TUHO: Já jen říkám, co je realistický za předpokladu zachování současný úrovně individuální mobility, a co jak velkej dává smysl z hlediska poměru náklady a úsilí / snížení emisí.
Rozdíl mezi tím, jestli se z výroby vytěsní ICE za 10 let (do 2030) nebo za 20 let (do 2040) je z hlediska průmyslu i spotřebitelu gigantickej. Ta druhá varianta je vcelku nenásilnej vývoj, ta první znamená průser pro spotřebitele i pro výrobce a tím pádem ekonomiku.
Zároveň bez drastický změny energetickýho mixu, která za těch let nenastane, nemá EV proti ICEV takovou výhodu, aby se to vyplatilo. Naopak zákaz výroby ICEV za 10 let by způsobil, že bychom patrně museli navyšovat výrobu elektřiny z fosilních paliv.
Takže pro následujících 20 let je cesta postupný zvyšování podílu EV na trhu ze současnýho cca 1% na cca 100%, a mezi tím jejich doplnění o kombinaci:
- PHEV
- úsporný diesely, případně úsporný diesel-PHEV (když to není SUV, je reálný, aby auto rodinný velikosti jezdilo za 4 litry nafty i bez hybridu)
- CNG, plus hybridní CNG
- biopaliva
Plus samozřejmě dvě důležitý věci:
- Přesvědčit lidi aby míň jezdili. Dva dny homeoffice v týdnu můžou bejt větší eko přínos než koupit si Teslu.
- Přesvědčit lidi, aby si nekupovali SUV. Menší, lehčí a aerodynamičtější auta jsou dost možná větší krok než změna paliva.