• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Cože?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: Taky je to auto ohleduplný, cituplný, duchaplný a Bůh ví, čeho všeho je ještě plný. Je posedlý cenou nemovitostí a život tráví ve starožitnictví, kde hledá výhodný koupě a pije víno. Nikdy ne pivo, že jo, vínečko! „Co si dáš k těm cornflakeům, zlato?“ „Dám si trochu vína, pusinko.“
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak tady si o tom můžeš přečíst, hrochu.

    Audi A2 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A2
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Takže ty máš mimo jiné v hlavě superpočítač, kterej dokáže spočítat aerodynamiku auta z fotky, nebo jak?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: uz to vidim, ma neprirozene vysoko miniaturni spoiler
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA:

    Ad Audi: Cx podle verze 0,25 až 0,29.

    Že něco vypadá aerodynamicky neznamená, že to aerodynamický je, a vice versa.

    Ad metan: On se možná spaluje ještě teď. Já jen konstatoval, že na spočítání emisí CO2 včetně výroby elektřiny nejspíš nemáme data.

    Ostatně je stejně tak otázka, jestli třeba do výroby uhlí je započítaná celá uhlíková stopa uhlí, od vytěžení přes dopravu po spálení až k asanaci dolu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: az ti dojde, ze se jeste do nedavna pri tezbe ropy, metan rovnou namiste spaloval

    BOBASH: Myslim, ze sis spletl klub. 20 leta auta patri mezi veterany. A navic tenhle hroch nema s aerodynamikou nic, je to spise takova parodie na brouka.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    DZODZO: výrobu, dopravu na místo tankerem, a tak
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jo, ale když máš trubky a nemáš dráty, může být lepší postupně opouštět trubky než nataháš dráty.

    Zase tu sférických krávy.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: hele v mým vesmíru bude vždycky efektivnější, levnější a bezpečnější přepravovat energii elektronama drátem, než ne/aromizovanejma uhlovodíkama trubkou.
    DRZEEF
    DRZEEF --- ---
    Elektromobily jezdici na elektrinu z uhli jsou symbolem klimaticke sabotaze a vrazdy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je good point, ale nevím, jestli jsou na to data.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tych 100g bude ale stopa priamo zo spalovania, ked uz do elektriny zapocitavame jej vyrobu, tak by som zapocitaval do spotreby aj vyrobu paliva nech je to fer
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak pokud bych měl hledat auto s nejmenší možnou uhlíkovou stopou, který je možný v tuhle chvíli pořídit, tak by to bylo tohle (a mimochodem o tom vážně přemýšlím jako o druhým autě, Jaguara bych nechal jen na výlety):



    Je to Audi A2 a v tuhle chvíli je to nejekologičtější auto na světě, co mě tak napadá. A je 20 let starý.

    Důvody:
    - To auto má extrémně nízkou spotřebu paliva (umí jezdit pod 4 litry, v nejvíc eko verzi s 1.2 TDI i za 3), dosaženou díky tomu, že je nejen malý, ale taky super aerodynamický a celý hliníkový, takže váží 900 kilo. Tehdy to byl propadák, protože v době levnýho paliva a malýho zájmu o ekologii to bylo sice chytře vymyšlený a praktický, ale pořád auto velikosti Fabie za zhruba 2-3 násobek ceny.
    - To auto je 20 let starý, takže uhlíková stopa spojená s výrobou se už dávno zamázla.
    - To auto pochází z doby, kdy byly auta od VW nejspolehlivější, takže uhlíková stopa s náhradníma dílama taky skoro není.
    - Ten motor je ještě relativně jednoduchej diesel, kterej by měl zkousnout bionaftu (moderní s ní budou mít problém).

    Jo, má emise Euro 4, takže vypustí trochu víc bordelu. Ale jestli vám záleží na globálním oteplování, který je asi důležitější než smog (kterej už je skoro vymýcenej, i Euro 4 auta už jsou dost čistý), tak se vyserte na Teslu a běžte si za 50 tisíc koupit tohle Audi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 70 g/km v reálným světě nejde se spalovacím motorem bez dobíjení z vnějšku udělat, pokud se bavíme o reálně použitelných autech a ne nějaký lehoučký ultraaerodynamický podivnosti.

    Realisticky se s normálně velkým naftovým autem (u nafty tolik nezáleží na tom, jak je auto velký) dostaneš na nějaký 4 - 4,5 litru / 100 km, pokud budeš jezdit úsporně (styl jízdy spotřebu hrozně ovlivní), to je kolem 100 g/km CO2.

    Tím se v našem energetickým mixu dostaneš na dosah od elektrickýho auta, s mnohem nižší počáteční ekologickou stopou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Spotřeba u PHEV je strašně složitá věc. Ale zkusím to jednoduše:

    Primární problém je, že ta věc má dvě spotřeby. Spotřebu elektřiny a spotřebu paliva.

    A tím pádem záleží na režimu použití, jakou to bude mít reálnou spotřebu. Máš dva extrémní scénáře:

    1) Jezdíš jen krátký trasy a dobíjíš to, pak to žere 0 l/100 km a nějakou elektriku.
    2) Nenabíjíš to (případ velký části majitelů, který si to koupí kvůli EL značkám a parkování v Praze) a jezdíš v režimu normálního hybridu, pak to má nějakou spotřebu, která je nesrovnatelně vyšší než ta udávaná. Z posledních zkušeností:
    Volvo V60 T8 – kolem 10 litrů
    Superb iV – kolem 7 litrů
    BMW 330e – kolem 8 litrů

    Alias to žere jako normální hybrid.

    Ta spotřeba udávaná dle WLTP je realistická, když bys to nabíjel ve frekvenci odpovídající WLTP testovacímu cyklu, což znamená každých tuším 70 nebo 80 kilometrů. Plus WLTP do emisí CO2 nezapočítává elektřinu.

    Takže PHEV umí být skvělá věc, ale jen pro toho, kdo auto používá tak, aby se projevily jeho výhody.

    Třeba pro mě (bydlím v centru Prahy, občas popojíždím po městě, na což by mi těch 60 km stačilo, ale občas jedu na dlouhej výlet, na kterej naopak nestačí dojezd levných elektromobilů) by bylo třeba BMW 330e naprosto perfektní auto, protože bych měl i teoreticky kam dát wallbox (mám svoje stání ve dvoře).

    Když si to ale koupí člověk, kterej kde nabíjet nemá, nebo kterej jezdí především dlouhý trasy, tak je to k ničemu a reálně je to horší než diesel nebo CNG.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano, protože jsme se 100 let snažili to celý udělat efektivní.

    Elektrický auta dávají mnohem větší smysl. Ale nedává smysl snažit se na ně přejít za 10 let. Horizont 20 let na ukončení výroby ICEV a 30 let na jejich téměř úplnou eliminaci ze silnic je realistickej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jenomže těch CNG stanic potřebuješ řádově míň, protože u ní auto nestojí hodinu a víc.

    A ano, ve srovnání s nabíječkou kalibru Ionity se 350 kW (kterou zatím stejně neumí žádný auto využít) je tank s plynem docela jednoduchá záležitost. Proto taky LPG stanici zvládne postavit a provozovat kdejakej vocas na vesnici, nabíječku tak úplně ne :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GIOMIKY: zatial nemaju vychytanu taku vec ako ze musis napr. pravidelne menit olej, svicky a take tie veci, ktore s elmotorom odpadaju
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Komodor má pravdu ve věci, kterou tvrdím taky – od začátku mu jako pitomej papoušek opakuju to, na co on velkolepě přišel, tedy že emise CO2 jsou přímo úměrný spotřebě.

    Co nechápe on je, že když se snažíš snížit NOx, zvýšíš spotřebu, protože zhoršíš efektivitu spalování.

    Teď mě napadá, že Komodor mohl nechápat to, že u auta neexistuje "dokonale efektivní spalování", respektive neexistuje po naprostou většinu času, protože automobilovej motor pracuje ve strašným režimu rozsahu, otáček, míry otevření škrtící klapky a tak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam