• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Pronajmout si auto za nějakou částku ročně se jmenuje operativní leasing a od vlastnictví auta už se to víceméně neliší, je jedno, jestli to auto máš tři roky pronajatý nebo si ho koupíš a za tři roky prodáš.

    Kombinace sharingu různejch věcí chápu, část z nich používám. Ve velkým městě je to super věc.

    Zkus vysvětlit někomu, kdo bydlí v Humpolci, že má používat sharovaný kola a auta.

    A ceny za sharing s automatizací dolů nepůjdou. Ty částky, který jsem říkal, byly za úplně low-cost auto v P2P carsharingu, kterej má relativně mizivou marži. Za litr na víkend si dneska pronajmeš přes HoppyGo něco jako Renault Thalia z roku 2003.

    Nový auto stojí třeba litr na den.

    A tohle se nedá změnit nějakou appkou, to je o tom, že pronajímat věci na krátkou dobu musí bejt dražší, protože je složitější dosáhnout jejich vytíženosti. Proto má tenhle koncept smysl jen pro určitej typ uživatelů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Tesla to má ještě víc pitomě než VW, protože má ještě míň fyzických ovladačů.

    Ovládání přes dotykáč/infotainment má Tesla a VW úplně stejně, oboje má jeden velkej displej na kterým se ovládá tuna věcí.

    Dobře to má BMW, který má úplně stejně schopnej systém za tím dotykáčem, ale taky k tomu má fyzický tlačítka, knoflíky a další ovladače, protože prostě na některý věci je potřeba fyzickej ovladač.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele ve spanelsku si pronajmes maly auto za 70k rocne. a jak jsem psal, nejde o to mit porad pronajaty auto, muzes jet jednou na skutru, jednou na kolobezce, jednou na elektrokole. ceny za sharing pujdou dolu, jak se bude postupne vic automatizovat, digitalizovat a zlepsovat baterky
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Že je na tom Peugeot hůř než VW neznamená, že je na tom VW dobře :) Stěžuješ si tady, že vyhřívání sedaček je v novém Golfu dostupné na tři kliknutí a LA je přes dotykové tlačítko a tři kliknutí na displej – a jak jsou tyhle věci přístupné v té Tesle, které už teď podle tebe nemá žádný náskok? VW nemá ovládání přes dotykáč, to má Tesla, VW má doslova ovládání přes infotainment a podle toho to vypadá. Působí to, jako kdyby vzali stávající infotainment a do něj integrovali veškeré funkce, které měla středová konzole, ne jako kdyby navrhovali ovládací konzoli. Prakticky veškeré interakce se řeší plejádou virtuálních tlačítek, ponořených v milionu vrstev podmenu. Nesmyslná dotyková tlačítka tam, kde byl měl mít fyzickou odezvu, protože "touch je cool", hrozný.

    BOBASH: Může se přiřadit na multifunkční scrollwheel, kterým za jízdy ovládáš hlasitost – po polovičním stisknutí páčky ti už teď na konzoli na nějakou dobu vyskočí manuální ovladač, stačí aby v tu chvíli scrollwheel fungoval pro přepínání režimů. Nejhorší věc, co se ti v takové situaci může stát je, že pak 5 vteřin nebudeš moct upravit na volantu hlasitost.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: chapu a souhlasim. jen dodam, ze business model tesly muze bejt opravdu vynosnejsi, pokud pujdou cestou sharingu. kdyz si vezmes cenu jejich auta, ktera pujde dolu, vs. jaky muzou aktualne nasadit ceny za robotaxi, tak si za zivotnost auta na daleko lepsich cislech, nez pri osobnim prodeji. proto chteji do budoucna s autopilotem zdrazovat.

    vyrabet auta v maximech kusu musi v obou pripadech/business modelech.

    imho nejvyhodnejsi je utilizace nadprodukce do robotaxi (jez waymo uz uspesne provozuje). ale verim, ze to maj dobre spocitany

    zbytek budoucnosti si nedovolim predikovat, pac je tu hodne technologii i dalsich promennych, vcetne dronu apod
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Mimochodem, těch 30 tisíc ročně ti nevystačí ani na to, aby sis na každej víkend v roce půjčil neautonomní auto přes P2P carsharing. Jeden víkend s levnou ojetou plečkou přes HoppyGo tě vyjde tak na 2-3 tisíce. A to se bavíme o autě, jehož koupě nestojí milion, ale tak sto tisíc.

    Nový auto za milion stojí přes třeba to HoppyGo typicky tak 2-3 tisíce DENNĚ.

    Stejně tak různý minutový sharingy jako je Car4Way nebo Anytime jsou dobrý, když jsi na Žižkově a potřebuješ bejt za 10 minut na Vinohradech, protože za to dáš 60 korun, což je ve dvou skoro jako autobus.

    Jet s takovým autem na dvouhodinovej nákup do obchoďáku už přestává dávat smysl, leda by ses mohl spolehnout, že tam to auto můžeš nechat a že pak najdeš jiný. Ale to se spolehnout nemůžeš, takže si ho necháš půjčený po dobu nákupu, protože jinak by se ti mohlo stát, že skončíš s nákupem bez auta.

    Ono tohle všechno vypadá teoreticky strašně super a v praxi to má spoustu fakt užitečnejch využití, ale představa, jak všichni budeme všechno používat přes nějakej sharing, je dost naivní.

    Plus teda je tu ten fakt, že kromě P2P nic z toho není sharing, všechno je to autopůjčovna. Stejně jako AirBnb je většinou hotel bez licence a ne sdílení vlastního bytu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Debata začala právě tím, že zdejší futurologové se mi snažili vysvětlit, že Tesla nepotřebuje vyrábět miliony aut, protože bude dělat šéring a ne zastarale vyrábět auta.

    Jinak pokud jde o mě, tak kdybych neměl auto jako artefakt, kterej mě těší vlastnit jakožto hobby, tak bych klidně fungoval se sharingovejma. Jenomže já taky bydlím v centru Prahy, kde to jde.

    Pro spoustu lidí to prostě nikdy nepůjde.

    Asi milionkrát jsem zopakoval, že věřím tomu, že alternativní formy používání aut zmenší počet soukromě vlastněných aut, ale zároveň že to bude třeba o třetinu, možná v opravdu dlouhodobým horizontu o polovinu. Ne natolik, aby nebylo potřeba pořád těch aut spoustu vyrábět.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: asi nikdo tu netvrdil, ze prestane existovat osobni vlastnictvi. ale sharing je rozhodne trend, kterym se svet ubira. at uz jde o robotaxi, sousedovo auto, airbnb chatu na vikend, nebo elektrokolo. proste proto, ze se to vsem zucastnenym vyplati.

    osobne, kdybych si mel vybrat, jestlu budu mit za milion kacek osobni prostor na 4 kolech, nebo zaplatim rocne rekneme 30k za moje jizdy ruznejma dopravnima prostredkama, ktery se mi v danou chvili nejvic hodi a mam na ne naladu, bez dalsiho servisu, staveni garaze, reseni oprav, mycky, povinneho ruceni, pojisteni, prsklyho skla, blbecku co mi ho nabouraj....

    ale je mi to jasny, ty si ze stary skoly, penez mas dost a uz nemas potrebu menit ritualy .)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    To je mimochodem to, na co zdejší věštiči budoucnosti dost zapomínají. Ono je potřeba nejen to, aby nová technologie fungovala, ale taky aby lidem přinesla takový benefity, aby si jí chtěli koupit.

    A představa vesničana, kterej dobrovolně bude žít s tím, že si v případě potřeba zavolá robotaxík, kterej možná bude zrovna v tu chvíli nejbližší třeba o 10 kilometrů jinde, a protože bude zrovna pršet a bude tma, tak pojede 30, nebo se někde zastaví a nebude vědět jak dál, zatímco vesničan bude stát na dešti a moknout, a za to celý bude platit od minuty, místo aby prostě sednul do svýho auta, ať už více či méně manuálního nebo autonomního, a dojel s ním kam potřebuje, je prostě absurdní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano, ale 99% ti stačí na to, abys měl maximálně Level 4 autonomii, tedy auto má furt volant a pedály, furt tam musí sedět řidič a když auto neví, tak to vzdá a řekne si.

    Level 5 autonomie, která je vyžadovaná pro robotaxík, vyžaduje právě těch 100%. Ve městech, kde tomu půjde přizpůsobit infrastruktura, je to řešitelný. Na dálnicích je to řešitelný.

    Jako kompletní náhrada manuálně řízených aut, nebo případně soukromých aut s pokročilou, ale ne dokonalou autonomií? Ani hovno.

    Respektive možná jo, ale to už nejspíš budem všichni mrtví.

    Benefity toho, že bychom jezdili jen robotaxíkama, jsou obecně dost na vodě (mimo ty velký města) a nutnost stavět kvůli nim novou silniční síť by to zabila definitivně.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: naja, halt mám tu smůlu, že pracuju v oboru, kde mi nikdo nevysvětlí, jak postavit pět kiláků dálnice za deset let a půlku státního rozpočtu je nesplnitenej úkol a sem zvyklej spíš hledat řešení, než problémy. Taky nevěřím tomu, že ty auta budou totálně samořiditelný bez jedinýho problému, ale vychytat 99% problematickejch míst na standardní silniční síti není nijak neřešitelnej problém, stačí k tomu nasbírat dostatek dat. Stejným způsobem zvládly všechny online navigace za pět let+- autobus zmapovat celou reálnou silniční síť, včetně dat o provozu, pruhů a podobnejch kravin. Streetview začínal před 13 rokama a už v roce 2012 se podle něj dalo jezdit v takovejch prdelích, jako je Srí Lanka, líp, než podle jakýkoliv mapy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo a Tesla nemůže problém vyřešit tím, že vydá update, který by umožnil nastavit cyklovač stěrače jinde než na dotykovým displeji.

    Nemá totiž nic, na co by tu funkci mohla přiřadit, těch pár hardwarových ovládacích prvků už funkce má a pak je tam jen ten displej. Hlasový ovládání pokud vím Tesla neumí a navíc hlasový ovládání cyklovače stěračů je možná ještě kreténštější nápad než to mít na dotykáči.

    Tohle není minor issue, to je major issue, protože Tesla v honbě za tím, aby jejich auta vypadaly jako telefon od Apple, odstranila naprosto nesmyslně skoro všechny hadrwarový ovládací prvky.

    Výsledek vypadá krásně a futuristicky, ale je nahovno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: V čem je konkrétně VW 10 let pozadu?

    To, že architektura MIB3 je průser a občas nefunguje jak má, nemá nic společnýho s její zastaralostí, naopak.

    To, že je ovládání přes dotykáč průser, neznamená, že VW má blbý UI. VW byl jen příklad, protože ho mám zrovna doma. Naopak VW a zejména Škoda (ta má UI dotykáče líp udělaný z hlediska layoutu a tak) je z automobilek, který používají čistě dotykovej systém, zdaleka nejlepší.

    Všichni ostatní jsou mnohem horší. Zkus si někdy třeba Peugeot.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    OMNIHASH: Dovoluju si tvrdit, že tohle je furt o řád až dva dražší technika než "no tak čas od času vyplatíme nějaký to odškodný pozůstalým." Tohle je slon v místnosti: move fast and break things.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: S touhle argumentací ti můžu maximálně kontrovat tak, že v mém LR mě za čumění na displej nejspíš nezkásnou :) Co se týče stávajících majitelů Tesel, je to pořád minor issue, protože Tesla akorát vydá update, který umožní nastavit cyklovač bez nutnosti inputu na dotykovém displeji, což ten nově vzniklý legislativní problém vyřeší. Zase říkám, nejsem nějaký fanoušek dotykového ovládání a kupodivu ani Tesly obecně, ale zrovna tohle nejsou ty zásadní problémy.

    BOBASH: Tak, ty pořád tvrdíš, jak je VW hrozně future, protože "má platformu" a "do roka bude mít 25 modelů". Bohužel, právě ty věci, jako SW, UI a jejich HW integrace jsou u nich v tuhle chvíli tak 10 let zpátky a tomu odpovídá celá UX. Jo, asi budou mít brzy auta s dojezdem Tesly, která budou jako auta pěkně zpracovaná, ale nevím, jak se to bude prodávat, když si za lepší peníze lidi můžou koupit něco, co jim dalších 10 bude parádně fungovat, jen to bude na benzín :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: "se holt čáry nakreslej i na ně".

    Taky ajťák, žejo?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: slovy klasika, ale pyču. Až to bude aktuální začne se to řešit nejlevnější možnou technikou, jestli bude mít robotaxík problémy s venkovskejma silničkama, tak se holt čáry nakreslej i na ně. Popř. se bude do tý bílý barvy přidávat něco, co ty robotaxíky zvládnou vidět a trasovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COLBEN: Pokud vím, tak ten blinkr je právě povel aby Tesla přejela z pruhu do pruhu.

    Což ano, je v tuhle chvíli tuším jediná, kdo to v sériovým autě nabízí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Máš pravdu, že ani tlačítka člověk nepoužívá úplně poslepu. Ale stačí kouknout periferním viděním a jsi v pohodě. Lovit něco na dotykáči vyžaduje víc pozornosti a navíc se obvykle musíš někam natahovat.

    Ostatně moje srovnání posledních dvou testovaček to přesně vystihuje – v Golfu je na dotykáči i nastavení výhřevů sedaček a téměř celý ovládání ventilace/klimatizace. Cokoliv nastavuješ, jde přes dotykáč.

    V BMW je kolečko iDrive, před kterým je několik tlačítek, kde se jedním zmáčknutím (a tady to jde poslepu) dostaneš do podmenu navigace, telefonu, médií atd., a kolečkem pak můžeš celej systém ovládat tak, že na něj čumíš jen napůl (on je totiž BTW problém nejen to, že se někam díváš, ale i že se k tomu displeji musíš trochu natáhnout a prostě se soustředíš úplně jinak).

    Proč to má BMW (a Mercedes a Audi a Lexus...) takhle a Golf na dotykáč? Protože to BMW je dražší.

    Hlavním důvodem použití touchscreenů je úspora nákladů.
    COLBEN
    COLBEN --- ---
    LA_PIOVRA: jj, sorry, mas pravdu, ten blinkr jsem prehlidl
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam