• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ad displej...

    Už začínám chápat. Ty jsi ajťák. Jo...

    První poznámka k tomu, co jsi psal fortressovi – ano, v IT funguje spousta věcí líp, když je to SAAS. Automotive a IT je něco úplně jinýho a představy "IT" lidí (obecně startup scény) o fungování toho, jak lidi používají auta, jsou obvykle mimo. Jsi krásnej příklad.

    Zpět k displeji – mluvím o autech s hodně lidma a mimo jiný s nima komunikuju i v rámci práce (jeden z vedlejšáku je community management pro jistý významný automotive subjekt). Neexistuje žádnej ovládací prvek auta, kterej by lidi nenáviděli tak moc jako dotykovej displej v moderních autech, pokud se na něm musí nastavovat cokoliv důležitějšího než navigace nebo přehrávání MP3.

    Já jsem ještě k dotykáčům na obecný poměry docela tolerantní, většina lidí je nesnáší úplně extrémně.

    Jinak knoflíkový a bezknoflíkový varianty zároveň žádná automobilka dělat nebude, budou dělat jednu, která vyhraje. Vývoj infotainmentu a vůbec interiéru je jedna z nejdražších věcí, dělat víc verzí zbytečně je nesmysl.

    Hlasový ovládání má třeba Škodovka vynikající (jediná značka kde funguje čeština), ale skoro nikdo ho nepoužívá, většina lidí si připadá pitomě když mluví na auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Na tý vesnici máme barák, kterej postavil praděda, naše rodina odtamtud pochází a jezdíme tam pravidelně odjakživa. Takže ano, ty lidi tam známe. Opravdu si lidi nekupujou nový auta, aby je zavírali do garáži.

    Lidi tam mají běžně nový auta, většinou něco kategorie levných Škodovek nebo Dacií, někteří tam mají starší ojetiny. Obecně jsou tam auta o něco levnější, starší a měněný míň často než ve městě. Ale rozhodně to není tak, že by lidi typicky jezdili 30 let starým autem a měli nový auto v garáži, to, co vidíš jezdit, jsou právě ty nejnovější co maj. Menšina rodin má dvě auta, ještě míň 3 a víc.

    Autonomní taxík pro seniora dávat smysl může, pokud opravdu jede jednou za tejden. Pak to bude ale spíš náhražka za autobus než za auto.

    Jinak je na vesnici pořád problém, že by těch taxíků buďto muselo bejt strašlivě moc, aby byly hned k dispozici, nebo by se na ně strašně čekalo.

    A ve chvíli, kdy bude těch taxíků tolik, aby se bez problémů dostalo na každýho kdykoliv potřebuje, tak nebude ekonomicky výhodný je provozovat, leda by jízdný stálo nějakou šílenou raketu.

    Když každej uživatel využije službu třeba jednou za tři dny, ale zároveň musíš být připravenej na to, že ti třeba 60% uživatelů využije službu najednou, tak máš ve výsledku strašně nízký využití toho auta. Což, aby to byl relevantní byznysmodel na jakýkoliv straně, vede k tomu, že by to muselo bejt šíleně drahý (což lidi nebudou chtít). Nebo to na sebe nevydělá.

    Ve velkým městě taxík (jakejkoliv) vyhodí jednoho člověka a hned jede pro dalšího.

    Všimni si, že i normální taxíky fungujou tím líp, čím větší je město, a čím větší město, tím větší tvoří podíl cest. V NYC jezdí taxíkem všichni, v Praze je to běžný, v Pardubicích se jím jezdí z hospody když jsi hodně zlitej a v Humpolci jsou taxíky asi tři a používá je někdo výjimečně. Na vesnici nejede taxíkem nikdy nikdo.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Ja na vesnici ziju a v cesku mam na vesnici chalupu. Rado se stalo ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP:
    BOBASH: pockat takze na vesnici zijete alebo tam "mate chalupu"? ako teda mozete vediet ako to tam bezne chodi? aka je tam demograficka skladba obyvatelstva? budu to ti ludia, ktori si budu kupovat auto alebo 60-70-rocni ekonomicky neaktivni seniori, ktori nepotrebuju denne jazdit do prace? pre takych by autonomny taxik mal zmysel, lebo na udrzbu vlastneho auta asi nemaju peniaze

    BOBASH: tomu sa hovori profesionalna deformacia, vies si to sice pekne vsetko srovnat, ale nevies sa na to pozriet out-of-the-box ocami bezneho zakaznika, uzivatelov aut je pestra plejada, su aj taki co nepotrebuju patlat po ovladani klimy kazdych 5 minut, ale nastavia si to pred jazdou na AUTO a viac sa nestaraju, to same vyhrievane fotele, no a potom je tu este aj hlasove ovladanie zejo, mozno to budu mat tak aj tie automobilky co budu vyrabat vela modelov, spravia knoflikove a bezknoflikove varianty, aby nasytili vacsinu trhu

    FORTRESS: kto to prorokoval? v IT sa pohybujem poslednych 15 rokov, ale toto ma naprosto minulo, naopak priklad slepej ulicky bol stary model vlastneho datoveho centra pokial provozujes IT, lebo to cenou nevie konkurovat cloudu - napokon, chces provozovat IT sluzby, nie kazdu chvilu stepovat v datacentre s technikom, ktory ti meni disk v poli
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Myslim že zrovna šmatlání po tabletu je ideální příklad slepé uličky v IT segmentu. Není to tak dlouho co se prorokoval zánik notebooku a PC právě z hypování tabletu a všichni ho museli mít. No nakonec se z toho stala akorát tak hračka pro haranty.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BLOWUP: ad třetina (nikoli nádrže, ale kapacity baterie) je u "aut" co mají dojezd 250 km už dost málo a pokud máš stát delší dobu v koloně, tak se mi to zdá jako dost malá zásoba na dojetí + topení.
    ad topení: pokud auto delší dobu stojí (desítky minut) a venku je dostatečná zima, tak se tepelný příkon topení dostane nad tepelný výkon motoru na volnoběh a pak ti začne klesat teplota motoru i teplota v autě. Samozřejmně záleží co máš za auto, v nějakym Multivanu potřebuješ výkonnější topení než ve fabii v sedanu =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jo, to bývá taky přesně okamžik, kdy mileniálové změní názor a jdou do showroomu koupit auto.

    S dětma bych to bez VLASTNÍHO auta nedal ani tady na Karlíně. Kdekoliv mimo centrum pak ani omylem.

    Jo a jakmile máš děti, tak žádný sdílený auta jako primární dopravní prostředek nemůžou fungovat. Kdo tomu nerozumí, nechť jde nějaký mamince, co zrovna vyndává z auta 2-3 děti a jejich shit, zkusit vysvětlit, jak by bylo super zavolat si autonomní taxík.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: V Praze, pokud bydlíš v širším centru (já aktuálně Karlín, předtím Vinohrady), je auto taky reálně zbytečný. Mám ho jen proto, že chci.

    Ale tohle opravdu z celý republiky platí v centru Prahy a v centru Brna.

    Ve městě jako Ostrava se už bez auta nikam nedostaneš, bo je to všude daleko.

    V malých městech jako ty Pardubice (100 tisíc) už je zase MHD dobrá tak na cestu do centra/z centra, ale to město je moc malý na to, abys žil jenom v něm, takže jednak potřebuješ jezdit po okolí (bez auta nemožný, zkus se třeba jet 15 km daleko vykoupat). Navíc jak je to město malý, tak se dá objet někde po kraji a auto je najednou nesrovnatelně rychlejší než MHD.

    V Praze svoje auto použiju v průměru sotva jednou tejdně, i když zrovna nemám půjčený novinářský.

    V Pardubicích bylo, pokud jsem se nechtěl spolehnout na tři obchody na sídlišti, rozhodování následující: půjdu 15 minut tam a 15 zpátky do Pennymarketu, kde nechci nakupovat. Nebo pojedu půl hodiny tam a půl zpátky do centra do jinýho obchodu, kde úplně nechci nakupovat. Nebo pojedu 5 minut tam a 5 zpátky do Lidlu, kde nakupovat chci, nebo 10 tam a 10 zpátky do Globusu nebo kamkoliv jinam. I cesta okraj-centrum je v MHD výrazně delší, cesta okraj-jinej okraj je rozdíl třeba 15 minut vs. hodina.

    A to je to město s mizernou infrastrukturou pro auta, příšernýma zácpama a dobrou MHD.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jo, to je mi jasny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Nojo, ale to je tím, že vy tam máte šílený daně. Já dal bez pořizovací ceny za dva roky vlastnictví osmiválcovýho 20 let starýho Jaguaru a jeho parkování v Praze dohromady asi 2 tisíce euro, plus palivo třeba za, nevím, další dva? S pořízením auta jsem tím pádem tak na 8 tisících euro (ale to auto má furt hodnotu kterou mělo).
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: To jsem samozrejme psal.na druhou stranu Amstr je v tomhle fakt specifickej. Tady i deti vozis vsude v kole, na delsi vylety mas vlak/letadlo. Myslim ze tohle je jedno z mest v evrope, kde si i bez auta v cajku, ale je mi jasny, ze to neni aplikovatelny vsude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Máme v jedný vesnici barák po babičce a ve druhý chatu. První je bývalá středisková obec (Herálec u Havlíčkova Brodu), fakt velká vesnice (přes tisíc obyvatel). Hospoda zavřela před pěti lety, i když na fotbalovým hřišti ještě něco jako hospoda je. Obchod tam je, malá sámoška, která má otevřeno ve všední den asi do čtyř, nebo tak něco.

    That's it.

    Cokoliv jinýho – Havlíčkův Brod nebo Humpolec, oboje 10 kilometrů. Vlakem to je s čekáním a cestou na nádraží a z nádraží cesta tak na hodinu.

    Z Pardubic, kde jsem donedávna bydlel a odkud tam jezdí rodiče, je to do Herálce vlakem asi na 3-4 hodiny, autem na hodinu.

    Druhá obec je taková normální malá vesnice v Železných horách, Libkov se to jmeuje. Obyvatel pár set. Obchod minikoloniál, otevřenej nějak úplně nesmyslně. Hospoda funguje asi 3-4 dny v tejdnu. Jinak tam není nic. Nejbližší obchody – Nasavrky a Seč, oboje cca 10 km, nejbližší normální civilizace - Chrudim, asi 15 km. Z Pardubic je to 30 km, autem půl hodiny. Autobusem asi dvě a půl.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: To ti snad ani nikdo neupira, ale zaroven to je rekneme pricinou ponekud realite vzdalenyho pohledu na tohle tema. Ja dlouho taky bydlel ve meste a auto jsem nepotreboval - sice jsem ho i tak mel protoze proste nabizi urcity svobody ktery bez nej nemas a kolik me stalo mi bylo jedno, ale chapu ze pro nekoho komu neschazej to ve meste muze perfektne fungovat i bez nej. Ten moment kdy clovek dospeje do zivotni faze kdy si poridi deti a barak se zahradou vetsinou tenhle system neprezije.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je úplně jedno, kolik ti je, lovit něco na dotykáči bez možnosti to najít po hmatu je idiotský a u důležitejch funkcí nebezpečný. Jednak na to musíš čumět výrazně víc než na kolečko/tlačítko, druhak si většinou musíš chytit rukou vršek displeje, bo jinak hovno trefíš.

    A to nejsem padesátiletej kmet, je mi 36, ale do telefonu čumím asi tak stejně jako lidi o půl generace mladší.

    Jenomže se taky už 15 let částečně živím tím, že testuju auta a píšu o nich, takže mám praktický srovnání víceméně všech palubních systémů na evropským trhu za poslední dekádu a půl, včetně tý Tesly.

    Ne, dotykáč je prostě debilní. Proto drahý značky (BMW, Mercedes, Audi, Lexus) mají kromě ovládání přes displej vždycky i nějaký kroutítko/mačkátko jako iDrive nebo Comand u Mercedesu, levný značky mají čistě dotykáč.

    To je totiž hlavní důvod pro jejich použití. Samozřejmě to taky vypadá cool, ale především, dotykáč je levnější než tlačítka.

    Proto v technologiema nabitým BMW 3 najdeš spoustu fyzickejch tlačítek, navíc rozlišenejch velikostí a tvarem tak, aby se daly rozumně ovládat, a v Peugeotu 2008 za ani ne poloviční peníze najdeš dementní dotykáč, na kterým musíš nastavovat i vyhřívání sedaček a podobný voloviny.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: To asi zijes. Trochu se porozhlidni a mozna se podivis. My mame chalupu v jiznich cechach a prvni fungujici obchod je patnact kilometru, otevreno maj obcas. Posta dvacet, nemocnice nebo doktor to samy- je to az v okrasnim meste. V zadny vesnici okolo neni nic, teda v jedny je hospoda (od nas pet km) ktera ma uz roky zavreno. Kostel mame tri kilometry, mse se v nem neslouzej skoro nikdy, pokud ti chybej tak opet asi 15km. Jde o jizni cechy. Mozna na slovensku maj lidi rekneme jinej vztah ke konzumaci alkoholu a ty hospody tam spis prezijou.

    A ve Svycarsku kde ziju je to jeste horsi. Jsou tu sice taky strediskovy obce kde nejaka vybavenost je, ale i v nich je na ustupu a lidi proste jedou autem tam kam potrebujou. Zas teda ve strediskovy obci kde jsem driv bydlel byl krome supermarketu i znackovej servis ferrari, maserati a bentley, coz je ohromne prakticky. Jezdili do nej - autem - zakaznici z pulky Svycarska :))

    lidi tu krajinu obyvaji min koncentrovane, na kazdym kopecku je statek nebo dva. Bez auta jsi bez sance, ale jsou taci jako treba ja ktery presne tohle na ty zemi maji radi, neni nahodou ze jsem si koupil starej statek in the middle of the nowhere (jsme tu tri staveni na brehu jezera, nejblizsi autobusova zastavka ctyri kilometry, je tu naprosto bozsky ;) autem jsem presto uprostred centra naseho hlavniho mesta za dvacet minut, lip uz to snad ani nejde :)

    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: A ani nechce, pak bych mel nutkani koupit si auto a nemam €10-15k rocne na jeho provoz, nebo teda mam, ale fakt to nechci platit. Jen za parkovani bych v tom byl mesicne minimalne za €500, k tomu dane, parkovaci karta pred barak, pojistka, phm... to jsem tech €15k/rok mozna jeste podstrelil :))

    Na to, ze si to vsechno muzu obejit pesky je to slusnej rozdil a uspora casu realne 0 :))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak potom zijem uz 10 rokov asi v nejakom Jirikovom Videni, pretoze my vo vesnici mame kostel, hospodu a obchod a s podobnymi vybavami som sa stretol vo vacsine vesnic, ktore som navstivil
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Jj, a proto ti u nas policajti za cumeni na displej mobilu berou ridicaky :)

    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Cywe, s tebou je fakt prdel :)

    Na typicky vesnici - ted nemyslim Brno, ale opravdovou vesnici - neni vubec nic, muzes tam chodit pesky jak chces, proste tam zadny sluzby ani obchody nejsou. Kdyz mas stesti, tak tam stavi parkrat denne nejakej autobus, ale cokoli potrebujes proste smysluplne bez vlastniho dopravniho prostredku nedas.

    Ta diskuse tady je fakt bizar, to je jak nejaka chranena dilna :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak pardon peso to ma 266 metrov a autom 383 ...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to si budu kupovat 50-rocni seniori, ktori su zvykli este na stare poriadky, ale mlada generacia je myslenim posunuta uz niekde uplne inde, pamatam si to ako dnes jak vsetci pri uvadzani modelu 3 picovali na tablet a ze ovladanie ma byt na knofliky a ze co to je za nesmysl a dnes uz vsetky automobilky cpu co najviac funkci do dotykaca, najlepsie su take tie argumenty o tom ako klimu potrebuje niekto ovladat knoflikom, lebo to ovlada "po hmate" ... ja teda klimu na knofliky mam, ale po hmate som ju v zivote neovladal, lebo sa potrebujem vzdy pozriet co som nastavil

    moje decka pocitac ovladaju horko-tazko mysou a klavesnicou, zato 4-rocne decko si na tablete samo bez akehokolvek ucenia natukalo a nainstalovalo nejaku novu hru, takze som musel nainstalovat detsky mod ... take tie veci ktore tu tvrdite, ze su nemozne, sa menia lusknutim prstov, 2016 ovladanie auta cez infotainment bolo tabu a dnes kto to nema, je zaostaly :)

    za 20 rokov si benzin a naftu budu kupovat iba nadsenci, lebo legislativa sa posunie niekam, kde vlastnenie takeho auta bude luxus... 20 rokov je strasne dlha doba, za 20 rokov sme sa naucili pristavat rakety z vesmiru naspat a to nie je trivialna uloha

    BLOWUP: na vesnici je bez auta neschopny provozu iba lenivec alebo invalid, ludia su strasne lenive zvery, nez sa prejst 200 metrov do obchodu, tak to si moj sused kazde rano nakopne toho svojho diesla a kurvi si motor studenymi startami, ja jazdim aj s deckom do skoly do mesta autobusom kazdy den (teda nie teraz cez karantenu) a potom este peso do prace pol hodinu a zvladam to
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady mám jednoduchou a praktickou otázku pro místní automobilové experty, podle kterejch Tesla nepotřebuje víc modelů.

    Na podzim přijde na trh Škoda Enyaq, SUV velikosti Kodiaqu ale s větším vnitřním prostorem, ze začátku ne, ale časem by snad měl mít i tři řady sedadel. Bude stát asi jako Model 3 nebo míň.

    Co Tesla nabídne kupci Enyaqu? Model Y je menší. Model X stojí dvakrát tolik.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam