• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A to pomíjím, že udělat autonomní auto reálně funkční na vesnici muže trvat 20 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: ad to jak autonomie řeší dostupnost - řeší, ale jen za cenu ze ty auta najednou strašně moc prázdných cest nebo budou málo vytížený.

    Aby auto vyložilo jednoho cestujícího a hnedle bralo jinyho jde ve velkém městě, kde je dost aut i cestujících.

    Už na předměstích to fungovat nebude, na vesnici nebo malých městech ani náhodou.

    Budeš mít automomni auto, ale svoje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: A ty sdílený auta se budou na místo potřeby teleportovat?

    A není to o tom, jestli mě baví nebo nebaví řídit. Soukromý auta budou taky autonomní.

    Ale podívej se třeba kde fungujou a kde nefungujou sdileny cokoliv jinýho. Hipstři v Karlíně jezdí na Rekolech. V Humpolci Rekola nejsou a nebudou...

    Jinak Airbnb není sdílení, Áe normální byznys, nikdo tam nesdílí svůj byt kde bydlí, lidi to jedou jako hotel bez regulací. Stejně tak Uber je taxík.

    A Musk do autonomie přinesl primárně odvahu hraničící s hazardem. Technologie Tesly nejsou o moc dal než u jiných automobilek, ale Tesla má koule tomu říkat autopilot.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: :))) připomínáš mi mýho bejvalýho šéfa, přesně tuhle diskuzi jsme měli o Airbnb před deseti rokama, letos ten hotel konečně prodal. Airbnb nikdy nemůže prorazit, nikdo nepustí do svýho bytu cizince, bude to jenom okrajovej trh... a o deset let pozějš airbnb nabízí třetinu ubytovací kapacity centra Prahy a víc než všechny hotely dohromady.

    Tohle jsou všechno dávno vyřešený detaily, se kterejma si poradí lepší appka, jediný na co to čeká, je to autonomní řízení. Chceš rychlej přistavený auto? Připlatíš si. Dost aut v systému? Ty přibudou okamžitě, jak se ukáže, že to generuje prachy rychlejš než srovnatelný investice, stejně jako přibyly domy do airbnb. Audo do pěti minut? no problem, bpřijelo s ním dalších x chatařů, to není dročka, aby v ní musel bejt připravenej řidič, klikneš do appky, sousedovi o vesnici vedle vyjede auto i o půnoci, zaveze tě, kam potřebuješ a zaparkuje se zpátky...

    Chápu, že máš řízení jako svojí životní náplň, ale ty bys měl chápat, že podobnejch petrolheadů je naprostá menšina. Většina lidí co provozujou auto, to dělá z nutnosti, ne z lásky, a jedinej důvod proč ho maj je, že žádný jiný přijatelný alternativy momentálně neexistujou. Stačí, když přijde jinej model, co bude buď výrazně menší oser, nebo levnější záležitost - a tady maj sdílený autonomní auta potenciál v obou případech - a rádi na něj přesedlaj.

    BOBASH: smutný... elektroškodovku co by dojela na Slovensko bych si i koupil.


    BOBASH: páč furt uvažuješ Teslu jako normální auto s elektromotorem, zatímco jejich vize je čistě autonomní přibližovadlo, kde máš čas si na tom dotykáči hrát.
    Jinak auta jako service nefungujou zatím. Jestli Muskovi/Tesle tenhle gambl vyjde, tak budou. Co je mi na něm symaptický je, že to zkouší, do jeho příchodu na scénu bylo největší zlepšení aut za posledních dvacet let snížení spotřeby o dva litry, a najednou tu vedeme reálnou debatu o samořiditelnejcheletroautech.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ad displej...

    Už začínám chápat. Ty jsi ajťák. Jo...

    První poznámka k tomu, co jsi psal fortressovi – ano, v IT funguje spousta věcí líp, když je to SAAS. Automotive a IT je něco úplně jinýho a představy "IT" lidí (obecně startup scény) o fungování toho, jak lidi používají auta, jsou obvykle mimo. Jsi krásnej příklad.

    Zpět k displeji – mluvím o autech s hodně lidma a mimo jiný s nima komunikuju i v rámci práce (jeden z vedlejšáku je community management pro jistý významný automotive subjekt). Neexistuje žádnej ovládací prvek auta, kterej by lidi nenáviděli tak moc jako dotykovej displej v moderních autech, pokud se na něm musí nastavovat cokoliv důležitějšího než navigace nebo přehrávání MP3.

    Já jsem ještě k dotykáčům na obecný poměry docela tolerantní, většina lidí je nesnáší úplně extrémně.

    Jinak knoflíkový a bezknoflíkový varianty zároveň žádná automobilka dělat nebude, budou dělat jednu, která vyhraje. Vývoj infotainmentu a vůbec interiéru je jedna z nejdražších věcí, dělat víc verzí zbytečně je nesmysl.

    Hlasový ovládání má třeba Škodovka vynikající (jediná značka kde funguje čeština), ale skoro nikdo ho nepoužívá, většina lidí si připadá pitomě když mluví na auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Na tý vesnici máme barák, kterej postavil praděda, naše rodina odtamtud pochází a jezdíme tam pravidelně odjakživa. Takže ano, ty lidi tam známe. Opravdu si lidi nekupujou nový auta, aby je zavírali do garáži.

    Lidi tam mají běžně nový auta, většinou něco kategorie levných Škodovek nebo Dacií, někteří tam mají starší ojetiny. Obecně jsou tam auta o něco levnější, starší a měněný míň často než ve městě. Ale rozhodně to není tak, že by lidi typicky jezdili 30 let starým autem a měli nový auto v garáži, to, co vidíš jezdit, jsou právě ty nejnovější co maj. Menšina rodin má dvě auta, ještě míň 3 a víc.

    Autonomní taxík pro seniora dávat smysl může, pokud opravdu jede jednou za tejden. Pak to bude ale spíš náhražka za autobus než za auto.

    Jinak je na vesnici pořád problém, že by těch taxíků buďto muselo bejt strašlivě moc, aby byly hned k dispozici, nebo by se na ně strašně čekalo.

    A ve chvíli, kdy bude těch taxíků tolik, aby se bez problémů dostalo na každýho kdykoliv potřebuje, tak nebude ekonomicky výhodný je provozovat, leda by jízdný stálo nějakou šílenou raketu.

    Když každej uživatel využije službu třeba jednou za tři dny, ale zároveň musíš být připravenej na to, že ti třeba 60% uživatelů využije službu najednou, tak máš ve výsledku strašně nízký využití toho auta. Což, aby to byl relevantní byznysmodel na jakýkoliv straně, vede k tomu, že by to muselo bejt šíleně drahý (což lidi nebudou chtít). Nebo to na sebe nevydělá.

    Ve velkým městě taxík (jakejkoliv) vyhodí jednoho člověka a hned jede pro dalšího.

    Všimni si, že i normální taxíky fungujou tím líp, čím větší je město, a čím větší město, tím větší tvoří podíl cest. V NYC jezdí taxíkem všichni, v Praze je to běžný, v Pardubicích se jím jezdí z hospody když jsi hodně zlitej a v Humpolci jsou taxíky asi tři a používá je někdo výjimečně. Na vesnici nejede taxíkem nikdy nikdo.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Ja na vesnici ziju a v cesku mam na vesnici chalupu. Rado se stalo ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: MEB auta samozřejmě jezdí, dynamická prezentace Enyaqu pro novináře byla na jaře (zamaskovaný prototypy, ale jezdící), ID3 měl minulej tejden plnohodnotnou prezentaci (nezamaskovaný).

    To, co nefunguje, je infotainment a na něj navázaná řídící elektronika auta – není to problém, kterej by jakkoliv souvisel s tím, že to auto je elektrický, stejnej průser má i nová Octavia na benzín nebo naftu. Ten systém zamrzá, restartuje se, nenabíhají mu komponenty (třeba přestane hrát audio).

    U Octavie a Golfu to způsobilo zpoždění náběhu prodejů, u ID3 a Enyaqu se taky zpozdily prodeje (ID3 se vyrábí od listopadu (!) a hromadí se na parkovištích) a nebudou dostupný některý funkce, který měly být, ty přijdou později přes OTA updaty. Typicky nebude fungovat head-up displej s augmented reality.

    Dojezd 500 km bude, nebude poloviční cena proti Tesle. Základní ID3 bude stát tuším 700 tisíc, ale bude mít menší dojezd, něco jako 300 km. Dlouhej dojezd bude stát něco kolem milionu u ID3, nevím kolik u ostatních aut, tam ještě není představeno. Furt to ale bude víc dojezdu za míň peněz než Tesla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Já nemluvím o tom, že by to nešlo z pohledu uživatele. Já mluvím o tom, že z celkovýho pohledu tam odpadá ten jedinej důvod, kterej to udělá efektivnějším, totiž lepší využití aut.

    Abys mohl booknout auto, kdy potřebuješ, bude jich muset bejt dost pro všechny, kdo o víkendu někam jedou. Což znamená, že bude těch sdílenejch téměř stejný množství jako by bylo soukromejch.

    Kromě toho, ty vždycky jedeš na víkend s tím, že to víš předem máš to naplánovaný a můžeš si to booknout?

    Jeden ze zásadních důvodů, proč lidi vlastní auta, je svoboda jet kdy chci a kam chci.

    HUSTOTA: Ano, lidí je tady hodně. Ale není jich dost na to, aby se tady potulovaly po venkově flotily taxíků ready na zavolání do 5 minut.

    Aby lidi začali něco takovýho používat, tak jim musíš nabídnout lepší službu než kdyby měli vlastní auto. Bookování auta předem nebo čekání, až přijede, je horší služba.

    Ve městě lidi přesvědčí, že nebudou muset řešit parkování, což je jedinej smysluplnej argument. Na malým městě a na vesnici jim je to prdel, na předměstí velkýho města taky, protože tam je místa dost. Koupěj si vlastní (nebo třeba pronajmou, to už je jedno, ale budou prostě mít svoje, jestli financovaný tak nebo onak je buřt).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: tak i dneska lidi vlastněj koně a kočáry, ale uplně relevatní pro přepravu nejsou...

    BOBASH:
    1.)proč? Zabookuješ odjezd dostatečně dopřed (tady se nabízej nějaký slevy za včasnej booking) a dorazí nejbližší dostupný auto v tu dobu.
    2.)v tom mu brání co?
    3.zrovna víkendový dojíždění na chatu může skvěle fungovat se služebákama, co jedou po-pá.
    4.)na akci typu dovolená si to auto halt bookneš na tejden místo na jednu jízdu.

    BOBASH: todle je tvoje největší chyba v úvaze. Průměrná hustota obyvatel v EU je 112/km2, tady fakt není o lidi nouze. Neřeknu, kdybysme se pohybovali někde mezi Boise a Missoulou, ale uprostřed Evropy nedostatkem potenciálních zákazníků netrpíš.


    BOBASH: Škodovce a celýmu VW koncernu s tou MEB platformou hodně fandím, ale zatím AFAIK není funkční ne? Jestli nabídnou ten slibovanej dojezd 500km za poloviční cenu bude to hodně zajímavá nabídka, ale zatím snad není ani jedno auto funkční.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP:
    BOBASH: pockat takze na vesnici zijete alebo tam "mate chalupu"? ako teda mozete vediet ako to tam bezne chodi? aka je tam demograficka skladba obyvatelstva? budu to ti ludia, ktori si budu kupovat auto alebo 60-70-rocni ekonomicky neaktivni seniori, ktori nepotrebuju denne jazdit do prace? pre takych by autonomny taxik mal zmysel, lebo na udrzbu vlastneho auta asi nemaju peniaze

    BOBASH: tomu sa hovori profesionalna deformacia, vies si to sice pekne vsetko srovnat, ale nevies sa na to pozriet out-of-the-box ocami bezneho zakaznika, uzivatelov aut je pestra plejada, su aj taki co nepotrebuju patlat po ovladani klimy kazdych 5 minut, ale nastavia si to pred jazdou na AUTO a viac sa nestaraju, to same vyhrievane fotele, no a potom je tu este aj hlasove ovladanie zejo, mozno to budu mat tak aj tie automobilky co budu vyrabat vela modelov, spravia knoflikove a bezknoflikove varianty, aby nasytili vacsinu trhu

    FORTRESS: kto to prorokoval? v IT sa pohybujem poslednych 15 rokov, ale toto ma naprosto minulo, naopak priklad slepej ulicky bol stary model vlastneho datoveho centra pokial provozujes IT, lebo to cenou nevie konkurovat cloudu - napokon, chces provozovat IT sluzby, nie kazdu chvilu stepovat v datacentre s technikom, ktory ti meni disk v poli
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Myslim že zrovna šmatlání po tabletu je ideální příklad slepé uličky v IT segmentu. Není to tak dlouho co se prorokoval zánik notebooku a PC právě z hypování tabletu a všichni ho museli mít. No nakonec se z toho stala akorát tak hračka pro haranty.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BLOWUP: ad třetina (nikoli nádrže, ale kapacity baterie) je u "aut" co mají dojezd 250 km už dost málo a pokud máš stát delší dobu v koloně, tak se mi to zdá jako dost malá zásoba na dojetí + topení.
    ad topení: pokud auto delší dobu stojí (desítky minut) a venku je dostatečná zima, tak se tepelný příkon topení dostane nad tepelný výkon motoru na volnoběh a pak ti začne klesat teplota motoru i teplota v autě. Samozřejmně záleží co máš za auto, v nějakym Multivanu potřebuješ výkonnější topení než ve fabii v sedanu =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jo, to bývá taky přesně okamžik, kdy mileniálové změní názor a jdou do showroomu koupit auto.

    S dětma bych to bez VLASTNÍHO auta nedal ani tady na Karlíně. Kdekoliv mimo centrum pak ani omylem.

    Jo a jakmile máš děti, tak žádný sdílený auta jako primární dopravní prostředek nemůžou fungovat. Kdo tomu nerozumí, nechť jde nějaký mamince, co zrovna vyndává z auta 2-3 děti a jejich shit, zkusit vysvětlit, jak by bylo super zavolat si autonomní taxík.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: V Praze, pokud bydlíš v širším centru (já aktuálně Karlín, předtím Vinohrady), je auto taky reálně zbytečný. Mám ho jen proto, že chci.

    Ale tohle opravdu z celý republiky platí v centru Prahy a v centru Brna.

    Ve městě jako Ostrava se už bez auta nikam nedostaneš, bo je to všude daleko.

    V malých městech jako ty Pardubice (100 tisíc) už je zase MHD dobrá tak na cestu do centra/z centra, ale to město je moc malý na to, abys žil jenom v něm, takže jednak potřebuješ jezdit po okolí (bez auta nemožný, zkus se třeba jet 15 km daleko vykoupat). Navíc jak je to město malý, tak se dá objet někde po kraji a auto je najednou nesrovnatelně rychlejší než MHD.

    V Praze svoje auto použiju v průměru sotva jednou tejdně, i když zrovna nemám půjčený novinářský.

    V Pardubicích bylo, pokud jsem se nechtěl spolehnout na tři obchody na sídlišti, rozhodování následující: půjdu 15 minut tam a 15 zpátky do Pennymarketu, kde nechci nakupovat. Nebo pojedu půl hodiny tam a půl zpátky do centra do jinýho obchodu, kde úplně nechci nakupovat. Nebo pojedu 5 minut tam a 5 zpátky do Lidlu, kde nakupovat chci, nebo 10 tam a 10 zpátky do Globusu nebo kamkoliv jinam. I cesta okraj-centrum je v MHD výrazně delší, cesta okraj-jinej okraj je rozdíl třeba 15 minut vs. hodina.

    A to je to město s mizernou infrastrukturou pro auta, příšernýma zácpama a dobrou MHD.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jo, to je mi jasny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Nojo, ale to je tím, že vy tam máte šílený daně. Já dal bez pořizovací ceny za dva roky vlastnictví osmiválcovýho 20 let starýho Jaguaru a jeho parkování v Praze dohromady asi 2 tisíce euro, plus palivo třeba za, nevím, další dva? S pořízením auta jsem tím pádem tak na 8 tisících euro (ale to auto má furt hodnotu kterou mělo).
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: To jsem samozrejme psal.na druhou stranu Amstr je v tomhle fakt specifickej. Tady i deti vozis vsude v kole, na delsi vylety mas vlak/letadlo. Myslim ze tohle je jedno z mest v evrope, kde si i bez auta v cajku, ale je mi jasny, ze to neni aplikovatelny vsude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Máme v jedný vesnici barák po babičce a ve druhý chatu. První je bývalá středisková obec (Herálec u Havlíčkova Brodu), fakt velká vesnice (přes tisíc obyvatel). Hospoda zavřela před pěti lety, i když na fotbalovým hřišti ještě něco jako hospoda je. Obchod tam je, malá sámoška, která má otevřeno ve všední den asi do čtyř, nebo tak něco.

    That's it.

    Cokoliv jinýho – Havlíčkův Brod nebo Humpolec, oboje 10 kilometrů. Vlakem to je s čekáním a cestou na nádraží a z nádraží cesta tak na hodinu.

    Z Pardubic, kde jsem donedávna bydlel a odkud tam jezdí rodiče, je to do Herálce vlakem asi na 3-4 hodiny, autem na hodinu.

    Druhá obec je taková normální malá vesnice v Železných horách, Libkov se to jmeuje. Obyvatel pár set. Obchod minikoloniál, otevřenej nějak úplně nesmyslně. Hospoda funguje asi 3-4 dny v tejdnu. Jinak tam není nic. Nejbližší obchody – Nasavrky a Seč, oboje cca 10 km, nejbližší normální civilizace - Chrudim, asi 15 km. Z Pardubic je to 30 km, autem půl hodiny. Autobusem asi dvě a půl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam