. Dost by mě zajímalo jak by vycházelo CNG, ale to sem už nepatří. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No a Panda je výrazně menší a lehčí než Fusion, takže bude žrát míň.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: mám LPG fusiona a jsem někde kolem koruny za kilo.etr možná o fous vic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Model 3 místo Mazdy6 je trochu jiná rovnice než Citigo iV místo normálního Citigo. Ta trojka nestojí zas o tolik víc než ta Mazda a je to reálně spíš konkurence pro trojkový BMW, který stojí cca jako ta Tesla. Plus lepší zůstatková hodnota, nižší údržba a k tomu navíc ta úspora na palivu. Jasná volba, taky bych si koupil spíš Model 3 než trojkový BMW.

    Ale dát půl milionu za Citigo je dost pekelný, zvlášť když je to auto nepoužitelný na delší cesty, ergo s tím nenajezdíš tolik a tím pádem se to nemá šanci pořádně vyplatit. Plus to Citigo iV nežere o tolik míň než Tesla, ale benzínový/plynový Citigo žralo půlku toho, co benzínový auta ekvivalentní Tesle, tedy úspora je menší.

    Na cokoliv, na co by bylo dobrý Citigo iV, bude stejně dobrá nebo lepší Panda 1.2 LPG, která stojí 271 000 Kč, jezdí asi tak stejně blbě jako to Citigo nebo možná o trochu líp, a dá se s ní dojet kdykoliv kamkoliv. A provozní náklady tý Pandy budou něco pod korunu na kilometr. Citigo nabíjený z veřejných nabíječek bude jezdit za podobnou cenu, z domácího nabíjení při ceně 3 Kč/kWh (což je pokud vím hodně levný) tak 40-50 halířů.

    Tedy aby si "vydělalo" těch 200 000 Kč cenovýho rozdílu, bude potřeba s ním najezdit 400 000 km. Kromě toho, že tou dobou už nejspíš začne být problém s baterkou, bych se radši šel zabít než najezdit 400kkm v Citigo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam