• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já celou dobu mluvím o tom, že carsharingy a robotaxíky a podobný věci se stanou významnou nebo i dominantní formou dopravy ve velkých městech, v jejich centrech pak dost pravděpodobně formou jedinou (vjezd soukromých aut bude zakázanej nebo časově omezenej). Ale že zároveň budou na malých městech, předměstích, vesnicích a u lidí, kteří jezdí někam mimo město, nezastupitelný soukromě vlastněný auta, protože robotaxík může fungovat jen někde a v ještě menší části případů dává praktickej a ekonomickej smysl.

    Takže Tesla pořád bude muset vyrábět ty miliony aut. A navíc je bude muset vyrábět předtím, než cokoliv autonomního přijde, protože plnohodnotně autonomní auta tu nebudou ještě dlouho a pokud Tesla neuspěje jako normální automobilka, tak se jejich nástupu nedožije.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Licencování technologií a služeb, nebo spíš prodávání hotových podskupin (podvozek s motorem) jiným výrobcům je samozřejmě řešení, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to Tesla chtěla dělat.

    A je otázka, komu by to chtěl prodávat, když ostatní velký automobilky už většinou svoje technologie mají. Jestli do tohohle chtěli jít, tak v době, kdy byla jejich technologie jedinečná.

    Ad palubní systémy – VW ho má navržený o něco líp než Tesla, protože má aspoň část důležitých věcí na tlačítka/páčky.

    To o "fyzických ovladačích, který nemají s rozhraním nic společnýho" nechápu. To si jako představuješ, že od toho tlačítka vede přímej drát k tomu, co spouští?
    Tlačítka úplně stejně jako ikonky v infotainmentu jen posílají signál k nějaký činnosti do počítačovýho systému, kterýmu je úplně jedno, na co klikneš.

    Ten rozdíl je v tom, že fyzickej ovladač je intuitivnější, ale taky dražší. Proto výrobci, co nemají peníze, používají řešení čistě s dotykáčem, ti co mají peníze, používají kombinaci.
    Tesla je někde mezi, jednak se strašně snaží ušetřit, druhak je tažená Muskovou představou hi-tech vzhledu.

    Furt budu radši používat rozhraní VW než Tesly, ale samozřejmě ještě mnohem radši rozhraní BMW nebo Mercedesu než VW.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ja nevim, proc porad zacinas u tech vesnic... copak business plan tesly je zalozenej na humpolci? :))

    budoucnost ev v humpolci taky nezacne, to vime vsichbi

    mluvis o carsharingu aut a tam samozrejme naklady pujdou radikalne dolu, kdyz poridis elektroauta, ktera jsou mene poruchova, vyzaduji mene udrzby a pokud je udelas samoriditelny, usetris i za lidi - nejen jako ridice pro ostatni, ale i do servisu, mycky, nabijeni (tankovani) apod. a zaroven vyresis problem, kterej je ted nejvetsi prekazkou pro rozsireni, a to je, ze to auto musis hledat a dojit si k nemu

    lidi sou a budou na sluzbach vzdy to nejdrazsi, kdyzto ty mluvis porad jen o sdileni hmotnych prostredku, jenze uz nevidis co vse se okolo toho deje
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Na člověka, kterej mi tu obšírně vysvětluje, jak to funguje na vesnici, máš o tý vesnici dost zvláštní představy. Byl jsi prosímtě někdy na českým venkově? Pokud možno na nějakým, kterej není na předměstí Prahy?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    PISKVOR, COMODOR_FALKON: a to se stále bavíte jen o česku, ale co když ten člověk s Teslou bude chtít odvézt někam jinam? Ukrajina, Rumunsko...? Nebo přesvědčíte všechny státy světa, včetně např. Sýrie, že musí mít na silnicích správně namalovaný čáry a nebo v patnících RFID čipy? Tak jako tak by to asi mohlo znamenat nějaké oblasti, kde bude autonomní provoz dovolen a když se chceš nechat odvézt jinam, musí k tomu být už ridič. Pak už je jedno, jestli v té správné oblasti není kromě Gruzie i okolí Aše....

    Ale taky by se ty oblasti asi mohly online měnit, třeba když vyletí půlka města do vzduchu... Jenže jsme stále u toho - dokud tomu musí být přizpůsobená infrastruktura, tak to stále není ta pravá autonomie.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: a ted si predstav ze vubec nejvic kilometru detailnich silnic nemaj ani patniky, ani krajnice a ani delici caru. Uz jenom na jejich jednoduchou udrzbu od der v asfaltu casto nemaj obce v cesku penize. Jakykoli high tech upgrady stojej penize jak pri porizovani, tak pri jejich udrzovani ve funkcnim stavu. Ja ziju v jedny z nejbohatsich zemi sveta, nase obec ma celkem zdravy hospodareni, ale neco takovyho bych videl nejdriv v horizontu tak triceti let, a to pouze v pripade ze v ty dobe opravdu alespon 80% mobility tohle bude vyzadovat, o cemz silne pochybuju. Spis vychazim z toho ze to nezaziju. Jak bude schopny neco takovyho financovat cesko, kde ve vedlejsim foru bezi diskuse o tom ze je luxus kdyz cela ctyrclenna rodina nespi v jedny mistnosti mi fakt neni jasny.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    COMODOR_FALKON: Určitě všechny patníky teď nainstalované jsou mladší 2000? A hůř, má všechno patníky? Jako je to teoreticky možný, ale trochu drahý - jistě, jeden patník stojí ~0, patníky na celou silniční síť stojí víc než 0. Plus instalace...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PISKVOR: Možná to zní překvapivě, ale patníky nejsou na "věčné časy" a od kamených bloků se přes plastové tuby vyvinuly až do současných plechů...

    Není problém, aby další iterace, používaná třeba od roku 2025 obsahovsla víc signálních prvků a tím třeba v roce 2050 došlo k plnému vymezení všech silnic..
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    COMODOR_FALKON: ...což je furt dokola "aby to mohlo jezdit po silnici, musí se přivohnout silnice; bez speciální infra ta silnice neexistuje." Což v situaci, kdy je (a nejen v ČR, všude kromě Japonska) problém namalovat dočasný značení, a hůř, odstranit dočasný značení, je myšlenka "tak tu infra ještě o řád zkomplikujem, a navíc dražší technologií, která nelícuje s tou současnou" zcela v kategorii "funguje pro dokonale kulovité auto ve vakuu."
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    OMNIHASH: Tak ono by šlo třeba do patníků dávat RFID čipy, že jo...
    Pokud tedy nestačí samotné odrazky...
    ABS
    ABS --- ---
    Malý prakticky update že života proč nekupovat EV (alespoň ne od Hyundai). Dal jsem ho do servisu neboť se přestal nabíjet, ok má to trvat skoro týden. Bohužel po 4 dnech zjistí že náhradní díl není nikde v Evropě a z asi Koree přijede někdy, ale netuší kdy. Náhradní auto mají ale není EV a tudíž na nic.
    Musím říci byl jsem naštvaný, zcela stejnou zkušenost jsem slyšel párkrát o Tesla, ale ok tam to chápu, je to nová automobilka a ten supply chain pro servisy potřebuje čas, proto jsem si koupil Hyundai s vidinou, že se problémům vyhnu, bohužel ne.
    Jakkoliv jsem tedy s ioniq spokojený doporučit nemohu, kdyby měli náhradní jiné elektro asi bych nad tím mám rukou, takto budu řešit odstoupení od smlouvy.
    Trochu se ale bojím že to bude všude podobné.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Zdejší futurologové se ti snažili vysvětlit, že abys byl profitabilní, nemusíš nutně produkovat 40 modelů v milionech kusů, protože jsou i jiné způsoby monetizaci. V mém případě jsem myslel třeba licencování technologií a poskytování služeb těm výrobcům, kteří budou dělat ty miliony aut. Když se vrátíme k těm telefonům, tak Google na licenčních poplatcích za Android vydělává mnohem víc, než na prodeji svých telefonů. Někteří mluvili o robotaxi, ale těch způsobů je samozřejmě mnohem víc.

    BOBASH: Tesla to má ještě víc pitomě, navzdory tomu, že ty věci, na které si tu stěžuješ, tam buďto zrovna vyřešíš fyzickým ovladačem, nebo na 1 (slovy jeden) dotyk. A VW má rozhraní navržené lépe, protože má víc fyzických ovladačů, které nemají s tím rozhraním nic společného. Geniální.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Pronajmout si auto za nějakou částku ročně se jmenuje operativní leasing a od vlastnictví auta už se to víceméně neliší, je jedno, jestli to auto máš tři roky pronajatý nebo si ho koupíš a za tři roky prodáš.

    Kombinace sharingu různejch věcí chápu, část z nich používám. Ve velkým městě je to super věc.

    Zkus vysvětlit někomu, kdo bydlí v Humpolci, že má používat sharovaný kola a auta.

    A ceny za sharing s automatizací dolů nepůjdou. Ty částky, který jsem říkal, byly za úplně low-cost auto v P2P carsharingu, kterej má relativně mizivou marži. Za litr na víkend si dneska pronajmeš přes HoppyGo něco jako Renault Thalia z roku 2003.

    Nový auto stojí třeba litr na den.

    A tohle se nedá změnit nějakou appkou, to je o tom, že pronajímat věci na krátkou dobu musí bejt dražší, protože je složitější dosáhnout jejich vytíženosti. Proto má tenhle koncept smysl jen pro určitej typ uživatelů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Tesla to má ještě víc pitomě než VW, protože má ještě míň fyzických ovladačů.

    Ovládání přes dotykáč/infotainment má Tesla a VW úplně stejně, oboje má jeden velkej displej na kterým se ovládá tuna věcí.

    Dobře to má BMW, který má úplně stejně schopnej systém za tím dotykáčem, ale taky k tomu má fyzický tlačítka, knoflíky a další ovladače, protože prostě na některý věci je potřeba fyzickej ovladač.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele ve spanelsku si pronajmes maly auto za 70k rocne. a jak jsem psal, nejde o to mit porad pronajaty auto, muzes jet jednou na skutru, jednou na kolobezce, jednou na elektrokole. ceny za sharing pujdou dolu, jak se bude postupne vic automatizovat, digitalizovat a zlepsovat baterky
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Že je na tom Peugeot hůř než VW neznamená, že je na tom VW dobře :) Stěžuješ si tady, že vyhřívání sedaček je v novém Golfu dostupné na tři kliknutí a LA je přes dotykové tlačítko a tři kliknutí na displej – a jak jsou tyhle věci přístupné v té Tesle, které už teď podle tebe nemá žádný náskok? VW nemá ovládání přes dotykáč, to má Tesla, VW má doslova ovládání přes infotainment a podle toho to vypadá. Působí to, jako kdyby vzali stávající infotainment a do něj integrovali veškeré funkce, které měla středová konzole, ne jako kdyby navrhovali ovládací konzoli. Prakticky veškeré interakce se řeší plejádou virtuálních tlačítek, ponořených v milionu vrstev podmenu. Nesmyslná dotyková tlačítka tam, kde byl měl mít fyzickou odezvu, protože "touch je cool", hrozný.

    BOBASH: Může se přiřadit na multifunkční scrollwheel, kterým za jízdy ovládáš hlasitost – po polovičním stisknutí páčky ti už teď na konzoli na nějakou dobu vyskočí manuální ovladač, stačí aby v tu chvíli scrollwheel fungoval pro přepínání režimů. Nejhorší věc, co se ti v takové situaci může stát je, že pak 5 vteřin nebudeš moct upravit na volantu hlasitost.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: chapu a souhlasim. jen dodam, ze business model tesly muze bejt opravdu vynosnejsi, pokud pujdou cestou sharingu. kdyz si vezmes cenu jejich auta, ktera pujde dolu, vs. jaky muzou aktualne nasadit ceny za robotaxi, tak si za zivotnost auta na daleko lepsich cislech, nez pri osobnim prodeji. proto chteji do budoucna s autopilotem zdrazovat.

    vyrabet auta v maximech kusu musi v obou pripadech/business modelech.

    imho nejvyhodnejsi je utilizace nadprodukce do robotaxi (jez waymo uz uspesne provozuje). ale verim, ze to maj dobre spocitany

    zbytek budoucnosti si nedovolim predikovat, pac je tu hodne technologii i dalsich promennych, vcetne dronu apod
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Mimochodem, těch 30 tisíc ročně ti nevystačí ani na to, aby sis na každej víkend v roce půjčil neautonomní auto přes P2P carsharing. Jeden víkend s levnou ojetou plečkou přes HoppyGo tě vyjde tak na 2-3 tisíce. A to se bavíme o autě, jehož koupě nestojí milion, ale tak sto tisíc.

    Nový auto za milion stojí přes třeba to HoppyGo typicky tak 2-3 tisíce DENNĚ.

    Stejně tak různý minutový sharingy jako je Car4Way nebo Anytime jsou dobrý, když jsi na Žižkově a potřebuješ bejt za 10 minut na Vinohradech, protože za to dáš 60 korun, což je ve dvou skoro jako autobus.

    Jet s takovým autem na dvouhodinovej nákup do obchoďáku už přestává dávat smysl, leda by ses mohl spolehnout, že tam to auto můžeš nechat a že pak najdeš jiný. Ale to se spolehnout nemůžeš, takže si ho necháš půjčený po dobu nákupu, protože jinak by se ti mohlo stát, že skončíš s nákupem bez auta.

    Ono tohle všechno vypadá teoreticky strašně super a v praxi to má spoustu fakt užitečnejch využití, ale představa, jak všichni budeme všechno používat přes nějakej sharing, je dost naivní.

    Plus teda je tu ten fakt, že kromě P2P nic z toho není sharing, všechno je to autopůjčovna. Stejně jako AirBnb je většinou hotel bez licence a ne sdílení vlastního bytu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Debata začala právě tím, že zdejší futurologové se mi snažili vysvětlit, že Tesla nepotřebuje vyrábět miliony aut, protože bude dělat šéring a ne zastarale vyrábět auta.

    Jinak pokud jde o mě, tak kdybych neměl auto jako artefakt, kterej mě těší vlastnit jakožto hobby, tak bych klidně fungoval se sharingovejma. Jenomže já taky bydlím v centru Prahy, kde to jde.

    Pro spoustu lidí to prostě nikdy nepůjde.

    Asi milionkrát jsem zopakoval, že věřím tomu, že alternativní formy používání aut zmenší počet soukromě vlastněných aut, ale zároveň že to bude třeba o třetinu, možná v opravdu dlouhodobým horizontu o polovinu. Ne natolik, aby nebylo potřeba pořád těch aut spoustu vyrábět.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: asi nikdo tu netvrdil, ze prestane existovat osobni vlastnictvi. ale sharing je rozhodne trend, kterym se svet ubira. at uz jde o robotaxi, sousedovo auto, airbnb chatu na vikend, nebo elektrokolo. proste proto, ze se to vsem zucastnenym vyplati.

    osobne, kdybych si mel vybrat, jestlu budu mit za milion kacek osobni prostor na 4 kolech, nebo zaplatim rocne rekneme 30k za moje jizdy ruznejma dopravnima prostredkama, ktery se mi v danou chvili nejvic hodi a mam na ne naladu, bez dalsiho servisu, staveni garaze, reseni oprav, mycky, povinneho ruceni, pojisteni, prsklyho skla, blbecku co mi ho nabouraj....

    ale je mi to jasny, ty si ze stary skoly, penez mas dost a uz nemas potrebu menit ritualy .)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam