COMODOR_FALKON: No, 500 km týdně už může být bez nabíjení doma pěkná otrava.
A malé EV za 300 tisíc – jestli myslíš ojetý, tak se to jmenuje Fiat 500E, akorát to neujede v reálným světě 200 kilometrů ani náhodou. V reálným světě ujede 200 kilometrů Citigo iV, který stojí 500 tisíc (ekvivalentní benzínový auto stojí 200, oboje nový) a ojetý Citigo iV ještě neexistujou.
Až budou na trhu ojetý Citigo iV za 200, což bude tak za 4 roky, tak to bude dávat smysl pro spoustu dalších lidí. Ale já se bavím o situaci teď, a teď to tak není. Nejlevnější auto, co spolehlivě ujede 200 kilometrů na nabití, pořád stojí cca půl milionu. A nabízí užitný vlastnosti benzínovýho auta za dvě kila.
Aby sis ty mohl koupit svůj elektromobil za 300 s dojezdem 200 kilometrů, tak nejdřív potřebuješ někoho, kdo si ten elektromobil koupil novej za 500-800 tisíc. A pro lidi, co si kupujou nový auta a dávají za ně cenu novejch aut, ve většině případů nedává EV smysl.
1) V každým uživatelským manuálu každýho EV je výslovně zakázáno používání prodlužek. Můžeš používat jen originální kabel, kterej má většinou tak 5 metrů. Jakmile to začneš spojovat za sebe, tak je kritickej bod to, kde se prodlužka napojuje na další.
2) Ano, do minulýho týdne jsem bydlel na Vinohradech, asi dva bloky od tý úplně první z nich, takže jsem byl jeden z mála lidí u nás, který měli šanci tohle používat. Což jsem taky dělal. V praxi to znamená, že musíš zaparkovat u tý lampy (pokud je tam volno), nastavit si budíka za tři hodiny a jít to přeparkovat někam jinam, protože dobíjení je omezený na tři hodiny. Je to velkej pokrok, ale pořád je to výrazně větší otrava než prostě jednou za měsíc dojet na benzínku.
Až budou tyhle lampy u každýho druhýho místa a budeš to tam moct nechat celou noc, tak to bude něco jinýho a budeš mít pravdu. Ale opět, bavím se o teď a teď to tak není. Za 5-10 let dejme tomu.
3) Já to mám k rodičům do Pardubic 100 km, na chalupu 80 km odtamtud nebo 120 km z Prahy. Na chalupě se nedá rozumně dobíjet (nezapomeň, že potřebuješ docela velkej jistič a možnost dojet blízko k zásuvce). S Citigo iV je cestování mezi těma třema místama realizovatelný, ale nepohodlný. S něčím co má udávaný dojezd 200 km je to už dobrodružství a ne pohodlná přeprava.
A to mám všechno kousek. Jsou taky lidi, co žijou v Praze a chalupu mají na jižní Moravě nebo pocházejí z Ostravy.
Neříkám, že to nejde, když jsi nadšenec. Ale lidi nejsou nadšenci. Když si někdo místo svojí naftový Octavie za 600 tisíc, která bez problémů a s nákladama 1,20 Kč/km přejede celou Evropu a bude jezdit na jednu nádrž měsíc, má koupit auto, který je menší, cesta do Ostravy znamená plánování jak když děláš 500 km přelet s větroněm, stojí 900 tisíc a náklady na kilometr má, pokud nenabíjíš doma, třeba 0,90 Kč/km, tak se ti vysměje.