• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Teď nevím, jestli to má být sarkasmus nebo ne :)

    Ale ano, Cybertruck je nerezovej i proto, aby byl levnější.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ten John Deere je mimochodem další dobřej příklad. Autonomní věci umí jezdit *mezi* čárama nebo čárama a krajnicí.

    Co taková autonomní věc udělá, až potká traktor, kvůli kterýmu bude muset jednou stranou do trávy?

    No bude v píči. A bude tam stát, dokud jí někdo nepřijde odřídit pryč.
    KEB
    KEB --- ---
    Dneska jsme jeli víc jak 30km mezi vesničkami po okreskach. Žádný čáry, žádný patníky a potkat velkej John Deere, tak nevím.

    Tak jsem si na vás tady vzpomněl, jak máte všude čáry a patníky s cipama :-D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TOMBRIDER: Tesla katuje kosty, kde to jde, nic víc v tom nehledej. Proto je cybertruck z vesmírný oceli, proto jsou panely dělaný dotykově etc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Tesla prodává za asi 200 000 korun něco, čemu říká "full self-driving capability" a tvrdí, že když si to koupíš, tak se z tvojí Tesly jednou stane plně autonomní auto, jen si stáhneš update.

    A členové sekty jim to věří.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Hele to je jen nějaký pocit že Tesla team udělal M3 jednoduchou jelikož se počítá s autonomním řízením.
    Nebo je to fakt někde psáno?
    Řekl bych že full autonomní vozidlo, jak funkčně tak hlavně legislativně. Bude moct brázdit silnice USA a Evropy cca za 30 (řekl bych spíš mnohem více) let.
    To ten M3 hodlají vyrábět beze změny 30let? Že už to vyrábí teď?
    Rozhodně my přijde logické spíš, že je to osekané kvůli prachům. Nic většího bych za tím neviděl...
    Plně autonomní vozidlo ve veřejném prostoru, je hudba hodně daleké budoucnosti. Hlavně v Evropě...
    Není lepší rozjet debatu kdy už konečně budou auta létat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vysvětlení, že TM3 má ergonomii nahovno, protože se nepočítá s tím, že by manuální řízení bylo pro tohle auto primární, je sice hezký, ale nic to nemění na tom, co jsem řekl. Totiž že ta ergonomie je nahovno, a že to je tak udělaný kvůli tomu, že by to bylo moc drahý (byť může být motivace "uděláme to autonomní, tak proč utrácet za páčky a čudlíky, tak je to furt cost-cutting).

    Především je to ale marketingovej kec. On Musk je sice génius a mám k němu v mnoha ohledech obrovskou úctu, ať za to, jak s Teslou posunul elektromobilitu o dekádu dál, nebo za SpaceX, ale taky je to geniální obchodník a umí prodat kdejakou píčovinu. A ovládání TM3 je přesně tenhle případ.

    Prodat lidem, že auto, který není a (pokud jde o dosud vyrobený kusy) patrně nikdy nebude plně autonomní, má debilní ovládací prvky proto, že je stavěný na to, aby bylo plně autonomní, je skvělej výkon, skoro jako prodat červený trenky za 60 dolarů nebo kolik stály.

    A ne, žádná dosud vyrobená sériová TM3 nejspíš nebude nikdy full self driving. Nemají na to hardware.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Neasi, vyjevil jsi mi převratnou novinu, že už můj 22 let starej bavorák obsahoval na CAN-Bus postavenou síť malejch počítačů aka řídících jednotek.

    "Ajťácký pohled" je přesně to, co tady předvádíte. Představa, že když bylo snadný přesunout do cloudu hostingy, datový úložiště a další věci (který mimochodem nejsou "v cloudu", ale někde v nějaký serverovně, kterou akorát spravuje někdo jinej), tak můžeš udělat na stejným principu jako SaaS i CaaS (Car as a Service). Nemůžeš.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tie tvoje premiove dopravne prostriedky uz teraz funguju na Jave ani o tom nevies, ajtacky pohled na automotive je tu uz nejaky ten patek

    inak musk v minulosti este pred uvedenim TM3 na ten dotykac reagoval nieco v zmysle, ze ovladacie prvky na tlacitka nebudes potrebovat, lebo nebudes potrebovat ani volant, takze TM3 bolo uz od zaciatku navrhnute ako platforma pre robotaxi, preto je tak oholena
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, redukce vlastnictví soukromých aut o 37 % je něco, co považuju za realistický. Dokonce jsem tu i napsal, že si dokážu představit 50 %.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Oukej, takže jsi právě napsal, že lidi, co jezděj MHD (chudý a obyvatelé měst) budou místo MHD jezdit sharovanýma/autonomníma autama a lidi, co si kupujou auta, si budou kupovat auta.

    Já dokonce předpokládám, že nezanedbatelná část lidí, co dneska mají auta, je mít nebude nebo bude mít jedno místo dvou.

    Ale sharing a robotaxíky nebudou univerzální náhradou soukromých aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: VW má palubní systém navržený líp z pohledu uživatele. Z pohledu uvnitř to nehodnotím, na to bych musel jednak být ajťák a druhak bych musel mít přístup k informacím o technologii dotyčných značek, což kdybych měl, tak bych o tom nepsal na Nyx, ale prodal bych svoje znalosti jako konzultant a pak se vysral na auta a na svým soukromým ostrově lítal hydroplánem.

    Tesla je z ergonomického hlediska kretenismus, daný dílem úsporama a dílem snahou aby to vypadalo cool.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    jeden k tematu, puvodne z Nature

    The Costs Of Owning A Conventional Car Are Far Higher Than People Think
    https://cleantechnica.com/...he-costs-of-owning-a-conventional-car-are-far-higher-than-people-think/

    We estimate that educating people in Germany about the true cost could reduce car ownership by up to 37% and cut associated transport emissions by 23%

    ...

    They predict that if consumers were aware of the true cost of owning a car, the result would be 17.6 million fewer vehicles on Germany’s roads, leading to less pollution and cleaner air. They also suggest that demand for bus and rail travel would increase by 8% and 12% respectively. Now here’s the big thing. The researchers predict that educating the public about the true cost of ownership would increase sales of electric cars by 73%. The researchers recommend the following steps to help reduce the knowledge gap.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: k tomu dodam jen:
    1) vetsina obyvatel sveta zije ve mestech
    2) bohaty co se stehujou na venkov nepotrebovali a nebudou potrebovat sharing
    3) chudy budou sharovat i na venkove, kdyz ne auto, tak stale hromadnou dopravu :)
    4) mluvis o tom, ze plnohodnotne autonomni auto jeste neni. mozna z pohledu definice stupnice. nicmene vis o tom, ze Waymo uz ve mestech jezdi bez ridice? neni moc duvodu, proc by tesla nemohla taky. misto toho presvedcovani, ze neco nebude jeste dalsich 80 let, koukni radsi na youtube :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Ach, EU :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Nic tomu nenasvědčuje?
    https://www.google.com/...a-software-battery-electric-cars-audi-hyundai-spacex-ev-tech/2040830/lite/

    VW má palubní systém navržený líp možná tak ve tvých snech :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Poslední 3 víkendy...

    PISKVOR: Silnici bez patníků už jsem dlouho neviděl... Maximálně jsou ty patníky hodně daleko od sebe...

    BLOWUP: Patníky jsou tu ale skoro všude a pokud jde o komunikaci z peněz EU, tak jsou u sebe tak blízko, že splývají...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já celou dobu mluvím o tom, že carsharingy a robotaxíky a podobný věci se stanou významnou nebo i dominantní formou dopravy ve velkých městech, v jejich centrech pak dost pravděpodobně formou jedinou (vjezd soukromých aut bude zakázanej nebo časově omezenej). Ale že zároveň budou na malých městech, předměstích, vesnicích a u lidí, kteří jezdí někam mimo město, nezastupitelný soukromě vlastněný auta, protože robotaxík může fungovat jen někde a v ještě menší části případů dává praktickej a ekonomickej smysl.

    Takže Tesla pořád bude muset vyrábět ty miliony aut. A navíc je bude muset vyrábět předtím, než cokoliv autonomního přijde, protože plnohodnotně autonomní auta tu nebudou ještě dlouho a pokud Tesla neuspěje jako normální automobilka, tak se jejich nástupu nedožije.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Licencování technologií a služeb, nebo spíš prodávání hotových podskupin (podvozek s motorem) jiným výrobcům je samozřejmě řešení, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to Tesla chtěla dělat.

    A je otázka, komu by to chtěl prodávat, když ostatní velký automobilky už většinou svoje technologie mají. Jestli do tohohle chtěli jít, tak v době, kdy byla jejich technologie jedinečná.

    Ad palubní systémy – VW ho má navržený o něco líp než Tesla, protože má aspoň část důležitých věcí na tlačítka/páčky.

    To o "fyzických ovladačích, který nemají s rozhraním nic společnýho" nechápu. To si jako představuješ, že od toho tlačítka vede přímej drát k tomu, co spouští?
    Tlačítka úplně stejně jako ikonky v infotainmentu jen posílají signál k nějaký činnosti do počítačovýho systému, kterýmu je úplně jedno, na co klikneš.

    Ten rozdíl je v tom, že fyzickej ovladač je intuitivnější, ale taky dražší. Proto výrobci, co nemají peníze, používají řešení čistě s dotykáčem, ti co mají peníze, používají kombinaci.
    Tesla je někde mezi, jednak se strašně snaží ušetřit, druhak je tažená Muskovou představou hi-tech vzhledu.

    Furt budu radši používat rozhraní VW než Tesly, ale samozřejmě ještě mnohem radši rozhraní BMW nebo Mercedesu než VW.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ja nevim, proc porad zacinas u tech vesnic... copak business plan tesly je zalozenej na humpolci? :))

    budoucnost ev v humpolci taky nezacne, to vime vsichbi

    mluvis o carsharingu aut a tam samozrejme naklady pujdou radikalne dolu, kdyz poridis elektroauta, ktera jsou mene poruchova, vyzaduji mene udrzby a pokud je udelas samoriditelny, usetris i za lidi - nejen jako ridice pro ostatni, ale i do servisu, mycky, nabijeni (tankovani) apod. a zaroven vyresis problem, kterej je ted nejvetsi prekazkou pro rozsireni, a to je, ze to auto musis hledat a dojit si k nemu

    lidi sou a budou na sluzbach vzdy to nejdrazsi, kdyzto ty mluvis porad jen o sdileni hmotnych prostredku, jenze uz nevidis co vse se okolo toho deje
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam