• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty znas nejaky elektronicky zarizeni, ktery vydrzi v dennim provozu 20 let? :) ja teda ani jedno, at premejslim jak chci.

    Bracha jezdi Volvem V70 diesel uz asi 18 let, ma najeto asi 470000kma co mu obcas odejde jsou prave elektronicky veci. Ja svoje V70 jezdivam tak deset az dvanact let a taky resivam veci typu elektronika klimatizace a podobne. Imho cim vic ruznejch elektronickejch gizmos neco ma, tim vic a casteji se to bude kurvit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo tohle jsem minul – jak jsi proboha přišel na to, že za 100 000 km ušetříš s elektromobilem proti ICE auto 400 tisíc korun?

    Ano, ušetříš to s Teslou Model X proti ekvivalentnímu benzínovýmu SUV, což bude nějaká magořina typu BMW X5 M50i s vosmiválcem a dvěma turbama, co žere 15 litrů. Ale u Citigo ušetříš proti benzínovýmu s bídou korunu na kilometr a proti CNG verzi, která se donedávna taky vyráběla (nebo proti LPG pandě, která se dělá furt) nejspíš ušetříš s bídou dvacetník.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Škoda na tom autě prodělává částečně proto, že je postavený na platformě ICE a je narychlo zflikovaný. To je jasný. Ale i Renault, kterej postavil od základu novou Zoe, jí musí prodávat za 800 tisíc, aby to mělo smysl.

    Nikdo na světě neumí udělat elektromobil pod půl mega, co by fungoval a měl rozumnej dojezd. Je to prostě tím, že ta technologie (zejména baterie) je drahá. U auta za půl milionu ti po zaplacení baterek a podobnejch věcí zbude z výrobních nákladů (výroba jako taková je třeba půlka prodejní ceny auta, zbytek je různej overhead od vývoje přes marketing po logistiku) tak 50 tisíc na to, abys vyrobil auto. Což ti dá tak na to Citigo.

    1) Prodlužka byla jedna, zahořela na spojení prodlužka vs. nabíjecí kabel od auta. Prodlužku jako takovou nemůžeš píchnout do auta, protože jaksi nemá ten konektor co to auto. A ne, elektromobily nemají zásuvku na normální kabel.

    2) Může, ale je to složitější než jednou za měsíc dojet na benzínku.

    3) Venkovani, co si koupěj jednu Dacii za 15 let, jsou jednak poměrně malej segment trhu, právě proto, že si kupujou jedno auto za 15 let. Druhak pro ně stejně žádný EV nemůže fungovat, protože potřebujou něco jako Dacii Logan kombi, aby odvezli krámy. A chtějí za to dát 250 tisíc. Elektromobil, co splní jejich požadavky na užitnou hodnotu, bude stát milion a víc. To nemaj.

    A nepohybuju se v bublině pražských motožurnalistů a obchoďáků, pohybuju se prostě mezi normálníma lidma. Většina služebáků dneska nemůže bejt elektrická. Auto pro venkovana, kterej dneska jezdí Dacií Logan, nemůže bejt elektrický. Auto někoho jako jsou moji rodiče, který mají auto na ježdění na chalupu a na výlety, nemůže bejt elektrický, protože jezděj na výlety do míst, kde se nedá dobíjet, 300 km dojezd by jim nestačil a milion na auto nikdy mít nebudou.

    Auto někoho, kdo ho používá na ježdění 10 km do práce a nejezdí jinam než na 50 km vzdálenou chalupu, může bejt elektrický, pokud bude ochotnej dát 500 tisíc za miniauto. Ale ten člověk si může taky koupit třeba Fiat Panda na CNG za asi 250 tisíc a jezdit levnějc.

    Prostě v roce 2020 dává elektromobil pro tak 10% trhu s novýma autama maximálně. Což je pořád o řád víc, než kolik se jich reálně prodá.

    Chorvatsko autem: Je jedno proč. Lidi to dělaj a chtěj to dělat. A kupujou si auta podle toho, co chtěj dělat, ne podle toho, co jim nějakej idiot z internetu řekne, že ma dělat.

    Twizzy: Konstrukčně je to mimo právě kvůli tý velikosti. Tvůj Swift je proti tomu obří auto, Twizzy je spíš motorka se čtyřma kolama. A vážně si myslíš, že si to někdo koupí třeba místo novýho Swifta, kterej stojí asi o kilo míň?

    Octavia za 700k: Pravda, lidi jako soukromý auta kupujou spíš třeba Karoqy, protože dneska jsou u soukromých populárnější SUV. Nic to nemění na mých argumentech. Karoqa za 600k nahradíš elektricky Kiou e-Niro nebo Hyundaiem Kona za cca 1,2M.

    Fabii Combi elektromobilem nenahradíš, protože elektromobil velikostně ekvivalentní Fabii Combi (od 328 tisíc) je... pořád ten Hyundai Kona za milion.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Škoda na tom údajně prodělává, to jsem slyšel taky, ale to je dáno hlavně tím, že je to celkově neefejtivní korporátní moloch, co navíc EV neumí a snaží se to nějak zflikovat drahou improvizací.

    A pořád tu je to, že ve chvíli, kdy s tím autem najedeš 100 kkm, tak jsi ušetřil cca 300-400 kKč, což při nájezdu okolo 10kKm ročně a technické životnosti vozu cca 20 let znamená rezervu cca 600 kKc oproti ICE verzi.

    1) "spojení prodlužek" - takže 2 nebo víc low-end prodlužek, kdy některá v řetězci zahořela "na straně u auta"...

    2) I běžný člověk z města může obden (dojezd max do 200km) nebo jednou za týden (dojezd max do 500km) zastavit u dobíječky a udržovat SoC na 80-90 %

    3) Ten exotický segment trhu o velikosti cca 1% je sice možná "většina kupců nových aut v Praze", ale celkově určitě ne - tím jsou spíše venkované, kteří obecně mají 1 auto, kde jsou prvními majiteli, parkuje v garáži a jezdí s ním do práce a pak 2-3 auta v různém stadiu rozpadu zaparkovaná před domem, ve kterých vozí pytle s cementem.

    Ne, Ty se nepohybuješ v reálném světě. Ty se pohybuješ v bublině pražských motožurnalistů a obchoďáků.

    BOBASH: Jet do Chorvatska autem...? U Jednorožce PROČ...? Civilizovaný člověk tam poletí letadlem a půjčí si auto tam...

    BOBASH: Velikost OK, cena OK, ale konstrukčně je to mimo - nedovedu si třeba představit, jak bych v tom odvezl skříň z IKEA - což do mého Swiftu nějak nacpu, když nedovřu kufr...

    BOBASH: Octavie za 700k je spíš auto do fleetu.
    Neznám nikoho, kdo by si ho koupil pro sebe. Buď si koupí celá rodina BMW X5, protože "tank do pražského provozu", venkovani zas kupují jako "primární auto" spíš Fabii Combi v nejslabší motorizaci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: nechápu ten problém s jističem na chalupě, v autě se dá nastavit dobíjecí výkon, ne? Nebo to neumí každé EV?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tuto typek riesil predlzovacku 55m a funguje

    Aky kabel na 2.3kW? - Tesla Club Slovakia
    https://teslaclub.sk/forum/všeobecné-fórum/technicky/54487-aky-kabel-na-2-3kw
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Hele s tím napojením přes prodlužku. To mě zajímá.
    Naprosto chápu zákaz /nedoporučení výrobce.
    Snaží se tím eliminovat idioty.
    Kolik tam teče ampér při dobíjení?
    Jinak prodlužka je jen zástrčka a zásuvka, aneb úplně stejná zásuvka jako ve zdi.
    Kam se to připojuje.
    Kabel prodlužky je věc druhá. Levné ho mají klidně pod 1mm.
    Takže udělat si vlastní z kabelu co má vodiče 2,5mm tak se z toho aspoň 20m prodlužka určitě udělat dá.(metr kabelu stojí 26,- a zasuvku a zástrčku nekoupím nejlevnější ale třeba od legrandu cca 100,-)
    Když budu vlastnit elektromobil co si hodlám nechat a nemám ho jen půjčený. Tak si tu zasuvku prostě nechám udělat u parkovacího stání co je beztak někde hned u chalupy.
    Jestli je to ale jen dřevěná boudička co má hlavní 1x 10A, tak to je jiná, tam se kromě komplet výměny el. instalace nedá moc vymýšlet..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Napíšu. Zatím můžu sloužit recenzí Mini Cooper SE, ale až zejtra. Mimochodem, to auto je skvělý a podle mě k Mini ta elektrika skvěle sedí. Ale prostě se to nedá používat jako hlavní auto, protože to kurva nedojede do Brna :)

    COMODOR_FALKON: Jinak ještě takovej typickej českej use case. Zkus si dojet s čímkoliv co má dojezd pod 500 km do Chorvatska na dovolenou.

    Já mám v plánu to zkusit s Enyaqem, až bude v novinářským fleetu (s tím co má největší dojezd, tedy 500 km), a myslím, že to bude trochu challenge. Jet tam třeba s tím Mini by bylo tak na tři dny.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jo souhlasím s tebou ale momentálně je to pro lidi ze sídliště unreal


    BOBASH: moc prosím abys sem napsal recenzi :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Hele s těma lampama to bude super, nebude to stát tolik a bude to fungovat. Až to bude, tak si bude moct koupit elektromobil fakt každej.

    Ale bude to tak v roce 2030, když budu optimista.

    V roce 2020 je to tak, jak říkám v předchozích postech.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a kdybys chtěl vědět, jak vypadá v praxi tvůj sen o lehkém elektromobilu za zhruba 300 tisíc, tak tady to máš:
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/twizy.html



    Stojí to 350 tisíc korun, ujede to dle webu výrobce AŽ STO KILOMETRŮ na jedno nabití a krom jiných drobných nedostatků to třeba nemá boční okna. A vejdou se do toho dva lidi, přičemž tomu zadnímu tam asi bude vyloženě fajn.

    Někdy na říjen tu věc mám naplánovanou na test. Jestli chceš, tak tě tím svezu a jestli mi dokážeš s vážnou tváří říct, že by sis to koupil a používal to jako auto, tak ti koupím drink dle tvého vlastního výběru.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: kašli na to. Comodor si jednou za čas posekat na chalupě zahradu nebo něco ugriluje na střeše a ví, že hodit prodlužku 100m přes sídliště počasí nepocasi je v pohodě a super řešení. Argument lamp, které nejsou ani v Praze, a kde jejich vybudování bude stát majlant, natož někde mimo prahu je taky jak z pohádky.

    No a vize vybudování si nabíječky na obecním je z kategorie když došly argumenty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prostě si zkus dojít za člověkem, kterej standardně kupuje něco kalibru třeba Octavie za 700 tisíc, a říct mu, že si má koupit o 150 tisíc dražší auto, který je o dvě třídy menší ( = není použitelný jako rodinný, nemá žádnej kufr, dozadu si pořádně nesedne dospělej člověk), cestu do Ostravy s ním musí plánovat předem a stejně bude trvat o třeba 2 hodiny víc než tou Octavií, musí řešit kde to nabíjet, a na rozdílu v nákladech se mu to vrátí tak asi za 10 let.

    Bude se smát ještě druhej den.

    Ano, Tesla 3 Long Range je pro spoustu lidí naprosto rozumná alternativa trojkovýho BMW a stojí podobnýho 1,5 milionu. Ale pořád je pro spoustu lidí pohodlnější si koupit to BMW, a to furt mluvíme jen o malým segmentu lidí, který si kupujou nový auta za míč a půl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    Teze malých, lehkých EV se mi líbí. Ale nefunguje v reálným světě, protože malá, lehká Škoda Citigo iV stojí, díky tomu, že na ní Škoda prodělává asi 200 tisíc na každým autě, 500 tisíc. Tedy aby se vyplatilo jí vyrábět, stála by 700. Ekvivalentní auto na benzín za to koupíš TŘIKRÁT.

    Renault Zoe stojí 700 tisíc v nějaký akci na nejlevnější model a je to menší auto než Renault Clio, kterej začíná na 265 000.

    1) Ne, není. Zkoušel jsem to, málem to shořelo právě ve spojení prodlužek.

    2) Ano, nelze. Proto bude pro běžnýho člověka z města EV použitelným řešením za 5-10 let, až budou vyměněný.

    3) Ten "exotický segment trhu" je většina kupců nových aut. Na ježdění 12 km do práce a zpátky si lidi nekupujou nový auta za milion.

    A ještě jedna věc – když chceš jezdit každej den 2x12 km, tak si za cenu Renaultu Zoe bez slevy (na webu mají "již od 865 000", těch 700 je nějaká spešl akce, můžeš koupit Superb iV, což je PHEV s čistě elektrickým dojezdem 60 kilometrů, který ale jinak funguje jako normální auto, dojede kam chceš, je o tři třídy větší než ta Zoe a zároveň s ním můžeš do tý práce jezdit na elektriku.

    Já chápu tvoje sny a taky by se mi to líbilo. Ale na rozdíl od tebe se pohybuju v reálným světě, mám s EV reálný zkušenosti a vím, jak auta používají lidi, co za ně reálně platí peníze.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    VITEKK: to je docela bida. a havarijni?
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    MRAKY: od alianz mam nabidku ze to nejzakladnejsi poviny vychazi na 4500 rocne s predpokladanym najezdem 15-20tk coz neni teda zvlast levny
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Píšu z NYXdroidu a ten není u dlouhých textů úplně komfortní...
    Mělo tam být "500 km měsíčně, resp. 5x2x12 km týdně"

    Ne, myslím nové auto - ale to už jsme tu řešili, že odmítáš vizi (relativně) malých, lehkých EV protože "muh feelinz"...

    1) Ne, kritický bod je spíš na straně u auta, je-li prodlužovačka ošizená.

    2) Nelze vyměnit všechny lampy naráz...

    3) Tak jestli máš na chalupě nějaký legrační jistič...
    Jinak pořád se odkazuješ na "exotický segment trhu - to cca 1%, co relativně pravidelně jezdí do Šalingradu a dál...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: No, X nebylo rozhodně od začátku perfektní a mělo spoustu problémů, ale jinak souhlas. Hlavně s tím vývojem a kvalitou. Viděl jsem sérii videí z rozebírání Modelu Y (přičemž ty vylepšení se průběžně doplňují do trojky) a je to v kvalitě a promyšlenosti prý obrovskej pokrok, to auto už je z funkčního hlediska výborně udělaný.

    Akorát to má furt problémy s věcma jako je lak nebo slícování, ale to není tak důležitý, na to to nejezdí. I když samozřejmě někoho asi může trochu štvát, že za míč a půl dostane auto, který zvenku vypadá jako amerika z 80. let montovaná zfetovanejma Mexičanama. Nicméně mě osobně by to vadilo o dost míň než německý precizně zpracovaný vůz, co se za dva roky spektakulárně rozbije.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Presne tak. Je to zamer. Nadcasovy design. Co se upgrade tyce, spise se budou resit nejake technicke detaily, zvyseni kapacity baterek, mozna nejake priplatkove interierove veci, ale v zasade necekam novy alternativy modelu S ani X.

    Model 3 se ale muze komercne vycerpat a kdyz bude konkurence hodne tlacit na pilu, muze to byt slovo pro nejaky jeho nastupce, ale pravdepodobnost je IMHO relativne mala.
    Hlavne co by melo byt u takoveho modelu X jeho nastupcem? Ja si kromne kapacity baterie nedokazu moc predstavit co by tam melo byt technologicky lepsiho. Interier ala S class? Mechanicky cudliky na prani? Fakt me toho moc nenapada?

    Jako urcite je co zlepsovat. Prvni vyrobni serie modelu S meli podobne problemy jako ted model 3. Tj. licovani a karosarina. Model X timhle nikdy neprosel, ten byl perfektni od zacatku. Rada dalsich dilenskych veci (vyvedeni veskere elektroinstalace, volba a utilizace chranicek atd.) je dle lidi co nekdy nejakou Teslu rozebirali naprosto prikladna a skokove prekracujici ostatni automobilky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM: Já mám z designu všech Tesel i z jejich celkový politiky velmi silnej pocit, že facelift nebo novej model nepřijde ještě hodně dlouho. A určitě ne za 2-3 roky, protože to budou mít ještě plný ruce práce s náběhem Modelu Y, Cybertruckem a Roadsterem.

    Kdyby měla mít Tesla něco novýho a úžasnýho za 2 roky, tak už to Musk před rokem slíbil, že to bude příští rok.

    Mě navíc přijde, že to, jak mají Tesly vlastně poměrně "nudnej" design je záměr a to navíc velmi chvályhodnej. Výrazný designy ostatních automobilek jsou už desítky let plánovaný s jedním promyšleným účelem. Naschvál se dělají tak, aby ohromily a pak zestárly. Protože automobilky potřebujou, aby jejich auta stárly, protože jinak by lidi neměli důvod kupovat nový.

    Tesla na tohle očividně kašle a vrátila se k přístupu, kterej měl třeba Ford ve svých začátcích. Prostě dokud to funguje, tak se to nepředělává, vylepšuje se to jen dílčím způsobem, a novej model bude, až bude moct bejt převratnej.

    Takže bych se nedivil, kdyby ten současnej dělali třeba 15-20 let v kuse.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No, 500 km týdně už může být bez nabíjení doma pěkná otrava.

    A malé EV za 300 tisíc – jestli myslíš ojetý, tak se to jmenuje Fiat 500E, akorát to neujede v reálným světě 200 kilometrů ani náhodou. V reálným světě ujede 200 kilometrů Citigo iV, který stojí 500 tisíc (ekvivalentní benzínový auto stojí 200, oboje nový) a ojetý Citigo iV ještě neexistujou.

    Až budou na trhu ojetý Citigo iV za 200, což bude tak za 4 roky, tak to bude dávat smysl pro spoustu dalších lidí. Ale já se bavím o situaci teď, a teď to tak není. Nejlevnější auto, co spolehlivě ujede 200 kilometrů na nabití, pořád stojí cca půl milionu. A nabízí užitný vlastnosti benzínovýho auta za dvě kila.

    Aby sis ty mohl koupit svůj elektromobil za 300 s dojezdem 200 kilometrů, tak nejdřív potřebuješ někoho, kdo si ten elektromobil koupil novej za 500-800 tisíc. A pro lidi, co si kupujou nový auta a dávají za ně cenu novejch aut, ve většině případů nedává EV smysl.

    1) V každým uživatelským manuálu každýho EV je výslovně zakázáno používání prodlužek. Můžeš používat jen originální kabel, kterej má většinou tak 5 metrů. Jakmile to začneš spojovat za sebe, tak je kritickej bod to, kde se prodlužka napojuje na další.

    2) Ano, do minulýho týdne jsem bydlel na Vinohradech, asi dva bloky od tý úplně první z nich, takže jsem byl jeden z mála lidí u nás, který měli šanci tohle používat. Což jsem taky dělal. V praxi to znamená, že musíš zaparkovat u tý lampy (pokud je tam volno), nastavit si budíka za tři hodiny a jít to přeparkovat někam jinam, protože dobíjení je omezený na tři hodiny. Je to velkej pokrok, ale pořád je to výrazně větší otrava než prostě jednou za měsíc dojet na benzínku.

    Až budou tyhle lampy u každýho druhýho místa a budeš to tam moct nechat celou noc, tak to bude něco jinýho a budeš mít pravdu. Ale opět, bavím se o teď a teď to tak není. Za 5-10 let dejme tomu.

    3) Já to mám k rodičům do Pardubic 100 km, na chalupu 80 km odtamtud nebo 120 km z Prahy. Na chalupě se nedá rozumně dobíjet (nezapomeň, že potřebuješ docela velkej jistič a možnost dojet blízko k zásuvce). S Citigo iV je cestování mezi těma třema místama realizovatelný, ale nepohodlný. S něčím co má udávaný dojezd 200 km je to už dobrodružství a ne pohodlná přeprava.

    A to mám všechno kousek. Jsou taky lidi, co žijou v Praze a chalupu mají na jižní Moravě nebo pocházejí z Ostravy.

    Neříkám, že to nejde, když jsi nadšenec. Ale lidi nejsou nadšenci. Když si někdo místo svojí naftový Octavie za 600 tisíc, která bez problémů a s nákladama 1,20 Kč/km přejede celou Evropu a bude jezdit na jednu nádrž měsíc, má koupit auto, který je menší, cesta do Ostravy znamená plánování jak když děláš 500 km přelet s větroněm, stojí 900 tisíc a náklady na kilometr má, pokud nenabíjíš doma, třeba 0,90 Kč/km, tak se ti vysměje.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    PSYCHO:
    MRAKY:
    ok. velmi hruby nastrel:
    Majitelé elektromobilů platí nejnižší povinné ručení. Za havarijní si připlatí | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/...itele-elektromobilu-plati-nejnizsi-povinne-ruceni-za-havarijni-si-priplati-4694
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    MRAKY: Janps afaik plati v CH.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam