• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jenomže ten srovnávač je americkej a v USA nemaj diesely. Ano, oproti velkýmu autu na benzín (průměrný rodinný auto v USA je SUV velikosti cca Volkswagenu Touareg) je EV výrazně lepší.

    Proti rozumně velkýmu autu na naftu, CNG nebo hybridu (ideálně hybridu na naftu nebo CNG) je EV lepší většinou, ale ne vždycky, a není lepší o tolik, aby dávalo smysl se snažit přejít 100% na elektromobilitu za 10 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Ta kapacita sítě je jinde, než jí potřebuješ. Je hezký, že můžeš dodat strašně moc energie do ocelárny, ale ty jí potřebuješ u nabíječky na dálnici.

    Nabíječky – ano, skutečně stokrát.

    2+3) Jo, to je fakt super řešení. A čistší než ICEV to být může a nemusí, jde o to, co to bude za ICEV.

    Když přestaneme všichni kupovat SUV a když půjde vývoj techniky ICEV stejným směrem a rychlostí jako teď, tak za 10 let bude Octavia 6. generace PHEV + CNG jezdit za ekvivalent 3 litrů benzínu, akorát v CNG, který má nižší emise.

    4) Blábol.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ano, podíl 30 % v roce 2030 je dobrej a realistickej plán.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: S leccim souhlasim, ale! Promin, ale klasicke automobilky jsou regulatory a naroky na homologaci do intenzivni inovace donuceni, stejne tak ocekavanim trhu. Vyvoj noveho auta je cca 1 MLD USD, trochu to spadlo s vyvojem tech platforem (treba od VW ta MQB), ale zase to narostlo emisnima limitama. Navic homologace treba mikroelektroniky pro automotive je dneska prisnejsi nez pro aero (je to par let dozadu). Takove ty odesle ridici jednotky po 100kkm kolem roku 2010, to dneska fakt moc nehrozi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    1) Ta kapacita sítě tam je. Vznikla ve zlaté éře těžkého strojírenství. A v současnosti ji táhne nahoru hlavně problém s přetoky energie z německých větrníků, nikoliv rostoucí počet aut.

    Ano, nabíječek je potřeba více (asi tedy ne 100x), ale je na to fak hodně moc času.

    2+3) Tak v nouzi můžeš narychlo postavit elektrárnu na naftu. Pořád to bude čistší, než ICEV.

    4) Infrastruktura existuje, stačí zapojit koncové periferie, případně v některých lokacích (mimo ČR) omezit spotřebu proudu v určitých hodinách a podporovat ji v jiných(např. cenově), to by automobilky brzdit nemuselo.

    Problém je ale v tom, že "klasické automobilky" si jednak odvykly reálně technicky inovovat, jednak si vybudovaly rigidní korporátní strukturu, kde spousta přeplácených lidí ve svých McJobs nedělá vlastně nic užitečného a při změně podmínek jim rigidní struktura jejich rolí v rámci rigidního systému neumožňuje reagovat, ani kdyby to zvládli jako individua.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    davl jsem sem cca 14 dnu zpet aktualni studii, ze ev je 3x ekologictejsi - SHEFIK

    a abyste tu nemuseli pocitat na koleni, doporucuju take:
    Choose EV – Savings Calculator
    http://chooseev.com/savings-calculator/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten dokument je datovany February 2013 odvtedy sa energeticky mix trosku zmenil
    MINER
    MINER --- ---
    Jasný, v horizontu 10 let by chtěla i EU 30 % EV sales, ne to úplně zakázat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak jsem zjistil, že ten dokument, ze kterýho jsem vycházel u těch věcí pro Ionity, není pod NDA, ale veřejnej. Takže tady ho máte:

    http://shrinkthatfootprint.com/wp-content/uploads/2013/02/Shades-of-Green-Full-Report.pdf

    Zajímavá část je to, že v současnosti je EV emisně ekvivalentní:
    – v evropských zemích jako Británie, Německo, Itálie, případně v Japonsku přibližně špičkovému dieselu nebo hybridu (ekvivalent spotřeby něco přes 4 litry)
    – v zemích jako USA nebo Mexiko ekvivalentní běžnému dieselu (ekvivalent spotřeby lehce přes 5 litrů)
    – v zemích s blbým energetickým mixem (Čína, Indie, Austrálie) ekvivalentní benzínovýmu autu (v Indii to vyšlo na ekvivalent spotřeby 10,3 litru)

    Naopak třeba v Rusku vyšly emise elektromobilu na ekvivalent spotřeby 3,7 l/100km, v Kanadě 2,5 l/100 km, ve Francii 1,8 l/100 km, v Paraguayi nebo na Islandu 1,1 l/100 km, což jsou víceméně čistě náklady na výrobu.

    Takže elektromobily dobrý, ale bez čistý výroby energie to není taková výhra, aby to stálo za šílený náklady a ekonomický otřesy, který by způsobil přechod na elektromobily tak brutálním tempem.

    Kombinace hybridů (ideálně plug-in hybridů, což částečně řeší problém emisí ve městech), úsporných dieselů, případně úsporných dieselových hybridů, a aut na CNG, je v poměru vynaložený úsilí/environmentální efekt zdaleka nejlepší, ze střednědobýho hlediska.

    Elektromobily jsou dlouhodobě asi jediná správná cesta, ale dlouhodobě, ne v horizontu 10 let pro všechny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Ano, vzhledem k současnýmu naprosto zanedbatelnýmu počtu elektrických aut. Nejsou ani jedno procento aut reálně na silnicích.

    Takže to pořád znamená, že těch nabíječek potřebujeme ještě tak 100x tolik.

    2+3) Ano, že by stačilo dostavět Temelín na většinovej přechod na EV mi vyšlo taky, nejspíš by to stačilo na to, kdyby všechny nový auta byly elektrický. Ale musel bys dostavět Temelín do toho roku 2030 (haha) a nesměl bys zavřít žádný elektrárny na uhlí.

    4) Ano, Tesla je tu 8 let a tradiční automobilky začínají s přechodem na elektromobilitu teď. Jako, tohle je asi ten nejmenší problém, průmysl by se za cenu nějakejch otřesů přizpůsobit dokázal. Ta infrastruktura je problém větší a za 10 let řešitelnej jen za cenu naprostýho šílenství.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: V tom videu používá pro srovnání emise "průměrného benzínového auta v USA". To se mi nechce hledat, kolik je, ale u pickupu se 17 mpg (13,8 l/100 km, 520 g/km CO2) mu vyšlo jen o 20 % víc (6 a něco tun ročně, ten průměr je 5,2 tuny ročně).

    Takže vychází z benzínovýho auta, který žere cca 11 litrů. To je, pro tvoji představu, něco jako benzínový BMW X5. S osmiválcem. Něco jako tohle:



    Já mluvil o srovnání s úsporným dieselem nebo autem na plyn. Něco jako Octavia na naftu (reálná spotřeba u 2,0 TDI je 4,5 - 5 litrů v kombinovaným provozu) nebo Octavia na CNG (nemám z hlavy reálnou spotřebu, ale zemní plyn má kvůli svýmu chemickýmu složení nízký emise CO2).

    Minimálně s tím plynovým autem se máš šanci reálně dostat na emise pod 100 g/km CO2, s tím dieselem budeš mírně nad. Elektrický auto může mít v ne úplně ideálním energetickým mixu přes 100 taky (v nějakým hodně špatným i víc), takže nemusí bejt výhodnější vůbec, nebo může být výhodnější jen nepatrně.

    To není důvod je nevyrábět, ale je to důvod nesnažit se za každou cenu zakázat fosilní auta za 10 let, protože by to vyžadovalo úpornou snahu, která by mohla přinýst víc škod než užitku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Hele docela dost, víceméně cokoliv většího, co není na naftu, bude žrát podobně.

    Akorátže u nás většina aut na naftu je :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    1+1a) Rychlonabíječek je zatím odpovídající počet vzhledem k počtu aut s nějakou rezervou.
    Na běžné nabíjení stačí zásuvka - ať už na lampě, nebo někde jinde. To není technicky nijak náročné na instalaci, problém bude spíš s památkáři

    2+3) Inffastruktura je dostačující jak na republikové, tak lokální úrovni.
    Obdobně to platí i pro výrobu energie. Taky jsem to kdysi počítal, rozhodně to není 50%. Vyšlo mi, že je potřeba dostavět Temelín.
    Druhou věcí je to že je kompletně irelevantní, co je v mixu, protože i kdyby ten mix byl 2x špinavější (třeba v KLDR), než výfukové plyny, pořád by se ten elektro-proxy-výfuk nacházel někde dál od civilizace, kde by neohrožoval zdraví lidí...

    4) Errr... Tesla je tu dost dlouho na to, aby měli čas se připravit jak v oblasti R&D, tak výroby...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    bjorn si zapne autosteer a moze sa patlat po tom zatracenom displeji aji klimu si nemusi nastavovat tlacitkom, lebo su tam velke buttony a cely touchscreen je navrhnuty s tym zamerom, ze ide do auta, ktore sa trasie pocas jazdy, inak vo vacsine reviews k tym autopilot systemom opakuje "not quite as good as tesla"

    Polestar 2 short review
    https://www.youtube.com/watch?v=HHi788pzWiE
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: naftak nemam, mazda je benzinova atmosfera aj ked spotrebu nemam 9,3 ale 8, ten dovod preco nemam EV je ze to pre mna nie je must-have ale nice-to-have :) no a ten prozaicky dovod su samozrejme peniaze, aj ked pracujem v IT, tak to nie je zrovna az tak dobre platena pozicia, lebo preferujem cas s rodinou pred sluzobnymi cestami a meetingami s ludmi, ktori mi na pohreb urcite nepridu

    vsetko bude... casom - nad solarmi som zacal uvazovat este ako decko niekedy v novigrade v chorvatsku na letnej dovolenke okolo roku 96, ked som ich videl na streche jednoho domu, ale aby som ich dostal na strechu baraku, tak som si najskor musel zobrat hypoteku na barak, to bolo 2009 no a potom som dalsich 9 rokov postupne platil hypoteku a setril miesto na dovolenky a auta na elektraren

    barak este stale splacam, elektraren uz setri nejake peniaze za energie, tak teraz zacnem setrit na to auto, ale je to vela penazi, za predosle auto som zaplatil 120k a uz to bola fura penez :D teraz sa k tomu navyse pridalo platenie sukromnej skoly pre decka, lebo viac mi zalezi na ich vzdelani a buducnosti za 10 rokov ako na tom ci budem mat EV... dava to aspon trochu zmysel?
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: proč ne Tesla? Protože fusion, cca 7 litrů na sto a to jsem velkorysý. Mám ho v LPG a cena na kilometr je asi 1,2kc. Jo a čerpadel na LPG mám na každé výpadovce a nabíječ je u nás asi pět...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: 9,3 litrů na sto. Slušný, takže když pojedu jako prase tak to sežere i trávu u cesty.

    Dokážeš odhadnout kolik může v ČR jezdit aut s takovouhle spotřebou? Jen tak pro zajímavost.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: máš barák, solary na střeše tzn ideální podmínky. Kdykoliv když tvoje žena nebude pict buchty, tak můžeš nabíjet auto a jezdit zadarmo. Tak proč už El auto nemáš? Budeš jezdit za nula, servis je taky skoro nula bo míň součástek. Já prostě nepochopím proč máš pořád ještě odpornej naftak.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tady to máš porovnaný s průměrným autem a energy mixem v US.
    Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted
    https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

    Velká baterka se vyplatí za 5,5 roku, menší za 3,5.
    Ani to nezahrnuje emise při produkci a dopravě benzínu, což je asi dalších 20 %, proti tomu ICE budou v EU úspornější.
    Hlavně ale ICE způsobují současně největší znečištění měst, kde žije nejvíc lidí, takže maj výrazně větší dopad na lidské zdraví než stejné emise v elektrárnách mimo města.

    Co se týká ekonomiky, tak když nepřejdou na EV evropské automobilky, tak jim trh seberou Amíci a Číňani. Už teď je v číně nejvíc prodaných EV a dost hrozí, že Číňani se nakonec opravdu naučí vyrábět auta. A je to jenom o ceně auta. Už brzy se čeká, že Tesla na Battery Day oznámí, nové baterky, s cenou kolem $80/kWh (místo současných $120). Pod $100/kWh začínají být EV cenově výhodnější než ICE.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Najs, dokázal jsi, že Tesla má menší uhlíkovou stopu než užraný SUV na benzín.

    Teď si jí srovnej s Octavií 2.0 TDI, která dokáže, pokud nejezdíš jako maniak, jezdit pod 5 litrů nafty.

    Nebo s tím samým na CNG.

    Další detaily nehodlám řešit v tuhle chvíli, protože mám v sobě láhev vína a pár panáků a jdu spát. Ale bude to záležet na energetickým mixu.

    Obecně je elektrický auto lepší, ale ne vždycky, a v mnoha případech, kdy je o kousek lepší, není lepší o tolik, aby stálo za to zruinovat ekonomiku zběsilým přechodem na EV za 10 let.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam