• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: V Praze, pokud bydlíš v širším centru (já aktuálně Karlín, předtím Vinohrady), je auto taky reálně zbytečný. Mám ho jen proto, že chci.

    Ale tohle opravdu z celý republiky platí v centru Prahy a v centru Brna.

    Ve městě jako Ostrava se už bez auta nikam nedostaneš, bo je to všude daleko.

    V malých městech jako ty Pardubice (100 tisíc) už je zase MHD dobrá tak na cestu do centra/z centra, ale to město je moc malý na to, abys žil jenom v něm, takže jednak potřebuješ jezdit po okolí (bez auta nemožný, zkus se třeba jet 15 km daleko vykoupat). Navíc jak je to město malý, tak se dá objet někde po kraji a auto je najednou nesrovnatelně rychlejší než MHD.

    V Praze svoje auto použiju v průměru sotva jednou tejdně, i když zrovna nemám půjčený novinářský.

    V Pardubicích bylo, pokud jsem se nechtěl spolehnout na tři obchody na sídlišti, rozhodování následující: půjdu 15 minut tam a 15 zpátky do Pennymarketu, kde nechci nakupovat. Nebo pojedu půl hodiny tam a půl zpátky do centra do jinýho obchodu, kde úplně nechci nakupovat. Nebo pojedu 5 minut tam a 5 zpátky do Lidlu, kde nakupovat chci, nebo 10 tam a 10 zpátky do Globusu nebo kamkoliv jinam. I cesta okraj-centrum je v MHD výrazně delší, cesta okraj-jinej okraj je rozdíl třeba 15 minut vs. hodina.

    A to je to město s mizernou infrastrukturou pro auta, příšernýma zácpama a dobrou MHD.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: To jsem samozrejme psal.na druhou stranu Amstr je v tomhle fakt specifickej. Tady i deti vozis vsude v kole, na delsi vylety mas vlak/letadlo. Myslim ze tohle je jedno z mest v evrope, kde si i bez auta v cajku, ale je mi jasny, ze to neni aplikovatelny vsude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Máme v jedný vesnici barák po babičce a ve druhý chatu. První je bývalá středisková obec (Herálec u Havlíčkova Brodu), fakt velká vesnice (přes tisíc obyvatel). Hospoda zavřela před pěti lety, i když na fotbalovým hřišti ještě něco jako hospoda je. Obchod tam je, malá sámoška, která má otevřeno ve všední den asi do čtyř, nebo tak něco.

    That's it.

    Cokoliv jinýho – Havlíčkův Brod nebo Humpolec, oboje 10 kilometrů. Vlakem to je s čekáním a cestou na nádraží a z nádraží cesta tak na hodinu.

    Z Pardubic, kde jsem donedávna bydlel a odkud tam jezdí rodiče, je to do Herálce vlakem asi na 3-4 hodiny, autem na hodinu.

    Druhá obec je taková normální malá vesnice v Železných horách, Libkov se to jmeuje. Obyvatel pár set. Obchod minikoloniál, otevřenej nějak úplně nesmyslně. Hospoda funguje asi 3-4 dny v tejdnu. Jinak tam není nic. Nejbližší obchody – Nasavrky a Seč, oboje cca 10 km, nejbližší normální civilizace - Chrudim, asi 15 km. Z Pardubic je to 30 km, autem půl hodiny. Autobusem asi dvě a půl.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: To ti snad ani nikdo neupira, ale zaroven to je rekneme pricinou ponekud realite vzdalenyho pohledu na tohle tema. Ja dlouho taky bydlel ve meste a auto jsem nepotreboval - sice jsem ho i tak mel protoze proste nabizi urcity svobody ktery bez nej nemas a kolik me stalo mi bylo jedno, ale chapu ze pro nekoho komu neschazej to ve meste muze perfektne fungovat i bez nej. Ten moment kdy clovek dospeje do zivotni faze kdy si poridi deti a barak se zahradou vetsinou tenhle system neprezije.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je úplně jedno, kolik ti je, lovit něco na dotykáči bez možnosti to najít po hmatu je idiotský a u důležitejch funkcí nebezpečný. Jednak na to musíš čumět výrazně víc než na kolečko/tlačítko, druhak si většinou musíš chytit rukou vršek displeje, bo jinak hovno trefíš.

    A to nejsem padesátiletej kmet, je mi 36, ale do telefonu čumím asi tak stejně jako lidi o půl generace mladší.

    Jenomže se taky už 15 let částečně živím tím, že testuju auta a píšu o nich, takže mám praktický srovnání víceméně všech palubních systémů na evropským trhu za poslední dekádu a půl, včetně tý Tesly.

    Ne, dotykáč je prostě debilní. Proto drahý značky (BMW, Mercedes, Audi, Lexus) mají kromě ovládání přes displej vždycky i nějaký kroutítko/mačkátko jako iDrive nebo Comand u Mercedesu, levný značky mají čistě dotykáč.

    To je totiž hlavní důvod pro jejich použití. Samozřejmě to taky vypadá cool, ale především, dotykáč je levnější než tlačítka.

    Proto v technologiema nabitým BMW 3 najdeš spoustu fyzickejch tlačítek, navíc rozlišenejch velikostí a tvarem tak, aby se daly rozumně ovládat, a v Peugeotu 2008 za ani ne poloviční peníze najdeš dementní dotykáč, na kterým musíš nastavovat i vyhřívání sedaček a podobný voloviny.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: To asi zijes. Trochu se porozhlidni a mozna se podivis. My mame chalupu v jiznich cechach a prvni fungujici obchod je patnact kilometru, otevreno maj obcas. Posta dvacet, nemocnice nebo doktor to samy- je to az v okrasnim meste. V zadny vesnici okolo neni nic, teda v jedny je hospoda (od nas pet km) ktera ma uz roky zavreno. Kostel mame tri kilometry, mse se v nem neslouzej skoro nikdy, pokud ti chybej tak opet asi 15km. Jde o jizni cechy. Mozna na slovensku maj lidi rekneme jinej vztah ke konzumaci alkoholu a ty hospody tam spis prezijou.

    A ve Svycarsku kde ziju je to jeste horsi. Jsou tu sice taky strediskovy obce kde nejaka vybavenost je, ale i v nich je na ustupu a lidi proste jedou autem tam kam potrebujou. Zas teda ve strediskovy obci kde jsem driv bydlel byl krome supermarketu i znackovej servis ferrari, maserati a bentley, coz je ohromne prakticky. Jezdili do nej - autem - zakaznici z pulky Svycarska :))

    lidi tu krajinu obyvaji min koncentrovane, na kazdym kopecku je statek nebo dva. Bez auta jsi bez sance, ale jsou taci jako treba ja ktery presne tohle na ty zemi maji radi, neni nahodou ze jsem si koupil starej statek in the middle of the nowhere (jsme tu tri staveni na brehu jezera, nejblizsi autobusova zastavka ctyri kilometry, je tu naprosto bozsky ;) autem jsem presto uprostred centra naseho hlavniho mesta za dvacet minut, lip uz to snad ani nejde :)

    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: A ani nechce, pak bych mel nutkani koupit si auto a nemam €10-15k rocne na jeho provoz, nebo teda mam, ale fakt to nechci platit. Jen za parkovani bych v tom byl mesicne minimalne za €500, k tomu dane, parkovaci karta pred barak, pojistka, phm... to jsem tech €15k/rok mozna jeste podstrelil :))

    Na to, ze si to vsechno muzu obejit pesky je to slusnej rozdil a uspora casu realne 0 :))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak potom zijem uz 10 rokov asi v nejakom Jirikovom Videni, pretoze my vo vesnici mame kostel, hospodu a obchod a s podobnymi vybavami som sa stretol vo vacsine vesnic, ktore som navstivil
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Jj, a proto ti u nas policajti za cumeni na displej mobilu berou ridicaky :)

    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Cywe, s tebou je fakt prdel :)

    Na typicky vesnici - ted nemyslim Brno, ale opravdovou vesnici - neni vubec nic, muzes tam chodit pesky jak chces, proste tam zadny sluzby ani obchody nejsou. Kdyz mas stesti, tak tam stavi parkrat denne nejakej autobus, ale cokoli potrebujes proste smysluplne bez vlastniho dopravniho prostredku nedas.

    Ta diskuse tady je fakt bizar, to je jak nejaka chranena dilna :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak pardon peso to ma 266 metrov a autom 383 ...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to si budu kupovat 50-rocni seniori, ktori su zvykli este na stare poriadky, ale mlada generacia je myslenim posunuta uz niekde uplne inde, pamatam si to ako dnes jak vsetci pri uvadzani modelu 3 picovali na tablet a ze ovladanie ma byt na knofliky a ze co to je za nesmysl a dnes uz vsetky automobilky cpu co najviac funkci do dotykaca, najlepsie su take tie argumenty o tom ako klimu potrebuje niekto ovladat knoflikom, lebo to ovlada "po hmate" ... ja teda klimu na knofliky mam, ale po hmate som ju v zivote neovladal, lebo sa potrebujem vzdy pozriet co som nastavil

    moje decka pocitac ovladaju horko-tazko mysou a klavesnicou, zato 4-rocne decko si na tablete samo bez akehokolvek ucenia natukalo a nainstalovalo nejaku novu hru, takze som musel nainstalovat detsky mod ... take tie veci ktore tu tvrdite, ze su nemozne, sa menia lusknutim prstov, 2016 ovladanie auta cez infotainment bolo tabu a dnes kto to nema, je zaostaly :)

    za 20 rokov si benzin a naftu budu kupovat iba nadsenci, lebo legislativa sa posunie niekam, kde vlastnenie takeho auta bude luxus... 20 rokov je strasne dlha doba, za 20 rokov sme sa naucili pristavat rakety z vesmiru naspat a to nie je trivialna uloha

    BLOWUP: na vesnici je bez auta neschopny provozu iba lenivec alebo invalid, ludia su strasne lenive zvery, nez sa prejst 200 metrov do obchodu, tak to si moj sused kazde rano nakopne toho svojho diesla a kurvi si motor studenymi startami, ja jazdim aj s deckom do skoly do mesta autobusom kazdy den (teda nie teraz cez karantenu) a potom este peso do prace pol hodinu a zvladam to
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady mám jednoduchou a praktickou otázku pro místní automobilové experty, podle kterejch Tesla nepotřebuje víc modelů.

    Na podzim přijde na trh Škoda Enyaq, SUV velikosti Kodiaqu ale s větším vnitřním prostorem, ze začátku ne, ale časem by snad měl mít i tři řady sedadel. Bude stát asi jako Model 3 nebo míň.

    Co Tesla nabídne kupci Enyaqu? Model Y je menší. Model X stojí dvakrát tolik.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    TEAPACK: Ted moc nechapu o cem je rec, v mym aute je takova teplota kterou si nastavim a s tretinou nadrze bych si moc starosti nedelal. Proc by proboha na volnobeh nemelo topit??
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tesla byla přelomová tím, že to bylo první elektrický auto, který bylo SKORO tak použitelný jako benzínový auto. A dost lidí si jí kvůli tomu koupilo.

    Až si budou moct koupit srovnatelnej elektrickej Mercedes nebo Škodovku, tak to udělaj, protože budou chtít auto vyrobený lidma, co už někdy předtím dělali auto, a který se ovládá jako auto a ne jako tablet.

    Dneska jsem zrovna vrátil aktuální BMW 330e a celej minulej tejden jsem velebil do nebes návrháře jeho interiéru. Všechno, co člověk opravdu potřebuje používat, se totiž dá použít bez toho, aby člověk musel hmatat na dotykovej displej. Muset ovládat cokoliv důležitějšího než je hledání písničky ve Spotify nebo nastavování barvy podsvícení palubky přes dotykovej displej je idiotský.

    BLOWUP: Tak v Čechách má typická vesnická rodina jedno auto "na lepší" (tím se jede na dovolenou nebo na nákup do města nebo něco) a pak ty, co mu předcházely, typicky 1-2, který se používaj na to, u čeho si nový nechceš vošoupat.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Hlavne na vesnici jsi bez auta natolik neschopnej provozu, ze mit jich v rodine nekolik je prosta nutnost.
    Nicmene, vozovej park kterej vidam na ceskejch vesnicich nevypada na to ze by jeho majitele meli a to si z fleku poridit novou teslu (pokud by teda o ni stali, lidi na vesnici vetsinou maji dost prakticky uvazovani :o)

    Ale ted jsem koukal ze tesly z roku 2014 stojej kolem 30000chf, pokud vydrzej tech 100 milionu kilometru tak na ne casem bude mit kazdej bezdak :)))
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Bavis se s nekym kdo ti prave sdelil ze nema ridicak ;)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Srovnavat Teslu s prvnim iPhonem muze jen uplnej cvok :) Prvni iPhone bylo naprosty zjeveni, neco co tu nikdy predtim nebylo. Intuitivne propojeny funkce o jakejch se do ty doby nikomu nesnilo. Ja pouzival roky ruzny PDA a ty byly ve srovnani s iphonem jako pestni klin vuci bitevnimu vrtulniku :) nikdy nezapomenu na ten pocit kdyz mi doslo co ta mala vec vlastne vsechno umi.

    Tesla je kycovity lunaparkovy auticko, novyho na ni nevidim vubec nic :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, ale v malým městě (třeba do 100 tisíc) už nefunguje automobilová doprava po centru, protože to centrum je většinou tak malý, že po něm nemá smysl jezdit autem.

    Takže doprava jde do centra nebo z centra – a tam už zase přestává bejt dostatečná hustota lidí i aut na to, aby fungovalo. Nemluvě o satelitech, tam už sdílený cokoliv nemá vůbec šanci.

    (do předloňska jsem bydlel ve 100k městě, teď bydlím v Praze, tady mi carsharing a podobně dává smysl, v Pardubicích to podle mě nemá ještě dlouho šanci)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    v malych mestach doprava funguje uplne stejne jak v tych velkych - nefunguje, lebo na to nemaju dimenzovanu infrastrukturu, takze v spickach tiez trcia vsetci v zacpach na tom jednom semafore a parkovat tam tiez nie je kde, lebo niektori maju aj 2-3 auta a parkovanie je dimenzovane na socialisticky model 1 auto pre 10 rodin
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak tu máme další reality check.

    Všiml sis, že existuje i něco jinýho než centra velkých měst (což třeba v ČR zahrnuje tak akorát Prahu a Brno, zbytku se "velký" říkat nedá a i ta automobilová doprava tam funguje jinak) a venkov?

    A třeba lidi z menších měst jezdí na víkendy docela běžně, a zároveň v menších městech už začíná být složitější dosáhnout potřebný hustoty lidí i aut na to, aby fungovalo sdílení.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam