• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No, 500 km týdně už může být bez nabíjení doma pěkná otrava.

    A malé EV za 300 tisíc – jestli myslíš ojetý, tak se to jmenuje Fiat 500E, akorát to neujede v reálným světě 200 kilometrů ani náhodou. V reálným světě ujede 200 kilometrů Citigo iV, který stojí 500 tisíc (ekvivalentní benzínový auto stojí 200, oboje nový) a ojetý Citigo iV ještě neexistujou.

    Až budou na trhu ojetý Citigo iV za 200, což bude tak za 4 roky, tak to bude dávat smysl pro spoustu dalších lidí. Ale já se bavím o situaci teď, a teď to tak není. Nejlevnější auto, co spolehlivě ujede 200 kilometrů na nabití, pořád stojí cca půl milionu. A nabízí užitný vlastnosti benzínovýho auta za dvě kila.

    Aby sis ty mohl koupit svůj elektromobil za 300 s dojezdem 200 kilometrů, tak nejdřív potřebuješ někoho, kdo si ten elektromobil koupil novej za 500-800 tisíc. A pro lidi, co si kupujou nový auta a dávají za ně cenu novejch aut, ve většině případů nedává EV smysl.

    1) V každým uživatelským manuálu každýho EV je výslovně zakázáno používání prodlužek. Můžeš používat jen originální kabel, kterej má většinou tak 5 metrů. Jakmile to začneš spojovat za sebe, tak je kritickej bod to, kde se prodlužka napojuje na další.

    2) Ano, do minulýho týdne jsem bydlel na Vinohradech, asi dva bloky od tý úplně první z nich, takže jsem byl jeden z mála lidí u nás, který měli šanci tohle používat. Což jsem taky dělal. V praxi to znamená, že musíš zaparkovat u tý lampy (pokud je tam volno), nastavit si budíka za tři hodiny a jít to přeparkovat někam jinam, protože dobíjení je omezený na tři hodiny. Je to velkej pokrok, ale pořád je to výrazně větší otrava než prostě jednou za měsíc dojet na benzínku.

    Až budou tyhle lampy u každýho druhýho místa a budeš to tam moct nechat celou noc, tak to bude něco jinýho a budeš mít pravdu. Ale opět, bavím se o teď a teď to tak není. Za 5-10 let dejme tomu.

    3) Já to mám k rodičům do Pardubic 100 km, na chalupu 80 km odtamtud nebo 120 km z Prahy. Na chalupě se nedá rozumně dobíjet (nezapomeň, že potřebuješ docela velkej jistič a možnost dojet blízko k zásuvce). S Citigo iV je cestování mezi těma třema místama realizovatelný, ale nepohodlný. S něčím co má udávaný dojezd 200 km je to už dobrodružství a ne pohodlná přeprava.

    A to mám všechno kousek. Jsou taky lidi, co žijou v Praze a chalupu mají na jižní Moravě nebo pocházejí z Ostravy.

    Neříkám, že to nejde, když jsi nadšenec. Ale lidi nejsou nadšenci. Když si někdo místo svojí naftový Octavie za 600 tisíc, která bez problémů a s nákladama 1,20 Kč/km přejede celou Evropu a bude jezdit na jednu nádrž měsíc, má koupit auto, který je menší, cesta do Ostravy znamená plánování jak když děláš 500 km přelet s větroněm, stojí 900 tisíc a náklady na kilometr má, pokud nenabíjíš doma, třeba 0,90 Kč/km, tak se ti vysměje.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Psal jsem, že mám ICEV s minimálními nájezdy - i když jsem jezdil denně do práce, tak jsem najel jen 500km týdně...
    I tak by se mi malé EV se spartánskou výbavou, dojezdem cca 200km a cenou okolo 300k vyplatilo...
    ...samozřejmě ICEV bych případně kupoval výhradně ojeté, bylo by šílenství kupovat nové s ohledem na celkově nižší životnost ICEV a jejich choulostivost...

    1) Samozřejmě, že to bez problémů jde (ona zásuvka je taky v podstatě jen zabetonovaná prodlužka), jen nesmíš použít prodlužku z tržnice, kde jsou 0,5 mm slaněné vodiče...

    2) Představ si, že třeba v Praze zvolna rostou tzv. "chytré lampy" (lampy osazené senzory kvality ovzduší a nabíječkou EV)

    3) Ne, mám to na chalupu cca 65 km, cca 100 km to mám k rodičům...
    Vzhledem k velikosti ČR bude mít podobné vzdálenosti většina řidičů - snad krom těch z východních dálav u Vídně...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ADAM: Tesly jsou "faceliftovány" tak nějak průběžně...
    ADAM
    ADAM --- ---
    A když už jsme u toho: ví se, jestli by nějak v budoucnu měla být faceliftovana Tesla S? Tak za 1-3 roky bych do ní šel, ale vzhledem od doby uvedení na trh bych ji nerad koupil těsně předtím, než vyjde nový model.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, jsou lidi, jejichž způsob používání auta je takovej, že se i EV s mizerným dojezdem vleze. A pak je spousta lidí, který jsou do EV nadšený a tak jsou ochotný přestát nepohodlí.

    Ale normální člověk není nadšenej do EV, je mu to úplně jedno, na co jezdí jeho auto. Jen chce, aby když dá milion za auto, pro něj to nový auto nebylo horší než to starý.

    A auto, se kterým z Prahy do Ostravy nepojedu 4 hodiny ale 6 hodin, je pro toho člověka výrazně horší.

    Vy to furt posuzujete podle svýho nadšenýho přístupu "dyť to nevadí, tak si dám na nabíječce kafe". Jenomže vy máte motivaci mít EV, protože vám to jinak přijde strašně super a lepší. Ale normální zákazník po EV netouží, touží po autě, se kterým bude mít nejjednodušší život a který ho bude stát co nejmíň peněz.

    Elektromobil v tuhle chvíli udělá velký části řidičů život složitějším a dražším. Pro ty, který jezděj hodně, ho udělá složitějším, protože logistika nabíjení je problém a ještě několik let bude. Až bude na každým rohu 350 kW Ionity nabíječka a auta jí budou umět využít, bude to jiný.

    Těm, kdo jezděj málo, zase elektromobil udělá život dražším, protože jeho pořizovací náklady nejsou schopný se zaplatit.

    Takže zbývají ti, který mají dost peněz na to, aby jim nevadilo koupit si drahý auto (milion a víc), který ho mají kde dobíjet a který najedou tak akorát, aby to dávalo smysl.

    Já bych třeba Teslu třeba i chtěl (cokoliv s menším dojezdem pro mě nefunguje, auto mám právě na to, abych jezdil daleko, na skákání po městě je MHD, Anytime a nohy), ale neexistuje žádnej scénář, ve kterým bych si dokázal takovej výdaj ospravedlnit, při mým nájezdu a aktuální ceně nejlevnějších modelů S by se mi Tesla vyplatila tak za 25 let...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: znamy Ioniqa EV jazdi denne po Bratislave npnp a obcas s tym jazdi aj na Oravu a pod. vacsie vzdialenosti a nejako sa nestazuje, ze by to bol kram aj ked poskuluje po Kone hlavne z dovodu vacsej kapacity na batozinu

    ked som pokukoval po elektrarne, tak tiez mali vsetci take historicke reci ako "co budes robit ked slunce nesviti" alebo dokonca vylozene bludy ako "fve sposobuju pozary" a stale nie su schopni pochopit, ze tomu novemu zivotnemu stylu sa da prisposobit a prisposobis sa mu postupne natolko, ze ti to ani tak nepride

    to same s odpadmi, ked som ukazoval kolegovi ze rocne mi vyvezu 4 popelnice komunalu (4-clenna rodina s 2 deckami), tak tiez krutil hlavou ze to nie je mozne, ale ked sa naucis triedit a nekupovat zbytocny odpad, tak ti naopak pride uplne zaostale ako si niekto moze v obchode vzdy brat novy plastovy pytlik na rohliky alebo zeleninu

    takze to "kurva nemuzes" je len taky archaicky pohlad na novy problem, ktory z noveho pohladu zas takym problemom nie je
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: A proto píšu, že pokud máš Teslu a tvoje cesta zahrnuje úsek po dálnici, kde je Supercharger, jsi v pohodě. Obecně je prostě pořád Tesla, pak nějakou dobu nic a pak zbytek.

    Tady jsou ale lidi, kteří tvrdí, že s nějakým krámem typu Ioniq na elektriku, kterej má udávanej dojezd 300 km dle NEDC, nebo to Citigo iV, nebo třeba "prémiový" kraksny typu e-tron, EQC nebo I-Pace, můžeš fungovat jako s normálním autem.

    KURVA NEMŮŽEŠ.

    Většina řidičů by mohla fungovat s Teslou, pokud by měli doma nabíječku. A pokud by měli na Teslu.

    Na úrovni Tesly nejspíš budou auta na platformě MQB od VW Group, tedy u nás především Škoda Enyaq. Dojezd 500 km, snad by to mělo podporovat i 100 nebo 150 kW nabíjení, nejspíš cena základní verze pod mega a tý s 500 km dojezdem někde pod úrovní Modelu 3. To bude podle mě první velkej krok k přechodu na elektromobilitu.

    Ale furt to proboha neznamená, že si najednou všichni začnou kupovat elektrický auta. Ještě za 10 a nejspíš i za 20 let bude signifikantní část zákazníků, kteří budou kupovat ICE.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Bavíme se tady o nových autech. Nových aut je zhruba půlka služebních a velká část z nich jezdí delší trasy.

    Z toho zbytku je další obrovská spousta aut, kterými jezdí soukromníci, ale za prací nebo z nějakýho jinýho důvodu, kde potřebujou velkej nájezd.

    Takže tvrzení, že pro většinu řidičů by stačil elektromobil, je neplatný. Respektive pro většinu řidičů možná ano, protože řidič je každý kdo má řidičák a velká část z nich teď ani nemá auto.

    Pro většinu lidí, který kupují nový auta, by elektromobil nestačil, což je důvod, proč se skoro žádný neprodávají. I přesto, že lidi mají neopodstatněný strach z dobíjení a elektromobily by dávaly smysl pro víc lidí než si je kupuje, tak ten reálnej počet lidí, který by si EV mohli koupit nebýt zbytečnýho strachu, je v tuhle chvíli třeba 10-20 %.

    Což by pořád znamenalo, že se prodá 10-20x víc elektromobilů, než teď.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jinak kdyz na D1 u Humpolce zastavite s Teslou na superchargeri a mate mene nez 100km dojezdu, tak jedno cigo a vychcani se znamena +100km. Parek a kofola je dalsich +100km. Takze najednou jste z 400km dojezdu na 600km, a to pocitam s rychlou jizdou a klimou atd. Setrilci to klidne natahnou o 100km navic.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: sorry ale "obchodni cestujici" pre mna nie je model "vetsiny ridicu" a z brna do pardubic by som teda radsej siel vlakom, lebo by som usetril hodinu cesty, tam nie je po ceste ziadna dalnica, kde by som si to mohol kotlit 160, zalezi to pripad od pripadu
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: "400. Ale je nemálo lidí, pro který to prostě je problém." jasne. muj dotaz byl ciste ohledne toho narustu.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    MRAKY: Ipace při využívání potenciálu auta tak 250km range, kámošovo EQC (první konfigurovanej kus v ČR) 240km. Mercedes má ale limit rychlosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: 27 je pohoda, je to víceméně jako Audi e-tron žere normálně. Mě šlo o ten rozdíl (třeba ten e-tron při těch 160 bude žrát hádám tak 40). Ostatně totéž bylo vidět na tom videu s Teslou, co sem někdo dával – když jedeš 200, tak to sice jde, ale ujedeš asi 180 kilometrů, než se to úplně vybije.

    Pro spoustu lidí to není žádnej problém, ve 130 km/h to funguje dobře a ujede to těch 400. Ale je nemálo lidí, pro který to prostě je problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Asi už jsem se na to ptal, ale zapomněl jsem odpověď.

    JEZDIL JSI NĚKDY S ELEKTROMOBILEM?

    Já jo, s hodně různejma, hodně jsem jich v různejch situacích musel dobíjet a zkoušel jsem je v různých situacích praktickýho života. A pár poznatků:

    1) Nabíjení prodlužkou z okna? To si asi děláš prdel. Zkus si to někdy. Když pominu fakt, ŽE ELEKTROMOBIL NEJDE NABÍJET PŘES PRODLUŽKU (je to zakázaný výrobcem snad u všech – důvod je, že žádná prodlužka není stavěná na nabíjení elektromobilu, kdysi dávno s Citroenem C-Zero jsem takhle kamarádovi při podobným pokusu lehce očadil), tak tahat každej večer prodlužku někde na sídlišti není nic, co by si normální člověk představoval pod pojmem "běžná použitelnost". Nemluvím o tom, že musíš mít možnost zaparkovat někde u toho okna, což je na sídlišti většinou nemožný.

    2) Postavení nabíječky. Jo, zkus si to. Bude určitě skvělej zážitek řešit s radnicí a sousedama, že chceš postavit nabíječku. A ještě že k ní chceš vyhrazený parkovací místo.

    3) Dojezd – ty to máš na chalupu 130 km. Ok. Jsou lidi co to mají 200 km. A třeba na tý chalupě nemůžou dobíjet, protože se třeba nedá dojet k zásuvce (opakuju, nabíjet přes prodlužku je dost blbej nápad). Nebo potřebuješ udělat něco jako že dojedeš z jednoho místa na druhý a pak potřebuješ na třetí a není tam cestou pořádně kde dobít.

    Když jsem měl Citigo iV, tak jsem schválně zkoušel kolečko Praha - Pardubice (kde jsem dřív bydlel a mám rodiče) - Herálec u Havl. Brodu (kde máme chalupu). Musel jsem v Pardubicích stát 40 minut v Lidlu, a potom na D1 u Humpolce sedět 40 minut na benzínce, a potom v Průhonicích dalších 20 minut.

    Nevím jak ve tvým světě, ale ve světě normálních lidí, co si za svoje peníze kupujou auta, je tohle dost zásadní problém, zvlášť u něčeho, co stojí o stovky tisíc víc než ekvivalentní auto na benzín.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: ok, slo mi,jestli se to da dat s rezervou i pri normalnim jezdeni ( 110-160). Jestli to bralo 27, tak to je stale pohoda
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Zkoušel jsem e-Niro na D11. Dva průjezdy, jeden s tempomatem na 130 km/h, druhej na 160 km/h. Poprvé spotřeba necelých 14 kWh/100 km, podruhý asi 27 kWh/100 km.

    Mimochodem, všude kromě tý dálnice se s tím dalo jezdit tak, že udávanej dojezd 450 km zhruba odpovídal realitě, což mě dost nadchlo. Ta věc je spolu s elektrickou Konou v tuhle chvíli asi jedinej reálně smysluplnej elektromobil na trhu, kterej není Tesla.

    Teda kromě elektrickýho Mini. Elektrický Mini je super, protože jezdí líp než normální Mini, a Mini si stejně signifikantní část zákazníků kupuje jako druhý, třetí, čtvrtý auto do rodiny na ježdění po městě. Takže nevadí, že s elektrickým Mini (dojezd 232 km) je cesta Praha – Pardubice důvodem k mírné nervozitě, Praha – Brno už na nabití nejspíš nedáš a Praha – Ostrava radši pojedeš vlakem, protože tím autem bys to jel tak 5 hodin.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Venkovem" myslím cokoliv, co není Praha.

    V Praze je dobíjení v pohodě, na D1 taky. Ale třeba v Pardubicích jsou tři veřejný nabíječky, z nichž jen jedna je u Lidlu, ty druhý jsou v místech, kde nic není a nedá se odtamtud nikam jít. Takže budeš hodinu sedět na zadku a čekat, až se to dobije.

    Pokud potřebuješ na obchodní schůzku z Brna do Pardubic s autem, co má udávaný dojezd 300 km, tak to prostě nedáš bez nabíjení. Nezbude ti tudíž, než buďto prodloužit jednu z cest o hodinu na nabíjení, nebo dojet do Pardubic, nechat auto na nabíječce a jet tágem. Nebo tak něco.

    Prostě to kurva nefunguje jako normální auto. Já jsem pro elektromobilitu fakt nadšenej, i když to tady tak nemusí znít. Ale lidi, kteří šíří bláboly o tom, jak už teď je to řešení pro většinu řidičů, akorát v běžný populaci vytvářejí dojem, že je to celý nesmysl a lidi co tomu věří jsou blázni.

    Pro většinovýho řidiče bude elektrický auto realistickým řešením za 10 let.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH:tak obchodaci mivaji taky rozdelene oblasti, ktere pokryvaji...

    me spise zaujal ten vysoky narust spotreby ve vyssich rychlostech... zkousel jsi teslu na d1 ? nebo neco podobneho s 400+ dojezdem ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Bavíme se o lidech, kteří si kupujou nový auta. Lidi, kteří najedou 200 km za týden, si obvykle nekupujou nový auta, protože se jim nevyplatí. A už vůbec si nekupujou nový auta za milion.

    Typickej zákazník novýho auta je buďto firma (asi 50 % jsou služební) nebo někdo, kdo jezdí hodně – lidí, co si koupí nový auto na nájezd pod 20 000 km ročně, je fakt minimum, takoví lidi si kupujou spíš ojetiny. Nebo si koupěj Dacii za 200 tisíc. A nefunguje u nich ekonomická výhoda elektromobilu, protože než by se jim zaplatil, trvá to pět let.

    Ty jsi příklad extrémně málo jezdícího řidiče, kterýmu by samozřejmě stačil elektromobil. Ale taky jsi příklad člověka, kterej si to nový auto nekoupí.

    Pro lidi, co jezdí hodně, je elektrický auto super třeba na ježdění do práce a zpátky. Ale málokdo si kupuje auto jen na to, většinou ty lidi zároveň potřebujou občas dojet někam daleko. A potřebujou to udělat tehdy a tak rychle, jak potřebujou, ne cestou třikrát řešit nabíjení.

    S Modelem 3 LR a nabíjením doma už třeba 80 % řidičů může žít, aniž by je to nějak omezovalo.

    Ale to pořád lidi, pro který je použitelný elektrický auto, limituje na ty, který mají barák s garáží nebo byt s garážovým stáním, kde mají 380V, a kteří si můžou dovolit 1,5 milionu za Teslu.
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    ja bydlim v praze v byte takze doma taky nabijet nebudu, nabijecku mame v praci, coz btw taky je cim dal castejsi, v pripade potreby mam cestou do prace asi tri komercni nabijecky, prumerny najezd mam cca 500 tydne, wallbox na chalupe kam jezdime na vikend (70km od prahy). Muj predpoklad je ze dobiju jednou na chalupe a pak jednou max dvakrat v praci a budu bohate pokrytej na nejaky pochuzky/jezdeni po praze, po dalnici jezdivam 150-160 nehodlam na tom nic menit, takze za me se vlastne zmeni jen to ze nebudu muset jezdit k benzinkam a usetrim spoustu penez na benzinu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    obchodak vo firme na venkove je ozaj bizarna predstava a to je zrovna to 1% ktore bude jazdit diesel
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam