• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: PHEV není elektromobil, ale hybrid.

    Když by se počítaly PHEV, tak je samozřejmě dosáhnout 100% elektrifikace v roce 2030 reálný, PHEV má menší baterky a hlavně umí jezdit normálně na benzín jako normální auto. A většina z nich to taky po většinu času dělá.

    Má to ale drobnou nevýhodu – totiž že z hlediska snižování emisí CO2 to může být výrazně horší, než vyrábět malý benzínový, naftový nebo plynový nehybridy. Už jsem to tu vysvětloval a celý je to popsaný v tomhle článku:

    Chcete snížit klimatický dopad aut? Udělejte je lehčí! | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/ekonomika/410973-chcete-snizit-klimaticky-dopad-aut-udelejte-je-lehci!

    Ale TL;DR:

    – PHEV má teoreticky skvělou spotřebu paliva. V reálu takovou má jen když jezdí malý denní nájezdy a pravidelně se nabíjí.
    – V běžným provozu, kdy jezdí větší nájezdy mezi nabitím, nebo se delší dobu nenabije vůbec (což je reálnej režim spousty z nich) žere stejně jako normální hybrid, respektive o něco víc (váha baterek). To v kombinaci s tím, že PHEV je obvykle na benzín, znamená, že žere o něco víc než ekvivalentní diesel (Superb 2.0 TDI evo umí jezdit za 4,5 litru, PHEV Superb iV jezdí za 7 litrů).
    – Pokud se vynutí extrémně nízká hodnota průměrných emisí CO2 (už dnešních 95 g/km je bez hybridu nereálný, uvažovaných 50 g/km CO2 dokáže jen PHEV a jen díky tomu jak je postavenej testovací cyklus), tak se víceméně znemožní dělat malý a levný auta.
    – PHEV jsou z principu velmi drahý, protože je to komplikovaná technologie. Jediná cesta, jak zákazníky přimět, aby za ně zaplatili, je nalákat je na velký, pohodlný a rychlý auto.

    => Proto jsou víceméně všechny PHEV na trhu relativně velký a obvykle i výkonný auta. U BMW X5 se náklady na hybrid ztratí, u Fabie by zdvojnásobily cenu.

    Výsledek:

    Víceméně jsme automobilce znemožnili úspěšně prodávat auto jako je Fabia 1.6 TDI se spotřebou 4 litry na sto, a Fabii 1.0 TSI jsme zdražili a udělali jí míň profitabilní.

    Zároveň jsme téže automobilce dali impuls, aby vytvořila věc jako chystaný Kodiaq RS iV (PHEV sportovní verze), který bude papírově žrát odhaduju tak 2 litry, takže bude mít EL značky a moct parkovat v modrých zónách, a v reálu bude žrát ještě víc než dieselový RS co je dneska, takže v reálu tak 12 litrů.

    Takže celkový efekt je negativní. Kdyby se místo honby za tabulkovýma emisema CO2 podpořilo to, aby auta byly co nejmenší, nejlehčí a třeba jezdily na plyn nebo bionaftu nebo něco, bude reálný efekt větší.

    Fun fact:
    Když jsem jezdil Volvem V60 T8 (PHEV, tabulkové emise asi 48 g/km CO2, EL značky, vyrobeno švédskou environmentálně zodpovědnou značkou, milováno woke kapitalisty kteří chtějí zachraňovat planetu aniž by omezili svoji spotřebu), tak moje reálná spotřeba byla v libovolném režimu cca o 0,5 - 1,0 litru nižší než s mým 20 let starým Jaguarem XJ8 3.2 V8 Executive. A vyšší, než jakou jsem míval pár let zpátky s Lincolnem Town Car 4.6 V8 z roku 1998. Jo, Town Car je takový to auto co jezdívalo v America jako limuzína, je o metr delší než to Volvo a má skoro pětilitrovej osmiválec.

    A přesto dokázalo volvíčko s dvoulitrem, elektrem a baterkama žrát víc.

    Congrats, EU.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: v Evrope je podil 8% (phev+bev)
    EV Sales: Europe June 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2020/07/europe-june-2020.html?m=1
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Tak tyhle dezinformace jsou oblíbený zvlášť mezi petrolheadama. Ty ti zase vpálej, že lithium a výroba baterek a že je to horší pro planetu než jejich auto na benzín,

    Obvykle to nemaj nijak podložený, ale kognitivní disonance je svině.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: "Jinak snížení spotřeby a změna způsobu života je relevantní nápad." - nerikam, ze ne. Ale u nich se to poji s lehkym sirenim dezinformaci o tom, jakou maji EV uhlikovou stopu vetsi nez auta na benzin.
    Jinak tady je prehled zemi, ktery maj fosil car phase out naplanovanej

    Phase-out of fossil fuel vehicles - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: UK tuším nemá ban, má plán na ban. Norsko je speciální případ, protože má obrovský množství vodních elektráren a hlavně má naprosto šílený daně na auta.

    To je taky důvod, proč jich tam mají tolik. Na EV nejsou daně, který jsou na fosil auta.

    Takže zatímco u nás stojí Model S asi tak jako 3 Fordy Mondeo, v Norsku stojí jako 1 Ford Mondeo.

    Jinak snížení spotřeby a změna způsobu života je relevantní nápad. Jak už jsem tu psal, začít pracovat na home office je užitečnější než si koupit Teslu.

    Já mám osmiválcovýho Jaguara z roku 2001 a myslím, že jsem víc ekologickej než spousta moderních eko hi-tech lidí. Protože bydlím v centru města a nepotřebuju jezdit autem :)
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: No tak UK uz ma ted ban na auta na fosil roku 2035, Finsko chce bejt carbon neutral 2035 (coz s prodejem aut na fosilni paliva nepujde), Norsko ma ban na fosil auta dokonce do roku 2025... Takze jako vlastovky jsou, imho jak bude eskalovat klimaticka krize, tak je realny, ze to pujde o hodne rychlejc. Nez to vypada.

    BOBASH: ad "když ekoaktivista brojí proti EV, tak co by chtěl místo toho?" - Snizeni spotreby, zmeny zpusobu zivota, etc. Jsou to takovy ty trochu "back to the roots" typy :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Nevím jak funguje recyklace článků, ale první dvě úrovně recyklace jsou:
    – vezmeš celou baterii a použiješ jí coby úložiště, protože tam ti nevadí snížení kapacity na 80 % a míň, prostě jich tam použiješ víc
    – rozebereš na články, otestuješ, z těch dobrej složíš "repasovanou" a dáš zase do auta.

    A pak se nějak recyklujou ty články.

    BTW, když ekoaktivista brojí proti EV, tak co by chtěl místo toho?
    TUHO
    TUHO --- ---
    PETER_PAN: Muzes trosku nastrelit jak je vyresena recyklace soucasnejch baterii? Ja cetl, ze v teorii by to melo jit recyklovat velmi dobre, v praxi to zatim neni moc zavedeny. A tedka se snazim docitat nejaky veci, protoze jdu do debaty s nejakejma ekoaktivistama, ktery se podivali na Mooreovu Planet of Humans a hrozne brojej proti EV, tak se snazim dovzdelat :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: No vždyť to říkám. Proto mluvím o tom, že 2040 je na zákaz nových ICE realistický, 2030 by vyžadovalo úsilí odpovídající přechodu průmyslu na válečnou výrobu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Nejsme vepři.

    Už se současnou cenou baterek bude přicházející generace elektromobilů (zvlášť modely na platformě MEB od VW) konkurenceschopná dražším autům na benzín. A jejich prodeje začnou nejspíš stoupat naprosto brutálním tempem.

    Problém je, že se pořád bavíme o situaci, kdy je dneska podíl elektromobilů na trhu zanedbatelný.

    Nárůst z 3 % na 30 % za deset let je už sám o sobě dost divoká jízda. Nárůst z 3 % na 90 % za deset let by byl šílenej. Neříkám, že je to úplně nemožný, ale s ohledem na setrvačnost trhu, zákazníků, automobilek, infrastruktury a vůbec všeho tomu moc nevěřím.

    Taky si dovolím připomenout, že Tesla Model S se vyrábí už 8 let, já jsem jí poprvé řídil v roce 2013.

    To jen kdyby někomu připadalo, že 2030 je za dlouho a že se elektromobilita strašně rozvinula za strašně krátkou dobu. Ne, jsme 8 let od uvedení Tesly a máme s velkou slávou evropskej průměr snad dokonce 3 % (jsem překvapenej že je to docela dost, ještě nedávno to bylo pod procento).

    Může to sice, a nejspíš bude, vypadat jako exponenciála, ale pochybuju, že s tak brutálním "zlomem" abychom se dostali nad 50 % do konce dekády.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Dostavba je technicky realizovatelne za 8-9 let (viz. treba japonsko), ale prakticky 15 let kdyz se bude tlacit na pilu.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: OK, zajimavy pohled. Kazdopadne ceny baterek soustavne klesaji i pri zvysujici se poptavce a to z nekolika duvodu:
    - Kazda dalsi generace ma vetsi kapacitu
    - Kazda dalsi generace ma mensi spotrebu tech drahych kovu na stejnou kapacitu
    - Brutalne se do toho investuje, ale jakoze uplne neuveritelne. Ja jako vedec kdybych chtel zmenit obor z a jit do baterek, tak by to slo docela snadno a ty akademicky pracoviste co znam a delaj do baterek tak se topi v penezich. I na firemni urovni se do toho investuje.
    - Recyklace je dost vyresena.
    - Nulta a prvni generace baterek pomalu dosluhuje a jde do recyklace.
    - Lithium neni uz limitujici material, tezi se, je ho dost a bude ho dost. + recyklace
    atp.

    Ve chvily kdo do toho prijdou primy subvence jako na solary tak se to zlomi uplne IMHO.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Když dostavíme Temelín a přestaneme exportovat, tak to vyřešilo nás, ale pořád to nevyřešilo ty, kam exportujeme, a kde budou muset postavit něco jinýho.

    A dostavět ho za 10 let hypoteticky jde, ale zatím nikdo v posledních cca 30 letech nedostavěl jadernou elektrárnu včas.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Tomu bych nevěřil.

    Věřím tomu, že nepůjde koupit auto, který nebude ELEKTRIFIKOVANÝ. To je takovej krásnej hype termín, kterej používají automobilky, aby vypadaly, jak jsou hrozně eko.

    Elektrifikovaný auto je samozřejmě elektromobil, ale taky plug-in hybrid (dobíjecí, umí jezdit čistě na elektro), nebo obyčejnej hybrid. Nebo dokonce mild hybrid, kterej neumí na elektřinu ujet ani metr.

    Většinou se mluví o 30% čistejch EV na trhu, s tím, že víceméně všechno ostatní by byly PHEV, hybridy nebo aspoň mild hybridy. To je pořád cca 30x nárůst proti současnosti, ale přijde mi to realistický.

    Víc než 50 % si umím představit jen kdyby nějak opravdu extrémně klesly ceny baterek.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    PETER_PAN: pokud ale další státy nepůjdou cestou Německa, který se rozhodlo zavřít všechny atomový elektrárny, protože si teď spočítali, že se jim to asi nevyplatí provozovat a že bude problém s personálem =/ už někdy v roce 2007 jsem byl na přednášce Drábový a ta říkala, že to už několik let není o tom jestli jádro "ano" či "ne", ale "odkdy" ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Autoforum je naprostej odpad český motoristický žurnalistiky, tvořenej pár mrzce placenejma zoufalcema, kteří plodí sračky s informační hodnotou odpovídající Parlamentním listům.

    Jediný, co nevím jistě, je to, jestli je tenhle dryáčnickej přístup výsledek honby za klikama, nebo jestli je to Ruskem placenej anti-EU dezinfoweb á la Aeronet.

    TUHO: Ano, zdá se, že ty čísla jsou lepší i u EV na uhlí, byť teda v tý studii co jsem postoval já a kterou mi nasdílelo Ionity v rámci práce pro ně, byly trochu jiný čísla rozpočítání emisí na nájezd a vycházelo to tak, že super úspornej diesel bude i v Německu srovnatelnej.

    Podle mě dost záleží na tom, na jakej to auto počítáš nájezd.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jak ta realna predstava je IMHO ze do roku 2030 uz v EU nepujde koupit rozumne novy osobni neelektro. Ten emisni trend je jasny. Takze kdyz pak je potreba pripocist jeste dalsi cas nez ty stare auta dojezdi. IMHO kolem roku 2045 muze byt drtiva vetsina osobnich aut (+ dodavek, motorek etc.) elektricka v EU. A protoze ta obmena bude probihat gradientne, cas na dobudovani elektrickych zdroju a nabijecek tedy bude.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: Mimochodem, ke me se dostavaj clanky treba z Autoforum, kde si jedou docela slusne anti-klimatickou agendu, celkem casto uplny pavedecky lunatismy, hejty na aktivisty etc. Nemas nejaky background info, co je to zac za portal? :))

    BOBASH: No, tak jestli chapu spravne ty cisla, tak i kdyz jezdi EV na uhli (pripad Polska), emise jsou stale nizsi nez z ICE nebo se pletu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Jo, nemám problém jim věřit. Problém není, že by teď byly EV horší z hlediska uhlíkový stopy, problém je, že jejich produkce a využívání nejde naškálovat tak rychle, a že i kdyby se to podařilo, tak by to byl takovej nápor na energetiku, že by to dost možná znamenalo opětovný zvýšení podílu fosilních paliv, protože rychlost stavění obnovitelných zdrojů je taky limitovaná.

    Takže by ve výsledku ty EV jezdily na uhlí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Tak to třeba v EU už máme v ceně paliva nejspíš docela vyřešený, protože u nás ji tvoří povětšinou daně. A proto tu tady taky jezdíme na světový poměry hyper-úspornejma autama.

    Problém je, že třeba v USA to tak není, a tak je nejprodávanějším automobilem v USA pořád Ford F-150, což je tohle:



    ... a prodá se toho mimochodem 2x víc než je celá produkce Tesly (pro celý svět).

    Jo a na obrázku to možná vypadá menší než to je, je to taková ta věc, co když jí (nebo konkurenční Dodge Ram nebo Chevrolet Silverado) vidíš na český ulici, tak vedle toho BMW X5 vypadá jako autíčko pro děti.

    A Američani tím běžně jezdí do práce. V jednom člověku.
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: Tady je jeste analyza Carbon Brief na tema. Jak rikam, v elektromobilite a srovnani se spalovacima motorama moc informovanej nejsem, ale vim, ze v jinejch oblastech Carbon Brief byva velmi solidni.

    EVs are responsible for considerably lower emissions over their lifetime than conventional (internal combustion engine) vehicles across Europe as a whole.
    In countries with coal-intensive electricity generation, the benefits of EVs are smaller and they can have similar lifetime emissions to the most efficient conventional vehicles – such as hybrid-electric models.
    However, as countries decarbonise electricity generation to meet their climate targets, driving emissions will fall for existing EVs and manufacturing emissions will fall for new EVs.
    In the UK in 2019, the lifetime emissions per kilometre of driving a Nissan Leaf EV were about three times lower than for the average conventional car, even before accounting for the falling carbon intensity of electricity generation during the car’s lifetime.
    Comparisons between electric vehicles and conventional vehicles are complex. They depend on the size of the vehicles, the accuracy of the fuel-economy estimates used, how electricity emissions are calculated, what driving patterns are assumed, and even the weather in regions where the vehicles are used. There is no single estimate that applies everywhere.


    Factcheck: How electric vehicles help to tackle climate change
    https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam