• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    SEJDA: stoji to 40k USD takze mi to pripada jako obslehnuta Tesla s lepsima baterkama
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RAGNAROK: uprimne by mne prekvapilo, kdyby na iDnesu nepsali oslavne clanky na Cinu, nepisou tam, ze to budou dodavat zadarmo? :D
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    tady ten "kram" ma mit dojezd 600 km.
    Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/byd-han-ev-elektromobil.A200802_132043_automoto_fdv
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a je spoko, protože musí být spoko. Pokud si dovolíš nebýt spoko, vážně to ohrozí tvůj sociální kredit.

    Pokud strana nařídí napatlat si xicht ranním hovnem, tak si ho tím hovnem všichni napatlaji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: V Číně je zásadní faktor to, že velká část lidí, který v posledních 10 letech kupovali a kupujou auta, si kupuje první auta.

    A když jim strana a vláda nakázala elektrický, tak si koupili elektrický a není jim to divný.

    V Evropě nebo USA i člověk, kterej by vlastně zvládnul žít s elektrickým autem s malým dojezdem, chce benzín nebo naftu, protože "co kdyby". A spousta dalších by život s malým dojezdem zvládla, ale bylo by jim to nepohodlný, protože jsou zvyklí na ICE.

    V Číně tohle není, takže Číňan si koupí elektrickej čínskej krám s dojezdem 150 km a je spoko.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SCHWA: Shenzhen je "speciální ekonomická zóna" (čti: oblast divokého kapitalismu) zaměřená na high-tech, což v průběhu let vedlo k tomu, že se z města stalo něco jako technologická Mekka, kdy výzkum nebržděný patentovými právy předstihl západní svět.

    Tomu odpovídá i určitý futuristický level místní infrastruktury a každodenních technologií.

    Co se motorek týče, ty spalovací byly zakázané asi 2 roky zpět (ADV China s tím měli dost trabl)
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    Co rikate na tohle? https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/byd-han-ev-elektromobil.A200802_132043_automoto_fdv
    Pred necelym rokem jsem byl v Shenzhenu. Prekvapilo me ze 100% motorek a skutru je elektro. Z aut bych odhadoval tak 50%. Vesmes nejruznejsich znacek o kterych jsem v Evrope nikdy nezavadil. Teslu jsem tam zahlidl jen jednou nebo dvakrat. Celkove mi prislo, ze tam jsou o cca 10 let napred.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Policie v Baselu ma tesly, takovy ty vosklivy s tema dverma co se oteviraj jako kridla. Asi pul roku jim staly v garazi ponevadz po dodani zjistili ze to auto nejenom nepretrzite posila nejaky data, ale permanentne odposlouchava co se tam rika a samozrejme posila i udaje o tom kde zrovna jedou a jak rychle, coz u zasahovyho vozidla jaksi je trochu suboptimalni. Nevim jak to nakonec dopadlo, prvni zpravy byly ze Tesla odmita se o nejakym teseni i jenom bavit. Ted ty auta jsou videt v ulicich takze budto velky bratr nekde slibil neco vypnout, nebo policie proste s tim odposlechem zije :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEB: taky uz jsem potkal mraky curaku co predjizdi pres plnou do kopce, jen aby se dalsi pulhodinu vlekli po karlovarsky kolonou o dve auta dal. ale kdyz uz takovy hovado jede proti tobe, tak je vysoka sance, ze se aspon pokusi celne nesrazit. prazdnymu roboautu je to jedno. v dnesni dobe naprosto zoufale zabezpecenyho IoTu kdy hacknou kasino pres teplomer v akvarku, bych rekl, ze je jen otazkou casu, nez auta zacnou slouzit jako kamikaze.
    https://www.engadget.com/2015/07/24/fiat-Chrysler-recall/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: pockej az ti psanicko napichne dealer, aby sledoval jestli nechodis i ke konkurencni mafii ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    facebook nevie nic, lebo som ho zrusil a ked si vypnem telefon, tak nebude ani google vediet nic, ale ked si budem chciet ist kupit to kilo pervitinu, tak budem musiet mhdckou, aby ma nenabonzovalo vlastne auto :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ono nevadi az tak, ze tak jako Google a Facebook vi, kde surfujes a na co sedivas, ze budou i vyrobci aut/doplnku vedet, kde si jezdil, ale jde o to jak zabranit zneuziti takovych dat/moznosti auta.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: tak nove auta uz maju take tie povinne sos buttony na privolanie pomoci, takze maju v sebe gps, takze minimalne vedia kadial jazdis
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nutno dodat, ze s ulevou, kterou pokrocili asistenti rizeni predstavuji, prichazi i jina rizika. Nejde jenom o to, jestli auto zastavi samo, nebo vcas oznami nezname prostredi a kvalitne preda rizeni cloveku, ale i to, jak snadno se daji vytahnout data s vozu, tj. pouzit ke sledovani, nebo jak snadno jde robota preprogramovat, za ucelem sabotaze/unosu atp. Odolnost vuci takovym typum utoku musi byt legislativou vynucena jeste drive, nez se skutecne zacneme bavit o tom, ze nekdo zacne autonomne jezdit.

    Regulations for on-road testing of connected and automated vehicles: Assessing the potential for global safety harmonization - ScienceDirect
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965856419308006
    Energies | Free Full-Text | Autonomous Vehicles for Smart and Sustainable Cities: An In-Depth Exploration of Privacy and Cybersecurity Implications
    https://www.mdpi.com/1996-1073/11/5/1062
    KEB
    KEB --- ---
    JAZZZ: jo mám právě dost často pocit, že magoři v BMW se zabít chtějí anebo, že chtějí zabít mě. Ale uznávám,že to se nepatří...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    dneska kdyz jsem jel za deste po D1 tak jsem chvilema nic nevidel a i cisty kamery by tam byly stejne k nicemu jak lidar, znaceni chaoticky, ridici kolem magori .. to bych teda autopilotovi nepral. leda ze by si spocital, ze sice nevidi a je pravdepodobnost 5% ze se rozseka, ale ze to riskne. ale takovy auto by malo kdo chtel.
    na druhou stranu, ani vetsina magoru v bmw se nechce zabit, coz ale neplati pro roboauta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vzdaj to. To je u všech mimo Teslu primární logika, že pokud si počítač není jistej, tak to nechá na člověku.

    Hlášku o tom, že nějakej asistent nefunguje plnohodnotně, vídám na palubních deskách novejch aut tak často, že jí ani moc nevnímám. Možná si to začnu fotit :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LOPIK: nemaju vsetky vlaky stale deadman switch?

    mohol by niekto spravit test autopilotov roznych znaciek, ako sa v nestandardnych situaciach zachovaju asistenty roznych aut, aspon pre nejaky prierez, ako k tomu rozne automobilky pristupuju, ci sa aspon snazia alebo to rovno vzdaju, ze sorry vole error, toto ja odmietam riesit
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Hardwarove vybaveny klidne muzou byt - ja nemam ani lidar a taky ridim.. SW, legislativa, infrastruktura jsou dalsi veci - autonomne jezdej dneska sotva vlaky, ktery maj koleje, zabezpecovaci techniku a armadu nadrazaku. K autonomim roboautum je jeste strasne daleko.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Statistiky má jedině Tesla. Já vycházím ohledně Tesel z toho, že na fóru když to jeden zmínil, tak jich tam jsou hned mraky a vláken "Autopilot nebo Autosteer nefunguje za deště" tam vidím dost.

    A druhej je prostě selskej rozum, respektive praktický zkušenosti s několikama desítkama až stovkama aut, majících různý typy kamer. Když hodně prší a zejména když je k tomu třeba bordel na silnici, tak se většině těch aut v nezanedbatelným počtu případů stane, že se ta kamera zaprasí a nevidí nebo vidí špatně.

    Hlavně v kontextu, o kterým se bavíme, je "masový" i třeba 1% naježděnýho času. Ono po pravdě i 0,1% naježděnýho času je "masový".

    Většinu bezpečnostních prvků u auta potřebuješ mnohem míň často, a stejně je musíš mít. Běžnej řidič zvládne zhruba 99,99% času jezdit úplně bezpečně bez ABS, ASR a ESP.

    Problém je, že v tom zbývajícím 0,01 % času nastává dost situací, kdy může někoho zabít.

    Autopilot, kterej neuvidí, asi nikoho nezabije, ale taky nikam nepojede. A to neznamená průser jen pro to daný auto, ale třeba taky ucpanou dálnici.

    Tohle je jen jeden z mnoha důvodů, proč je k tomu, aby roboauto bylo použitelný a hlavně aby se stalo legální, nutný, aby zvládalo víceméně 100% situací. 99% je hrozně málo. A to 1% může znamenat 20 let vývoje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam