• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jediný reálný data by mohly být z STK, kde se kilometry zapisujou, tak kdyby se daly do nějaký databáze.

    Jinak se dá jen odhadovat třeba podle toho, kolik má typický auto nějakýho stáří typicky najeto. A obvykle to vychází tak, že 10 tisíc ročně je průměr rodinnýho auta co není moc používaný (a málokdo si na takovej nájezd kupuje nový), průměr používanějšího rodinnýho je spíš 20 a služebáky dávají 30 - 50. Což i sedí k tomu, že desetiletý auta mívají mezi 100 a 200 tisíc kilometrů, pokud to není nějakej typickej "služebákovej materiál", kterej mívá běžně ke 300 – přičemž služebákem vydrží bejt prvních pět let, najede třeba 150-250 tisíc a pak si ho koupí někdo jako soukromý auto.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: imho ty bylo z dat pojišťoven, takže průměr za každý auto s pojistkou. Jiný info jsem nepotkal, kromě průzkumu ujetejch kilometrů za rok, kde to bylo někde kolem 10k/rok plus mínus autobus, páč reálný data nebyly:

    Polovina českých řidičů objede za rok pětkrát republiku - Investujeme.cz
    https://www.investujeme.cz/tiskove-zpravy/polovina-ceskych-ridicu-objede-za-rok-petkrat-republiku/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Abys trochu pochopil, o čem mluvím. Tady najdeš obrázky některých z aut, který Volkswagen postaví na platformě MEB a který by měly být na trhu do cca 3 let. Mělo by jich být něco mezi 20 a 30:

    Volkswagen Group MEB platform - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform

    Tesla má jako konkurenci pro všechny ty auta dva modely. Model 3 a Model Y.

    To je neudržitelný, pokud se chce stát velkou automobilkou.

    Dělat jen jedno auto a dělat ho furt stejný zkoušel naposledy nějakej pan Ford. A pak přišlo General Motors s širokou nabídkou modelů a jejich pravidelným obměňováním a Ford málem zkrachoval.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Tohle chápu - známí zase mají na firmu asi 5 BMW, z toho jedna X5 má nájezd asi 500 km ročně.
    Odpisy + od dealera mají speciální výhody, ať už ve formě spešl modifikací nebo spešl zážitků (třeba možnost odzkoušet si řízení asi 10 Rolsů, včetně Phantoma, na sněhu a v terénu.

    Ale většina lidí, co má "svoji značku", ji má kvůli tomu, že mají spolehlivého automechanika, co jim auto kdykoliv opraví.

    Proto měl otec dřív vždy jen Subaru, proto má i teď bratr Subaru...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No, u reálně používanejch aut je průměr spíš těch 15, zkreslujou to různý auta co někde stojej a tak.

    Ale to pořád není průměr u novejch aut, protože nový auta si kupujou lidi, který potřebujou jezdit. A dokud nebudou elektromobily chtít lidi, co kupujou nový auta, tak socky jako my, co kupujou ojetý auta, budou mít taky auta na benzín, protože ojetej elektromobil vznikne tak, že někdo koupí novej elektromobil a ojede ho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ježiši. Takže automobilky utrácí miliardy za vývoj spousty modelů proto, aby je pak musely prodávat díky kolům zdarma?

    Jsi mimo.

    Kdyby to lidi nekupovali, tak to automobilky nedělaj. A nejde proboha o 2 cm na šířku (mimochodem, šířka je rozměr, kterej se u auta dá změnit nejhůř – můžeš ho natáhnout, můžeš ho zvýšit, ale šířka karoserie je nejvíc daná platformou). Jde o to, že chtějí prostě výběr. Třeba právě chtějí naložit kolo, kočárek a psa. Takže by chtěli něco jako je Tesla Y, ale trochu větší. Taková věc neexistuje – existuje Model X, kterej stojí tři miliony.

    Takže takovej člověk se na Teslu vysere a půjde si koupit Škodu Enyaq nebo kombíkovýho VW ID3 nebo nějaký SUV od Volkswagenu nebo od Fordu nebo prostě něco, protože tam si bude moct vybrat.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: nas bernak udava jako prumernej rocni najezd 15000km, ja mivam nekdy 12000, nekdy 20000, podle toho jak hezky je pocasi a kolik toho najedu na motorce ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Moje auto původně vlastnil důchodce, co během X let najel 30k a umřel, nečež ho po několika dalších letech stát poslal do dražby, kde ho vydražil můj otec coby "záložní auto" za Forestra a následně jsem si ho odvezl do Prahy, kde s ním najedu cca 13-15 tisíc/rok, čímž cca o 3-5 tisíc překonávám průměr ..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Najdou si kupce, protože reklama, slevy, kola zdarma, atp.
    ...jako vždycky, když se u konkrétního modelu neplní prodejní plány...

    Lidi chtějí (pro soukromé účely) auto, kam naloží kolo, kočárek, psa, nebo kombinaci.
    Na to nemají 2 cm na šířku vliv...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tak ale to je nějakej průměr ze všech registrovanejch aut, kterej zahrnuje i auta co má někdo odhozený v garáži a hnijou, čtvrtý auta v rodině a podobně, ne?

    Normální používaný auto má 10-20k, auto používaný k práci mívá tak 30-50k.

    Já najedu skoro 10k ročně se svým autem a to bydlím v centru, nikam moc nepotřebuju a navíc mám furt nějaký novinářský.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: a ja bych k tomu jeste doplnil, ze jakkoli to commodor nechape, clovek kterej jezdi uz sestym mercedesem po sobe proste primarne nema duvod menit znacku, pokud neni elektrofanboy kterymu je jedno co to je, hlavne ze to je na baterky. Prave proto ty tesly jsou prakticky ve vsech pripadech co znam druhy a treti auta, a imho az ty obvykly znacky udelaj neco elektrickyho co se tem spalovacim modelum vyrovna, tak tu Teslu nahradej nejaky spalovacim MG, jaguarem nebo jinym autickem pro radost a budou dal jezdit tou znackou kterou uz celej zivot pouzivaj. U nekterejch znacek je to naprosto neskutecny - treba alfisti proste nicim jinym jezdit nebudou, lhostejno jak poruchovy to maj a jak jim to rezne ;) Ale vono i u me nevim co by se muselo stat abych si misto sestyho volva sel koupit neco co existuje deset let, jenom proto ze to jede na baterky.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: 6880 km/rok. Aspoň to tak bylo někdy před pěti rokama.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: (průměrný roční nájezd je 10 - 20 000 km).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Statisticky nadprůměrný nájezd je pro tebe proboha co? Soudě podle toho, co najelo za 20 let, má tvoje auto ke statistickýmu průměru dost daleko.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, napostoval jsem pět fotek aut vycházejících z jednoho modelu. Ty dvě SUV jsou obě zvýšená trojka.

    A všechny ty auta (+ kombík a kabriolet) si najdou svoje kupce.

    Stejně tak jsem ti sem mohl naházet třeba Golf, Golf Sportsvan, Golf Variant, Touran, Tiguan, Tiguan Allspace a ještě nějakej Volkswagen na stejným základu.

    Princip je furt stejnej. Lidi chtěj, aby jim někdo prodal přesně takový auto, jaký chtěj.

    Když přijdou do krámu s autama a řeknou "tohle se mi líbí, ale nemáte to o trochu delší?", tak chtěj, aby jim prodejce ukázal to samý auto, ale o trochu delší. Nebo o trochu vyšší. Nebo s jinak otvíracím kufrem. Nebo s víc sedačkama. Nebo s trochu sportovnějším designem, nebo s usedlejším designem, nebo něco.

    Nechtěj se dozvědět, že můžou mít tohle auto, to samý auto ve vyšší verzi, a pak větší a dražší auto a SUV verzi od něj, každý z nich v asi pěti barvách a dvou verzích interiéru.

    Tohle Tesle funguje teď, protože se jich prodává strašně málo a jsou výjimečný tím, že každej ví, co je Tesla a jezdí jich furt relativně málo. Navíc je kupujou fanboyové a early adopters, pro který to, že je to cool, přebije všechno ostatní.

    Aby se ale Tesla dostala na prodeje normální automobilky, bude muset mít nabídku i pro normální zákazníky. A ty nebudou chtít mít všichni stejnou Teslu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Jak už Bobash uvedl, mám veterána (r.v. 2001, naheto 86 tisíc) se statisticky mírně nadprůměrným nájezdem při cestách mimo Prahu. Doufám, že vydrží, než bude k mání nějaký dostupný EV větší než elBlesk City S

    BOBASH: Takže jsi napostoval 3 fotky aut, co vypadají víceméně stejně a "cool" jsou na nich leda tak marketingové kecy a 2 fotky SUV, co jsou taky stejná a taky je odlišují jen marketingové kecy...
    Gratulki...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Lidi začnou chtít elektroauto až bude splněný následující:
    – Budou na trhu elektrický auta s reálným dojezdem 400-500 km (tedy alespoň 500 dle WLTP). Takovejch už pár je, ale málo.
    – Až se s tím projedou a zjistěj, že to líp jede, je v tom víc místa protože tam není motor a tak.
    – Až bude infrastruktura dostatečná na to, aby to alespoň část uživatelů mohla používat jako jediný auto a neomezovalo je to.
    – Až budou na trhu takový elektrický auta, jaký oni chtěj a ne jaký se Musk rozhodl vyrobit.

    Pak začne jejich podíl na trhu růst, i tak to ale bude trvat a do konce dekády se určitě nestanou rozšířenějšíma než auta na benzín.

    Žvásty místních teoretiků o tom, jak "by to šlo" jsou jedno. Člověk nejde dát milion za nový auto s tím, že když se bude hodně snažit, tak s ním vlastně dokonce může i jezdit.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Souhlas, akorat teda „spousta lidi chce elektroauto“ bych nepodepsal, ja takovy lidi snad ani neznam. Ti co ho chtej uz ho davno maji, vetsinou jakodruhy nebo treti auto, casto z marketingovejch duvodu aby mohli tvrdit jak dbaji o zivotni prostredi.
    Ale treba az zacne na trhu bejt vyber mezi pouzitelnejma modelama tak se to zmeni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Lidi začnou elektrický auta kupovat, až jich bude na trhu dost a budou na trhu takový, který ty lidi chtěj. Což bude, až začnou ty auta dělat normální automobilky.

    Spousta lidí třeba chce elektrický auto, ale velmi zásadně nechce Teslu.

    Já bych si třeba Teslu možná koupil, ale stejně bych dal přednost čemukoliv, co vyrobila automobilka.

    A ad COMODOR_FALKON: – nemá Teslu ani jinej elektromobil, má nějaký starý Suzuki či kýho výra, se kterým jede asi jednou tejdně 40 kilometrů nebo tak něco, a přijde mu, že to je normální používání auta a lidi, co chtějí něco víc, jsou exoti a 1% trhu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ještě k tomu, jak je "irelevantní", kolik se Tesel vyrábí a jak je důležitá pokročilá technika v elegantní kastli. Jo, Tesla je cool a má pokročilou techniku. Super. Dneska si koupíš Teslu, protože všechny ostatní elektromobily stojej zahovno.

    V roce 2023 si budeš moct koupit třeba 20 modelů jinejch značek, který budou parametrama srovnatelný s Teslou. A budeš mít na výběr.

    Budeš si moct koupit sedany, hatchbacky, SUV, kombíky, luxusnější auta nebo míň luxusní auta, sportovnější nebo míň sportovní, moderní nebo retro, na co si vzpomeneš.

    U Tesly si můžeš koupit velkej nebo malej sedan a velký nebo malý SUV. Chceš prostor pro rodinu a Model Y ti je malej? Kup si Model X. Nemáš na něj? Smůla.

    To, co ty bereš jako "rozdíly pro odborníky" jsou naopak rozdíly podstatný pro normální lidi. Tady se nebavíme o rozdílech v technice, ale o tom, jestli to auto má 5 nebo 7 sedadel, jestli má kufr, do kterýho se sbalíš na dovolenou. Třeba u Tesly si, pokud chceš použitelně přístupnej kufr v dostupným autě, musíš koupit Model Y, protože Model 3 je naprosto kreténsky sedan, protože Musk chtěl prosklenou střechu, takže nešel udělat výklopnej kufr. Model Y by potřeboval delší verzi se třema řadama sedadel. Model X je šíleně drahej a nefunguje jako SUV. A tak dále.

    A to ještě nejsme u toho, že budou potřeba menší auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Není to 1%, je to o něco víc, cca 5 %.

    Ale to nebyla pointa. Pointa je, že teď si Tesla může dovolit vyrábět čtyři modely, protože prodává relativně málo aut, nemusí zasáhnout všechny zákazníky.

    To, že Tesla nemůže nabídnout nic člověku, kterej by chtěl dostupný SUV, ale potřebuje velkej kufr a tři řady sedaček, nevadí. Ten člověk si prostě koupí něco jinýho, ale Tesla ho nepotřebuje, když prodáváš celkově tolik aut co jiný značky prodávaj jedinýho modelu, tak nemusíš mít v nabídce všechno.

    A růst z malejch čísel je snazší. Až se bude Tesla snažit dostat ze 3 milionů aut ročně na 5 milionů, tak se bude zběsile snažit zaplnit každou mezeru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam