• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 70 g/km v reálným světě nejde se spalovacím motorem bez dobíjení z vnějšku udělat, pokud se bavíme o reálně použitelných autech a ne nějaký lehoučký ultraaerodynamický podivnosti.

    Realisticky se s normálně velkým naftovým autem (u nafty tolik nezáleží na tom, jak je auto velký) dostaneš na nějaký 4 - 4,5 litru / 100 km, pokud budeš jezdit úsporně (styl jízdy spotřebu hrozně ovlivní), to je kolem 100 g/km CO2.

    Tím se v našem energetickým mixu dostaneš na dosah od elektrickýho auta, s mnohem nižší počáteční ekologickou stopou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Spotřeba u PHEV je strašně složitá věc. Ale zkusím to jednoduše:

    Primární problém je, že ta věc má dvě spotřeby. Spotřebu elektřiny a spotřebu paliva.

    A tím pádem záleží na režimu použití, jakou to bude mít reálnou spotřebu. Máš dva extrémní scénáře:

    1) Jezdíš jen krátký trasy a dobíjíš to, pak to žere 0 l/100 km a nějakou elektriku.
    2) Nenabíjíš to (případ velký části majitelů, který si to koupí kvůli EL značkám a parkování v Praze) a jezdíš v režimu normálního hybridu, pak to má nějakou spotřebu, která je nesrovnatelně vyšší než ta udávaná. Z posledních zkušeností:
    Volvo V60 T8 – kolem 10 litrů
    Superb iV – kolem 7 litrů
    BMW 330e – kolem 8 litrů

    Alias to žere jako normální hybrid.

    Ta spotřeba udávaná dle WLTP je realistická, když bys to nabíjel ve frekvenci odpovídající WLTP testovacímu cyklu, což znamená každých tuším 70 nebo 80 kilometrů. Plus WLTP do emisí CO2 nezapočítává elektřinu.

    Takže PHEV umí být skvělá věc, ale jen pro toho, kdo auto používá tak, aby se projevily jeho výhody.

    Třeba pro mě (bydlím v centru Prahy, občas popojíždím po městě, na což by mi těch 60 km stačilo, ale občas jedu na dlouhej výlet, na kterej naopak nestačí dojezd levných elektromobilů) by bylo třeba BMW 330e naprosto perfektní auto, protože bych měl i teoreticky kam dát wallbox (mám svoje stání ve dvoře).

    Když si to ale koupí člověk, kterej kde nabíjet nemá, nebo kterej jezdí především dlouhý trasy, tak je to k ničemu a reálně je to horší než diesel nebo CNG.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano, protože jsme se 100 let snažili to celý udělat efektivní.

    Elektrický auta dávají mnohem větší smysl. Ale nedává smysl snažit se na ně přejít za 10 let. Horizont 20 let na ukončení výroby ICEV a 30 let na jejich téměř úplnou eliminaci ze silnic je realistickej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jenomže těch CNG stanic potřebuješ řádově míň, protože u ní auto nestojí hodinu a víc.

    A ano, ve srovnání s nabíječkou kalibru Ionity se 350 kW (kterou zatím stejně neumí žádný auto využít) je tank s plynem docela jednoduchá záležitost. Proto taky LPG stanici zvládne postavit a provozovat kdejakej vocas na vesnici, nabíječku tak úplně ne :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GIOMIKY: zatial nemaju vychytanu taku vec ako ze musis napr. pravidelne menit olej, svicky a take tie veci, ktore s elmotorom odpadaju
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Komodor má pravdu ve věci, kterou tvrdím taky – od začátku mu jako pitomej papoušek opakuju to, na co on velkolepě přišel, tedy že emise CO2 jsou přímo úměrný spotřebě.

    Co nechápe on je, že když se snažíš snížit NOx, zvýšíš spotřebu, protože zhoršíš efektivitu spalování.

    Teď mě napadá, že Komodor mohl nechápat to, že u auta neexistuje "dokonale efektivní spalování", respektive neexistuje po naprostou většinu času, protože automobilovej motor pracuje ve strašným režimu rozsahu, otáček, míry otevření škrtící klapky a tak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DANCHEZ: Omlouvám se za výrazivo, nicméně nikoho jsem tu nenazval nijak ošklivě, jen jsem použil neadresovaná expletiva :)
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Spalovací motory nejsou dokonalý, ale za ty léta vývoje maj vychytanou většinu zásadních much. Je plýtvání zdroji a časem je opouštět.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: jak říkám fascinující. Težíme ropu na sibiři, tlačíme jí 5.000 kiláků dlouhým potrubím, aby sme jí v Kralupech zrafinovali, rozvezli cisternama po celý republice, naskladovali do podzemních tanků, přečerpali do jednotlivejch aut a tam převedli sérií minivýbuchů na dopřednej pohyb, a vám to furt příjde míň náročný, než nabít baterku ze zásuvky a následně zapnout elektromotor.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no vsak najhlavnejsi su asi peniaze, proste ked mas v domacnosti iba 1,5 prijmu so zameranim na dlhodobejsie ciele nez dovolenka buduci rok alebo auto, tak si holt musis pockat... na svoje prve auto som si bral uver, to som bol este mlady a blby, taku vec uz nikdy nespravim :D

    inak este ako tu bola ta studia z 2013, ktora zrovnavala elektromobil s dieslom, ktory ma 70g/CO2/km, tak taky neexistuje ani dnes v roku 2020, neviem ktore su to tie usporne diesly, ale tuto v tej tabulke, kde je kopec motorov na taku hodnotu dosiahli iba benzinove hybridy, ani dieselove hybridy sa k tomu nepriblizili, uplne dolu je nejakych top 10 najuspornejsich za kazdu technologiu:

    https://www.dat.de/fileadmin/media/LeitfadenCO2/LeitfadenCO2.pdf
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: nerozvádí to do stojanů, ale jen do jednoho. A nevím jak CNG ale LPG je prostě železný tank a stojan s pistolí. Palivo tam vozí v cisterne atd.

    U dobíjecí stanice potřebuješ třeba trafo, rezervovaný výkon, teda pokud nemáš solar a nehrneš to do baterky jak do powerbanky. Podle mě je udělat čerpací stanici na plyn opravdu jednodušší než nabíječku. Teda pokud tou nabijeckou nemyslíš obyč zásuvku nebo slabý wallbox.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: teď budu asi za blbá, ale jak je to s tou spotřebou u phev? To není těch 3,5 atd co uvádí tabulky? Já žil v tom, že phev stačí občas dobít a že to žere těch pár litrů.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: tyhle úvahy mě nepřestávaj fascinovat, udělat elektrickou přípojku je neřešitelnej problém, ale vystavět přídavný tanky na další palivo a rozvést to do stojanů pohůdka....


    COMODOR_FALKON: tady se musím Soudruha komodora zastat, má chemicky pravdu, uhlík na vstupu do reakce musí odpovídat uhlíku na výstupu, a je jedno, jestli v CO2, sazích či jakýkoliv jiný sloučeniny. V nafťákách se nevyznám, ale nějakej filtr na saze sem u nich zaregistroval i já.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    KEB: hele to ja nedokazu posoudit, nechce se mi to vsechno cist a ani tomu norezumim, ale snad se to muze obejit bez osobnich utoku.. prinejhorsim agree to disagree a move on.. kdyz je nekdo zatvrzely ve svem nazoru a neni schopny pristoupit na protiargumenty tak na nej nereagujte
    KEB
    KEB --- ---
    DANCHEZ: bobash je v tom nevinně, jim používané vulgarismy jsou opodstatněné a nikoho jimi necastuje. Popravdě obdivuji jeho výdrž já bych se tady na to vyprdnul už dávno.

    A teď se navíc ještě dozvěděl, že je úplnej kokot, co o autech ví úplný hovno a ti z automotive průmyslu co mu platí za články jsou ještě větší kokoti, co o tom ví úplný hovno. Měli by zaměstnat pana falkona, aby jim to vysvětlil.

    To byl myslím id diver, co psal, že je to tu bezva, že jo :-D

    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    BOBASH a spol, prosim udrzujte nejakou uroven diskuse , nechci rozdavat banany
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tak si pojdme vsichni trochu odpocinout

    V tichosti kolem Karlova mostu. Po Vltavě začala plout čistě elektrická výletní loď | Hospodářské noviny (iHNed.cz)
    https://byznys.ihned.cz/...i-kolem-karlova-mostu-po-vltave-zacala-plout-ciste-elektricka-vyletni-lod
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Emise CO2 jsou jedním z výstupů, který nikterak nevypovídá o vstupu, tj. spotřebě paliva, tedy krom toho, že obsah uhlíku v palivu musí být na 99,9%(*) stejný, nebo vyšší, než na výstupu...
    (*Motor nasává atmosféru, kde nějaké CO2 bude také)

    To, že mají auta stejné emise CO2 zdaleka neznamená, že musí mít stejnou spotřebu. Jedno klidně může mít spotřebu 5 L/100km s dokonalým spalováním a druhé 20L s mizernou účinností spalování a vysokou tvorbou sazí a hydrogenuhelných radikálů.

    Takže pokud nějaký americký otesánek se spotřebou 20 L/100km (= 13 kg uhlíku na vstupu) má emise 288 g/km, tj. 28,8 kg CO2 /100km (= 7,8 kg uhlíku na výstupu), tak to znamená, že spalování probíhá s 60% efektivitou a 5,2 kg uhlíku se "někam" muselo ztratit...

    ...buď jako pevná částice, nebo jako Hydrogenuhelný radikál, který při kontaktu s atmosférou zareaguje s dusíkem za vzniku vody, CO2 a NO2....

    Ale je vtipné vidět, že jako moto-žurnalista funguješ, ač jsi technický negramot bez základních znalostí chemie a fyziky, co náhodně poskládává střípky, co nejspíš jen někde zaslechl...

    To se potom dá i pochopit, že nejsi schopen porozumět rozvoji elektromobility...
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: na to jsi přišel až teď? :-D
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Jses uplne mimo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam