COMODOR_FALKON: Ne, ty jsi mimo a motáš asi pět věcí dohromady.
To už je fakt jak s malým dítětem tohle.
Tak znovu.
Máme dvě sady norem, který upravují emise:
1) Emise škodlivých plynů. Ty jsou regulovány normou Euro X (v současnosti tuším Euro 6a). To je ta norma, která určuje, jaký auto se vůbec smí prodávat. A to, jestli jí splňuje, se v jednodušší formě následně kontroluje na emisní kontrole před STK.
Tahle norma, viz níže, zahrnuje limity na HC, NOx, CO (nikoliv CO2!) a pevné částice.
Když auto nesplňuje normu Euro x platnou v době jeho výroby, resp. prvního přihlášení, nelze ho přihlásit k provozu v žádným státě EU.
Když bys dneska vyrobil auto s Euro 5, tak si ho můžeš leda tak vystavit, neexistuje legální způsob jak ho dostat na silnici.
Tahle norma v praxi řeší čistotu spalování v daným motoru – její plnění není reálně závislý na spotřebě, ale na použitých technologiích. Pětilitrovej osmiválec s přímým vstřikováním, katalyzátorem, EGR, dneska už případně i s filtrem pevných částic, jí splní v pohodě.
Litrovej tříválec, kterej tyhle technologie mít nebude, jí dost pravděpodobně nesplní. Neexistuje tam zásadní úměra mezi spotřebou a emisema. Malej motor bez přímýho vstřiku Euro 6 téměř jistě nedá, čtyřikrát tak velkej motor s pětinásobnou spotřebou to klidně dá.
Objektivní praxe.
Kdyby to bylo jinak, tak by velký motory už dávno neexistovaly, protože předpisy jsou pro všechny stejný.
2) Emise CO2
Ty nejsou regulovaný normama Euro, a neměří se na emisích.
Regulace CO2 probíhá tak, že se počítá "flotilový průměr" emisí daný automobilky (průměrná hodnota emisí CO2 na jedno auto) a za každý gram nad limit a každé vyrobené auto se platí pokuta. Limit je v tuhle chvíli něco kolem 100 g/km CO2 (konkrétní hodnota závisí i na hmotnosti auta, čím těžší, tím má vyšší limit), pokuta je tuším v nižších stovkách euro (který se následně promítnou do ceny).
Kvůli nadměrným emisím CO2 ti tak nezakážou to auto prodávat, ale pokuty ti ho výrazně zdraží.
Tohle je naopak na velikosti motoru extrémně závislý, takže auta s velkýma motorama prodávat můžeš, ale musí být drahý, abys do toho schoval pokuty, nebo musíš vyrovnávat flotilovej průměr autama pod 50 g/km CO2 (elektromobily a PHEV), který se počítají dvakrát.