• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prostě si zkus dojít za člověkem, kterej standardně kupuje něco kalibru třeba Octavie za 700 tisíc, a říct mu, že si má koupit o 150 tisíc dražší auto, který je o dvě třídy menší ( = není použitelný jako rodinný, nemá žádnej kufr, dozadu si pořádně nesedne dospělej člověk), cestu do Ostravy s ním musí plánovat předem a stejně bude trvat o třeba 2 hodiny víc než tou Octavií, musí řešit kde to nabíjet, a na rozdílu v nákladech se mu to vrátí tak asi za 10 let.

    Bude se smát ještě druhej den.

    Ano, Tesla 3 Long Range je pro spoustu lidí naprosto rozumná alternativa trojkovýho BMW a stojí podobnýho 1,5 milionu. Ale pořád je pro spoustu lidí pohodlnější si koupit to BMW, a to furt mluvíme jen o malým segmentu lidí, který si kupujou nový auta za míč a půl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    Teze malých, lehkých EV se mi líbí. Ale nefunguje v reálným světě, protože malá, lehká Škoda Citigo iV stojí, díky tomu, že na ní Škoda prodělává asi 200 tisíc na každým autě, 500 tisíc. Tedy aby se vyplatilo jí vyrábět, stála by 700. Ekvivalentní auto na benzín za to koupíš TŘIKRÁT.

    Renault Zoe stojí 700 tisíc v nějaký akci na nejlevnější model a je to menší auto než Renault Clio, kterej začíná na 265 000.

    1) Ne, není. Zkoušel jsem to, málem to shořelo právě ve spojení prodlužek.

    2) Ano, nelze. Proto bude pro běžnýho člověka z města EV použitelným řešením za 5-10 let, až budou vyměněný.

    3) Ten "exotický segment trhu" je většina kupců nových aut. Na ježdění 12 km do práce a zpátky si lidi nekupujou nový auta za milion.

    A ještě jedna věc – když chceš jezdit každej den 2x12 km, tak si za cenu Renaultu Zoe bez slevy (na webu mají "již od 865 000", těch 700 je nějaká spešl akce, můžeš koupit Superb iV, což je PHEV s čistě elektrickým dojezdem 60 kilometrů, který ale jinak funguje jako normální auto, dojede kam chceš, je o tři třídy větší než ta Zoe a zároveň s ním můžeš do tý práce jezdit na elektriku.

    Já chápu tvoje sny a taky by se mi to líbilo. Ale na rozdíl od tebe se pohybuju v reálným světě, mám s EV reálný zkušenosti a vím, jak auta používají lidi, co za ně reálně platí peníze.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    VITEKK: to je docela bida. a havarijni?
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    MRAKY: od alianz mam nabidku ze to nejzakladnejsi poviny vychazi na 4500 rocne s predpokladanym najezdem 15-20tk coz neni teda zvlast levny
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Píšu z NYXdroidu a ten není u dlouhých textů úplně komfortní...
    Mělo tam být "500 km měsíčně, resp. 5x2x12 km týdně"

    Ne, myslím nové auto - ale to už jsme tu řešili, že odmítáš vizi (relativně) malých, lehkých EV protože "muh feelinz"...

    1) Ne, kritický bod je spíš na straně u auta, je-li prodlužovačka ošizená.

    2) Nelze vyměnit všechny lampy naráz...

    3) Tak jestli máš na chalupě nějaký legrační jistič...
    Jinak pořád se odkazuješ na "exotický segment trhu - to cca 1%, co relativně pravidelně jezdí do Šalingradu a dál...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: No, X nebylo rozhodně od začátku perfektní a mělo spoustu problémů, ale jinak souhlas. Hlavně s tím vývojem a kvalitou. Viděl jsem sérii videí z rozebírání Modelu Y (přičemž ty vylepšení se průběžně doplňují do trojky) a je to v kvalitě a promyšlenosti prý obrovskej pokrok, to auto už je z funkčního hlediska výborně udělaný.

    Akorát to má furt problémy s věcma jako je lak nebo slícování, ale to není tak důležitý, na to to nejezdí. I když samozřejmě někoho asi může trochu štvát, že za míč a půl dostane auto, který zvenku vypadá jako amerika z 80. let montovaná zfetovanejma Mexičanama. Nicméně mě osobně by to vadilo o dost míň než německý precizně zpracovaný vůz, co se za dva roky spektakulárně rozbije.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Presne tak. Je to zamer. Nadcasovy design. Co se upgrade tyce, spise se budou resit nejake technicke detaily, zvyseni kapacity baterek, mozna nejake priplatkove interierove veci, ale v zasade necekam novy alternativy modelu S ani X.

    Model 3 se ale muze komercne vycerpat a kdyz bude konkurence hodne tlacit na pilu, muze to byt slovo pro nejaky jeho nastupce, ale pravdepodobnost je IMHO relativne mala.
    Hlavne co by melo byt u takoveho modelu X jeho nastupcem? Ja si kromne kapacity baterie nedokazu moc predstavit co by tam melo byt technologicky lepsiho. Interier ala S class? Mechanicky cudliky na prani? Fakt me toho moc nenapada?

    Jako urcite je co zlepsovat. Prvni vyrobni serie modelu S meli podobne problemy jako ted model 3. Tj. licovani a karosarina. Model X timhle nikdy neprosel, ten byl perfektni od zacatku. Rada dalsich dilenskych veci (vyvedeni veskere elektroinstalace, volba a utilizace chranicek atd.) je dle lidi co nekdy nejakou Teslu rozebirali naprosto prikladna a skokove prekracujici ostatni automobilky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM: Já mám z designu všech Tesel i z jejich celkový politiky velmi silnej pocit, že facelift nebo novej model nepřijde ještě hodně dlouho. A určitě ne za 2-3 roky, protože to budou mít ještě plný ruce práce s náběhem Modelu Y, Cybertruckem a Roadsterem.

    Kdyby měla mít Tesla něco novýho a úžasnýho za 2 roky, tak už to Musk před rokem slíbil, že to bude příští rok.

    Mě navíc přijde, že to, jak mají Tesly vlastně poměrně "nudnej" design je záměr a to navíc velmi chvályhodnej. Výrazný designy ostatních automobilek jsou už desítky let plánovaný s jedním promyšleným účelem. Naschvál se dělají tak, aby ohromily a pak zestárly. Protože automobilky potřebujou, aby jejich auta stárly, protože jinak by lidi neměli důvod kupovat nový.

    Tesla na tohle očividně kašle a vrátila se k přístupu, kterej měl třeba Ford ve svých začátcích. Prostě dokud to funguje, tak se to nepředělává, vylepšuje se to jen dílčím způsobem, a novej model bude, až bude moct bejt převratnej.

    Takže bych se nedivil, kdyby ten současnej dělali třeba 15-20 let v kuse.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No, 500 km týdně už může být bez nabíjení doma pěkná otrava.

    A malé EV za 300 tisíc – jestli myslíš ojetý, tak se to jmenuje Fiat 500E, akorát to neujede v reálným světě 200 kilometrů ani náhodou. V reálným světě ujede 200 kilometrů Citigo iV, který stojí 500 tisíc (ekvivalentní benzínový auto stojí 200, oboje nový) a ojetý Citigo iV ještě neexistujou.

    Až budou na trhu ojetý Citigo iV za 200, což bude tak za 4 roky, tak to bude dávat smysl pro spoustu dalších lidí. Ale já se bavím o situaci teď, a teď to tak není. Nejlevnější auto, co spolehlivě ujede 200 kilometrů na nabití, pořád stojí cca půl milionu. A nabízí užitný vlastnosti benzínovýho auta za dvě kila.

    Aby sis ty mohl koupit svůj elektromobil za 300 s dojezdem 200 kilometrů, tak nejdřív potřebuješ někoho, kdo si ten elektromobil koupil novej za 500-800 tisíc. A pro lidi, co si kupujou nový auta a dávají za ně cenu novejch aut, ve většině případů nedává EV smysl.

    1) V každým uživatelským manuálu každýho EV je výslovně zakázáno používání prodlužek. Můžeš používat jen originální kabel, kterej má většinou tak 5 metrů. Jakmile to začneš spojovat za sebe, tak je kritickej bod to, kde se prodlužka napojuje na další.

    2) Ano, do minulýho týdne jsem bydlel na Vinohradech, asi dva bloky od tý úplně první z nich, takže jsem byl jeden z mála lidí u nás, který měli šanci tohle používat. Což jsem taky dělal. V praxi to znamená, že musíš zaparkovat u tý lampy (pokud je tam volno), nastavit si budíka za tři hodiny a jít to přeparkovat někam jinam, protože dobíjení je omezený na tři hodiny. Je to velkej pokrok, ale pořád je to výrazně větší otrava než prostě jednou za měsíc dojet na benzínku.

    Až budou tyhle lampy u každýho druhýho místa a budeš to tam moct nechat celou noc, tak to bude něco jinýho a budeš mít pravdu. Ale opět, bavím se o teď a teď to tak není. Za 5-10 let dejme tomu.

    3) Já to mám k rodičům do Pardubic 100 km, na chalupu 80 km odtamtud nebo 120 km z Prahy. Na chalupě se nedá rozumně dobíjet (nezapomeň, že potřebuješ docela velkej jistič a možnost dojet blízko k zásuvce). S Citigo iV je cestování mezi těma třema místama realizovatelný, ale nepohodlný. S něčím co má udávaný dojezd 200 km je to už dobrodružství a ne pohodlná přeprava.

    A to mám všechno kousek. Jsou taky lidi, co žijou v Praze a chalupu mají na jižní Moravě nebo pocházejí z Ostravy.

    Neříkám, že to nejde, když jsi nadšenec. Ale lidi nejsou nadšenci. Když si někdo místo svojí naftový Octavie za 600 tisíc, která bez problémů a s nákladama 1,20 Kč/km přejede celou Evropu a bude jezdit na jednu nádrž měsíc, má koupit auto, který je menší, cesta do Ostravy znamená plánování jak když děláš 500 km přelet s větroněm, stojí 900 tisíc a náklady na kilometr má, pokud nenabíjíš doma, třeba 0,90 Kč/km, tak se ti vysměje.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    PSYCHO:
    MRAKY:
    ok. velmi hruby nastrel:
    Majitelé elektromobilů platí nejnižší povinné ručení. Za havarijní si připlatí | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/...itele-elektromobilu-plati-nejnizsi-povinne-ruceni-za-havarijni-si-priplati-4694
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    MRAKY: Janps afaik plati v CH.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JANOS: prakticky dotaz. kolik platis pojisteni rocne za model 3? ( pokud ho platis v cr) - klidne do posty prosim.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Psal jsem, že mám ICEV s minimálními nájezdy - i když jsem jezdil denně do práce, tak jsem najel jen 500km týdně...
    I tak by se mi malé EV se spartánskou výbavou, dojezdem cca 200km a cenou okolo 300k vyplatilo...
    ...samozřejmě ICEV bych případně kupoval výhradně ojeté, bylo by šílenství kupovat nové s ohledem na celkově nižší životnost ICEV a jejich choulostivost...

    1) Samozřejmě, že to bez problémů jde (ona zásuvka je taky v podstatě jen zabetonovaná prodlužka), jen nesmíš použít prodlužku z tržnice, kde jsou 0,5 mm slaněné vodiče...

    2) Představ si, že třeba v Praze zvolna rostou tzv. "chytré lampy" (lampy osazené senzory kvality ovzduší a nabíječkou EV)

    3) Ne, mám to na chalupu cca 65 km, cca 100 km to mám k rodičům...
    Vzhledem k velikosti ČR bude mít podobné vzdálenosti většina řidičů - snad krom těch z východních dálav u Vídně...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ADAM: Tesly jsou "faceliftovány" tak nějak průběžně...
    ADAM
    ADAM --- ---
    A když už jsme u toho: ví se, jestli by nějak v budoucnu měla být faceliftovana Tesla S? Tak za 1-3 roky bych do ní šel, ale vzhledem od doby uvedení na trh bych ji nerad koupil těsně předtím, než vyjde nový model.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, jsou lidi, jejichž způsob používání auta je takovej, že se i EV s mizerným dojezdem vleze. A pak je spousta lidí, který jsou do EV nadšený a tak jsou ochotný přestát nepohodlí.

    Ale normální člověk není nadšenej do EV, je mu to úplně jedno, na co jezdí jeho auto. Jen chce, aby když dá milion za auto, pro něj to nový auto nebylo horší než to starý.

    A auto, se kterým z Prahy do Ostravy nepojedu 4 hodiny ale 6 hodin, je pro toho člověka výrazně horší.

    Vy to furt posuzujete podle svýho nadšenýho přístupu "dyť to nevadí, tak si dám na nabíječce kafe". Jenomže vy máte motivaci mít EV, protože vám to jinak přijde strašně super a lepší. Ale normální zákazník po EV netouží, touží po autě, se kterým bude mít nejjednodušší život a který ho bude stát co nejmíň peněz.

    Elektromobil v tuhle chvíli udělá velký části řidičů život složitějším a dražším. Pro ty, který jezděj hodně, ho udělá složitějším, protože logistika nabíjení je problém a ještě několik let bude. Až bude na každým rohu 350 kW Ionity nabíječka a auta jí budou umět využít, bude to jiný.

    Těm, kdo jezděj málo, zase elektromobil udělá život dražším, protože jeho pořizovací náklady nejsou schopný se zaplatit.

    Takže zbývají ti, který mají dost peněz na to, aby jim nevadilo koupit si drahý auto (milion a víc), který ho mají kde dobíjet a který najedou tak akorát, aby to dávalo smysl.

    Já bych třeba Teslu třeba i chtěl (cokoliv s menším dojezdem pro mě nefunguje, auto mám právě na to, abych jezdil daleko, na skákání po městě je MHD, Anytime a nohy), ale neexistuje žádnej scénář, ve kterým bych si dokázal takovej výdaj ospravedlnit, při mým nájezdu a aktuální ceně nejlevnějších modelů S by se mi Tesla vyplatila tak za 25 let...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: znamy Ioniqa EV jazdi denne po Bratislave npnp a obcas s tym jazdi aj na Oravu a pod. vacsie vzdialenosti a nejako sa nestazuje, ze by to bol kram aj ked poskuluje po Kone hlavne z dovodu vacsej kapacity na batozinu

    ked som pokukoval po elektrarne, tak tiez mali vsetci take historicke reci ako "co budes robit ked slunce nesviti" alebo dokonca vylozene bludy ako "fve sposobuju pozary" a stale nie su schopni pochopit, ze tomu novemu zivotnemu stylu sa da prisposobit a prisposobis sa mu postupne natolko, ze ti to ani tak nepride

    to same s odpadmi, ked som ukazoval kolegovi ze rocne mi vyvezu 4 popelnice komunalu (4-clenna rodina s 2 deckami), tak tiez krutil hlavou ze to nie je mozne, ale ked sa naucis triedit a nekupovat zbytocny odpad, tak ti naopak pride uplne zaostale ako si niekto moze v obchode vzdy brat novy plastovy pytlik na rohliky alebo zeleninu

    takze to "kurva nemuzes" je len taky archaicky pohlad na novy problem, ktory z noveho pohladu zas takym problemom nie je
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: A proto píšu, že pokud máš Teslu a tvoje cesta zahrnuje úsek po dálnici, kde je Supercharger, jsi v pohodě. Obecně je prostě pořád Tesla, pak nějakou dobu nic a pak zbytek.

    Tady jsou ale lidi, kteří tvrdí, že s nějakým krámem typu Ioniq na elektriku, kterej má udávanej dojezd 300 km dle NEDC, nebo to Citigo iV, nebo třeba "prémiový" kraksny typu e-tron, EQC nebo I-Pace, můžeš fungovat jako s normálním autem.

    KURVA NEMŮŽEŠ.

    Většina řidičů by mohla fungovat s Teslou, pokud by měli doma nabíječku. A pokud by měli na Teslu.

    Na úrovni Tesly nejspíš budou auta na platformě MQB od VW Group, tedy u nás především Škoda Enyaq. Dojezd 500 km, snad by to mělo podporovat i 100 nebo 150 kW nabíjení, nejspíš cena základní verze pod mega a tý s 500 km dojezdem někde pod úrovní Modelu 3. To bude podle mě první velkej krok k přechodu na elektromobilitu.

    Ale furt to proboha neznamená, že si najednou všichni začnou kupovat elektrický auta. Ještě za 10 a nejspíš i za 20 let bude signifikantní část zákazníků, kteří budou kupovat ICE.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Bavíme se tady o nových autech. Nových aut je zhruba půlka služebních a velká část z nich jezdí delší trasy.

    Z toho zbytku je další obrovská spousta aut, kterými jezdí soukromníci, ale za prací nebo z nějakýho jinýho důvodu, kde potřebujou velkej nájezd.

    Takže tvrzení, že pro většinu řidičů by stačil elektromobil, je neplatný. Respektive pro většinu řidičů možná ano, protože řidič je každý kdo má řidičák a velká část z nich teď ani nemá auto.

    Pro většinu lidí, který kupují nový auta, by elektromobil nestačil, což je důvod, proč se skoro žádný neprodávají. I přesto, že lidi mají neopodstatněný strach z dobíjení a elektromobily by dávaly smysl pro víc lidí než si je kupuje, tak ten reálnej počet lidí, který by si EV mohli koupit nebýt zbytečnýho strachu, je v tuhle chvíli třeba 10-20 %.

    Což by pořád znamenalo, že se prodá 10-20x víc elektromobilů, než teď.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jinak kdyz na D1 u Humpolce zastavite s Teslou na superchargeri a mate mene nez 100km dojezdu, tak jedno cigo a vychcani se znamena +100km. Parek a kofola je dalsich +100km. Takze najednou jste z 400km dojezdu na 600km, a to pocitam s rychlou jizdou a klimou atd. Setrilci to klidne natahnou o 100km navic.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam