• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, nepředpokládám :) A nulová bezpečnost bude taky stejná.

    Ale tam jde hlavně o ten dojezd, Číňan se spokojí se 150 km udávanýho dojezdu (100 km reál), protože předtím nikdy auto neměl a není zvyklej na to, že může, když chce, jet někam 500 km daleko.

    Evropan sice jel 500 nebo 1 000 km daleko párkrát v životě, ale zažil pocit, že má auto, který to může udělat, a tak nechce auto, který to udělat nemůže.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zjevně (chybně) předpokládáš, že čínská (případně indická) ICEV mají lepší zpracování než autíčka z KinderSurprise...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Jo, ale elektromobily za 40 tisíc dolarů nejsou úplně příklad toho, co táhne elektrifikaci čínskýho automobilismu.

    Tu táhnou elektromobily za v přepočtu cenu třeba naší Fabie. Což v Číně jde, protože Číňan koupí kraksnu s dojezdem 150 kilometrů, nulovou bezpečností a zpracováním autíčka z kinder vajíčka, a nebude mu to připadat divný, protože předtím žádný auto neměl.

    Evropan si takovouhle věc nekoupí, protože předtím měl benzínový auto s určitou úrovní funkčností a zpracování, a pokud by si měl koupit takovejhle sráč, tak si radši nechá 10 let starýho Volkswagena na naftu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    COMODOR_FALKON:
    O plýtvací mentalitě: https://youtu.be/nYY1TjRigl8
    O čínských autech obecně:
    Why It's a Mistake to Buy a Car in China
    http://www.youtube.com/watch?v=9zcOGuy_aa4

    O čínské elektromobilitě:
    Is China Leading the World in Electric Vehicles?
    http://www.youtube.com/watch?v=vLsp1blrpl0
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To také. Svoji roli ale hraje i konzumeristický přístup i k "vyšším" výrobkům.

    Zase se odkážu na ADVChina, kde řešili, že v Číně je minimum opraven aut, motorek, kol, protože místní používají věci dokud fungují a ve chvíli, kdy přestanou, např. protože do nich nikdo nikdy nedolil olej, tak si koupí nové - pokud na to mají, tak zahraniční, pokud nemají, tak čínské, jejichž kvalitě (oprávněně) nevěří...

    Je otázkou, jak dlouho vydrží jezdit čínské auto bez výměny oleje... 10 let to IMHO nebude...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JAZZZ: tak pri nakupech z ciny se mi stalo, ze prehaneli libovolne fyzikalni veliciny 100x aka 1W na vstupu 80W na vystupu apod. :D
    Ale tak nerikam, ze sem tam nevyrobi i neco poradneho, jenom mi to pripada vtipne jako spojeni iDnesu a Ciny.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    SEJDA: stoji to 40k USD takze mi to pripada jako obslehnuta Tesla s lepsima baterkama
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RAGNAROK: uprimne by mne prekvapilo, kdyby na iDnesu nepsali oslavne clanky na Cinu, nepisou tam, ze to budou dodavat zadarmo? :D
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    tady ten "kram" ma mit dojezd 600 km.
    Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/byd-han-ev-elektromobil.A200802_132043_automoto_fdv
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a je spoko, protože musí být spoko. Pokud si dovolíš nebýt spoko, vážně to ohrozí tvůj sociální kredit.

    Pokud strana nařídí napatlat si xicht ranním hovnem, tak si ho tím hovnem všichni napatlaji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: V Číně je zásadní faktor to, že velká část lidí, který v posledních 10 letech kupovali a kupujou auta, si kupuje první auta.

    A když jim strana a vláda nakázala elektrický, tak si koupili elektrický a není jim to divný.

    V Evropě nebo USA i člověk, kterej by vlastně zvládnul žít s elektrickým autem s malým dojezdem, chce benzín nebo naftu, protože "co kdyby". A spousta dalších by život s malým dojezdem zvládla, ale bylo by jim to nepohodlný, protože jsou zvyklí na ICE.

    V Číně tohle není, takže Číňan si koupí elektrickej čínskej krám s dojezdem 150 km a je spoko.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SCHWA: Shenzhen je "speciální ekonomická zóna" (čti: oblast divokého kapitalismu) zaměřená na high-tech, což v průběhu let vedlo k tomu, že se z města stalo něco jako technologická Mekka, kdy výzkum nebržděný patentovými právy předstihl západní svět.

    Tomu odpovídá i určitý futuristický level místní infrastruktury a každodenních technologií.

    Co se motorek týče, ty spalovací byly zakázané asi 2 roky zpět (ADV China s tím měli dost trabl)
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    Co rikate na tohle? https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/byd-han-ev-elektromobil.A200802_132043_automoto_fdv
    Pred necelym rokem jsem byl v Shenzhenu. Prekvapilo me ze 100% motorek a skutru je elektro. Z aut bych odhadoval tak 50%. Vesmes nejruznejsich znacek o kterych jsem v Evrope nikdy nezavadil. Teslu jsem tam zahlidl jen jednou nebo dvakrat. Celkove mi prislo, ze tam jsou o cca 10 let napred.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Policie v Baselu ma tesly, takovy ty vosklivy s tema dverma co se oteviraj jako kridla. Asi pul roku jim staly v garazi ponevadz po dodani zjistili ze to auto nejenom nepretrzite posila nejaky data, ale permanentne odposlouchava co se tam rika a samozrejme posila i udaje o tom kde zrovna jedou a jak rychle, coz u zasahovyho vozidla jaksi je trochu suboptimalni. Nevim jak to nakonec dopadlo, prvni zpravy byly ze Tesla odmita se o nejakym teseni i jenom bavit. Ted ty auta jsou videt v ulicich takze budto velky bratr nekde slibil neco vypnout, nebo policie proste s tim odposlechem zije :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEB: taky uz jsem potkal mraky curaku co predjizdi pres plnou do kopce, jen aby se dalsi pulhodinu vlekli po karlovarsky kolonou o dve auta dal. ale kdyz uz takovy hovado jede proti tobe, tak je vysoka sance, ze se aspon pokusi celne nesrazit. prazdnymu roboautu je to jedno. v dnesni dobe naprosto zoufale zabezpecenyho IoTu kdy hacknou kasino pres teplomer v akvarku, bych rekl, ze je jen otazkou casu, nez auta zacnou slouzit jako kamikaze.
    https://www.engadget.com/2015/07/24/fiat-Chrysler-recall/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: pockej az ti psanicko napichne dealer, aby sledoval jestli nechodis i ke konkurencni mafii ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    facebook nevie nic, lebo som ho zrusil a ked si vypnem telefon, tak nebude ani google vediet nic, ale ked si budem chciet ist kupit to kilo pervitinu, tak budem musiet mhdckou, aby ma nenabonzovalo vlastne auto :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ono nevadi az tak, ze tak jako Google a Facebook vi, kde surfujes a na co sedivas, ze budou i vyrobci aut/doplnku vedet, kde si jezdil, ale jde o to jak zabranit zneuziti takovych dat/moznosti auta.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: tak nove auta uz maju take tie povinne sos buttony na privolanie pomoci, takze maju v sebe gps, takze minimalne vedia kadial jazdis
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nutno dodat, ze s ulevou, kterou pokrocili asistenti rizeni predstavuji, prichazi i jina rizika. Nejde jenom o to, jestli auto zastavi samo, nebo vcas oznami nezname prostredi a kvalitne preda rizeni cloveku, ale i to, jak snadno se daji vytahnout data s vozu, tj. pouzit ke sledovani, nebo jak snadno jde robota preprogramovat, za ucelem sabotaze/unosu atp. Odolnost vuci takovym typum utoku musi byt legislativou vynucena jeste drive, nez se skutecne zacneme bavit o tom, ze nekdo zacne autonomne jezdit.

    Regulations for on-road testing of connected and automated vehicles: Assessing the potential for global safety harmonization - ScienceDirect
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965856419308006
    Energies | Free Full-Text | Autonomous Vehicles for Smart and Sustainable Cities: An In-Depth Exploration of Privacy and Cybersecurity Implications
    https://www.mdpi.com/1996-1073/11/5/1062
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam